Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Partners

In een oude wolfabriek in Leiden zijn 39 zelfstandige professionals actief. Ze werken er apart, of ze werken er samen. ‘Of allebei tegelijk’, zegt Eric Went, hoofdhuurder en initiatiefnemer van Unit-2, zoals dit project heet. ‘Working Apart Together' noemen we dat. De ene keer werken we geconcentreerd aan een eigen klus, de andere keer zoeken we juist collega’s op, sluiten we gelegenheidscoalities en maken we volop gebruik van elkaars expertise.’ Co-working spaces De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid noemt Unit-2 een voorbeeld van een nieuwe werkrelatie. Die nieuwe vormen ontstaan omdat zelfstandigen steeds vaker onderling samenwerken. Zo kunnen ze grotere opdrachten aannemen of profiteren van elkaars expertise. Een kwart van de zelfstandigen huurt anderen in, blijkt uit onderzoek van TNO en het CBS. En om die samenwerking te faciliteren, kiezen zelfstandigen steeds vaker voor co-working spaces; een kwart van de zzp’ers werkt al op zulke flexibele locaties. Niet alleen voor freelancers Niet alleen freelancers, maar ook bedrijven die meer flexibiliteit willen kiezen voor een co-werkplek, schrijft directeur Marlon Huysmans van MH Projects in een blog. Want ook zij willen kunnen samenwerken met andere partijen. Huysmans: ‘Werken kunnen we tegenwoordig overal, maar “getting connected” niet.’ Dat zien ook onderzoekers Gretchen Spreitzer, Peter Bacevice en Lyndon Garrett. In de Harvard Business Review schrijven ze dat het bedrijf verhuizen naar een co-workingplek een manier is om deze nieuwe werkrelatie in de strategie in te bakken. Soms om hun telewerkers op die manier toch een goede werkplek te geven. De Amerikaanse cowerkplek CoMerge huist daarom werknemers van Visa en journalisten van Chicago Tribune, deze bedrijven hebben ook kantoren. Live spreken als succesvoorwaarde Elkaar live zien en spreken, vindt Went een belangrijke voorwaarde voor een goede WAT-relatie. ‘Ik geloof in fysieke ontmoetingen. Zij helpen tegen de eenzaamheid van het zzp-bestaan. En doordat we fysiek bij elkaar zitten kennen we bovendien elkaars kwaliteiten beter.’ Om elkaars capaciteiten goed te leren kennen, organiseert Unit-2 ook centrale bijeenkomsten, waar mensen in 5 minuten iets vertellen over hun expertise. Maatschap geen optie Samenwerken en sparren zijn ook voor advocaat Bieneke Braat belangrijke redenen om als zelfstandige collega’s te zoeken. Zij doet dat in Legaltree, vertelt ze op de website van de Kamer van Koophandel. Een maatschap was voor haar geen optie. ‘Je gaat wel een aantal grote verplichtingen aan, zoals de afspraken over de verdeling van de inkomsten, de piramide van een maatschap, wie maat is en wie niet.’ Toch vereist ook Working Alone Together commitment van alle partijen. Went: ‘Hoe vaak is niet geprobeerd om innovatie af te dwingen door in oude industriële gebouwen mensen bij elkaar te zetten? Dat leidt lang niet altijd tot successen. Onze benadering gaat verder. Je moet er wel wat voor doen, het is hier niet alleen een werkplek.’ R&D gaat er wel langzamer Hoewel er commitment wordt gevraagd, gaat het eigen bedrijf altijd voor. En dat maakt innovatie lastig, merkt Went. Daarom gaat research & development in een WAT-relatie langzamer dan in een ander samenwerkingsverband. Een WAT-relatie is alleen succesvol als er geen concurrentie is, of wordt gevoeld. Directeur Rebekah Campbell van de Australische startup Posse in de New York Times: ‘In onze co-workingruimte waren tenminste nog drie andere bedrijven die doen wat wij doen. Regelmatig nodigden hun teamleden onze teamleden uit voor lunch. Ik weet niet waarom. Andere ondernemers zagen ons in de media en vroegen om contactgegevens. De druppel was toen een concurrent een lucratief baanaanbod deed aan onze engineers. Op dat moment zijn we verhuisd.’ Dit kan ook op kantoor De voorwaarden voor een succesvolle co-werkplek kunnen ook worden toegepast op een kantoorruimte, zeggen de HBR-onderzoekers. Co-working faciliteren gaat namelijk verder dan een open werkruimte bouwen en een koffiebar toevoegen. Hun advies aan bedrijven die de WAT-relatie een interessant concept vinden. ‘Geef werknemers de ruimte en ondersteuning om hun beste autonome ik te zijn. Het resultaat zal werknemers zijn die zich verbonden voelen aan de organisatie en graag, elke dag, hun energie en ideeën naar kantoor brengen. Zelfs als dat het hoofdkantoor is.’ Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zorgeloos samenwerking in netwerktijden’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Dropbox Business. Met Dropbox Business kan je bedrijf onbeperkt groeien, terwijl je zelf de totale controle houdt over belangrijke informatie en de activiteiten van je gebruikers.

