Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duurzaamheid

Toekomstbestendig ondernemen, met de juiste balans tussen de drie p’s: people, planet, profit. 

Recente artikelen

(Niet) verduurzamen in crisistijd, hoe verantwoord is dat?

In tijden van crisis verschuift verduurzaming bij veel bedrijven naar de achtergrond. Begrijpelijk, maar op termijn zal duurzaamheid door de...

clock 4 min

Column Irine Gaasbeek Accenture diversiteit

Terug naar kantoor, of toch niet?

Of thuiswerken nou wel of niet beviel, iedereen moet op zoek naar een gezond evenwicht tussen werken op afstand en...

clock 3 min

build back better principe

Hoe het ‘build back better-principe’ de economie en het klimaat redt

De coronacrisis is een uitgelezen kans om de wereld te verbeteren, roepen bedrijven, banken, hoogleraren, experts en lobbyclubs om het...

clock 4 min

paul polman

FT-panel over verantwoord leiderschap: ‘Duurzaamheid ís goed management’

Gaan bedrijven door de coronacrisis hun beleid rondom mens, milieu en maatschappij op een lager pitje zetten? Als je vooruit...

clock 5,5 min

circulaire economie duurzaam

Wil je wel echt verduurzamen?

Duurzaamheid: veel bedrijven en organisaties doen of willen er ‘iets’ mee. Dankzij de coronacrisis werken veel bedrijven überhaupt al tijdelijk...

clock 3,5 min

Met een elektrische auto op wintersport of zomervakantie: dit zijn de voor- en nadelen

Nu meer en meer ondernemers een elektrische auto overwegen, is een veelgehoorde vraag of dit ook een geschikte keuze is...

clock 5 min

Meiny Prins, Priva

Hoe technologiebedrijf Priva werkt aan een groenere wereld

In deze tijden van klimaatverandering en explosief groeiende steden zoekt technologiebedrijf Priva naar duurzame oplossingen voor onze voedselvoorziening. ‘Het economische...

clock 3 min

Rolf Dauskardt

Zo draagt Rebel bij aan duurzame ontwikkeling

Elke leider zou zich moeten afvragen hoe zijn of haar business bijdraagt aan een betere wereld, vindt directeur Rolf Dauskardt...

clock 2,5 min

Challenger50: verkoopt Mosa Meat de eerste kweekvleesburger?

Samen met het eveneens Nederlandse Meatable is Mosa Meat in de race om de eerste speler te worden in de...

clock 2 min

Sustainable Development Goals

Waarom iedere organisatie de VN-duurzaamheidsdoelen moet kennen

In 2015 introduceerden de Verenigde Naties 17 Sustainable Development Goals (SDG’s). Wat zijn die SDG´s eigenlijk? En waarom zou elke...

clock 3 min

De juiste auto kiezen was voor ondernemers nog nooit zo makkelijk

Zoveel merken, zoveel smaken: het kiezen van de juiste zakelijke auto is geen sinecure. Wat is je budget? Maar ook:...

clock 2,5 min

De 5 mythes over duurzame investeringen

Investeren in duurzame startups is bezig aan een opmars. Toch is er in de maatschappij nog behoorlijk wat onduidelijkheid over...

clock 0,5 min

Waarom de elektrische auto diesel inhaalt

Dat in Nederland nu meer elektrische auto’s (EV’s) dan diesels worden verkocht, is minder gek dan het lijkt. Behalve soepel...

clock 4 min

8 foto’s die bewijzen hoe snel Kees Koolen een cleantech-imperium uit de grond stampt

Kees Koolen bouwt in sneltempo aan een cleantech-imperium. De voormalige Uber- en Booking-bestuurder voegt daarvoor in rap tempo nieuwe startups...

clock 5,5 min

Zo ziet de circulaire economie eruit

Door in te zetten op circulaire businessmodellen kun je als ondernemer flinke besparingen bewerkstelligen. Bespaard kapitaal kun je weer investeren...

clock 0,5 min

Boze boeren, anticipeer liever op de kweekvleesrevolutie

Boeren gaan de straat op. Ze zijn boos, omdat D66 de veestapel wil halveren om te voldoen aan de stikstofuitspraak. In...

