Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatiestrategie

Van idee naar succesvol product – modellen, best practices en ervaringen.

Recente artikelen

Tien stappen om niet te innoveren als kip zonder kop

Iedere corporate wil innoveren. Maar waarom eigenlijk? En als je gaat innoveren - hoe doe je dat dan? Jasper Baggerman...

clock 4 min

Gaat het zelfsturende Sunny Roofs de productie verplaatsen naar het buitenland?

Het begon met werknemers zelf hun rooster later samenstellen. Inmiddels rukt zelfs de compleet baasloze organisatie op. Hoe functioneert die?...

clock 6 min

Legacy IT-systemen

Waarom de oorlog tegen legacy nooit ophoudt (en hoe je die toch wint)

Elke IT-beslisser heeft ermee te maken: legacy. Voor veel organisaties gaat een flink deel van het IT-budget op aan het...

clock 3,5 min

Geen IT'ers digitale transformatie

Digitaal veranderen? Zoek dan geen IT’ers

Bijna elk bedrijf is op zoek naar digitale mogelijkheden die een transformatie veroorzaken. Die verandering alleen overlaten aan de IT-afdeling...

clock 4 min

MT500: Dit zijn de bedrijven met de beste reputatie van Nederland

Welk bedrijf in Nederland heeft de beste reputatie bij zijn 'peers'? Elk jaar vraagt MT duizenden ondernemers, managers, bestuurders en...

clock 4 min

i.s.m. NEW TAILOR

Het persoonlijke merk van: Femke Furnée (Fest Amsterdam)

Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen, als basis voor een sterk merk voor jouw startup...

