Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatiestrategie

Van idee naar succesvol product – modellen, best practices en ervaringen.

Recente artikelen

Marketing in crisistijd: 3 gebieden waarop je nu eenvoudig waarde kunt creëren

Het coronavirus dwingt sommige bedrijven in een survival-modus. Maar als drastische stappen niet nodig zijn? Wat is dan marketing-wise slim als straks de...

clock 5 min

MT1000: Best in vastgoed (ontwikkeling, projectmanagement, advies en beheer)

Dit zijn de beste dienstverleners in vastgoed, ontwikkeling en beheer, volgens zakelijke beslissers.

clock 1,5 min

MT1000: Best in vastgoed en gebouwbeheer

Dit zijn de beste dienstverleners in vastgoed (ontwikkeling, projectmanagement, advies en beheer), volgens zakelijke beslissers.

clock 1,5 min

Tien stappen om niet te innoveren als kip zonder kop

Iedere corporate wil innoveren. Maar waarom eigenlijk? En als je gaat innoveren - hoe doe je dat dan? Jasper Baggerman...

clock 4 min

Gaat het zelfsturende Sunny Roofs de productie verplaatsen naar het buitenland?

Het begon met werknemers zelf hun rooster later samenstellen. Inmiddels rukt zelfs de compleet baasloze organisatie op. Hoe functioneert die?...

clock 6 min

Legacy IT-systemen

Waarom de oorlog tegen legacy nooit ophoudt (en hoe je die toch wint)

Elke IT-beslisser heeft ermee te maken: legacy. Voor veel organisaties gaat een flink deel van het IT-budget op aan het...

clock 3,5 min

Geen IT'ers digitale transformatie

Digitaal veranderen? Zoek dan geen IT’ers

Bijna elk bedrijf is op zoek naar digitale mogelijkheden die een transformatie veroorzaken. Die verandering alleen overlaten aan de IT-afdeling...

clock 4 min

MT500: Dit zijn de bedrijven met de beste reputatie van Nederland

Welk bedrijf in Nederland heeft de beste reputatie bij zijn 'peers'? Elk jaar vraagt MT duizenden ondernemers, managers, bestuurders en...

clock 4 min

i.s.m. NEW TAILOR

Het persoonlijke merk van: Femke Furnée (Fest Amsterdam)

Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen, als basis voor een sterk merk voor jouw startup...

clock 5 min

#1: Definieer een duidelijke innovatieambitie Leiders van succesvolle organisaties erkennen de noodzaak van innovatie. Zij begrijpen dat het bedrijf moet innoveren om op termijn competitief te blijven. Dat klinkt logisch, maar dit langetermijndenken botst vaak met het bonussysteem voor het topmanagement en met de korte termijnverwachtingen van aandeelhouders. Succesvol innoveren begint daarom met het definiëren van een duidelijke ambitie voor innovatie of doel vanuit het topmanagement. Bijvoorbeeld, in 2020 moet 30 procent van de omzet komen uit nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Deze ambitie wordt kracht bijgezet met investeringen in innovatieprojecten en personeel. Op deze manier verbindt het topmanagement zich publiekelijk aan innovatie als topprioriteit. Dit is een krachtig signaal richting medewerkers en de buitenwereld. #2: Innoveer met de klant Verblind door vorige successen en overtuiging van eigen kennis en kunde, ontwikkelen de meeste bedrijven eerst een kant-en-klaar product of dienst. Pas dan gaan zij met dit product naar de markt. Hier wordt vervolgens geconstateerd dat de vraag ontbreekt. Helaas, veel geïnvesteerd zonder te weten wat de klant nu echt wil. Succesvolle innovaties vereisen het oplossen van een probleem of het vervullen van een klantbehoefte. Daarom is het belangrijk de klant van begin af aan bij het innovatieproces te betrekken. Zo kunnen ideeën snel met klanten getest, aangepast en gevalideerd worden. Menig accountmanager zal gaan steigeren, omdat hij gewend is klanten alleen kant-en-klare producten aan te bieden. Maar ervaring leert dat de klant zich juist zeer gewaardeerd voelt wanneer zij betrokken worden bij het testen van een product dat nog niet af is. #3: Meten is weten, ook bij innovatie De vraag blijft dan, hoe weet je of je succesvol bezig bent? Uit een vragenlijst onder 198 ervaren innovatiemanagers blijkt dat innovatiesucces wordt beoordeeld door zowel activiteit-gebaseerde statistieken als uitkomst-gebaseerde statistieken. Er wordt zorgvuldig gekeken naar een mix van harde, cijfermatige data en zachte, woordelijke data. Veelgebruikte criteria voor het meten van innovatiesucces zijn: het aantal werknemers dat getraind is in innovatiemethoden, het aantal klanten betrokken in het innovatieproces en hun reacties en ervaringen, het aantal ideeën gegenereerd en het percentage van nieuwe ideeën waarin ook daadwerkelijk is geïnvesteerd, de gemiddelde doorlooptijd van het innovatieproces en het percentage van de omzet of winsten afkomstig van nieuwe producten of diensten. Welke metingen het meest effectief zijn is met name afhankelijke van het type innovatie. Een vuistregel is: hoe vernieuwender de innovatie, hoe meer succes te beoordelen op basis van de activiteit, in plaats van de uitkomsten. #4: Creëer een executiecultuur Het vermogen van een bedrijf om te innoveren staat of valt met de organisatiecultuur. De innovatieve organisatie heeft een zogenaamde ‘executiecultuur’. Dit is een cultuur die aanzet tot persoonlijk initiatief, het nemen van risico en beslissingen en het accepteren van falen. Medewerkers worden op deze manier aangemoedigd om te experimenteren, te leren en dus te innoveren. Helaas zijn de meeste bedrijven nog altijd te gefocust op de huidige gang van zaken en geobsedeerd door korte termijnresultaat. Hierdoor zijn medewerkers bang om nieuwe dingen te doen en te falen. Dit is een doodzonde voor innovatie, want er is geen andere manier van leren. #5: Innoveren kun je niet alleen Gezien de risico’s, kosten en complexiteit die gepaard gaan met innovatie is het tegenwoordig onmogelijk om te innoveren met enkel eigen middelen. Ieder bedrijf heeft partners nodig met aanvullende middelen en unieke expertise. Een organisatie vergroot haar innovatievermogen door open te staan voor input van buitenaf. Daarom is het belangrijk om een netwerk van partners op te bouwen. Niet alleen om direct mee samen te werken, maar ook om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen, een zogenaamde radarfunctie. Een bedrijf is in topconditie om te innoveren wanneer deze pijlers op elkaar afgestemd zijn en zo elkaar versterken. Het is bijvoorbeeld goed om risicovolle initiatieven te stimuleren, maar het is minstens zo belangrijk om een omgeving te creëren waar deze initiatieven worden benut. Maak van innovatie een organisatiediscipline in plaats een ongestructureerd creatief proces. Stop met post-its plakken en start met het bouwen van een organisatie die oprecht open staat voor ondernemerschap en innovatie. Over de auteurs Elise i innovatie managementconsultant bij Deloitte en is parttime professor Innovatie & Ondernemerschap aan de Antwerp Management School. Nino is onderzoeker op het gebied van strategie & innovatie aan de Universiteit van Antwerpen. Hij is medeoprichter van InnovatorCommunity.com en deelt zijn passie voor de innovatieve organisatie door bedrijven te adviseren, door te spreken op conferenties en door te coachen op bedrijfsevenementen.

