Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Word geen nieuwe Kodak

Liefde en gezondheid zijn tijdloos en behoeven geen innovatie. Met een focus op tijdloosheid blijf je relevant, stelt Remco Claassen.

kodak
Foto: Markus Spiske/Unsplash

Nieuwe producten, nieuwe technieken, nieuwe paden, nieuwe partners… iedereen wil steeds maar vernieuwen, verbeteren, verjongen, verbouwen. Alles moet mooier, sneller, groter en meer.

Nieuwe iPhone

De zucht naar groei en afwisseling lijkt inmiddels wel een doel op zich. Als er 3 maanden geen berichten zijn over de volgende generatie iPhones zakt het Apple-aandeel in elkaar. Terwijl we vroeger een hele generatie deden met één telefoon.

Gaf het moeten kiezen tussen vanille-, aardbei- of mokka-ijs werkelijk zoveel problemen dat er 24 smaken bij moesten komen? Is het voor onderwijzers echt makkelijker les geven nu ze weten dat er 16 verschillende typen kids bestaan in het autistisch spectrum? Nog geen 50 jaar geleden hadden we slechts 2 soorten koters; lieve en stoute. En de stoute sloeg je gewoon wat harder, dan werden ze vanzelf lief.

Drive tot innovatie

Wat voedt deze drive tot innoveren? Is goed niet meer goed genoeg? Wordt de kwaliteit van ons leven zoveel beter door de ‘verbeter’-snelheid van de wereld? Maslow leerde ons, ergens in zijn oude piramide, dat de mens behoefte heeft aan zekerheid en veiligheid. Hoe kun je in hemelsnaam deze toestand nog bereiken in een omgeving die zo ontzettend dynamisch en vluchtig is?

We hoppen zonder gêne tussen producten, providers, verzekeraars en werkgevers. Bang om de nieuwste versie te missen updaten wij dagelijks ons leven. Een kennis schertste dat hij wenste dat er ook van zijn vrouw een versie 2.0 te downloaden was.

Kijk, je moet natuurlijk wél scherp blijven. Goed naar je klanten luisteren en opletten of er geen verschuivingen plaatsvinden in de behoeften van de – inderdaad: dynamische – markt.

Word geen nieuwe Kodak

Zorg dat je niet de Kodak van je branche wordt. Wist je dat Kodak de allereerste was die een digitale draagbare camera ontwikkelde (lees: versjouwbare; het kreng was groter dan een koffiezetapparaat)? Zij hebben het project echter gestaakt omdat dit product hun core business, de celluloidrolletjes, te veel zou kannibaliseren…

Als we inzoomen op waar het allemaal écht om gaat, dan kan de vervangingssnelheid best een paar tandjes lager. Denk eens terug aan de mooiste momenten van je leven. Zonder twijfel horen daar woorden bij als: liefde, plezier, veiligheid, gezondheid en diepgang. Deze zaken zijn en blijven tijdloos en onveranderlijk. Dat behoeft geen in- of renovatie.

aten we bij de ontwikkeling van onze producten en diensten dan ook altijd deze waarden primair houden. Alleen dan blijft de focus op kwaliteit en zul je altijd je centjes blijven verdienen.

Dit gezegd hebbende… het wordt onderhand natuurlijk wél eens tijd voor:

  • Voetbal 2.0 – mét: zuivere speeltijd, vierde digitale scheids en zónder buitenspelval;
  • Seminar 2.0 – mét verbod op powerpoint, beamers en humorloze feitendiarree;
  • En een Bijbel 2.0 – mét dino’s in Genesis en homo’s in de brief aan de Romeinen.