Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de elektrische auto diesel inhaalt

Dat in Nederland nu meer elektrische auto’s (EV’s) dan diesels worden verkocht, is minder gek dan het lijkt. Behalve soepel rijden liggen er een hoop kostenvoordelen te wachten wanneer je overstapt naar elektrisch.

Wie een paar jaar geleden had gezegd dat er meer elektrische auto’s dan diesels zouden worden verkocht, werd waarschijnlijk voor gek verklaard. En toch is dat precies wat er momenteel aan de hand is, bleek eerder deze maand uit cijfers van kenniscentrum Aumacon.

Terwijl het aantal verkochte diesels in de eerste drie kwartalen van dit jaar zakte naar 26.558 stuks, steeg het aantal elektrische auto’s in die periode juist naar bijna 30.000 stuks, vergeleken met iets meer dan 13.000 in 2018.

Dieselauto’s waren lange tijd de meest voor de hand liggende keuze voor kilometervreters. Elektrische auto’s werden gezien als veredelde stadsauto’s voor korte ritjes: leuk, maar je moet er niet te veel kilometers in willen maken.

Goedkoper

“Tegen dat beeld heb ik me altijd verzet”, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker bij de Technische Universiteit van Eindhoven en expert op het gebied van elektrisch vervoer. “Want elke kilometer die je in een elektrische auto rijdt is goedkoper.”

Dat is te danken aan een paar factoren, legt Hoekstra uit. We betalen ongeveer evenveel belasting op elektriciteit als op fossiele brandstof, maar een elektrische auto is ongeveer vier keer zo efficiënt qua verbruik (energiekosten per kilometer). Gemiddeld betaal je met een elektrische auto ongeveer 3 cent per gereden kilometer, terwijl je bij traditionele brandstof al snel op 10 cent uitkomt. Zeker als je ook de onderhoudskosten meetelt, die in een ‘EV’ een stuk lager liggen dan in een brandstofauto.

Hoekstra; “Dit is echt een paradigma-shift, iets wat nog niet veel mensen doorhebben. In het begin dacht iedereen dat EV’s alleen voor de korte afstanden zijn, maar het is juist andersom. Als je veel kilometers maakt en ver van je werk woont, dan zou je nu naar de winkel moeten rennen en een EV kopen.”

Zo heeft de Opel Ampera-e een actieradius van 423 échte elektrische kilometers. Dat is absoluut geen stadsauto meer.

Bijtelling

Hoewel de bijtellingsteugels worden aangehaald, is ook in 2020 het privé-rijden van een EV-leaseauto goedkoper dan een diesel- of benzineversie. De bijtelling voor een nieuwe elektrische auto verdubbelt in 2020 van 4% naar 8% over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde. Voor het deel boven 45.000 euro wordt de bijtelling 22%.

Omdat de bijtelling in 2020 gaat verdubbelen, kun je beter dit jaar nog de overstap maken naar een EV-lease auto. De tijd begint te tikken, zeker omdat veel auto’s niet direct leverbaar zijn. Dit geldt gelukkig niet voor de Opel Ampera-e, deze is direct leverbaar en daarom kun je nog gebruik maken van de lage bijtelling van 2019: 4% bijtelling en dat 5 jaar lang. Bovendien heeft de Opel Ampera-e een netto bijtelling vanaf 53 euro.

Andere aanjagers die de overgang van diesel naar elektrisch versnellen zijn de dalende kosten van batterijen (het kostbaarste component in een elektrische auto). Rond 2025 is het voor de meeste mensen zonder subsidie goedkoper om een elektrische auto te hebben, schat Hoekstra.

Perfect storm

De weg naar 22 procent
Ook na 2020 wordt het fiscale voordeel voor elektrisch rijden afgebouwd. De bijtelling voor een nieuwe elektrische auto stijgt per 2021 naar 12% over de eerste 40.000 euro. In 2022, 2023 en 2024 klimt dat percentage naar 16%, in 2025 naar 17%. In 2026 zijn EV qua bijtelling gelijkgeschakeld met brandstofauto’s (22% bijtelling).

Ondertussen blijven er strengere duurzaamheidseisen bijkomen en krijgen autofabrikanten elk jaar striktere normen opgelegd qua uitstoot. Mede omdat het einde in zicht komt van wat zij kunnen bereiken met het downsizen van brandstofmotoren, komen er steeds meer EV-modellen bij. “De politiek is er gek op”, zegt Hoekstra over EV’s. “Dus het is een soort perfect storm. Vijftien jaar geleden was ik ‘gekke henkie’, maar het is net als met de mobiele telefoon. Toen we begonnen zei iedereen, wie heeft dat nou nodig? Daar hoor je ook niemand meer over.”

Voor de mensen die nu instappen in een elektrische auto zoals de Opel Ampera-e telt de belastingkorting ongetwijfeld (nog) een grote rol. Maar zijn ze eenmaal onderweg, dan merken zij ook dat Nederland wereldwijd koploper is op gebied van laadpalen. Er is er eigenlijk altijd wel een te vinden. Is er in jouw woonwijk een tekort aan laadpunten? Dan is de kans groot dat jouw gemeente je zou helpen bij het plaatsen van een (publiek) laadpunt. Aan welk stopcontact je je auto ook hangt, met één pas kun je in Nederland bijna overal terecht.

Snelladen

Houd bij het laden wel rekening met het verschil tussen snelladen bij bijvoorbeeld Fastned en iOnity of thuis laden. De snelle variant betaal je zo’n 0,60 euro per kilowattuur (kWh), thuis opladen kost je ongeveer 0,22 euro per kWh. Bij snelladers kun je kiezen uit betalen per kWh, een vast bedrag per maand of een vast bedrag per laadsessie (8 euro bij iOnity).

Los van de bijtelling liggen er voor ondernemers nog een aantal EV-voordelen te wachten. Zo zijn elektrische auto’s (tot 2025) vrijgesteld van BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting. Na 2025 betaal je voor een EV een bedrag van 360 euro BPM en krijg je 25% korting op de motorrijtuigenbelasting.

Winstaftrek

Koop je met je bedrijf een elektrisch auto? Dan kom je in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA), die recht geeft op 27% aftrek van de winst, tot een bedrag van 40.000 euro van de cataloguswaarde. Dat kan zomaar een paar duizend euro schelen per auto. Voor bestelvoertuigen tot 3500 kilogram is de MIA 36%, tot 75.000 euro cataloguswaarde (boven dat gewicht geldt geen maximale cataloguswaarde).

Ook kom je met een EV in aanmerking voor de Vamil-regeling, waarbij je 75% van de investering op een willekeurig moment mag afschrijven. Wil je een oplaadpunt plaatsen bij je kantoor, dan ligt er een MIA van 36% te wachten. Ook voor laadpunten geldt een Vamil van 75%. (kijk hier voor rekenvoorbeelden).

Tot slot zijn er nog een groot aantal gemeenten en andere overheidsinstellingen die elektrisch rijden bevorderen met subsidie en regelingen voor EV’s en oplaadpunten. Zo is er in Brabant een subsidie voor elektrische deelauto’s en kunnen elektrische rijders in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht in 66 gemeenten gratis laadpalen aanvragen.

Maak jij in 2019 nog de overstap naar een elektrische auto? Je kunt hier de beschikbaarheid van de Opel Ampera-e zien of je eigen auto samenstellen