Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe gebruik je alle kennis die Google van jouw doelgroep heeft?

Je bezoeker echt persoonlijk aanspreken? Pas dan je content aan op zijn locatie, profiel en likes. Maar hoe doe je dat precies?

Hoe je doelgroep eruitziet is nogal bepalend voor de manier hoe je je marketing insteekt. Jongeren zijn bijvoorbeeld minder merkloyaal dan ouderen, maar wél gewend om met hun mobiel te betalen. En ouderen willen weer niet altijd met ‘je’ aangesproken worden, om maar iets te noemen.

Het is heel belangrijk de behoeftes van je doelgroep goed te kennen’

Maar hoe benader je jouw doelgroep nou het beste? Welke toon kies je? En welk platform, met welke inhoud? Het is heel belangrijk de behoeftes van je doelgroep goed te kennen. Een tool die daarbij goed van pas kan komen is Google Analytics. Dit uitgebreide (gratis) analyseprogramma geeft weer waar de doelgroep vandaan komt, wat hun internet- en koopgedrag is, en of zij via mobiel of desktop binnenkomen.

Schat je doelgroep goed in

Het komt vaak voor dat een ondernemer zijn of haar doelgroep verkeerd inschat. Na analyse blijken de gebruikers van jouw site bijvoorbeeld veel jonger dan gedacht, of toch meer uit mannen te bestaan dan uit vrouwen. Ook het afzetgebied van je product of dienst is in één keer duidelijk.

Met de juiste kennis over je doelgroep kun je de informatie op je site vervolgens op aanpassen. Hier lees je stap voor stap hoe je Google Analytics zelf kunt gebruiken.

Persoonlijke benadering: speel in op locatie en likes

Je kunt je boodschap nog verder personaliseren door in te spelen op de locatie, context, klikgedrag, profiel en likes van de gebruiker. Hoe persoonlijker de online ervaring, hoe loyaler de bezoeker van je site. En dat heeft weer gevolgen voor de klanttevredenheid en de verkoopcijfers.

Het is handig als je een blog schrijft om vooraf te kijken hoe populair het onderwerp is.

Op Google Trends kun je in de gaten houden welke ontwikkelingen er gaande zijn, zodat je daar je informatie op toespitst. Door middel van grafieken kun je zien hoe vaak op een bepaalde zoekterm is gezocht, je kunt ook zoektermen met elkaar vergelijken. Deze gratis dienst van Google geeft je inzicht in populaire actuele onderwerpen waar je op kunt inspelen met je posts op verschillende (social) media. Je kunt er zelfs zien hoe populair een trend is op een bepaalde locatie. Het is handig als je bijvoorbeeld een blog gaat schrijven voor je website om vooraf te kijken hoe populair het onderwerp is. Ook zie je direct gerelateerde zoektermen, die kun je in je stuk verwerken zodat het SEO-vriendelijker is en beter wordt gevonden.

Denk vanuit de doelgroep

In de marketingwereld wordt erop gehamerd om vooral vanuit de behoeftes van je doelgroep te denken en minder vanuit je eigen producten en diensten. Verdiep je dan ook in je doelgroep; naar welke informatie zijn zij op zoek als ze je website bezoeken?

Zorg dat die informatie duidelijk op de homepage te vinden is. Dat is beter dan eerst uitgebreid ingaan op waarom jouw product of dienst zo goed is. Mensen zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen en hebben in het algemeen weinig tijd. Speel daarop in door hen de oplossingen aan te bieden, en niet door uitgebreid over jezelf te vertellen.

Inzichten alom

Hoe meer je weet over consumentengedrag, hoe beter je je klant kunt bedienen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google Think, een online magazine over digitale trends en een grote verzameling YouTube-filmpjes waarin experts op het gebied van marketing en sociale media aan het woord zijn.

Hoe meer je weet over consumentengedrag, hoe beter je je klant kunt bedienen.

Het meest uitgebreide en daarnaast meest interactieve onderdeel is Think Insights. Hier zijn allerlei tools te vinden om statistiek op je marketingactiviteiten los te laten. Denk: manieren om te zoeken in Google- en YouTube-trends. Met deze inzichten kun je je eigen marketing bepalen. Al deze Google-diensten zijn gratis, dus laagdrempelig om eens te proberen. Het helpt je doelgroep beter te begrijpen, en jouw bedrijf dus ook – als het goed is – aan betere resultaten.