Nog niet veel bedrijven in Nederland gebruiken Pinterest om met hun klanten of relaties te communiceren. Maar het gebruik is wel in opkomst. Doe je het nog niet, dan is het dus de hoogste tijd om je er even goed in te verdiepen.
Wat is Pinterest eigenlijk?
Pinterest is een sociaal medium waar je allerlei afbeeldingen, filmpjes, presentaties en infographics met anderen kunt delen. Dit gebeurt via een zogeheten ‘pin’, die bestaat uit een afbeelding, een beschrijving en een link die terugleidt naar de bron. Als mensen op de URL van een pin klikken kunnen ze meer ontdekken over het idee en actie ondernemen.
Zo kun je op de hoogte blijven van een bepaald onderwerp en je volgers op de hoogte houden. Mensen zoeken op Pinterest vooral naar inspiratie voor bijvoorbeeld de inrichting van hun huis, hun volgende reisbestemming of de laatste modetrends.
Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of er staat wel iets over op Pinterest.
Omdat beeld er zo belangrijk is, is het vooral de creatieve sector die het medium veelvuldig gebruikt. Toch is het inmiddels ook veel breder dan dat. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of er staat wel iets over op Pinterest. Shell doet het bijvoorbeeld ook aardig goed op Pinterest, omdat veel mensen blijken te zoeken naar (foto’s van) boorplatforms.
Voor elke interesse is wel ruimte op Pinterest. En al best veel bedrijven hebben Pinterest ontdekt als plek om te laten zien dat ze trots zijn op wat ze maken of doen; als showcase.
Wie zitten er op Pinterest?
Uit onderzoek van Newcom Media blijkt dat Pinterest gestaag doorgroeit, ook in dagelijks gebruik en met name op mobiele apparaten. Geschat wordt dat 80 procent van de gebruikers via een smartphone het platform bereikt. De gebruikers zijn gemiddeld tussen de 20 en 30 jaar, maar de 40+-groep groeit het hardst.
Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn frequente gebruikers. Als dat je doelgroep is, ontkom je bijna niet aan Pinterest.
Vooral hoogopgeleide vrouwen zijn frequente gebruikers. Als dat je doelgroep is als bedrijf, ontkom je dus bijna niet aan Pinterest. Als je twijfelt of je als bedrijf iets te zoeken hebt op Pinterest, ga dan eerst eens kijken en zoek naar soortgelijke bedrijven, producten of diensten. Je zult waarschijnlijk verbaasd zijn over het brede aanbod dat er te vinden is.
Waarom zou je Pinterest inzetten?
In Nederland is Pinterest nog een niche voor bedrijven, in de Engelstalige markt gebeurt het al veel meer. Daar kun je ook betaald adverteren op Pinterest. Dat is hier nog niet mogelijk, maar komt er wel aan.
87 procent van de Pinterest-gebruikers beslist over een aankoop door oriëntatie en vergelijking.
Een bedrijfspagina maken kost geen geld en is vrij eenvoudig in het gebruik. De investering is dus laag, alleen zul je wel (wat) tijd moeten investeren. Pinterest is vooral goed voor je zichtbaarheid. Maar Pinterest kan ook echt tot verkoop leiden. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Millward Brown Digital in 2015, blijkt dat 87 procent van de gebruikers een aankoopbeslissing neemt door oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest.
Waarom is Pinterest een marketingkanaal?
Als je via Pinterest aan marketing wil doen, is mooi beeld natuurlijk de allereerste voorwaarde. Zorg liever voor minder en kwalitatief goed beeld dan dat je er zomaar zoveel mogelijk op zet. Blijf ook up-to-date. Het is zaak eerst een goede basis neer te zetten met je pins, daarna is het belangrijk om minimaal één keer per maand met iets nieuws te komen.
Probeer met je pin eens een actie uit te lokken. Bijvoorbeeld door een winactie eraan te verbinden.
Pinterest is niet iets eenmaligs. En probeer met je pin eens een actie uit te lokken. Bijvoorbeeld door een winactie eraan te verbinden. Maak mensen enthousiast en probeer hen lid te maken van jouw community. Pinterest kun je gebruiken om meer mensen naar je website te krijgen. Je presenteert je immers daar waar jouw potentiele klanten zich bevinden en waar zij op zoek zijn naar inspiratie. Het is een uitstekende bron om te ontdekken wat de interesses van jouw doelgroep zijn, dat is waardevolle kennis die je kunt gebruiken om hen beter te bereiken en op de juiste manier aan te spreken.
Inspirerende voorbeelden op Pinterest
Klinkt goed? Niet gek dus dat veel partijen er al hun voordeel mee doen:
- In de reisbranche kom je op Pinterest een grote corporate als KLM tegen, maar ook een MKB-bedrijf als Reisjunk
- Op interieurgebied doen IKEA Nederland en Prénatal opvallende dingen op Pinterest. Kleinere, maar wel grappige voorbeelden zijn te vinden bij bijvoorbeeld kantoorinrichting en DEMOCO
- In de horeca is Wine Harlots een opvallende verschijning
- Onder de goede doelen is met name Greenpeace Nederland (zeer) actief op Pinterest
Wat kunnen we van hen leren?
Bij alle genoemde voorbeelden springen een paar gemeenschappelijke kenmerken in het oog. Dat leidt tot een drietal tips voor succes op het Pinterest-channel:
- Maak verschillende boards aan, die allemaal een duidelijk onderscheidende categorie van Pins bevatten, maar wel samen één geheel vormen.
- Gebruik goede sfeerbeelden, en zo min mogelijk saaie standaard (stock)foto’s die iedereen al tig keer gezien heeft. (lees ook: 10 gratis tools voor goed beeld)
- Gebruik zoveel mogelijk de mogelijkheden voor omschrijvingen en titels. Dat maakt het verschil, want daarmee raak je vindbaar.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn: als je jouw marketingverhaal weet te vatten in aansprekende beelden, dan is Pinterest the place to be. Mooie, spannende, of humoristische pins krijgen vaak een flink aantal ‘repins’ en leveren zo ook interactie met andere Pinterest-fans. Het kan je merk zomaar een coole status opleveren.
Met dank aan: Etienne van de Boel van Fingerspitz.nl