Deze ‘ondertussen bij NS’ komt uit MT01 2017
Er komt een dag dat we een zelfrijdende auto laten voorrijden, die ons vervolgens brengt waar we maar willen. Maar die dag is morgen nog niet aangebroken. Tot die tijd hebben we dus andere mobiliteitsoplossingen hard nodig. De trein bijvoorbeeld. ‘Zelfs voor de meest verstokte leaserijder kan het openbaar vervoer regelmatig het ideale alternatief zijn’, zegt Hans Verkerk, verantwoordelijk voor de forenzen en zakelijke reizigers bij NS. ‘De filedruk neemt snel toe en aan de andere kant vinden jongeren het bezit van een auto niet meer zo belangrijk. Daarnaast groeit de behoefte aan flexibiliteit; de ene keer is de auto handig, op andere dagen neem je liever de trein. Dan kun je een bespreking nog even voorbereiden of bijvoorbeeld wat drinken op een borrel.’
Naar de eredivisie
Steeds vaker nodigen werkgevers NS Zakelijk uit om mee te praten over hoe ze hun bedrijf duurzamer kunnen maken, hoe ze de CO2-uitstoot kunnen terugdringen of meer aandacht aan de fitheid van hun werknemers kunnen besteden. ‘De voedingsbodem voor NS is dus zeker goed’, zegt Verkerk. Alleen staat die werknemer lang niet altijd te trappelen om de auto te laten staan. De juiste aanpak vinden is dus essentieel. ‘Van kaartjesverkopers zijn we mobiliteitsadviseurs geworden’, aldus Verkerk.
Om medewerkers te verleiden, en ja, ook de bezitters van een leaseauto, heeft NS een NS-Business Card ontworpen, waarmee ook getankt en geparkeerd kan worden. Daarnaast biedt deze kaart toegang tot alle vormen van openbaar vervoer, plus OV-fiets, huurauto’s van Greenwheels en taxiritten. ‘Met deze kaart maken we de hele reis zo makkelijk mogelijk’, zegt Verkerk.
Als de leaserijder de kaart al in zijn zak heeft zitten, is de stap naar een alternatief makkelijker gemaakt, denken ze bij NS. Zeker als het verkeer op de weg weer eens helemaal vaststaat. Zelfs voetbalclubs uit de eredivisie gebruiken inmiddels de NS-Business Card, zegt Verkerk. Niet om hun supporters te vervoeren, maar om hun jonge talenten voordelig te laten reizen tussen trainingsveld, school en thuis.
Wedstrijdje doen?
Een andere manier om mensen te verleiden is door er een wedstrijd van te maken. Daarvoor ontwikkelde NS Zakelijk het gedragsprogramma ‘Mee!’, waarin verschillende afdelingen in een bedrijf de strijd met elkaar aangaan. Uiteindelijke doel: het reisgedrag duurzaam veranderen. Wie stoot in een maand tijd het minste CO2 uit? Met iedere treinreis of ritje met de OV-fiets scoor je punten. En ook een dag thuiswerken draagt bij. Het spel is gebaseerd op het Low Car Diet van Urgenda, waarin de deelnemers, nadat ze een week lang de auto lieten staan, aantoonbaar meer OV blijven gebruiken. Zo realiseerden medewerkers van een advies- en ontwerpbureau tijdens zo’n challenge gezamenlijk maar liefst 40 procent minder uitstoot.
Onbeperkt het hele land door
Maar de meest effectieve manier om mensen te verleiden, blijft toch via hun portemonnee. Nergens is een leaseauto financieel zo aantrekkelijk als in Nederland. Om daartegen te concurreren bedenkt NS samen met werkgevers oplossingen op maat. Dat kan bijvoorbeeld via NS-Business Collectief. Met deze propositie kan iedere medewerker van een organisatie het hele jaar door onbeperkt met het OV reizen, het hele land door. Het maakt niet uit of het gaat om woon-werkverkeer, zakelijke afspraken of om privétripjes.
Verkerk: ‘Voor medewerkers biedt deze oplossing alleen maar voordelen, voor werkgevers is het aantrekkelijk omdat het bedrag voor een heel jaar vaststaat. Iedereen weet dus waar hij aan toe is. Dat scheelt bovendien een hoop administratie, omdat je niet meer hoeft te bepalen welk abonnement het beste past en je geen aparte reiskostenadministratie hoeft bij te houden. Iedere werknemer krijgt precies hetzelfde en weet dat ook.’
Deze vorm van goed werkgeverschap blijkt goed uit te pakken, zegt Verkerk. Bij de bedrijven die al voor NS-Business Collectief gekozen hebben, ziet ook 93% van de werknemers dit als goed werkgeverschap. Bedrijven hoeven niet bang te zijn dat het OV gebruik enorm stijgt: ‘In de praktijk blijkt dat minder dan 10 procent van de kilometers voor privébezoeken wordt gebruikt. NS-Business Collectief kost de werkgever per werknemer minder dan de kosten voor een leaseauto. Moet je eens uitrekenen wat dat bespaart.’
Ondertussen bij is een rubriek waarin de redactie van MT een directeur interviewt over de organisatorische veranderingen in het bedrijf.