De tijd dat vlogs een speeltuin waren voor tieners op internet is voorbij. In 2017 worden de korte online video’s ook steeds meer het terrein voor serieuze bedrijven, zo is de verwachting. Logisch, want vlogs zijn een uitstekend marketingmiddel.
Twee keer zo groot bereik
Mensen kijken liever naar een filmpje dan dat ze een tekst lezen. Bovendien blijft de informatie uit een filmpje hen langer bij, de impact van een vlog is groot. ‘Met een video op sociale media is je bereik twee keer zo groot als met een foto’, zegt bijvoorbeeld Noortje Janmaat (rechts), die met haar bedrijf Verdienen met Video ondernemers adviseert op het gebied van audiovisuele marketing. In maart komt haar eerste boek uit met tips voor ondernemers die willen gaan vloggen.
Zonde om geen video te maken
Als je als bedrijf ‘iets met video’ wilt, kun je natuurlijk een samenwerking zoeken met vloggers, maar je kunt het ook heel makkelijk zelf doen. Janmaat noemt het ‘zonde’ om als ondernemer geen video te maken. ‘Het is de beste en snelste manier om contact te leggen met klanten. Wat houdt je tegen? Als potentiële klanten je dankzij je vlog al kennen, spreken ze je daarna heel makkelijk aan, of bellen ze je eerder.’
‘Video is de beste en snelste manier om contact te leggen met klanten’
Je bedrijf wordt een gezicht
Vlogs geven je bedrijf een gezicht, zegt ze. Je (potentiële) klanten krijgen er een kijkje mee achter de schermen. Je kunt een gewone werkdag laten zien of juist een event dat je als bedrijf organiseert. Alles mag, als je het maar niet te ‘corporate’ maakt, of de kijker het gevoel geeft iets te verbergen te hebben.
Aan de slag!
Maar is video maken dan niet moeilijk, tijdsintensief en duur? Tegenwoordig niet meer. Een video maken hoeft niet veel te kosten om toch veel op te leveren. Met een goede smartphone kan iedereen het bij wijze van spreken zelf doen. Een duur extern bedrijf inhuren is in elk geval vaak niet nodig, zegt Janmaat: ‘Je weet zelf het beste wat aanspreekt bij je doelgroep. En klanten vinden het juist leuk om de mens achter het bedrijf beter te leren kennen.’
Even een drempel over
Wel adviseert ze een statief en externe microfoon aan te schaffen voor het beste resultaat. En daarna: beginnen maar. Je moet wel even een drempel over, weet Janmaat. Ze is zelf in elk geval nog geen ondernemer tegengekomen die het in het begin niet spannend vond om voor de camera een verhaal te houden. ‘Je stelt jezelf kwetsbaar op, laat iets van jezelf zien. Het is een kwestie van oefenen, je leert het alleen door te doen.’
Haar tips om te vloggen:
Tip #1: De perfecte video bestaat niet
Begin gewoon en zorg dat je video’s steeds beter worden. Gaandeweg ontdek je wat bij jou past en wat de doelgroep aanspreekt. Spontaniteit spreekt mensen juist aan, niet alles hoeft perfect te gaan.
Tip #2: Het gaat om wat je zegt
Het gaat niet om hoe glanzend en gelikt je video is, maar altijd om de inhoud. Geef interessante input, waar de kijkers iets van opsteken. Probeer altijd uit te gaan van de vraag die leeft bij je doelgroep.
Tip #3: Vraag jezelf vooraf af: wat wil ik bereiken?
Wil je bijvoorbeeld meer klanten krijgen? Bedenk dan dat dit niet van de ene op de andere dag gaat. Door waardevolle informatie te delen, bouw je iets op en gaan mensen je als expert zien. Dat lukt je zelden met één videootje, daarvoor is een langere adem nodig.
Tip #4: Denk altijd na over de volgende stap
Hoe ga je om met de mensen die je video zien? Hoe krijg je de mensen die je video op Facebook zien, naar je eigen website? Dat kan bijvoorbeeld door alleen een trailer te plaatsen op Facebook. Zo maak je kijkers nieuwsgierig naar het hele filmpje dat je op je eigen website plaatst.
Tip #5: Zorg voor conversie op je website
Conversie kun je bijvoorbeeld bereiken door de bezoekers bruikbare informatie gratis te laten downloaden, in ruil voor hun contactgegevens. Mensen willen graag een oplossing voor hun probleem, die informatie geef jij gedeeltelijk weg. In ruil daarvoor willen ze meestal best iets invullen. Hou dit proces trouwens uit de video, een simpele webverwijzing is voldoende.
Tip #6: Hou het kort en krachtig
Wij zijn allemaal gehaast en snel afgeleid, je moet de boodschap in hapklare brokken voorschotelen. Uit onderzoek blijkt dat de dagelijkse consumptie van korte video’s (korter dan 5 minuten) veel hoger ligt dan die van lange video’s (langer dan 5 minuten). Voor sociale media kun je het beste een video van 1 of hooguit 2 minuten maken, dan bereik je de meeste mensen.
Tip #7: Zorg voor een mobielvriendelijke video
Steeds meer mensen bekijken video’s op hun mobiel, blijkt uit het eerder genoemde onderzoek. Kijk dus of je video ook op je smartphone goed uit de verf komt.
Succes in de praktijk
Janmaat adviseerde onlangs de Vlaamse coach Ann van Riet bij haar videolancering. Van Riet helpt als coach hoogbegaafden om tot bloei te komen in hun werk en heeft een jaarprogramma ontwikkeld om deze mensen te helpen. Het doel van haar videolancering was om zoveel mogelijk mensen te bereiken om mee in gesprek te gaan.
Samen met Noortje Janmaat maakte ze scripts voor haar video’s waarin ze uitlegt wat het programma inhoudt. Naar aanleiding van de video’s heeft ze een 30-tal gesprekken gevoerd. Uiteindelijk heeft dat Van Riet 6 klanten opgeleverd. De omzet na haar videolancering was 36.000 euro. Het grootste voordeel van de videolancering vond de coach naar eigen zeggen dat op deze manier de klanten haar echt goed leerden kennen.