Persoonlijke Groei

Zo maak je een ‘WAT-relatie’ succesvol

Steeds meer zelfstandigen kiezen voor een zogeheten WAT-relatie: working alone, together. Oftewel: samenwerken en toch autonoom zijn. Die WAT-relatie is...

clock 3 min

abonnementsmodel

Betaalstrategie

Hoe een abonnementsmodel zelfs je moeilijkste producten verkoopt

Wil je succes hebben als bedrijf? Wat je verkoopt doet er niet zoveel toe, zolang je maar abonnees hebt. Dat...

clock 4,5 min

Marketing

Zo weten neuromarketing-onderzoekers wat jouw klanten willen

Neuromarketing is geen nieuw verschijnsel, toch wint de methode rap aan populariteit. Onderzoek wordt immers steeds beter en goedkoper, maar hoe...

clock 3 min

Management

Crowdfunding: de regels van het spel

Vergeet de tijd dat je voor een financiering afhankelijk was van je bank. Maar stel dat je bijvoorbeeld wilt crowdfunden,...

clock 2 min

Bijdrage

Schade door een bug in je website. Wie gaat dat betalen?

Er wordt steeds meer online verkocht. En dus wil jij ook een webshop. Maar wat als je veel geld neerlegt...

clock 2 min

vertrouwen online consument

Betaalstrategie

Met deze tips win je het vertrouwen van de online consument

Consumenten willen zeker weten dat de bedrijven waar ze online bestellen veilig en betrouwbaar zijn. Want als het op betalen...

clock 4,5 min

Management

Jouw boekhouding voor een maatpak: voorkom huilen door ruilen

In mindere tijden vallen veel ondernemers erop terug: ruilhandel. Dat klinkt heel middeleeuws, maar het is een prima oplossing als...

clock 2 min

Samsung Knox

Management

Zo beschermt Samsung Knox je bedrijfsdata

Naast elk toetsenbord ligt tegenwoordig een smartphone. Hier en daar ook een tablet. Vaak persoonlijke apparaten die je medewerkers gebruiken...

clock 1,5 min

dropbox

Carrière

Samenwerken wordt steeds digitaler. Maar levert het ook groei op?

Digitaal samenwerken wordt steeds eenvoudiger. Maar hoe helpt het je bedrijf groeien?

clock 2 min

Eva de Vries van Microsoft

Management

‘Het gaat erom dat je als merk domeinen claimt’

Van plat adverteren naar kennis delen. De marketingstrategie van Microsoft Nederland maakte de afgelopen jaren een flinke ommezwaai. Hoe kwam...

clock 3,5 min

Hans van Bussel van SAZAS

Management

Verzelfstandigen? Zo deed SAZAS dat

In 6 maanden tijd koppelde verzekeringsbedrijf SAZAS zijn IT los van de organisatie waaraan zij alles hadden uitbesteed, nam 55...

clock 3,5 min

Direct Marketing

Hoe zet je Pinterest het best in als marketingkanaal?