clock 5 min

#1: Definieer een duidelijke innovatieambitie Leiders van succesvolle organisaties erkennen de noodzaak van innovatie. Zij begrijpen dat het bedrijf moet innoveren om op termijn competitief te blijven. Dat klinkt logisch, maar dit langetermijndenken botst vaak met het bonussysteem voor het topmanagement en met de korte termijnverwachtingen van aandeelhouders. Succesvol innoveren begint daarom met het definiëren van een duidelijke ambitie voor innovatie of doel vanuit het topmanagement. Bijvoorbeeld, in 2020 moet 30 procent van de omzet komen uit nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Deze ambitie wordt kracht bijgezet met investeringen in innovatieprojecten en personeel. Op deze manier verbindt het topmanagement zich publiekelijk aan innovatie als topprioriteit. Dit is een krachtig signaal richting medewerkers en de buitenwereld. #2: Innoveer met de klant Verblind door vorige successen en overtuiging van eigen kennis en kunde, ontwikkelen de meeste bedrijven eerst een kant-en-klaar product of dienst. Pas dan gaan zij met dit product naar de markt. Hier wordt vervolgens geconstateerd dat de vraag ontbreekt. Helaas, veel geïnvesteerd zonder te weten wat de klant nu echt wil. Succesvolle innovaties vereisen het oplossen van een probleem of het vervullen van een klantbehoefte. Daarom is het belangrijk de klant van begin af aan bij het innovatieproces te betrekken. Zo kunnen ideeën snel met klanten getest, aangepast en gevalideerd worden. Menig accountmanager zal gaan steigeren, omdat hij gewend is klanten alleen kant-en-klare producten aan te bieden. Maar ervaring leert dat de klant zich juist zeer gewaardeerd voelt wanneer zij betrokken worden bij het testen van een product dat nog niet af is. #3: Meten is weten, ook bij innovatie De vraag blijft dan, hoe weet je of je succesvol bezig bent? Uit een vragenlijst onder 198 ervaren innovatiemanagers blijkt dat innovatiesucces wordt beoordeeld door zowel activiteit-gebaseerde statistieken als uitkomst-gebaseerde statistieken. Er wordt zorgvuldig gekeken naar een mix van harde, cijfermatige data en zachte, woordelijke data. Veelgebruikte criteria voor het meten van innovatiesucces zijn: het aantal werknemers dat getraind is in innovatiemethoden, het aantal klanten betrokken in het innovatieproces en hun reacties en ervaringen, het aantal ideeën gegenereerd en het percentage van nieuwe ideeën waarin ook daadwerkelijk is geïnvesteerd, de gemiddelde doorlooptijd van het innovatieproces en het percentage van de omzet of winsten afkomstig van nieuwe producten of diensten. Welke metingen het meest effectief zijn is met name afhankelijke van het type innovatie. Een vuistregel is: hoe vernieuwender de innovatie, hoe meer succes te beoordelen op basis van de activiteit, in plaats van de uitkomsten. #4: Creëer een executiecultuur Het vermogen van een bedrijf om te innoveren staat of valt met de organisatiecultuur. De innovatieve organisatie heeft een zogenaamde ‘executiecultuur’. Dit is een cultuur die aanzet tot persoonlijk initiatief, het nemen van risico en beslissingen en het accepteren van falen. Medewerkers worden op deze manier aangemoedigd om te experimenteren, te leren en dus te innoveren. Helaas zijn de meeste bedrijven nog altijd te gefocust op de huidige gang van zaken en geobsedeerd door korte termijnresultaat. Hierdoor zijn medewerkers bang om nieuwe dingen te doen en te falen. Dit is een doodzonde voor innovatie, want er is geen andere manier van leren. #5: Innoveren kun je niet alleen Gezien de risico’s, kosten en complexiteit die gepaard gaan met innovatie is het tegenwoordig onmogelijk om te innoveren met enkel eigen middelen. Ieder bedrijf heeft partners nodig met aanvullende middelen en unieke expertise. Een organisatie vergroot haar innovatievermogen door open te staan voor input van buitenaf. Daarom is het belangrijk om een netwerk van partners op te bouwen. Niet alleen om direct mee samen te werken, maar ook om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen, een zogenaamde radarfunctie. Een bedrijf is in topconditie om te innoveren wanneer deze pijlers op elkaar afgestemd zijn en zo elkaar versterken. Het is bijvoorbeeld goed om risicovolle initiatieven te stimuleren, maar het is minstens zo belangrijk om een omgeving te creëren waar deze initiatieven worden benut. Maak van innovatie een organisatiediscipline in plaats een ongestructureerd creatief proces. Stop met post-its plakken en start met het bouwen van een organisatie die oprecht open staat voor ondernemerschap en innovatie. Over de auteurs Elise i innovatie managementconsultant bij Deloitte en is parttime professor Innovatie & Ondernemerschap aan de Antwerp Management School. Nino is onderzoeker op het gebied van strategie & innovatie aan de Universiteit van Antwerpen. Hij is medeoprichter van InnovatorCommunity.com en deelt zijn passie voor de innovatieve organisatie door bedrijven te adviseren, door te spreken op conferenties en door te coachen op bedrijfsevenementen.

5 dingen die je nodig hebt voor een echt innovatief bedrijf

Vooral voor grote bedrijven is het lastig om te innoveren, want dat betekent: dingen loslaten, risico aanmoedigen en fouten laten...

clock 3 min

airbus a380

Lessen trekken uit het A380-debacle, het supervliegtuig dat niemand wilde

In 2021 rolt de laatste superjumbo A380 bij Airbus de fabriek uit. Technisch is er weinig mis mee, maar toch...

clock 2 min

Agile werken handig?

Agile werken omarmen als organisatie

Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich razendsnel kunnen aanpassen. Volgens Mike Hoogveld doen organisaties er daarom verstandig...

clock 2 min

Afwijken van wat normaal is levert veel meer waarde

Waarde leveren? Wijk af van wat normaal is

Op de werkvloer vinden we bepaalde dingen heel normaal, terwijl we sommige zaken al gauw als 'gek' bestempelen. Maar wat...

clock 2 min

Met deze 5 stappen pas je design thinking toe

Design thinking is al jaren een populaire businessmethode in Silicon Valley en andere hippe startupmekka's in de wereld. Gebruik deze...

clock 0,5 min

Made in NL ontbijtsessie R&D VanRiet Group 5

Ontbijtsessie: Hoe haal je het maximale uit je R&D?

Hoe haal je als maakbedrijf het maximale uit je R&D-activiteiten? Om die vraag draaide de tweede Made in NL-ontbijtsessie van...

clock 4 min

Ontbijtsessie: Hoe haal je het maximale uit je R&D?