5 dingen die je nodig hebt voor een echt innovatief bedrijf

Vooral voor grote bedrijven is het lastig om te innoveren, want dat betekent: dingen loslaten, risico aanmoedigen en fouten laten...

clock 3 min

airbus a380

Lessen trekken uit het A380-debacle, het supervliegtuig dat niemand wilde

In 2021 rolt de laatste superjumbo A380 bij Airbus de fabriek uit. Technisch is er weinig mis mee, maar toch...

clock 2 min

Agile werken handig?

Agile werken omarmen als organisatie

Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich razendsnel kunnen aanpassen. Volgens Mike Hoogveld doen organisaties er daarom verstandig...

clock 2 min

Afwijken van wat normaal is levert veel meer waarde

Waarde leveren? Wijk af van wat normaal is

Op de werkvloer vinden we bepaalde dingen heel normaal, terwijl we sommige zaken al gauw als 'gek' bestempelen. Maar wat...

clock 2 min

Met deze 5 stappen pas je design thinking toe

Design thinking is al jaren een populaire businessmethode in Silicon Valley en andere hippe startupmekka's in de wereld. Gebruik deze...

clock 0,5 min

Made in NL ontbijtsessie R&D VanRiet Group 5

Ontbijtsessie: Hoe haal je het maximale uit je R&D?

Hoe haal je als maakbedrijf het maximale uit je R&D-activiteiten? Om die vraag draaide de tweede Made in NL-ontbijtsessie van...

clock 4 min

Ontbijtsessie: Hoe haal je het maximale uit je R&D?

Het is op deze vroege donderdagochtend een drukte van belang tijdens de ontvangst met koffie en broodjes, in de foodtruck...

clock 4 min

Hoe VanRiet Group zijn R&D-proces veel effectiever maakte

De afgelopen jaren groeide VanRiet Group uit Houten jaarlijks met 30 procent. Dat heeft alles te maken met de core...

clock 3,5 min

Zó neem je R&D meer serieus

De private investeringen in R&D en ICT (goede indicatoren voor het innovatieve gehalte van maakbedrijven) stegen afgelopen jaar: van respectievelijk...

clock 3,5 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Partnerartikelen

i.s.m. ELITE
elite pleun opperman parakar jop wolff workrate

Terug naar school: waarom continu leren ondernemers helpt groeien

In een wereld die steeds sneller en complexer wordt, is het voor ondernemers met groei-ambities cruciaal om bij te blijven....

clock 3,5 min

milton friedman

6 redenen waarom het denken in aandeelhouderswaarde uit de tijd is

Bestuurders en directies hebben nog altijd de neiging voornamelijk te sturen op aandeelhouderswaarde. Maar dat is niet langer verstandig. Sterker:...

