Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zorg je dat je op sociale media de juiste doelgroep bereikt

‘Zomaar’ iets op sociale media slingeren, leidt zelden tot het gewenste effect. Maar hoe bereik je nou wél de juiste doelgroep met de juiste boodschap? In elk geval door slim te segmenteren. En zó doe je dat.

Als ondernemer ben je natúúrlijk actief op social media. Al was het maar om je naamsbekendheid te vergroten of je schare trouwe klanten aan je te binden. Maar wat doe je om een bezoekje van die klanten aan bijvoorbeeld jouw Facebook-pagina relevant te maken? En met welk kanaal – Twitter, Instagram Facebook en LinkedIn – bereik je welke doelgroep?

Segmenteer en zorg ervoor dat de juiste doelgroep de juiste boodschap krijgt

Stel, je bent een slijter met een trouwe klantenkring. Je wilt zowel jouw goede wijnen als populaire mixdrankjes aan de man brengen. Voor de wijn zoek je een ouder publiek dat best wat wil uitgeven aan een goed glas wijn, voor de mixdrankjes jonge mensen die uitgaan en feest vieren.

Voor beide doelgroepen heb je een leuk filmpje laten maken voor op Facebook. Je wilt alleen de wijnliefhebber niet afschrikken met het filmpje van feestende jongeren. Dan voelen ze zich niet meer thuis bij jouw winkel. En de jongeren wil je niet het gevoel geven dat ze in de winkel van hun (groot)ouders boodschappen doen.

Wat te doen? Segmenteer en zorg ervoor dat de juiste doelgroep de juiste boodschap krijgt. Dat is namelijk niet alleen goed voor jouw bedrijf, maar ook voor de zichtbaarheid online. Facebook en Google waarderen relevante content meer dan niet-relevante content. Maar hoe zorg je daar dan precies voor?

1. Twitter

Met Twitter kun je segmenteren op onderwerp of thema. Denk bijvoorbeeld aan ‘tv conversation targeting’: het inhaken van adverteerders tijdens een Twitter-discussie over een televisieprogramma die wordt gevoerd tijdens de uitzending ervan. Een bekende hashtag is #dwdd voor De Wereld Draait Door. Het publiek deelt een interesse, is ‘engaged’ in een bepaald onderwerp.

De Staatsloterij deed in 2014 aan tv conversation targeting tijdens het WK Voetbal. De campagne met een winactie richtte zich op de wedstrijden van het Nederlands voetbalelftal. Het idee: voorspel in welke minuut Nederland gaat scoren en maak kans op Oranjeloten. Succes gegarandeerd.

2. Instagram

Op zoek naar een jonge doelgroep? Dan is Instagram een geschikt kanaal. Al kun je je afvragen hoe lang nog; nu steeds meer volwassenen zich op dit kanaal begeven, dreigt het daddy-on-the-dancefloor-effect en gaan jongeren naar platforms als Snapchat waar ze meer onder elkaar kunnen zijn. Maar voorlopig zitten ze er dus nog wel, die jongeren.

Zorg ervoor dat de boodschap relevant is voor jouw doelgroep, dus geen ‘gewone’ reclame

Je kunt op Instagram effect sorteren met een foto, eventueel vergezeld van een inspirerende quote over jouw vakgebied of een tip die waardevol is door jouw specifieke kennis en expertise. Dit kan in een microblog, een tekstje over de foto waarin je hashtags kunt plaatsen. Zorg ervoor dat de boodschap relevant en interessant is voor jouw doelgroep, dus geen ‘gewone’ reclame. Als ze de foto en de tekst leuk vinden, verspreiden Instagrammers de boodschap in hoog tempo. Jongeren reageren snel en liken de foto als het onderwerp ze ligt.

3. Facebook

Op Facebook kun je jouw campagne richten op custom audiences: dan krijgen alleen door jou geselecteerde mensen de advertentie te zien. Hiervoor heb je hun mailadressen, telefoonnummers of Facebook-ID’s nodig. Je kunt een custom audience creëren door een Excelsheet met de mailadressen te uploaden in de advertising-tool. Daarna koppel je deze ‘audience’ aan jouw Facebookcampagne. Alleen zij zien dan de advertentie.

Een custom audience aanmaken kan overigens alleen met de Power Editor van Facebook of API-partners, zoals AdParlor en Buddy Media. Nog een voorwaarde: je moet in de instellingen aangeven dat je wilt segmenteren.

4. LinkedIn

Is je doelgroep zakelijk en wil je bedrijfsupdates delen, dan kom je al snel bij LinkedIn terecht. Heb je meerdere diensten of producten waarmee je verschillende doelgroepen wilt bereiken? Segmenteren kan op basis van kenmerken zoals bedrijfsgrootte, bedrijfstak, functie, senioriteit en geografische ligging.

Maar eerst: doelgroep bepalen

Vóórdat je doelgroepen gaat segmenteren, is natuurlijk de belangrijkste vraag: waar segmenteer je hen eigenlijk op? (Alleen) op leeftijd? Op regio? Op bedrijfsgrootte? Om jouw doelgroep te bepalen kun je jezelf grofweg onderstaande vragen stellen:

  • Richt je je op mannen of vrouwen?
  • Mik je op lokale, regionale, landelijke of internationale klanten?
  • Hoe oud zijn jouw potentiële klanten?
  • Zijn ze hoog of laag opgeleid?
  • Hoe informeren ze zich (via de krant, tv, online of brochures)?
  • Heeft jouw doelgroep een laag, gemiddeld of hoog inkomen?
  • Waar doen jouw potentiële klanten boodschappen?
  • Zijn ze alleenstaand, getrouwd, wonen ze samen of hebben ze een gezin?
  • Wat vinden ze leuk om te doen naast hun werk?

Als je deze vragen hebt beantwoord, komt er een profiel uit, wat segmentering via de bovengenoemde kanalen makkelijker maakt. Nu alleen nog per doelgroep een passende boodschap verzinnen!