Zeg je Unox, dan denk je aan winter en erwtensoep. Schoenen van Van Lier zijn vakwerk, Brabantia is degelijk en ga zo maar door.
Personal branding draait om hetzelfde idee. Het betekent dat jij jezelf ziet als merk en je jezelf als zodanig verkoopt. Net als een commercieel bedrijf toon je je kwaliteiten en laat je zien hoe je je daarin onderscheidt van anderen. Doel: op het netvlies blijven staan van anderen. Daardoor presenteer je jezelf succesvoller aan (nieuwe) klanten, leidinggevenden of een nieuwe werkgever.
Marketing P’s
Dat is belangrijk, want persoonlijke relaties worden steeds belangrijker. ‘Zeker in deze tijd van internet en sociale media’, zegt marketinggoeroe Erwin Wijman. ‘In wezen is er maar één marketing-P onmisbaar voor jou als ondernemer, en dat is de P van persoonlijkheid.’
Op de werkvloer helpt personal branding jou in je loopbaan. Zo klom Ahmet Eraslan, voormalig vice-president binnen consultantbureau CGI, in vier jaar op van softwareontwikkelaar tot eindverantwoordelijke. ‘Door actief bezig te zijn met mijn persoonlijke kernwaarden en continu te reflecteren daarop ben ik daar gekomen.’
Personal branding helpt je focussen. ‘Het is de doodsteek voor veel ondernemers als ze vlees noch vis verkopen’, zegt pr-specialist Anneke van der Voort op LinkedIn. ‘Van alles doen en kunnen maakt het verwarrend: waarom zouden mensen daar aankloppen? Voor hen duizend anderen die specialistischer zijn.’
Branding
De kracht van branding is niet te onderschatten. Volgens merkenbouwer Tailor Brands koopt 77 procent van de consumenten producten van een merknaam die ze kennen. Ruim 40 procent is bereid daar meer geld voor te betalen. Ook zegt bijna 90 procent van de consumenten dat ‘authenticiteit’ bepalend is om voor een merk te kiezen.
Volgens LinkedIn gelooft 71 procent van de professionals dat een sterk persoonlijk merk leidt tot meer kansen in hun loopbaan. En 70 procent van de managers die mensen aannemen vindt een sterk persoonlijk merk belangrijker dan een goed cv.
Toegevoegde waarde van persoonlijk merk
Bij het ‘bouwen’ van een persoonlijk merk draait het om drie vragen, aldus Nancy Poleon, oprichter van BrandedU. ‘Wie ben ik, waarom doe ik wat ik doe en waarom kan ik van toegevoegde waarde zijn?’ Om die vragen te beantwoorden is veel zelfonderzoek nodig. Verder is het handig om te begrijpen hoe andere mensen jou zien, en hoe je zélf gezien wilt worden. Personal branding helpt deze twee op één lijn te brengen.
Ook de site van de Kamer van Koophandel zijn tips te lezen. ‘Zet je persoonlijke merk goed neer en pas dit toe op al je communicatie.’ Maak jezelf zichtbaar, online en offline, en ga de verbinding aan met potentiële klanten. ‘Pluk op de lange termijn de vruchten van mond-tot-mondreclame.’
Personal brandingexpert Cees Harmsen benadrukt dat de reputatie die je opbouwt moet raken aan wie je daadwerkelijk bent. ‘Het moet geen toneelspel worden. Wie iets kiest wat hij of eigenlijk niet is, zal daar op den duur niet meer naar kunnen leven.’ Met andere worden: blijf hoe dan ook jezelf.
Ontdek de nieuwe podcast van BVO: Lift up!
Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? In de podcast ‘Lift Up!’ zoek je samen met experts de ‘verdieping’ op met thema’s als persoonlijke en professionele ontwikkeling.
lees verder8 mensen met een uitstekende personal branding
Deze 8 mensen hebben personal branding goed begrepen:
# Linda de Mol
De ‘Nederlandse Oprah Winfrey’ is opgeklommen tot een krachtige vrouw met een eigen zakenimperium. Niet alleen bezit Linda de Mol het tijdschrift LINDA. en een gelijknamige website, ook op televisie en filmdoek is ze niet weg te slaan. Wat haar bijzonder maakt? Ze komt over als iemand met wie je zelf bevriend kan zijn. Positief, goedlachs, beschaafd. En: niet bang om onzekerheden te tonen.
# Olcay Gulsen
Zeg je Olcay Gulsen, dan denk je aan een selfmade ondernemer met lef, die verschillende bedrijven op het gebied van mode en beauty uit de grond heeft getrokken. Ook is ze regelmatig als presentator op televisie te zien. Als ervaringsdeskundige spreekt ze zich duidelijk uit tegen huiselijk geweld.
# Ron Blaauw
Deze ruwe-bolster-blanke-pit chef-kok verwierf bekendheid toen hij tien jaar terug zijn sterrenrestaurant sloot. Het draaide te veel om uiterlijk vertoon, het zou hem te veel energie kosten. In plaats daarvan opende hij Ron Gastrobar, gericht op eerlijk, eenvoudig eten. Inmiddels telt Nederland vijf van zulke Gastrobars.
# Buffi Duberman
Als je op zoek bent naar een lerares Engels, moet je haar níet hebben, zegt deze ‘communication coach’ in haar LinkedIn-profiel. Ondertussen heeft ze menige Bekende Nederlanders – denk Eva Jinek en Duncan Laurence – geholpen bij het verbeteren van hun Engelse uitspraak. Deze kleurrijke, uitbundige, humoristische coach zie je niet snel over het hoofd.
# Maarten van der Weijden
‘Accepteer pech, leef jouw leven en verbind’ staat er op de website van deze oud-Olympische zwemmer. Maarten van der Weijden werd getroffen door leukemie, wat hem er niet van weerhield zijn doelen te bereiken. Hij heeft zich ‘gespecialiseerd’ in levenslessen en geeft lezingen over zijn eigen ervaringen.
# Ingrid Tappin
Als oprichter van de organisatie Diverse Leaders in Tech maakt ze zich sterk voor een meer inclusieve techwereld. Binnen techbedrijven zijn er nog te weinig vrouwen, queers, of mensen van kleur te vinden. Deze boodschap verkondigt ze actief binnen het bedrijfsleven, via evenementen en in de media.
# Danielle Braun
Als je actief bent op LinkedIn, zie je deze cultureel antropologe en organisatiedeskundige een paar keer per dag voorbijkomen. Ze vergelijkt rituelen, patronen en omgangsvormen van tribes in Afrika en Azië, met die van bij bedrijven en organisaties ‘om de hoek’.
# Nikkie de Jager
Beyoncé die je op Instagram feliciteert met je verjaardag. Het overkwam visagiste Nikkie de Jager, bekend van haar make-up tutorials ‘Nikkie Tutorials’. De flamboyante De Jager komt op voor transgenders en neemt geen blad voor de mond. In 2021 was ze een van de presentatoren van het Eurovisiesongfestival in Nederland.
Lees ook:
- Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel
- Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren
- Strategisch sturen in turbulente tijden: 6 knoppen waar je aan kunt draaien als leider om echt impact te maken