Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Employee engagement: zo houd je je medewerkers wél binnenboord

In samenwerking met SThree - Een sterk medewerkersbestand is cruciaal voor het voortbestaan van je organisatie. 'Je kunt pas groeien wanneer je niet alleen nieuwe mensen binnenhaalt, maar ze ook behoudt', stelt Margot van Soest. Ze is Managing Director Nederland en Spanje bij SThree, een internationale staffing partner in de STEM-sector (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Employee engagement Margot van Soest STHree
Margot van Soest, Managing Director Nederland en Spanje SThree.

Het vraagstuk hoe je medewerkers engaged houdt, is in de huidige krappe arbeidsmarkt extra relevant. ‘Bedrijven komen aan alle kanten mensen tekort. Het aannemen van nieuwe medewerkers is een kostbare aangelegenheid, het is daarom extra belangrijk om mensen die je eenmaal binnen hebt te behouden’, legt Van Soest uit.

Ze vertelt dat de jongste generatie ook specifiek op zoek is naar een werkomgeving waar ze zich thuis voelen. ‘Ik zie daar echt een shift in. Mensen verwachten meer van hun werkomgeving.’

Betrokken medewerkers zijn productiever, verzuimen minder en dragen bij aan een goede sfeer. Ook is de kans dat ze in dienst blijven een stuk groter. ‘Wanneer mensen geaard zijn binnen de organisatie en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, dragen ze nieuwe ideeën aan die kunnen bijdragen aan groei.’

Dit heeft grote voordelen voor je organisatie. Zo kan een hoge engagement binnen je organisatie uiteindelijk leiden tot een hogere omzet.

Zorg voor de juiste match

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar medewerkersbetrokkenheid start al bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Hierbij is het volgens Van Soest belangrijk om te focussen op de juiste match bij de bedrijfscultuur. Als nieuwe medewerkers niet passen bij de cultuur, is de kans dat ze zich echt betrokken voelen klein. Dit zorgt voor een hoog verloop.

Van Soest benadrukt het belang van waarmaken wat je belooft. Het verhaal dat je vertelt tijdens het sollicitatieproces moet overeenkomen met de realiteit op de werkvloer.

Van Soest merkt ook dat medewerkers het zo leuk vinden om bij SThree te werken, dat ze hun vrienden aandragen. ‘Onze referral-strategie is een van onze meest succesvolle wervingskanalen. Onze huidige medewerkers geven tijdens het sollicitatieproces veel informatie aan de potentiële nieuwe collega. Iemand krijgt zo echt een kijkje in de keuken en kan zo beter schatten of er een match is. Daarnaast kunnen ze beter plaatsen wat we vertellen over het ontwikkeltraject, de organisatiecultuur en onze betrokkenheid op het gebied van ESG (Environmental, Social en Governance). Doordat vooraf duidelijker wordt wat de verwachtingen zijn, is de engagement op de lange termijn groter.’

Haal het beste uit je medewerkers

Een belangrijke reden voor medewerkers om te vertrekken naar een andere werkgever, is een gebrek aan uitdaging. Wanneer je medewerkers jarenlang hetzelfde werk doen, zonder uitzicht op een volgende stap, is de kans groot dat ze uiteindelijk ontslag nemen. ‘Met een heel transparant carrièrepad zorgen we dat mensen weten wat ze moeten doen om de volgende stap te zetten. Zo is hun loopbaan geen black box.’

Een onderdeel van dit pad is de SThree Academy met allerlei opleidingen op ieder niveau. Zo zijn er opleidingen voor junior medewerkers die zich richten op het aanleren van de juiste skills. En voor beginnende managers hebben we bijvoorbeeld een manager bootcamp ontwikkeld.

‘Bij deze bootcamps leren onze mensen bijvoorbeeld hoe je actief luistert en aan performance management doet. Waar zitten de vaardigheidsgaps en hoe kun je mensen motiveren? Dat is voor ieder individu anders, iedereen heeft een eigen pad. De juiste begeleiding van een manager speelt een grote rol in de betrokkenheid van medewerkers.’

