Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe Fri-Jado inspeelt op de steeds grotere vraag naar beleving en service

Hoe Fri-Jado inspeelt op de steeds grotere vraag naar beleving en service
Je leest nu: Hoe Fri-Jado inspeelt op de steeds grotere vraag naar beleving en service

De grote supermarktketens van deze wereld zijn kind aan huis bij Fri-Jado uit Etten-Leur. Onder het motto Making Food Irresistible ontwerpt en fabriceert het bedrijf uiteenlopende apparatuur voor klanten als Walmart, Tesco, Carrefour, Albert Heijn en Jumbo, vertelt directeur Laurens Engbers.

‘Prijsvechters als Aldi en Lidl doen het goed aan de onderkant van de markt, aan de bovenkant van het supermarktsegment ligt de nadruk steeds meer op beleving en “show”. En laat deze foodretail nu net zijn waar wij goed in zijn. Neem onze kipgrills: die zijn grotendeels van glas, zodat klanten kunnen zien hoe de producten vers bereid worden. Daarnaast stellen onze verwarmde en gekoelde toonbanken supermarkten in staat om voedsel in huis te bereiden en te bewaren. En dat sluit aan bij de trend van supermarkten om steeds meer complete, verse maaltijden aan te bieden.’

Fri-Jado (omzet 2016: 107 miljoen euro) bezit een aantal onderscheidende patenten, vervolgt Engbers. ‘Met onze technologie kunnen supermarkten voedsel tot zes uur op een hoogwaardige manier warm houden. Ter vergelijking: bij veel internationale concurrenten is de maximale warmhoudtijd vaak maar een uur of twee.’

Prijzenslag

De steeds grotere nadruk op beleving en service is een belangrijke ontwikkeling in de dynamische supermarktbranche. Die ontwikkeling wordt verder gevoed door de toenemende concurrentie, schetst Engbers. ‘In onder meer de VS en China zie je nu branchevreemde ondernemingen toetreden tot de markt. Zo nam het Amerikaanse online warenhuis Amazon recentelijk supermarktketen Whole Foods over, met een flinke prijzenslag tot gevolg. En Amazons Chinese tegenhanger Alibaba opende vorig jaar in korte tijd dertien mooie, grote supermarkten in Shanghai. Deze nieuwe toetreders zetten de traditionele markt onder druk, wat de ontwikkeling naar steeds uitgekiendere serviceconcepten verder opstuwt.’

Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in ‘kleinere’ locaties dicht bij de consument, constateert Engbers. ‘Grote ketens openen steeds meer kleine, high traffic vestigingen in stadscentra en bij benzine- en treinstations. Wij spelen daarop in door verschillende functies in één apparaat te verenigen. Waar in grote megavestigingen een counter en grill naast elkaar staan, zijn die twee functies op kleinere locaties gecombineerd in één apparaat dat op een vierkante meter past. Zo bieden we voor elk concept een passende oplossing.’

Time to market verkorten

Fri-Jado werd in 1937 opgericht door de familie Raaijmakers. Na diverse wisselingen van de wacht is het bedrijf anno 2017 in handen van private-equity-investeerder Mentha Capital. De afgelopen jaren groeide Fri-Jado flink, zegt Engbers. ‘Van de crisis hebben we weinig last gehad. Grootste uitdaging voor ons is vooral om de time to market zo kort mogelijk te houden.’

‘Onze ontwikkeltrajecten duren doorgaans 6 tot 24 maanden, waarna de marktacceptatie ook nog eens twee jaar in beslag kan nemen. Dat verhoogt de druk om altijd met de juiste producten bezig te zijn. Wat daarbij helpt is onze goede naam in de markt: we zitten regelmatig bij onze klanten aan tafel en pakken ook geregeld samen ontwikkeltrajecten op. Daar plukken onze andere klanten vervolgens ook weer de vruchten van. Van een “eenvoudige” installateur van koelvitrines zijn we zo uitgegroeid tot een allround ontwikkelpartner.’

Productontwikkeling

Waar Fri-Jado over vijf jaar staat? De markt blijft in beweging, voorziet Engbers. ‘We bouwen steeds meer expertise op als het gaat om het volledig inrichten van versvoedselafdelingen. Vanuit die positie richten we onze productontwikkeling op de grote Amerikaanse en Europese ketens én op de rest van de wereld.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: