Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Phygital: hoe online en offline elkaar versterken

Phygital is hét nieuwe buzzwoord in marketingland. De vraag óf je er iets mee moet, lijkt inmiddels wel beantwoord. De vraag is nu alleen nog: wat dan? Een korte verkenning.

Tennisfans die naar de US Open van 2016 keken hadden een andere ervaring dan in de jaren daarvoor. Tijdens de wedstrijden konden ze live statistieken, wedstrijdanalyses en de actuele standen volgen via de US Open-app op hun smartphone. Toeschouwers in het stadium konden de app ook raadplegen als ze wilden weten waar ze een broodje konden kopen of waar de dichtstbijzijnde WC was.

Phygital (nee, géén Olivia Newton-John)

De US Open app is een typisch voorbeeld van een zogeheten phygital ervaring: een symbiose tussen de fysieke en digitale wereld. Dus nee, niet physical (en dus géén Olivia Newton-John), maar een samentrekking van physical en digital (andersom kon ook, maar dan kreeg je disical, en dat klonk dan weer minder lekker…).

Alledaagse voorbeelden

Hoe dan ook, waarschijnlijk ben je zelf ook al bekend met zulke fysiek/digitale ontmoetingen. Al wist je misschien van het bestaan van de term phygital niet af, er zijn al een boel alledaagse voorbeelden die je ongetwijfeld al wel kent. Denk maar eens aan de productinformatie die je op je smartphone zoekt als je fysiek aan het shoppen bent.

Prijzen vergelijken

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 50 procent van de consumenten gebruik maakt van online bronnen tijdens het winkelen. Zo vergelijken ze online bijvoorbeeld de prijs in de winkel met de prijzen van andere aanbieders, of ze checken of er andere kleuren of modellen te krijgen zijn; online of in een andere winkel. Van de mensen die (fysiek) gaan shoppen wil overigens 20 procent ook van tevoren weten hoe druk het in een bepaalde winkel is, en ze checken dit online.

Mix in offline en online

Het buzzwoord mag dan nieuw zijn, het vermengen van de fysieke en digitale wereld  om een  merk aan een klant te binden is dat natuurlijk veel minder. Toegegeven, sommige marketeers doen nog steeds alsof online shoppers andere mensen zijn dan de klanten in fysieke winkels. Maar dat is natuurlijk onzin.

Andere marketeers hebben bijvoorbeeld weer bedacht dat het leuk is klanten aan te sporen om een selfie te maken met het logo van hun merk. Als ze dat bijvoorbeeld op een creatieve manier op Facebook zetten, kunnen ze iets winnen. Of ze vragen klanten in de fysieke winkel om hun contactgegevens achter te laten, waarop deze klanten een beloning vinden in hun mailbox. Dat is allemaal phygital.

De kunst van phygital marketing is om real life-ervaringen intenser of bijzonderder te maken met interactieve mobiele technologie

Net als de bekende mix in communicatie van on- en offline communicatie: een mailing versturen na een DM-actie in print of in een flyer aansporen per mail te reageren. De kunst van phygital marketing is om real life-ervaringen intenser of bijzonderder te maken met interactieve mobiele technologie. Een fysieke ervaring beklijft doorgaans namelijk beter dan een digitale.

Virtuele passpiegels

Vooral in de retail, horeca en hotelbranche kan de combinatie van fysieke en digitale communicatie en ervaringen een verrijking zijn. Denk aan de mogelijkheid om in een fysieke winkel producten aan te raken en te proberen voordat je ze online bestelt, maar ook aan mobiele apps, interactieve etalages en digitale kiosken die klanten informatie geven over producten. In de praktijk zijn hier al diverse voorbeelden van, zoals onder meer de Rebecca Minkoff-winkel in New York laat zien:

Coole snufjes

Coole snufjes zoals een digitale etalagedisplay trekken mensen de winkel in. Eenmaal binnen kan technologie de shopper ook een mooie ervaring bieden. Denk aan virtuele passpiegels, waarmee je kleren kunt passen zonder je te verkleden. Of kijk naar interactieve kiosken, met informatie over de producten, aanbiedingen, een overzicht van het hele assortiment en de mogelijkheid om thuis te bezorgen. Hologrammen (waarmee je producten in 3D kunt laten zien) schijnen het ook heel goed te doen, net als zogeheten haptische technologie, waarmee je met een speciale handschoen tastbaarheid simuleert.

Tablets en handhelds

Dankzij handhelds met productinformatie en klantprofielen kunnen verkopers beter advies geven

Ook verkoopmedewerkers met digitale gadgets kunnen het shopplezier en de band tussen merk en klant verhogen. Door tablets en handhelds met product- en voorraadinformatie, klantprofielen en aankoopgeschiedenis te gebruiken, kunnen verkopers beter advies geven, en bijvoorbeeld de voorraad checken of meteen bestellen.

Niet óf, maar hóé

Gezien de alomtegenwoordigheid van deze en nog veel meer phygital voorbeelden, voorspellen kenners dat het buzzwoord nog wel even rond zal blijven zingen. Volgens deze experts zal binnenkort niemand zich meer de vraag stellen of zé een mix moeten zoeken tussen digitaal en fysiek, maar is de vraag alleen nog maar: hoe.

Beeldcredit