Het is op deze vroege donderdagochtend een drukte van belang tijdens de ontvangst met koffie en broodjes, in de foodtruck...

clock 4 min

Hoe VanRiet Group zijn R&D-proces veel effectiever maakte

De afgelopen jaren groeide VanRiet Group uit Houten jaarlijks met 30 procent. Dat heeft alles te maken met de core...

clock 3,5 min

Zó neem je R&D meer serieus

De private investeringen in R&D en ICT (goede indicatoren voor het innovatieve gehalte van maakbedrijven) stegen afgelopen jaar: van respectievelijk...

clock 3,5 min

Hoe het komt dat je nog niet alles uit R&D haalt

Een kleine 40 jaar geleden, in 1979, presenteerde elektronicagigant Philips de compact disc. Al in 1970 was het Eindhovense bedrijf...

clock 4 min

Zijn grote bedrijven in staat om te opereren als startups? In de Business Books Podcast die ik maak samen met mijn collega Remy Gieling van Sprout legden we exact die vraag voor aan Eric Ries. Voor wat achtergrond: Eric Ries is de schrijver van het boek The Lean Startup, een boek waarin hij uitvoerig uit de doeken doet hoe de nieuwe ondernemingen werken. In het kort komt Ries' lezing erop neer dat echt succescolle startups zo snel mogelijk een product moeten lanceren. Dat lijkt levensgevaarlijk - het product is immers nog niet af - maar dat is precies het idee. Door zo het zo snel mogelijk in de markt te gooien, kun je het live onder je klanten testen. Binnnen no-time weet je dan of je idee kans van slagen maakt.

Bureaucratie bij grote bedrijven maakt veelbelovende startups kapot

Steeds meer grote bedrijven willen meer ondernemerschap in hun organisatie. Mooi streven, maar voordat je als CEO aan zo'n corporate...

clock 3 min

Verbeeldingskracht, Arend Ardon, vernieuwing, verandering, innovatie, team

Arend Ardon: Verbeeldingskracht zet aan tot vernieuwing

Volgens Arend Ardon bestaat er één toverwoord binnen storytelling: imagine. Wil je mensen meekrijgen in verandering, doe dan een beroep...

clock 0,5 min

Columnisten

Simone van Neerven

Innovatie-expert, voormalig head of innovation bij Vueling en adviseur van modehuis Chanel.

Lees de columns van Simone van Neerven

Partnerartikelen

maarten edixhoven eelco hoekstra true pricing

True pricing: ‘Wij als bedrijven moeten de echte prijs van een product gaan berekenen en betalen’

Wat is de impact van de huidige mondiale ontwikkelingen in de boardroom en wat is de invloed op leiderschap? Maarten...

clock 1 min

i.s.m. re:cap
financiering

Deze alternatieve financieringsinstrumenten zijn er voor startups

Startups hoeven voor financiering niet meer alleen aan te kloppen bij venture capital. Er zijn steeds meer alternatieve financieringsmogelijkheden. Voor...

clock 3,5 min

eelco hoekstra maarten edixhoven

Leiderschap en geopolitiek: ‘Realiseer je dat je het bijna altijd mis hebt’

Wat is de impact van de huidige mondiale ontwikkelingen in de boardroom en wat is de invloed op leiderschap? Maarten...

clock 1 min

i.s.m. Top Employers Institute
trends hr management

Van superpersoonlijk tot luisterend leiderschap: dit zijn de belangrijkste HR-trends

Organisaties wereldwijd nemen de wensen, kennis en diversiteit van hun medewerkers serieuzer dan ooit. Bij alle HR-trends is de rol...

clock 5,5 min

i.s.m. Pay.
beerze bulten betaalsysteem pay.

