Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Guerrillamarketing: hoe krijg je het wow-effect?

Grote marketingcampagnes zijn veel te duur voor een klein bedrijf. Wie slim is, bereikt met minder middelen tóch maximaal effect. Dit zijn de do’s en don’ts van guerrillamarketing.

De term guerrillamarketing vindt zijn oorsprong in de gelijkenis met guerrilla-oorlogen, waarbij kleine groepen strijders een veel groter leger effectief de baas konden blijven door het gebruik van onverwachte en ongangbare tactieken. De term ‘guerrilla’ is zelfs al Spaans voor ‘kleine oorlog’. De kracht van guerrilla’s zit hem meestal in het onvoorspelbare en het ontregelende, waarbij de oorlogsvoerder bijna als uit het niets opduikt en met korte, intelligente acties de veel grotere vijand te slim af is.

Kan het ook een tikkie opvallender?

Het bedrijfsleven heeft de term overgenomen, om te laten zien dat er marketingtechnieken zijn waarmee kleine bedrijven de concurrentie aankunnen met grote bedrijven. Het gaat bij guerrillamarketing vaak om ludieke acties met een beperkt budget. Ze zijn verrassend, verschijnen op onverwachte plekken, zorgen voor aandacht, zijn vaak interactief met het publiek en hebben alles in zich om voor publiciteit te zorgen.

Gebruik de situatie ter plaatse

Voor een goede guerrillamarketingactie denk je out of the box. Stel vragen bij alles wat je van plan bent te gaan doen. Denk elke keer: kan het ook anders, opvallender? En kunnen we de situatie ter plaatse gebruiken om de aandacht te trekken? Bijvoorbeeld: mail geen advertentie naar een groep winkeliers, maar plak op hun winkeldeur een A4’tje met een kleurig, opvallend plakbandje. Een mailtje verdwijnt vaak ongezien in de prullenmand, deze tekst hebben ze in ieder geval onder ogen gehad.

Klein budget, groot bereik

Het grote voordeel van guerrillamarketing is dat je met een klein marketingbudget groot resultaat kunt bereiken. En als je het goed aanpakt, maakt je actie een blijvende indruk op je doelgroep. Iets dat ze niet snel meer zullen vergeten. Maar hoe verover je die begeerde plek in het langetermijngeheugen van je doelgroep? We zetten de do’s en don’ts even op een rijtje.

Do’s

  • Bedenk vooraf wat het doel is van je guerrilla-actie. Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Bepaalde eigenschappen van je dienst of product onder de aandacht brengen? Wil je laten zien dat je beter bent dan je concurrent? Denk daar goed over na, zodat je bij de brainstorm daar rekening mee kunt houden. Als doel en actie niet goed aansluiten, gaat het geheid mis.
  • Ken je doelgroep. Klantenkennis is essentieel voor een succesvolle guerrillacampagne. Alleen als je weet wie je klanten zijn en hoe je hen kunt bereiken, kan de campagne een succes worden. Bedenk: op welke plekken moet ik zijn om een zo groot mogelijk bereik te hebben? En wat zijn ontwerpen en thema’s die mijn doelgroep interessant vindt?
  • Plan en investeer. Een goede guerrillamarketingactie vraagt dan misschien geen groot budget, het vraagt altijd wel tijd. En je maakt natuurlijk ook kosten om de actie goed voor te bereiden. Denk aan grote banners produceren die je ergens ophangt. Om goed voor de dag te komen, moet je investeren in de communicatiemiddelen die de actie ondersteunen.
  • Gebruik social media. Denk erom dat je de actie ook in je eigen middelen (website) de nodige aandacht geeft. Stimuleer je medewerkers om de berichten te delen. Met je actie hoop je op zoveel mogelijk free publicity in kranten en op relevante websites. Daar kun je natuurlijk wel een handje bij helpen door een persbericht te versturen en door zelf zoveel mogelijk op social media te delen over de actie. Een herkenbare hashtag helpt verder om trending topic te worden, goede fotografie zorgt er ook voor dat mensen het bij anderen op de timeline zetten.
  • Het gaat om creativiteit. Jouw campagne moet iets extra’s, iets nieuws bieden. Als het lukt om mensen te laten lachen met je campagne, word je beter onthouden. Mensen verbinden dat positieve gevoel met jouw merk. Ook wordt een actie met een twist sneller gedeeld op social media. Verrassing is key, net als durf.

Don’ts

  • Let erop dat de campagne past bij de identiteit en kernwaarden van je bedrijf. Zorg voor een echte link met je product- of dienstverlening. Je hebt niks aan een opvallende actie als mensen vervolgens niks over je bedrijf onthouden. Het voorbeeld hierboven laat wat dat betreft weinig onduidelijkheid over.
  • Pas op voor negatieve publiciteit. Je kunt met guerrillamarketing regels overschrijden (door bijvoorbeeld banners op te hangen op plaatsen waar dat niet mag). Als je een rebels dienst of product levert past dat misschien bij je imago, maar anders moet je oppassen: als je daarover gedoe krijgt, gaat het meer over het gedoe dan over je goedbedoelde actie.

Op kopieën zit niemand te wachten

Kijk op A Nerds World voor nog meer goede voorbeelden van guerrillamarketingcampagnes om inspiratie op te doen. Maar hou het bij inspiratie: op kopieën zit niemand te wachten. Want een goede actie valt of staat bij originaliteit en creativiteit.