Nee, Pinterest is er niet alleen maar om mooie of grappige plaatjes met elkaar te delen. Je kunt er ook...

clock 4 min

Samsung Knox

Management

Niet uitstellen: leg nu je mobielbeleid vast

Knijp je een oogje dicht wanneer medewerkers hun smartphone gebruiken om werkmail te checken? Of onderwerp je je hele mobiele...

clock 1,5 min

Financiering

Dit zijn de 5 pijlers onder een winnende elevator pitch

Een goede pitch heeft maar één doel: zorgen dat je verhaal blijft hangen. Maar hoe zorg je daarvoor? Deze 5...

clock 4 min

trends betalen en betaald worden betaalmarkt

Betaalstrategie

Deze 9 trends maken betalen en betaald worden steeds makkelijker

De betaalmarkt staat momenteel aardig op zijn kop. Nieuwe betaalmethodes volgen elkaar in sneltempo op Welke mogelijkheden zijn er voor...

clock 7,5 min

Management

Waarom werknemers én gasten zich bijzonder welkom voelen bij a.s.r.

In Nederlands meest duurzaam gerenoveerde pand heeft a.s.r. naast werkplekken voor de 3.500 werknemers ook een Seats2Meet-ruimte gecreëerd. Gebruikers waarderen...

clock 0 min

Direct Marketing

10 Gratis tools voor goede online foto’s en visuals

Een mooi plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Toch staan veel sites nog vol met afzichtelijke stockfotografie. Hoe krijg je...

clock 4 min

Een roerig jaar voor verzekeraars, 2016. In dat jaar trad namelijk een nieuwe Europese wet in werking, die veel strengere eisen stelt op het gebied van kapitaal, risicobeheersing en verslaglegging. ‘Verzekeraars moeten nu een minimaal eigen vermogen hebben om de klant te beschermen, en solvabel genoeg zijn om tegenvallers op te vangen’, aldus Roel Cuypers. Hij is actuaris, oftewel verzekeringswiskundige, bij Loyalis. De Limburgse verzekeraar telt zo’n 200 medewerkers en beheert verzekeringspolissen voor ruim een half miljoen klanten. Ze zijn met name gespecialiseerd in inkomensbeschermingsproducten en pensioenaanvullingen. Bescherming van de consument, dat onderschrijft Loyalis uiteraard. Maar de wetgeving betekent ook dat de verzekeraar elk kwartaal een gedetaileerde rapportage moet maken voor de toezichthouder voor verzekeringsland: De Nederlandsche Bank. De rapportage moet inzicht geven in het risicomanagementysteem, de kapitaalbuffers, de beheersing van de interne organisatie, de gewenste en vereiste solvabiliteit van het bedrijf. Zo’n rapportage is dus niet zomaar even samengesteld. Direct na de verslagleggingsperiode begonnen ze bij Loyalis al met het in kaart brengen van de actuele situatie voor alle polissen. ‘En de dagen voor de deadline werkten we echt met het zweet op ons voorhoofd om het allemaal af te krijgen’, vertelt Cuypers. ‘Uiteindelijk lukte dat altijd. Maar er was veel gestress.’ Rapportagestraat ‘Het proces van verslaglegging is complex’, zegt Cuypers. ‘Er zijn veel afdelingen bij betrokken’. Vier financiële afdelingen buigen zich over de rapportage: het actuariaat, en de afdelingen investments, risk management en finance & control. Ongeveer 10 mensen zijn daar met het proces bezig. ‘Daarnaast hebben we een agile team in het leven geroepen voor de bouw en optimalisering van een zogeheten rapportagestraat. Die zorgt voor een tijdige en juiste aanlevering van de polisbestanden aan het actuariaat. Daarnaast wordt de output van de diverse financiële afdelingen verzameld en verwerkt tot de door de toezichthouder gewenste rapportages.’ De afhankelijkheden om tot deze output te komen, waren groot. Elke afdeling had gegevens van de andere afdeling nodig en daar ging veel tijd overheen. Knelpunten Ketenregisseur Cuypers denkt na de zoveelste stressvolle periode: dit moet anders. Met hulp van een extern adviesbureau wordt de hele keten van werkzaamheden in kaart gebracht. Wat blijkt? ‘In totaal telden we 250 activiteiten, voordat de rapportage de deur uit kon. Dat hele proces is in een schema gezet. Alle stapjes zijn in kaart gebracht. Wie is van wie afhankelijk, wat zijn de doorlooptijden, waar liggen de knelpunten? Zo kregen we al snel beter inzicht in de hele keten van activiteiten.’ Ketensturing Zo bleek onder meer dat de basisgegevens te laat werden aangeleverd bij de afdeling Investments. Cuypers: ‘De Investments-medewerkers brengen de risico’s van de beleggingsportefeuilles en de rentemutaties in kaart. Maar om dat goed te kunnen doen, moeten ze wel informatie krijgen over alle verplichtingen: over de verzekeringsproducten, polissen, de waarde van de verzekeringen. Het bleek dat de afdeling daar wel erg lang op moest wachten. Als we daar tijd konden winnen, zou het hele verslagleggingsproces met 4 werkdagen kunnen worden ingekort.’ Dat bleek dan ook meteen een belangrijk knelpunt: die grote afhankelijkheid van elkaar. ‘Het gaat er vooral om dat je je daarvan bewust wordt. Dat je inzicht krijgt in het kritieke pad en daar sturing aan geeft. We realiseerden ons dat we met kleine aanpassingen een heel eind komen. Eerder beginnen aan een activiteit, of in een andere volgorde, kan leiden tot een sneller eindresultaat. Goede communicatie is eveneens essentieel. Maak duidelijk wat je wanneer nodig hebt.’ Ademruimte Al met al werken mensen nu efficiënter en minder uren aan de rapportage. Het aantal uren dat aan een rapportage wordt besteed is teruggebracht met maar liefst dertig procent. Een ander groot voordeel is: tijd en ademruimte. ‘Nu we dit proces sneller laten lopen, hebben we meer tijd om de resultaten te analyseren. Eerst was het zo dat we de deadlines nét haalden. De resultaten moesten metéén door naar DNB. Nu hebben we meer tijd voor analyses. En kunnen we meer tijd steken in onze bedrijfsdoelstellingen en onze strategieën