‘We zijn continu in gesprek met wat mensen nodig hebben om zich te ontwikkelen. Hierbij kijken we ook naar de mogelijkheid voor internal mobility. Zo kan iemand na een aantal jaar bijvoorbeeld overstappen naar een andere afdeling of rol.’

Focus op gezondheid

Een andere manier om medewerkers betrokken te houden, is door te zorgen dat ze goed in hun vel zitten. ‘Zo hebben we maandelijkse sportlessen op kantoor en doen we regelmatig mee aan evenementen als de Mud Masters of de Amstel Gold Race.’

Van Soest legt uit dat niet alleen fysieke, maar juist ook mentale gezondheid belangrijk is om mensen betrokken te krijgen. Zo is er binnen SThree een programma omtrent mentale gezondheid: het employee assistance program. ‘Hier kunnen medewerkers terecht als ze ergens tegenaanlopen. Ze kunnen dan hun verhaal doen en advies krijgen, zonder dat hier een manager of hr-afdeling meeluistert.’

ESG-strategie

Aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook een belangrijke manier om medewerkersbetrokkenheid te verhogen. ‘Wij hebben een speciale ESG-commissie die regelmatig projecten opzet. De initiatieven komen vanuit onze eigen medewerkers die als ESG-ambassadors werkzaam zijn. Uiteraard moeten deze initiatieven wel in lijn zijn met de doelstellingen die we vanuit SThree als organisatie hebben geformuleerd’, legt Van Soest uit.

Lees ook: Schaarste op de arbeidsmarkt biedt ook kansen: ‘Laat zien wat jouw organisatie uniek maakt’

Veel binding met het kantoor

‘Bij SThree staat de medewerker centraal. We bieden een ongelooflijk intensief leertraject, maar daar verbinden we ook hoge eisen aan. Zeker in het eerste jaar verwachten we dat onze medewerkers veel aanwezig zijn op kantoor, omdat je zo het meest kunt leren en binding met het bedrijf krijgt. Als iemand bij aanvang vier dagen thuis wil werken, is dat geen match.’

Van Soest vertelt dat veel medewerkers graag naar kantoor komen, omdat ze het er fijn vinden om te werken. ‘Zo hebben we ruime kantoren met voldoende ruimte om te ontspannen op slimme locaties in de buurt van het openbaar vervoer.

Erkenning en beloning

Uiteraard is het ook belangrijk om medewerkers de juiste beloning te geven voor het werk dat ze verzetten. ‘Waardering en erkenning zitten echt geworteld in onze organisatiecultuur’, legt van Soest uit. ‘Dat gaat van een mail met complimenten naar mee mogen op een incentive trip naar een bijzondere locatie omdat je een bepaald target hebt gehaald.’

Elk jaar organiseert SThree een goedbezocht zomerfeest en een galadiner. ‘Mensen boeken daar zelfs hun vakantie omheen.’ Dit laat zien hoe betrokken medewerkers zijn bij het bedrijf.

Medewerkersbetrokkenheid als metric

Van Soest ziet de medewerkersbetrokkenheid als een belangrijke graadmeter voor de gezondheid van SThree als organisatie. ‘We werken hard aan het faciliteren van een fijne werkomgeving. Het is heel mooi dat we hier ook resultaat van zien’, legt ze uit.

Zo werkt SThree onder andere met Peakon om te achterhalen hoe medewerkers in de wedstrijd zitten. Ook heeft het bedrijf een onafhankelijke survey uitgezet om voor het derde jaar op rij gecertificeerd te worden als ‘Great Place To Work’. ‘Zo kijken we bijvoorbeeld naar de trust index. Hierbij draait het om of een medewerker een ander zou aanraden om bij ons te komen werken. Dit jaar is onze score hierop van 81 procent naar 86 procent gegaan. Daar zijn we echt heel trots op.’

Lees ook: Performance management anno 2024, wat vraagt dat van leiders?