Dat humor goed werkt in reclame en marketing is bekend. Laat je mensen hardop lachen, dan geeft dat hen een goed gevoel, dat wordt gekoppeld aan jouw merk, dienst of product. Een goede 1-aprilgrap, zeker als hij massaal wordt gedeeld, levert daarnaast natuurlijk gratis publiciteit op. Maar hoe verzin je zo’n grap? En hoe voer je hem uit? Drie verschillende invalshoeken nader bekeken, met voorbeelden erbij.
#1. De hilarische variatie
Een bekende succesformule in dit genre is: een hilarische variatie bedenken op je bestaande producten en die via social media bekend maken.
1a. Tompouce-deo
De HEMA introduceerde vorig jaar de ‘tompouce-deo’. De winkelketen deelde deze innovatie via een foto van dit product op Facebook en Twitter. De foto was in typische HEMA-stijl vormgegeven, met daarbij de slogan ‘Zo ruik je altijd naar je favoriete gebakje’. Of mensen echt gedacht hebben dat het serieus was is twijfelachtig, maar het bericht werd al snel massaal gedeeld. Maar goed, zij waren er dus allemaal mooi ‘ingestonken’, zoals HEMA vervolgens in stijl meedeelde.
1b. Broccolipudding met pure chocoladesaus
Inspelend op de hype rond superfoods kwam toetjesfabrikant Mona met een ‘broccolipudding met pure chocoladesaus’. Het zou niet alleen heerlijk en gezond zijn, maar ook dé manier om moeilijke eters aan de broccoli te krijgen. Op Facebook kwamen heel positieve reacties op het gezonde Mona-toetje. De foto verspreidde zich snel, Mona noemde het een geslaagde actie.
1c. Tony’s space reep
Ook Tony Chocolonely deed het ongeveer zo, toen het bedrijf Tony’s space reep online zette: ‘Melkchocolade met verkruimelde bio-wiet van eigen bodem. Vanaf volgende week te koop (legitimatie verplicht). Let op: niet alles in één keer opeten, delen is immers veel relaxter. Pass the bar!’, een grappige verwijzing naar de op dat moment toenemende acceptatie van de legalisering van wiet, en met zo’n 10.000 likes en meer dan 6.000 reacties goed ontvangen op Facebook.
#2. Valse beloften
Een andere invalshoek voor 1-aprilgrappen is een verbazingwekkende of onthutsende actie aankondigen die – helaas of soms juist: gelukkig – niet waar blijkt te zijn.
2a. Daar gaat de raket!
Een goed voorbeeld in deze categorie is het bericht van vorig jaar dat het klassieke raketje zou verdwijnen. De grap lekte iets te vroeg uit en veroorzaakte een stroom van protest. Waren ze gek geworden bij Ola? Het bedrijf kwam snel met een nieuw persbericht waarin het zei ‘met zijn kikkerbillen bloot’ te gaan: het ging om een ‘gelikte’ 1-aprilgrap.
Hoewel mensen oprecht verontwaardigd waren geweest over het bericht, waren de raket-fans nu vooral opgelucht en zo had de campagne toch een positief effect. Nog los van de mogelijkheid dat mensen al massaal raketjes hadden ingeslagen.
2b. Bruin terwijl u surft
Er zijn ook acties die eerder teleurstelling dan opluchting oogstten. Zoals de grap van Neckermann, die via hun samenwerking met ‘onlinebruinworden.nl’ een technologie beloofde waarmee je achter je laptop bruin kon worden.
2c. Backpacker gezocht
Ook een actie van de NS valt in deze categorie: de vacature voor ‘backpackende e-onderzoeker’ bleek achteraf toch niet echt te bestaan. Beide waren geestig bedacht, mensen bezochten massaal onlinebruinworden.nl, en zo’n 750 mensen reageerden op de NS-vacature. Maar of het een positief effect heeft als mensen zó worden beetgenomen, dat blijft natuurlijk wel de vraag.
#3. Toekomstmuziek
Een derde categorie 1-aprilgrappen is de sciencefiction-variant. Vaak ongeloofwaardig, of zelfs behoorlijk gefreakt, maar soms net zó dat het misschien toch zou kunnen.
3a. Leer terwijl je slaapt
Een voorbeeld van ‘te mooi om waar te zijn’ kwam van duolingo.nl. Dit online taalinstituut introduceerde een kussen waarop je niet alleen lekker kon slapen, maar waarmee je bovendien een nieuwe taal kon leren terwijl je sliep. ‘I went to bed only speaking English, but woke up bilingual. ¡Buenos días a todos!’ luidde de slogan. Onmogelijk natuurlijk, maar sympathie wekte het wel. Want dromen we daar niet allemaal van?
3b. Track je kind
Best aannemelijk leek daarentegen weer de kinderchip van Media Markt, de RFID S4 Easy-Chipper “waarmee je je kind helemaal pijnloos en onzichtbaar voorziet van een Track & Trace-microchip, zodat je altijd direct op je smartphone kunt zien waar het is!”. Dat mensen er in elk geval geïnteresseerd in waren, bewees het grote aantal hits dat het bericht scoorde. Op de site stond vervolgens te lezen: “tijdelijk niet op voorraad”.
3c. De zelfrijdende fiets
Heel geestig door het overtuigende gephotoshopte beeld was vorig jaar ook Google’s speciaal voor Nederland vervaardigde zelfrijdende fiets. “Alleen beschikbaar op 1 april in een fietswinkel bij jou in de buurt.”
Het internetbedrijf komt elk jaar met meerdere 1-aprilgrappen, niet altijd met evenveel succes: de extra MicDrop-button in Gmail, vlak naast de verzendknop, waarmee je een Minion meestuurde die een microfoon liet vallen, werd door mensen vaak per ongeluk meegestuurd met een serieuze e-mail en leidde zelfs tot iemands ontslag.
Extra aandacht om te lachen
Het is dus duidelijk dat niet elke grap goed wordt ontvangen, maar het lijkt erop dat – flauw of niet – 1-aprilacties wel bijna altijd leiden tot (veel) extra (gratis) aandacht. De hoogste tijd om er zelf ook nog snel eentje te verzinnen?