Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Samenwerken wordt steeds digitaler. Maar levert het ook groei op?

Digitaal samenwerken wordt steeds eenvoudiger. Maar hoe helpt het je bedrijf groeien?

dropbox

Er zijn tal van gevallen bekend waarin betere samenwerking heeft bijgedragen aan bedrijfsgroei, onder meer door creativiteit te ontsluiten, kosten te besparen en de efficiëntie van medewerkers te verhogen. Clive Longbottom, analist bij marktonderzoeksbureau Quocirca: “Digitaal samenwerken helpt bij het creëren van een grenzeloze werkplek; een mobiel en geografisch verspreid personeelsbestand dat niet wordt beperkt door de grenzen aan tijd en locatie.”

Wereldmarkt aan talent en ideeën

Een grenzeloze werkplek biedt een bedrijf toegang tot de wereldwijde markt van kennis en vaardigheden, ideeën en talent. Er is immers niets dat organisatie A in Nederland tegenhoudt om te werken met creatief talent, partners of leverancier B aan de andere kant van de wereld. En ook nog eens in realtime. Maar hoe helpt dit je bedrijf te groeien? Drie manieren.

1. Je kunt het beste talent aannemen

Een grenzeloze organisatie betekent dat je niet gebonden bent aan lokaal talent, maar toegang hebt tot kennis en vaardigheden over de hele wereld. Als de best gekwalificeerde kandidaat voor een baan of klus zich aan de andere kant van de oceaan bevindt, zorgen collaboration tools ervoor dat je met hem kan samenwerken of hem aan het werk kan zetten zonder dat het noodzakelijk is dat jullie je in dezelfde ruimte, hetzelfde land of dezelfde tijdzone bevinden.

2. Je kunt buitenlandse klanten bedienen

Tools voor samenwerking bieden organisaties – ongeacht hun grootte of financiële situatie – de mogelijkheid om zaken te doen over de landsgrenzen. De kans om je bedrijf internationaal uit te breiden en samen te werken met partners, leveranciers en aannemers in verschillende tijdszones transformeert de wijze waarop we zakendoen.

3. Je reduceert overheadkosten

Als de keuze uit wereldwijd talent en internationale uitbreiding nog niet voldoende reden zijn voor een grenzeloos kantoor, denk dan ook nog eens aan de meer mondaine aspecten: minder uitgaven en overhead, geen bedrijfskosten of huurkosten die bij een fysiek pand komen kijken. De kosten terugdringen betekent direct een hogere winst.

Omarm de mogelijkheden die je al hebt

De kans is groot dat je organisatie al veel kenmerken heeft van een grenzeloos kantoor – het gaat er vooral om of je die kenmerken omarmt of niet. Zie het als een mogelijkheid om je bedrijf sneller en veiliger te laten groeien, terwijl je tegelijkertijd kosten bespaart.

‘Laat je niet afschrikken’

Clive Longbottom waarschuwt ervoor dat managers en directeuren zich niet moeten laten afschrikken om meer samenwerking binnen de bedrijfsmuren  te brengen. “Hoewel het lastig kan zijn om de return on investment te laten zien, moet je aan de andere kant van de medaille kijken en het alternatief belichten: wat zijn de kosten als we níet investeren in digitale technologie?”

Hoe – in hemelsnaam – moet het anders?

Een grenzeloos kantoor is een wereld waar medewerkers niet op dezelfde plek hoeven te werken om te kunnen samenwerken aan documenten, bestanden kunnen delen en projecten kunnen opleveren, zonder dat ze in dezelfde ruimte of ook maar in dezelfde tijdzone zijn. Wanneer je niet voor de flexibiliteit zorgt om het beste team ter wereld realtime te laten samenwerken, hoe blijf je dan in hemelsnaam nog concurrerend in de markt?