Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Content die razendsnel weer verdwijnt – hoe doe je daar je voordeel mee?

Sociale media met snel verdwijnende content zijn hot. Maar hoe kun je als marketeer er je voordeel mee doen?

Het was weer ouderwets gekkenhuis, recent bij de beursgang van het Amerikaanse Snapchat. Het sociale medium maakte de grootste beursgang ‘sinds Facebook’ mee en iedereen leek wel mee te willen doen in het succes.

Maar een aantal seconden zichtbaar

Terwijl nog moet worden afgewacht hoe duurzaam dit succes is, de content van het platform is het in elk geval zeker níet. Net als bijvoorbeeld Instagram Stories dat sinds augustus ook doet, laat Snapchat je boodschap slechts een aantal seconden zien, waarna hij weer verdwijnt in het grote ‘internetniets’.

Meer dan je denkt

Voor marketeers lijkt dat op het eerste gezicht niet zo interessant. Wat hebben potentiële klanten immers aan beelden die maar heel even zichtbaar zijn en die ze daarna niet meer kunnen terugvinden? Als je het slim aanpakt, toch meer dan je denkt.

Snapchat en Instagram stories

Eerst maar even een stukje achtergrond. Snapchat is een applicatie waarmee je foto’s en video’s kunt delen met vrienden. Ze zijn maximaal 10 seconden zichtbaar, worden niet opgeslagen en verdwijnen na 24 uur van je eigen profiel.

Geestige filters

Snapchat biedt een scala aan leuke en geestige filters waarmee je de foto’s en filmpjes kunt bewerken. Alleen mensen met wie je bevriend bent zien je berichten, tenzij je ze plaatst in het openbare gedeelte.

Snapchat is vooral een persoonlijk platform, de 150 miljoen mensen die de app gebruiken, delen er meestal beelden van hun leven zoals het is. Zonder te veel opsmuk, niet gericht op likes. Op Snapchat maak je snaps en ben je een snapper.

Instagram Stories: iets gepolijster

(Nog) Iets minder bekend maar net zo goed hard groeiend is de Snapchat-variant die Instagram in augustus vorig jaar in de markt heeft gezet: Stories. De beelden op Instagram Stories zijn bijvoorbeeld meestal iets gepolijster, men toont zijn ‘perfecte leven’. Het platform is ook – meer dan Snapchat – openbaar: ook mensen die je niet kent kunnen je volgen. Op Instagram Stories maak je overigens wat ze noemen grams en als je dat doet, ben je een grammer.

3 op 4 jongeren snapt (het)

Maar liefst 3 op de 4 jongeren tussen de 12 en 19 jaar gebruikt Snapchat

Snapchat is vooral bij de jongere doelgroep erg populair. Het is een laagdrempelig medium, jongeren voelen zich er veilig, en hebben het gevoel er niet door hun ouders in de gaten te worden gehouden. Uit recente Telecompaper-cijfers blijkt dat maar liefst 3 op de 4 jongeren tussen de 12 en 19 jaar Snapchat gebruikt. Van de doelgroep daarboven, van 20 tot 29 jaar, installeerde nog maar 28 procent de app.

150 miljoen gebruikers

Instagram kent relatief een iets oudere doelgroep, en groeit momenteel harder. Volgens TechCrunch is het met zo’n 150 miljoen dagelijkse actieve gebruikers inmiddels een gedegen concurrent van Snapchat, dat volgens zijn laatste cijfers een vergelijkbaar aantal gebruikers heeft.

Maar wat moet ik er als marketeer nou mee?

In de VS zijn op deze sociale media inmiddels aardig wat advertentiemogelijkheden beschikbaar. In Nederland zijn deze nog niet voorhanden, maar ook voor onze marketeers liggen er wel degelijk kansen. Want juist content die maar even beschikbaar is kan heel prikkelend en daarmee verleidelijk zijn.

Sneak preview

Door mensen heel kort een sneak preview te geven van een nieuw product bijvoorbeeld. De nieuwsgierigheid wordt zo gewekt. Een goed voorbeeld was de lancering van Adele’s album 25, waarbij heel kort een YouTube-filmpje werd gedeeld met alleen Hello (en dan niet het hele liedje, maar slechts het woord!). Naar die song en het hele album keek vervolgens iedereen reikhalzend uit.

Bij Ajax in de kleedkamer

Vergelijkbaar is de mogelijkheid om een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf te geven. Doordat die informatie ook weer snel verdwijnt is hij altijd actueel. Zo liet Ajax haar fans via Snapchat in de kleedkamer, bij de trainingen en in de spelersbus komen. Het aantal volgens groeide exponentieel. Ook andere voetbalclubs in de Eredivisie laten inmiddels op deze manier hun fans meekijken met wat er achter de schermen zoal gebeurt.

Awareness creëren

Korte en weer verdwijnende content kan ook heel geschikt zijn om awareness te creëren, zoals het Wereld Natuur Fonds deed met zijn Snapchat campagne ‘Don’t let this be my last selfie’. Hierbij toonde het WNF foto’s van de bedreigde diersoorten die vervolgens letterlijk weer verdwenen.

Lage drempel

De speelsheid door de grappige filters en de luchtigheid door het heel tijdelijke karakter van deze media maken de drempel laag voor volgers om even te reageren. Met snaps of grams kun je je doelgroep daar ook actief naar vragen. Zo ontstaat gemakkelijk interactie, creëer je een informele band en kun je heel wat klantinformatie verzamelen. Ten slotte maakt de kortstondige levensuur van de berichten ook dat ze heel geschikt zijn om kortingscodes of bel-en-winacties onder de aandacht te brengen.

De valkuilen

Aan de inzet van verdwijnende content zitten ook haken en ogen. Zo stond Snapchat vroeger ook wel bekend als sexting-app, vanwege de verdwijnende ‘veilige’ content. Met de filters is inmiddels wel gekozen voor een andere koers, maar toch. Ander nadeel is dat screenshots weliswaar verboden zijn, maar nog steeds niet helemaal te voorkomen, en dat verdwijnende content dus niet altijd écht verdwijnend is.

Grappig, aantrekkelijk en uniek

Je boodschap moet aantrekkelijk, grappig, prikkelend, authentiek en uniek zijn, en dat dus in één oogopslag

Ook moet je als marketeer weten dat niet jij, maar de gebruikers zelf bepalen of ze je content willen zien of niet. Je boodschap moet dus in elk geval aantrekkelijk, grappig, prikkelend, authentiek en uniek zijn, en dat dus in één oogopslag. Zacht gezegd: nogal een uitdaging.

Nieuw publiek is lastig

Ook hangt het af van wat je wilt promoten of deze media geschikt zijn. Met name als je al veel volgers hebt en iets nieuws onder de aandacht wilt brengen, werken Snapchat en Instagram Stories goed. Maar wil je een geheel nieuw publiek bereiken, dan zijn andere marketingmiddelen effectiever.

Fun! Fun!

Als je niets grappigs te melden hebt, probeer dan ook niet te grappig te zijn

En als laatste valkuil: als je in je bericht te veel informatie wilt geven of dat je te serieus bent. Dit soort social media draaien in principe om fun. Beeld rules, op veel tekst zitten snappers niet te wachten. Houd dat altijd in je achterhoofd. Als je niets grappigs te melden hebt, probeer dan ook liever niet te grappig te zijn.

Meer lezen?