Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het bezit van veel kennis? Dan heb je creatievere inzichten

De enorme hoeveelheid informatie die we per dag moeten verwerken is slecht voor onze concentratie. In deze column legt Mark Tigchelaar uit waarom het hebben van parate kennis een voorwaarde is voor creativiteit.

Foto: Getty

Stel je wilt met Lego een kasteel bouwen. Als je weinig legoblokjes hebt, bouw je minder mooie dingen dan wanneer je een hele bak vol hebt. Dat is met kennis niet anders. Heb je weinig kennis paraat, dan kom je niet zo snel tot geniale nieuwe inzichten; je hebt er simpelweg de bouwstenen niet voor.

Bouwstenen voor nieuwe inzichten

De meest creatieve ingevingen krijg je over het algemeen pas na jarenlange verdieping in een bepaald onderwerp. Het kost jaren om de bouwstenen en waardevolle input voor nieuwe creatieve inzichten te verzamelen. Kost het je moeite om die informatie uit je geheugen te halen, dan is het moeilijk om tot nieuwe inzichten te komen.

Hiermee komen we op een cruciaal punt: het onthouden van informatie is belangrijk. Deze overtuiging staat in schril contrast met het idee dat mensen over onthouden hebben: ‘Ik hoef tegenwoordig niets meer te onthouden, zolang ik het maar kan terugvinden.’ Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Minder verbanden

Het idee dat we niets meer hoeven te onthouden omdat we op internet alle benodigde informatie kunnen vinden, heeft een groot nadeel: we hebben nog maar weinig parate kennis. Daardoor zijn we slechter in staat zijn om kennis met elkaar te verbinden, bedenken we minder creatieve oplossingen en hebben we daar ook nog eens meer tijd voor nodig. Op een bepaalde manier maakt dit ons dommer. Niet zozeer qua feitenkennis, maar wel qua inzicht en het zien van verbanden. We zijn minder goed in staat om kennis met elkaar te verbinden en er iets nieuws van te maken.

Nog niet overtuigd? Laten we het woord ‘creativiteit’ dan vervangen door ‘analytisch vermogen’. Zo wordt het ineens een ander verhaal. Het is je werk om informatie te analyseren. Sterker nog, daar word je voor betaald. Analyseren verschilt niet veel van creativiteit. Als je goed wilt analyseren, moet je een aantal dingen kunnen:

#1 Check of het klopt

Bestaande kennis over het onderwerp vergelijk je met nieuwe informatie. Dan moet je dus wel informatie over dit onderwerp paraat hebben om de vergelijking te kunnen maken. Hoe minder parate kennis je hebt, hoe minder goed je de informatie kunt vergelijken.

#2 Kijk hoe je het kunt gebruiken

Om erachter te komen hoe je de informatie kunt gebruiken, moet je deze wederom koppelen aan bestaande kennis: projecten waar je momenteel aan werkt, dossiers van cliënten, artikelen die je aan het schrijven bent, enzovoort. Hoe minder je paraat hebt, hoe vaker je een connectie mist tussen de nieuwe informatie en je lopende projecten.

#3 Maak er iets nieuws van

Je verbindt de informatie uit het ene artikel met het andere om zo tot nieuwe inzichten en kennis te komen. Ook hier geldt: als je je niet kunt herinneren wat de belangrijkste inzichten zijn van artikel A, dan kun je deze onmogelijk koppelen met de inzichten van artikel B.

Frisse blik

Nu kan je als tegenargument geven dat het soms juist handig is om geen kennis van iets te hebben, dat zorgt namelijk voor een frisse blik. Ben ik helemaal met je eens. Maar als het goed is bestaat die frisse blik ook uit kennis, al dan niet van een ander vakgebied. Ik zie het hebben van parate kennis dan ook als een absolute voorwaarde om creatief te zijn.