clock 3 min

De boekenclub van Sungevity: ‘Zo blijven onze werknemers geïnspireerd’

Lezen zet aan tot reflectie en nadenken. Daarom bespreken ze bij zonnepalenbedrijf Sungevity elke twee maanden een boek. Meedoen is...

clock 3 min

Hoe je duurzaamheid succesvol promoot, en hoe je het juist níet moet doen

Het is vandaag duurzame dinsdag en daarom vertelt Sprout-expert Leonne van de Ven hoe je als bedrijf duurzaamheid het beste kunt...

clock 1,5 min

Columnisten

Werner Schouten

Directeur van de Impact Economy Foundation en presentator van het radioprogramma BNR Koplopers.

Lees de columns van Werner Schouten

Partnerartikelen

Peugeot e-208 elektrisch rijden

‘Nederland is bij uitstek een land waar elektrisch rijden kan aanslaan’

Elektrisch rijden wint aan populariteit, maar er zijn nog wat hindernissen op de weg die overwonnen dienen te worden. Met...

clock 3,5 min

Michiel Langezaal (Fastned): ‘We willen de wereld beter achterlaten dan toen we hier kwamen’

Met zijn 1-jarige zoon Jesse op de arm luidde Michiel Langezaal vorige maand de beursgang in voor zijn bedrijf dat...

clock 5 min

mud jeans bert van son

MUD Jeans gaat voor 100 procent gerecyclede spijkerbroek, kan opschalen met 1 miljoen groeigeld

Circulair spijkerbroekenmerk MUD Jeans wil een spijkerbroek ontwikkelen die volledig gemaakt is gerecyclede exemplaren. Het bedrijf van Bert van Son haalt ook...

clock 3,5 min

Energielekken bestrijden

Uitgeteld en lusteloos? 3 tips om je energielekken op te sporen en aan te pakken

Meer dan één miljoen mensen hebben last van burn-out klachten. Vaak sijpelt onze energie weg zonder dat we er erg...

clock 2,5 min

webshop groeien

Zo groeit je webshop uit zijn jasje

Elke fashionretailer kent het belang van een goede webshop, maar voor de meesten is het systeemlandschap erachter nog een groot...

clock 3,5 min

fashion-industrie online

De nieuwe fashion-industrie: ‘We gaan naar gepersonaliseerde winkelervaringen’

De mode is in beweging. Waar we vroeger massaal winkelstraten afstruinden op zoek naar dat kekke jurkje of die hippe...

clock 4 min

thuiswerken logitech

Faciliteren thuiswerken sleutel in slag om milieubewust talent

Mobiliteit en milieu zijn twee thema’s die tot felle debatten leiden in Nederland. Wonderlijk genoeg is er weinig oog voor...

clock 3,5 min

Duurzame startup Wegwerpvis wil kantooreenzaamheid doorbreken

Veel medewerkers op kantoren zijn verschrikkelijk eenzaam. Een kantoorvis moet daar verandering in brengen. Wegwerpvis, de eerste startup van Sprout,...

clock 2,5 min

Nederlanders kunnen zich vaak goed redden in de Engelse taal, maar hoe zorg je ervoor dat dat ook op de werkvloer blijkt en niet alleen op de camping? In deze serie interviewt Engels coach Buffi Duberman hoogvliegers in het bedrijfsleven over hun tips én fouten. Deze aflevering: Merijn Everaarts, oprichter van Dopper.

