Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Michiel Langezaal (Fastned): ‘We willen de wereld beter achterlaten dan toen we hier kwamen’

Met zijn 1-jarige zoon Jesse op de arm luidde Michiel Langezaal vorige maand de beursgang in voor zijn bedrijf dat in een ongekend tempo snellaadstations uit de grond stampt. ‘We willen de wereld beter achterlaten dan toen we hier kwamen.’

De stof van de recente beursgang is amper neergedaald wanneer we CEO en medeoprichter Michiel Langezaal spreken op het hoofdkantoor in Amsterdam. Op een muur prijken foto’s van de opening vorige maand van het honderdste snellaadstation. Dat klinkt indrukwekkend, maar is nog maar het begin van de ambitie om uiteindelijk 1000 snellaadstations te bouwen door heel Europa.

Daarmee legt het bedrijf het fundament voor een wereld waar de wegen binnen afzienbare tijd krioelen van de elektrische auto’s. Een andere muur in het hoofdkwartier wordt in beslag genomen door een tijdlijn met foto’s die laten zien dat er ieder jaar meer elektrische modellen bij komen. Die nieuwe elektrische auto’s kunnen steeds sneller laden, wat betekent dat de missie van Fastned dichterbij komt: meer vrijheid voor autorijders. De Peugeot e-208 krijgt bijvoorbeeld een laadsnelheid van 100 kilowatt en een range van 340 kilometer, wat betekent dat je in een kwartier à twintig minuten 250 kilometer bereik in je auto stopt.

Langezaal, die Fastned oprichtte met Bart Lubbers, beseft als geen ander dat automakers door de opmars van elektrisch rijden voor nieuwe uitdagingen staan. Konden zij zich vroeger vooral op de rijervaring richten, nu verschuift de aandacht naar laadsnelheid, range (bereik) en de levensduur van batterijen.

Bedrijven uit de automotive branche, maar ook bijvoorbeeld Apple, snappen volgens Langezaal goed hoe je al die factoren goed op elkaar afstemt. “De integratie van al die onderdelen en de user experience wordt met elektrisch rijden veel belangrijker. Die verandering maakt ons onderdeel van de gebruikservaring van je auto.”

Jullie zijn nu een beursgenoteerd bedrijf. Hoe helpt dit jullie missie om elektrisch rijden groot te maken?  

Langezaal: “Onze missie is om elektrische rijders vrijheid te geven. Praktisch betekent dat het bouwen van heel veel laadstations. Daar heb je kapitaal voor nodig.”

“We waren een van de meest succesvolle crowdfundingprojecten van de afgelopen jaren. Wat was de eerste plek op aarde waar mensen voor het eerst aan crowdfunding gingen doen? Dat was de Amsterdamse beurs. Dat is ook nu nog een plek waar veel kapitaal beschikbaar is. Dat maakt het voor ons een logische plek om te zijn.”

We voeren momenteel een ‘angstaanjagend experiment’ uit met ons klimaat, twitterde Fastned eerder. Is dat jullie belangrijkste drijfveer?

“De praktische kant is het netwerk. Maar waarom doen we dit nu echt? Dat is toch omdat we in steden wonen waar we onszelf aan het vergiftigen zijn. De meesten van ons rijden nog rond met een auto met een gifpijp.”

“We moeten blij zijn dat er nu een klimaatakkoord is. Maar het is schokkend dat dit uitkomt op een besparing van 4 megaton CO2, terwijl er 9 megaton nodig is. Ondertussen zie je extreme weersverschijnselen elk jaar extremer worden. Dingen veranderen constant, maar het feit dat er hagelstenen ter grootte van tennisballen neervallen, is toch echt een probleem.”

“Naast salaris en carrière vraagt de generatie die nu aan het werk gaat en voor het eerst een auto koopt, zich af: doe ik iets nuttigs? Als je een elektrische auto koopt, ben je een voorloper, en je doet daadwerkelijk iets aan het klimaatprobleem.”

Je luidde de beursgang in met je zoontje op je arm. Doe je dit ook voor hem en andere toekomstige generaties? 

Even een pas op de plaats, zegt Langezaal: “We willen elektrische rijders vrijheid geven, we zijn niet groter dan dat. Maar we willen met z’n allen wel iets doen aan het voorkomen van klimaatverandering. En de wereld beter achterlaten dan toen we hier kwamen.” 