Performance verbeteren

Het geheim van goed presterende lean teams

Steeds meer organisaties stappen over op lean om de prestaties te verbeteren. Toch lukt dat lang niet altijd. Ontdek welke...

clock 5,5 min

Samsung Knox MDM

Management

Hoe beveilig je je bedrijfssoftware op een privésmartphone?

Bedrijfsgegevens wil je goed beschermen. Maar nu je medewerkers steeds vaker werken op hun privémobiel wordt het steeds lastiger om...

clock 1 min

Direct Marketing

1 april als marketingtruc: 10 viral voorbeelden

Op 1 april wisselen leuke en flauwe grappen elkaar af. Maar hoe maak je van jouw prank een succesvolle marketingactie?

clock 3,5 min

Management

Hoe Vergeer Holland de kwaliteit van hun kaas bewaakt (video)

Wekelijks duizendenden kilo's kaas verwerken, Vergeer Holland draait er de hand niet voor om. Kevin Vos is kwaliteitsmanager bij Vergeer...

clock 0 min

Marketing

Zo zorg je dat je op sociale media de juiste doelgroep bereikt

‘Zomaar’ iets op sociale media slingeren, leidt zelden tot het gewenste effect. Maar hoe bereik je nou wél de juiste...

clock 3 min

Dat blijkt uit het Great Places to Work-onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 113 organisaties. Aan het onderzoek namen 35.000 medewerkers deel. In totaal deden 67 organisaties mee voor de lijst van Best Workplaces, daarvan behaalden er 49 een plek op de lijst. Goede onderlinge relaties De bedrijven die zichzelf Best Workplace mogen noemen scoren hoog op goede onderlinge relaties tussen personeel en de mate waarin ze worden betrokken bij beslissingen over werk en werkomgeving. Denk hierbij aan keuzes voor kantoorpanden en inrichting of bijdragen aan sessies om kernwaarden vast te stellen. Best Workplaces scoren hoog als het gaat om het stellen van vertrouwen in hun medewerkers en het bieden van ruimte om hun functie goed uit te oefenen. Winnaars In Nederland behaalt farmaceut en healthcare organisatie Novo Nordisk de eerste plek bij de grote en multinationale werkplekken. Ook in 2015 stond Novo Nordisk op de eerste plaats. Plaats twee en drie waren voor voedselfabrikant Mars en biotechbedrijf Amgen. Bij de middelgrote bedrijven was IT-dienstverlener Incentro de beste plaats om te werken. Na drie jaar op de derde plaats haalt Incentro nu eindelijk de toppositie. Talentontwikkelaar Ormit en intermediair Secretary Plus volgen. Bij de small en young workplaces is de Lean Consultancy Group voor het derde jaar op rij de beste plek om te werken. Inclusiviteit Great Place to Work meet de factoren 'vertrouwen', 'trots' en 'plezier'. In de VS wordt daar nu een factor aan toegevoegd. Op de website van Fortune pleiten de ceo en de vice-president ervoor om ook te kijken naar inclusiviteit. Ze gaan vanaf volgend jaar bij de beoordeling van bedrijven ook kijken naar de verdeling van de score. Zijn alle medewerkers even tevreden? Daarbij wordt gekeken naar verspreiding in het bedrijf en verdeling over verschillende groepen.

Goed werkgeverschap

Betrokken personeel is tevreden personeel

De beste plekken om te werken zijn bedrijven waar personeel goed met elkaar op kan schieten en waar ze worden...

clock 1 min

Samsung Knox

Management

Heb jij al een ICT-securitybeleid? Waarom je er nu echt aan moet geloven

Vooral grotere organisaties investeren momenteel in een beveiligingsbeleid voor bedrijfsdata. Maar uiteindelijk kan geen enkel bedrijf nog om het topic...

clock 1,5 min

Gom videostill Woningcoöperatie Woonstad Rotterdam

Management

Hoe bewoners van Woonstad Rotterdam net dat beetje extra krijgen (video)

Schone ruimtes zijn uiteraard fijn. Maar een schoonmaakbedrijf dat net dat beetje extra geeft, kan een groot verschil maken. Woningcoöperatie...

clock 0 min

Albert van der Meulen Gom

Management

Innovatief schoonmaken in de 21ste eeuw: zo doe je dat

Innovatie is belangrijk om te overleven. Maar wat valt er te vernieuwen in de schoonmaakbranche? ‘Een frisse omgeving alleen is...

clock 3 min

Direct Marketing

5 succestips voor marketing via Instagram

Instagram zit als sociaal medium flink in de lift. Moet je er als ondernemer (dus) ook iets mee? Een verkenning...

clock 4,5 min

Marketing

Content die razendsnel weer verdwijnt – hoe doe je daar je voordeel mee?

Sociale media met snel verdwijnende content zijn hot. Maar hoe kun je als marketeer er je voordeel mee doen?

clock 4,5 min

Wat is gamification

Performance verbeteren

Hoe gamification de bedrijfsresultaten verbetert

Gamification op de werkvloer is meer dan tafelvoetbal met collega’s spelen. Als je het goed inzet, kun je de omzet...

clock 4,5 min

Richard van Hooijdonk trendwatcher

Ik wil mobiel werken

Deze innovaties veranderen onze manier van werken en leven (op korte termijn)

Hij heeft geen glazen bol, maar trendwatcher Richard van Hooijdonk geeft al wel een inkijkje in de technologische innovaties die...

clock 0 min

Direct Marketing

Wat marketeers nog kunnen leren van de Oude Grieken

Van de Oude Grieken tot Shakespeare: de kracht van een goed verhaal wordt al eeuwenlang onderkend. Wat kan de moderne...

clock 3,5 min

Direct Marketing

Phygital: hoe online en offline elkaar versterken

Phygital is hét nieuwe buzzwoord in marketingland. De vraag óf je er iets mee moet, lijkt inmiddels wel beantwoord. De...

clock 3 min

flexibele werkplek

Ik wil mobiel werken

Hoe creëer je de beste flexibele werkplek?

