#1. Houd het kort
Vertel niet alles dat je wil vertellen, overvoer de lezer niet met informatie. Kom direct tot de kern. Een klant beslist in een paar seconden of hij je boodschap wel of niet interessant vindt. Formuleer je boodschap dus krachtig, aansprekend, liefst humoristisch, en gebruik tussenkopjes en een goed leesbaar lettertype. Zo houd je de lezer bij de les.
#2. Prikkel je klant tot actie
Wil je dat mensen op je reclame reageren en in actie komen? Stel hen dan iets in het vooruitzicht. Geef hen kans op een prijs of een beloning als ze meedoen met een actie. Ook een gratis proefexemplaar trekt mensen vaak al over de streep. Zorg er wel voor dat je actie duidelijk is – wat houdt hij in en hoe en waar precies kunnen klanten reageren? En maak altijd waar wat je belooft, anders gaat het tegen je werken.
#3. Wees populair – én schaars
Als je duidelijk maakt hoe populair en schaars een product is, willen mensen het eerder hebben. Enthousiaste testimonials van tevreden klanten doen het dus meestal goed, net als een opmerking als ‘Al 100.000 exemplaren verkocht’. Maar ook een aankondiging als ‘Op=op’ of ‘Slechts tijdelijk beschikbaar’ zetten mensen aan tot actie. Zo onderstreep je de urgentie om het product zo snel mogelijk aan te schaffen.
#4. Val op: hoe meer, hoe beter
Consumenten worden overladen met reclame, aanbiedingen en informatie. Opvallen is dus essentieel. Kies voor kwaliteit: mooi papier en drukwerk, goede fotografie. Overweeg ook een afwijkend formaat, een verrassende kleur. En betreft je reclame-uiting een mailing via de post: stop er iets bij in de envelop. Onderzoek wijst uit dat mensen een envelop ‘met een bobbel’ altijd openmaken.
#5. Gebruik goed beeld
Content met visuele aspecten bereikt niet alleen méér mensen, het blijft ook beter hangen. Mensen vinden beeld leuker dan (alleen) tekst, het trekt meer de aandacht, ze nemen beeld veel sneller op en onthouden 80 procent van wat ze zien, tegenover 20 procent van wat ze lezen. Investeer dus in mooi beeld, en bedenk daarbij dat aansprekende kleuren, mensen en een goed gevoel dat het beeld oproept, het meeste effect hebben.
#6. Maak het persoonlijk
Betreft je uiting een geadresseerde mailing, gebruik dan zoveel mogelijk informatie. Weet je iemands naam, interesses of geboortedatum? Zet het in de tekst, het maakt het meteen persoonlijk. Hoe persoonlijker je boodschap, hoe vertrouwder het voelt en hoe groter de kans dat een klant in actie komt. Gebruik een persoonlijke aanhef, mail klanten op hun verjaardag een aanbieding, en vergeet nooit ook jezelf duidelijk te communiceren: zorg dat de naam van je bedrijf en waar je te bereiken bent altijd duidelijk zijn.
#7. Versterk je mailing online
Elke reclame-uiting wordt effectiever als die niet op zichzelf staat maar herkenbaar terugkomt, zoals een huis-aan-huisflyer die ook in een Facebook-campagne of een digitale nieuwsbrief terugkeert. Het versterkt je merk en de klant wordt nog eens herinnerd aan je boodschap.