“Ik besef echt dat onze generatie, ondanks alle mooie woorden, de negatieve impact op de aardbol waarop we leven versnelt. We verbruiken steeds meer energie, stoten steeds meer CO2 uit en gooien steeds meer plastic in het water.”

“Nu hebben we een manier van autorijden die niet alleen fantastisch rijdt, maar er ook voor zorgt dat we geen dingen verknoeien voor toekomstige generaties. Het kan nu al, dus waarom zouden we dat niet doen?”

Bijna alle automerken hebben nu – of binnenkort – een elektrisch model in de showroom. Is die verandering zo snel gegaan als jullie dachten, toen jullie in 2012 begonnen? 

“Toen we begonnen liep Nederland parallel met Noorwegen. Maar dat momentum hebben we door hybride-auto’s verloren. Die hebben weliswaar de drempel voor elektrisch rijden verlaagd, maar als je kijkt naar de infrastructuur hebben we kansen laten liggen. Met hybrides is er namelijk geen noodzaak om snellaadinfrastructuur te realiseren en ze zorgen niet voor een kritieke massa aan gebruikers.”

Maar, benadrukt Langezaal, Nederland heeft de kans om nu door te pakken: “We zijn het enige land met zoveel autobewegingen op zo weinig vierkante kilometers, waar zoveel elektrische auto’s rondrijden. Daarmee staan we als bedrijf op een soort springplank om te bewijzen wat er hier mogelijk is, en dat vervolgens uit te rollen naar de rest van Europa.”

Moedigen jullie mensen actief aan om hun brandstofauto te verruilen voor een elektrische auto?

“Dat is niet per se onze rol, maar onderliggend is het zo dat er een kip-en-eiprobleem is. In Nederland is dat behoorlijk opgelost. Sommige mensen zeggen dat je auto thuis opladen het uitgangspunt is. Maar wat heb je echt nodig om een auto te kunnen gebruiken? Als je thuis of op je bestemming kan laden, dan is dat een extra gemak. Maar het minimum is een landelijk netwerk, dat is wat wij – in samenwerking met andere partijen – realiseren.

Daarnaast is het met name aan de autofabrikant om te zorgen dat mensen hun brandstofauto in willen wisselen voor een elektrische auto. Wat Peugeot hier bijvoorbeeld goed in doet, is dat ze hun huidige brandstofauto’s ook aan gaan bieden in elektrische versies. Dit kan de aantrekkelijkheid verhogen om de auto te verruilen.”

Zijn er nog meer drempels die uit de weg moeten worden geruimd? 

“Elektrische auto’s moeten goedkoper worden, en qua gebruik slimmer. We stoppen bijvoorbeeld veel tijd in het integreren van alle mogelijke betaalmethodes. En dat als je op een van onze stations komt je ten alle tijden kan laden, dat de techniek gewoon werkt. Dat klinkt voor de hand liggend, maar dat is het helaas nog niet. De betrouwbare dienstverlening die wij weten te realiseren zorgt ervoor dat mensen het netwerk vertrouwen.”

“We zouden willen dat andere partijen hier meer werk van zouden maken. Een collega reed onlangs van Amsterdam naar Italië, en kwam meerdere keren laadstations tegen die hij niet werkend kreeg. Dan moet je op zoek naar een plan B, en anders slaap je in een hotel.”

Hoe ziet elektrisch rijden er over 15 jaar uit?

“Over 15 jaar is 100 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch, als het aan het kabinet ligt. Daardoor worden tegen die tijd een hoop benzineauto’s vervangen, en zitten wij nog steeds in een heel hard groeiende markt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar je je auto oplaadt wordt een mix van verschillende plekken, vermoedt Langezaal, net zoals dat je koffie drinkt op je werk, thuis en onderweg. Daarnaast krijgen we te maken met de komst van zelfrijdende auto’s. Zo zoeven er over een tijdje wellicht midden in de nacht, wanneer de stroom het goedkoopst is, auto’s zonder bestuurder de oplaadstations binnen.

Langezaal gebaart naar de autonome stofzuiger die ‘s nachts zelfstandig het kantoor stofzuigt. “Die zoekt zelf zijn laadstation op. Het idee dat ook auto’s steeds meer zelf managen wat ze gaan doen, dat zullen we steeds meer gaan zien.”