clock 5 min

i.s.m. CSU Groep BV
csu innovatie award

Inschrijving CSU Innovatie Award 2024 geopend

De inschrijving voor de CSU Innovatie Award 2024 is geopend. De award is een succesversneller voor impactvolle uitvindingen en ideeën...

clock 2,5 min

i.s.m. Freia Groep
yassine m'rabti cmo freia groep

‘Om succesvol te zijn als CMO, moet je niet verdwalen in analyses’

De rol van Chief Marketing Officer (CMO) is de afgelopen decennia nogal veranderd, ziet Yassine M'Rabti. 'Marketing zal áltijd om...

clock 3,5 min

i.s.m. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
arjanneke teeuw yogho yogho nicole horsmans soofdrinks

Zo veroveren Arjanneke Teeuw (Yogho! Yogho!) en Nicole Horsmans (Soof Drinks) internationaal de drankenmarkt

Vrouwelijke ondernemers moeten het nog altijd doen met minder investeringen dan hun mannelijke collega's. Toch zien Arjanneke Teeuw (Yogho! Yogho!)...

clock 3,5 min

i.s.m. ELITE
simone huis in 't veld mara testi

Euronext rolt Europees groeiprogramma voor ondernemers verder uit in Nederland

De pan-Europese beursuitbater Euronext rolt in Nederland ELITE verder uit. ELITE is een groeiprogramma speciaal voor ondernemers en hun managementteams...

clock 1,5 min

i.s.m. Ondernemingsverkiezing Noord-Holland
ovnh 2024 plymovent kesbeke rodin

Plymovent, Kesbeke en RODIN grote winnaars van OVNH: ‘Deze ondernemers zetten de regio neer’

In Haarlem verzamelden zich ondernemers uit één provincie voor de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH). Drie bedrijven gingen er met de honneurs...

clock 4,5 min

i.s.m. CXIA Group
klaas kroezen

Waarom overtuigingen in sales belangrijk zijn en oprechtheid key is

Elke interactie met een klant is sales, vindt Klaas Kroezen van CXIA. Wie customer excellence nastreeft, helpt met het hele...

clock 3,5 min

annet de lange ziekteverzuim

Hoogleraar Annet de Lange: ‘Het is heel simpel: gezond en duurzaam werk voorkomt uitval’

Langdurig verzuim is een van de grootste uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt. Juist de manager speelt hierin vaak een doorslaggevende...

clock 4 min

i.s.m. SThree
margot van soest sthree

Schaarste op de arbeidsmarkt biedt ook kansen: ‘Laat zien wat jouw organisatie uniek maakt’

In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt maken veel bedrijven zich zorgen over hoe ze talent kunnen aantrekken en...

clock 4 min

i.s.m. Business Metropole Ruhr
Cue2Walk Floor Waardenburg

Startup Cue2Walk geeft Parkinson-patiënten bewegingsvrijheid terug, en maakt bliksemcarrière in Duitsland

Een slim draagbaar apparaatje voor patiënten met Parkinson. Zodat ze weer meer bewegingsvrijheid hebben. Startup Cue2Walk zette dit vernieuwende zorgproduct...

clock 4,5 min

i.s.m. KnowBe4
jelle wieringa knowbe4 cybersecurity

Zo kan cybersecuritytraining ook leuk zijn: ‘We proberen subtiele duwtjes in de juiste richting te geven’

De hoeveelheid phishingmails neemt jaarlijks toe. Hoe houd je jouw medewerkers up-to-date over de nieuwste cybersecurity-dreigingen? Jelle Wieringa, Security Awareness...

clock 4,5 min

i.s.m. Teamleader
Peter van Wijnaerde Teamleader

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij...

clock 3 min

personal branding

Personal branding? Deze 8 leiders hebben dat goed voor elkaar

Personal branding helpt je stappen maken in je loopbaan, of jou als ondernemer nieuwe klanten werven. Wat is personal branding...

clock 4 min

i.s.m. SThree
Employee engagement Margot van Soest STHree

Employee engagement: zo houd je je medewerkers wél binnenboord

Een sterk medewerkersbestand is cruciaal voor het voortbestaan van je organisatie. 'Je kunt pas groeien wanneer je niet alleen nieuwe...

clock 4,5 min

i.s.m. HP
irene quah hp hybride werken

Hybride werken is doodnormaal en toch doen bedrijven alsof iedereen nog naar kantoor gaat

De manier waarop we werken is de laatste jaren veranderd: van hele dagen op kantoor naar hybride werken. Je zou...

clock 3 min

i.s.m. Whyz Executive Search
boudewijn den herder essent

Nieuwe leider Boudewijn den Herder (cco Essent) graaft graag in de root cause

Hij startte bij Unilever, ging daarna naar Heineken en bestiert nu de commercie bij Essent. Boudewijn den Herder geeft als...

clock 5 min

patrick lastennet digital realty ai goudkoorts

AI-goudkoorts: 4 tips voor bedrijven om AI-ready te zijn

Terwijl bedrijven volop experimenteren met AI om de productiviteit te verhogen, maken serviceproviders haast om GPU's en dataopslagruimte veilig te...

clock 4,5 min