Bij mobiel werken heb je niet meer een ‘eigen’ bureau, maar flexplekken. Zowel op kantoor, als thuis en onderweg kun...

clock 0 min

NS Hans Verkerk

Management

Mobiliteit, maar dan makkelijk

Verleiden. En zo zelfs de meest verstokte automobilist laten ervaren dat de trein soms ideaal is. Dat is de manier...

clock 3 min

Athlon Marchel Koops

Management

‘Het gaat veel meer over brede mobiliteit’

Athlon bestaat ruim 100 jaar. Wat doet de lease-gigant om mee te kunnen bewegen met digitale ontwikkelingen en de almaar...

clock 2,5 min

Marketing

7 manieren om die lastige millennials tóch te bereiken

Terwijl de millennials de arbeids- en consumentenmarkt benaderen, benaderen veel bedrijven hen nog op de oude manier. Hoe kan dat...

clock 3,5 min

Duurzaamheid

Hoe Fairtransport de transportsector uitdaagt met zeilschepen

De containervaart zorgt wereldwijd voor veel vervuiling, maar als het aan Fairtransport ligt kan (trans-atlantisch) goederenvervoer ook duurzaam. Sprout sprak...

clock 5 min

Ik wil mobiel werken

Productiviteit verhogen? Ontdek de invloed van je kantoor (inclusief tips)

Wil je de productiviteit verhogen van je team en het ziekteverzuim verlagen? Kijk dan eerst eens kritisch naar het design...

clock 0 min

Direct Marketing

Hoe zorg je op mobiel tóch voor conversie?

Als mensen via een smartphone je website bezoeken, klikken ze minder snel door en doen ze minder makkelijk een aankoop....

clock 3,5 min

Ik wil mobiel werken

8 mobiele werkplektrends waar je wat mee moet

Wil je als bedrijf geld besparen, de productiviteit verhogen én de beste werknemers aantrekken? Dan moet je iets met deze...

clock 0 min

Direct Marketing

Hoe gebruik je alle kennis die Google van jouw doelgroep heeft?

Je bezoeker echt persoonlijk aanspreken? Pas dan je content aan op zijn locatie, profiel en likes. Maar hoe doe je...

clock 2,5 min

CYOD uitdagingen

Ik wil mobiel werken

De uitdagingen van CYOD? Zo tackle je ze

Choose Your Own Device (CYOD) is een populaire methode om werknemers van mobiele devices te voorzien. En hoewel het inderdaad...

clock 0 min

Direct Marketing

Dit moet je als bedrijf vooral níet doen op sociale media (en dit wel)

Sociale media zijn er niet (alleen) om te juichen als je een nieuwe klant hebt binnengehaald of als je indrukwekkende...

clock 4,5 min

Direct Marketing

7 tips voor meer marketingsucces met vlogs

Video neemt als marketinginstrument in 2017 een nóg grotere vlucht. Geen onderneming, hoe klein ook, kan dit jaar nog zonder...

clock 4 min

Erasmus University

Executive programma’s dagen professionals uit in verscheidene zakelijke gebieden.

clock 0 min

Direct Marketing

In 2017 de grens over? 5 tips om daar de markt te bewerken

Ondernemen over de grens betekent (meestal) ook: communiceren met doelgroepen die een andere taal en cultuur hebben. Hoe bereid je...

clock 3,5 min

Business Stories

Besparen met slimme combinaties van mens, kennis en techniek

Overal in de samenleving neemt de dreiging toe en daarmee verandert de veiligheidsbehoefte van de markt. Securitas speelt in op...

clock 3 min

i.s.m. CSU Groep BV

CSU Groep BV

‘Wij zijn een operationele verbinder op de werkvloer’

Je doet CSU geen recht door het een schoonmaakbedrijf te noemen. Want ook in het facilitair management is de wereld...

clock 3 min

Business Stories

Verantwoord ondernemen en persoonlijke vorming op topniveau

Nyenrode Business Universiteit, zeventig jaar geleden opgericht door multinationals, geeft de persoonlijke ontwikkeling van ondernemers en managers een stevige impuls....

clock 3 min

Business Stories

Talentmanagement: identificeren, ontwikkelen en verzilveren

Talent in je bedrijf is leuk, maar moet wel verzilverd worden. Hans van der Molen, algemeen directeur van bedrijfspsycholoog GITP...