De uitdagingen in het Engels van Merijn Everaarts (Dopper)

Nederlanders kunnen zich vaak goed redden in de Engelse taal, maar hoe zorg je ervoor dat dat ook op de...

clock 2,5 min

circulaire economie duurzaam

Circulair ondernemen is niet alleen voor hippe jonge mensen

MT-columnist René Notenbomer vindt circulair ondernemen maar een lastig begrip, ook al schrijft hij veel over duurzaamheid. Het klinkt gauw...

clock 2 min

MT1000 win-win Julia Cornelissen

Effectief samenwerken 4: Weet wie je aan boord haalt

Je steentje bijdragen aan een betere wereld is een mooi streven. Maar het heeft nóg meer impact als ook de...

clock 2,5 min

vertrouwen toekomst MT

De toekomst van vertrouwen ligt in het vertrouwen in de toekomst

We hebben generatieoverstijgend vertrouwen nodig. Elk bedrijf zou bij oprichting zichzelf moeten verplichten om na te denken hoe zij toekomstbestendigheid...

clock 2 min

Duurzaam rijden argumenten overtuigen

Fan van duurzaam rijden? Zo overtuig je je werkgever én je collega’s

Alle bedrijfsauto’s aan de stekker. Veel managers willen wel, maar moeten de rest van het bedrijf nog zien mee te...

clock 3 min

leren startups verduurzaming

Wat je bij verduurzaming kunt leren van startups

Verduurzaming is voor grote gevestigde organisaties een lastig proces. Samenwerken met startups of sociale ondernemingen kan voor een doorbraak zorgen....

clock 4 min

nudging duurzaamheid voetstappen MT

Zo duw je je medewerkers richting duurzaam

Voorlichting en het overstappen op fairtrade koffie helpt iets, maar hoe zorg je dat je medewerkers zich écht duurzaam gedragen?...

clock 2 min

‘Kweekvlees wordt goedkoper dan gewoon vlees’

Kweekvlees, maar dan zonder gebruik te hoeven maken van kalverfoetussen. De gepatenteerde techniek van Meatable-ondernemers Krijn de Nood (36, foto...

clock 5 min

materialiteitsmatrix duurzaamheidsverslag

Waarom je een materialiteitsmatrix nodig hebt

Veel grote bedrijven doen het al jaren: in hun duurzaamheidsverslag publiceren ze een materialiteitsmatrix. Wouter Scheepens van TIAS School for...