Hoe vakantiepark Beerze Bulten zijn betaalsystemen stroomlijnde

Vakantiepark Beerze Bulten maakte de afgelopen jaren een snelle groei door. Om gasten een onvergetelijke ervaring te blijven bieden, was...

clock 2,5 min

marleen smits cecile cluitmans

Marleen Smits (Shell): ‘Weerstand bij verandering is meer een onvermogen van de maatschappij om te veranderen’ [video]

Wat is de impact van sustainability op het bedrijfsleven en wat is de invloed op leiderschap? Twee leiders in gesprek...

clock 1 min

marleen smits shell cecille cluitmans arcadis

Cécile Cluitmans (Arcadis): ‘Een frisse mening van de jongere generatie schudt de lakens op, zeker in de boardroom’

Wat is de impact van sustainability op het bedrijfsleven en wat is de invloed op leiderschap? Twee leiders in gesprek...

clock 1,5 min

sas efficienter koken klimaat 180.works

Efficiënter koken voor een beter klimaat

Ontbossing tegengaan en de CO2-uitstoot verminderen: dat is de ambitie van 180.Works, een Nederlands bedrijf dat huishoudens in ontwikkelingslanden voorziet...

clock 5,5 min

Both Ways video 2 sustainability

Marleen Smits (Shell): ‘Daadkracht en bestuurlijk leiderschap is nodig’ [video]

Wat is de impact van sustainability op het bedrijfsleven en wat is de invloed op leiderschap? Twee leiders in gesprek...

clock 1 min

i.s.m. PayPal
financiering e-commerce

5 Nederlandse e-commerceondernemers over financieringen: ‘Fundraising is gewoon een lastig proces’

Financieringen is voor ondernemers een onderwerp dat altijd speelt. Toch komt de financieringsdiscussie niet vaak op straat terecht: het gaat...

clock 4 min

marleen smits shell cécile cluitmans arcadis

Cécile Cluitmans (Arcadis): ‘Ik schuur af en toe met onze bedrijfsdoelstellingen als het gaat om sustainability’ [video]

Wat is de impact van sustainability op het bedrijfsleven en wat is de invloed op leiderschap? Twee leiders, Marleen Smits...

clock 1 min

i.s.m. PayPal
paypal ondernemerskrediet

Binnen twee dagen ondernemerskrediet: ‘Je zag direct wat je op de rekening kunt krijgen’

Snelheid en efficiëntie zijn vaak niet de eerste associaties wanneer ondernemers over krediet en funding praten. Toch hebben Pascal Ummels...

clock 3 min

beam tracking horizon flevoland

Innovatie van Beam Tracking schudt de agrosector op [video]

Met een 'ontzettend' gebruiksvriendelijk voorraadbeheersysteem wil de startup Beam Tracking het hele voorraadproces in de agrosector opschudden. 'Want nu doen...

clock 2 min

i.s.m. Carbon Equity

Deze 5 bedrijven werken aan onze CO2 neutrale toekomst, en jij kan hierbij helpen

Opslag van elektriciteit, voedselproductie, verwarming van gebouwen en huizen, de metaal- en betonbouw en duurzame grondstoffen. Er zijn grote issues...

clock 6 min

praktijkvoorbeelden computer vision internet of things ai

Hoe computer vision, IoT en AI innovatie aanwakkeren: 5 praktijkvoorbeelden

Computer vision, IoT en AI bieden steeds meer mogelijkheden voor datagedreven innovatie. Vijf praktijkvoorbeelden tonen aan hoe deze ontwikkelingen je...

clock 7 min

duurzame werkgever

5 manieren om je als werkgever van je duurzame kant te laten zien

Medewerkers zijn steeds meer op zoek naar een duurzame werkgever. Maar ook als je niet zelf in de duurzame hoek...

clock 4 min

i.s.m. Yuki
liquiditeitsprognose ondernemers

Hoe een liquiditeitsprognose ondernemers helpt bij het beheersen van hun cashflow

Een liquiditeitsprognose geeft ondernemers inzicht in de toekomstige cashflow en maakt het mogelijk om tijdig bij te sturen en pijnpunten...

clock 4,5 min

financiering horizon flevoland

Succesvol innoveren: hoe breng je jouw zelffinancierend vermogen op gang?

Je innovatieve idee doorontwikkelen tot een commercieel levensvatbaar product? Ga na of je wellicht alvast deeloplossingen in de markt kunt...

clock 5,5 min