clock 3,5 min

Business Stories

Ondernemend voor het beste advies

Met kantoorbrede praktijkgroepen en meer ondernemerschap verwacht Loyens & Loeff klanten nog beter te kunnen adviseren, vertelt Gert-Wim van de...

clock 3 min

Business Stories

‘Kwaliteit maakt dat klanten, mensen en de maatschappij bij ons terugkeren’

Als meest innovatieve professionele dienstverlener heeft Deloitte een goed jaar achter de rug, mede dankzij een unieke aanpak. Het investeren...

clock 3 min

Business Stories

‘Ondernemers verwachten meer expertise van hun bank’

“Om onze klanten proactief te kunnen adviseren is sectorkennis een vereiste.” Volgens Joop Wijn, lid raad van bestuur en verantwoordelijk...

clock 2,5 min

In totaal werden 701 ceo's van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden ondervraagd. Goed presterende ondernemingen betalen hun ceo net zoveel of soms zelfs minder dan bedrijven die minder presteren. Slechts 43 procent van de topbedrijven heeft een ceo die bovengemiddeld wordt beloond. In vergelijking met de rest van de landen kan de Nederlandse ceo niet op een riant salaris rekenen. Alleen de Zweedse collega's verdienen minder, maar de gemiddelde Nederlandse ceo verdient 3040.000 euro. Aanvoerder van de lijst is de Britse ceo, die meer dan het dubbele verdient: 6175.000 euro. Beurswaarde In de zes onderzocht landen zijn aanzienlijke verschillen in beloningen van ceo's. Zo verdiende de CEO van een Nederlands AMX-fonds in 2016 met 1.105.000 euro bijna de helft minder dan zijn Duitse (2075.000) of Franse collega (1965.000) bij vergelijkbare indexen. Eenzelfde verschillen zijn te zien bij beursgenoteerde bedrijven. Een andere opvallende uitkomst gaat over de grote van de beurswaarde. Deze blijkt namelijk allesbepalend te zijn voor de hoogte van de beloning van ceo's: hoe hoger de beurswaarde, des te meer krijgt de ceo betaald. de grootste beursgenoteerde bedrijven keren hun ceo 18 keer meer uit dan de kleinste. 4395.000 euro bij de grootste beursgenoteerde bedrijven tegenover 240.000 bij de kleinsten met een beurswaarde van minder dan 50 miljoen.

Management

Prestatie en beloning nauwelijks met elkaar verbonden voor ceo’s

Hoe goed een bedrijf presteert hangt nauwelijks samen met het salaris van de ceo. Dit blijkt uit het jaarlijkse beloningsonderzoek...

clock 1 min

Direct Marketing

7 tips voor een effectieve mail, flyer of banner

Of je nu een folder uitstuurt, een flyer of een direct mail, je wilt altijd resultaat. Met deze 7 tips...

clock 2 min

leiderschap 2017 trends

Ik wil mobiel werken

Trends 2017: dé tools om nog efficiënter en productiever te werken

Nog makkelijker, efficiënter en productiever werken? Dat kan met de trends 2017. Ontdek hoe de nieuwste trends jou en je...

clock 0 min

Marketing

Guerrillamarketing: hoe krijg je het wow-effect?

Grote marketingcampagnes zijn veel te duur voor een klein bedrijf. Wie slim is, bereikt met minder middelen tóch maximaal effect....

clock 3,5 min

Direct Marketing

Huis-aan-huis-acties én Facebook? Zo combineer je het met succes

Marketing via Facebook én via de brievenbus: het lijkt misschien een tegenstelling, maar komt steeds vaker voor. En met succes,...

clock 2,5 min

Ik wil mobiel werken

4 nadelen van Windows 10 ontkracht

Wat zijn veelgenoemde nadelen van Windows 10? En kloppen die wel? In dit artikel zetten we de grootste zin en...

clock 0 min

Direct Marketing

In 6 stappen naar de perfecte mailing

Mensen direct aanspreken? Een goede planning scheelt zeeën van tijd. Deze afstreeplijst helpt overzicht over je DM-activiteiten te houden.

clock 3 min