clock 3,5 min

Sociale verantwoordelijkheid – of MVO – is voor nieuwe generaties medewerkers steeds belangrijker geworden. Niet alleen een goed salaris of prettige secundaire arbeidsvoorwaarden trekken talenten aan, wat een organisatie terugdoet voor de gemeenschap is minstens net zo belangrijk. Digital agency FX – dit jaar uitgeroepen tot Best Workplace – geeft medewerkers bijvoorbeeld de kans computerlessen te geven aan ouderen in een buurthuis. En dan is er nog kinderopvangorganisatie Kindergarden, dat opvangstichting Het Babyhuis steunt en medewerkers de kans geeft mee te helpen of activiteiten te bedenken en uit te voeren voor Het Babyhuis. Structurele impact Iets doen voor de samenleving is geen vanzelfsprekendheid op kantoor, legt Anouk Vlasman, projectmanager bij FX uit. ‘We zijn een commercieel bedrijf. Dat geeft niet direct het gevoel dat je iets goeds doet voor de maatschappij. Toch is die behoefte er wel bij ons allemaal. Zodoende zijn we opzoek gegaan naar hoe we die maatschappelijke bijdrage op structurele basis kunnen realiseren.’ Bij FX ontdekte men al gauw computer- en smartphonelessen voor ouderen als een uitdagende activiteit. Het begon bij een buurthuis, in de buurt van het kantoor van FX. Vlasman: ‘De eerste keer was voor veel van mijn collega's spannend. We zijn redelijk goed met computers, maar niet iedereen is er dagelijks mee bezig. Weten we er wel genoeg van?’ Tijdens de lessen leren de deelnemers om te gaan met alledaagse apps als Skype, Wordfeud, Google Maps. Elke week gaat een ander groepje medewerkers van FX op de fiets naar het buurthuis om daar de digitale wereld aan ouderen te presenteren. Zo ontstond wat nu de ‘FX Helpdesk’ heet. Deelnemers aan die helpdesk bieden nu afwisselend en vrijwillig maar doorlopend digitale cursussen aan ouderen aan. Vlasman: 'Het is de digitale logica die we hen moeten aanleren. Een zeventigplusser snapt soms niet waarom hij op een bepaalde knop moet drukken.' Medewerkers van FX begrijpen dat beter – en kunnen zo ouderen helpen. Enthousiasme is besmettelijk Toen de eerste collega’s van FX naar de cursus waren gegaan, volgden er meer. ‘Op een gegeven moment waren er te veel mensen die mee wilde doen. Iedereen kwam met de mooiste verhalen terug. Zo hadden enkele medewerkers de vakantiefoto’s van een van de ouderen mogen bekijken. En één dame had zelfs de datingapp Tinder geïnstalleerd. Het enthousiasme was besmettelijk. Inmiddels heeft bijna iedereen meegedaan en wordt het min of meer vanzelfsprekend gezien dat wij dit doen.' Het programma inspireert ook andere collega's. Vlasman: ‘Vrijwilligerswerk is voor veel FX’ers niet vanzelfsprekend. De FX Helpdesk is voor sommigen de eerste keer in hun leven dat ze vrijwilligerswerk doen. Het is mooi dat wij dat bij FX mogen overdragen. Als iemand bijvoorbeeld een sponsorloop wil doen of extra tijd vrij wil nemen om ander vrijwilligerswerk te doen, dan is er bij ons veel mogelijk.’ Dicht bij huis en hart Ook kinderopvangorganisatie Kindergarden zocht de maatschappelijke impact dicht bij huis. HR-adviseur Seri Baas: ‘Onze passie is vanzelfsprekend de goede zorg voor kinderen. Niet alleen voor de kinderen we die bij Kindergarden opvangen, maar voor alle kinderen. Het Babyhuis, een opvang voor aanstaande moeders en moeders met een baby voor wie de ouders tijdelijk niet kunnen zorgen, past perfect in die visie.’ De samenwerking ontstond dus ook organisch: een manager van Kindergarden hoorde over het Babyhuis in Dordrecht en stelde voor om dat doel te sponsoren. Bij de opening van het tweede Babyhuis in Leiden vroeg Kindergarden haar leveranciers om kosteloos het Babyhuis net zo huiselijk in te richten als de eigen Kindergarden-vestigingen. Baas legt uit: ‘Wij zorgen vanuit ons hoofdkantoor voor de connectie tussen Kindergarden en Het Babyhuis. Toch zijn het onze medewerkers die met de meest geweldige initiatieven komen om Het Babyhuis te helpen: voorbeelden zijn een sponsorloop, een benefietfestival, een inzamelactie met babykleertjes. Voor je het weet, breng je tien zakken vol kleding voor de allerkleinsten naar Het Babyhuis toe.’ Er zijn zelfs pedagogisch medewerkers die in deeltijd bij Kindergarden werken en daarnaast vrijwillige diensten bij Het Babyhuis op zich nemen. Netje ophalen De tip van Baas voor werkgevers is dan ook: luister naar je werknemers. ‘De beste ideeën bedenk je immers niet zelf. Wij maken natuurlijk het beleid op het hoofdkantoor, maar uiteindelijk gebeurt het in de praktijk. Als je openstaat voor de professionaliteit en ambities van je werknemers, hoef je als management alleen dat netje op te halen.’ Zelf organiseert Kindergarden vier keer per jaar een brainstorm met medewerkers over het beleid en wat ze daaraan kunnen verbeteren. ‘Dan worden bijvoorbeeld de rugklachten die onze mensen kunnen krijgen van het tillen bespreekbaar.’ Door die brainstorms zijn we op het idee gekomen om op hoogte verstelbaar meubilair aan te schaffen, stelt Baas. Nog een brainstormidee is wat Kindergarden deed met de tablets die niet langer toereikend waren voor het werk en vervangen moesten worden. Baas: ‘We wilden die eerst verloten onder onze medewerkers, maar zij kwamen zelf op het idee om ze aan de medewerkers te verkopen. En om de opbrengsten daarvan weer aan Het Babyhuis te doneren. Zo betrokken zijn ze.’

MVO: energie krijgen door aan anderen te geven

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker voor bedrijven die zich willen onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Dit zijn twee...

clock 3,5 min