Dat we met z’n allen met de auto naar werk gaan, is allang geen gegeven meer. Want met het toenemende aantal files en het groeiende bewustzijn van de uitstoot, zowel van fijnstof als CO2, kiezen steeds meer mensen voor een andere optie. De trein wordt herontdekt, de fiets uit de schuur gehaald of er wordt met collega’s overlegd om zuiniger te rijden.
Wie niet precies weet waar hij moet beginnen met de verduurzaming van zijn vloot, heeft grote kans dat hij bij René Toet uitkomt. Als directeur van Climate Neutral Group geeft hij advies over hoe bedrijven hun footprint kunnen verkleinen en dus hun mobiliteit duurzamer aan kunnen pakken. We spraken Toet over de toekomst van elektrisch rijden. ‘Het gaat allang niet meer enkel over auto’s. Je kijkt simpelweg wat de schoonste manier is om van A naar B te komen.’
Streven naar duurzaamheid
Maar hoe krijg je die verstokte bestuurders uit hun auto’s? Een elektrische auto is de ideale manier om niet te ver van gewoonten af te wijken en toch een duurzaam steentje bij te dragen. ‘Met een elektrische auto kun je enorme slagen maken qua reductie van CO2 en fijnstof.’ Dat lijkt de politiek ook steeds meer te beseffen: Amsterdam wil in 2030 geen dieselauto’s meer in de stad, en het kabinet streeft ernaar dat tegen die tijd alleen nog auto’s worden verkocht die ‘emissieloos’ zijn.
Fiscaal voordeel
En dus gaan particulieren, maar ook bedrijven aan de slag om duurzaam te rijden. De fiscale voordelen helpen daarbij: voor elektrische leaseauto’s wordt 4 procent bijtelling betaald, in plaats van de gebruikelijke 22 procent voor benzine- en dieselauto’s. Het voordeel is wel afgezwakt, de bijtelling voor elektrische voertuigen loopt langzaam op tot 22 procent in 2026. Een ander voordeel is de motorrijtuigenbelasting die behoorlijk lager is.
Inmiddels zijn veel Nederlanders overstag: 56.000 elektrische auto’s rijden er nu op Nederlandse wegen, vorig jaar werden ruim 25.000 wagens verkocht. De verwachting is dat het aantal in 2030 op zo’n 1,5 miljoen zal liggen.
Durf de stap te nemen
Maar voordat dat aantal bereikt is, zal er nog het nodige moeten gebeuren volgens Toet. ‘Zelf ben ik een enorme fan, maar wat ik om me heen zie is dat mensen denken dat ze niet ver genoeg met een elektrische auto kunnen rijden. Ze willen niet constant aan de laadpaal hoeven staan.’ De praktijk valt gelukkig mee: ‘De actieradius wordt steeds beter, ook voor betaalbare auto’s en het aantal laadpalen en stations groeit enorm. Bovendien is Nederland niet heel groot. Het is bij uitstek een land waar elektrisch rijden aan kan slaan.’
Door de toenemende beschikbaarheid van laadpalen en stations, ontstaan er ook steeds meer mogelijkheden om verder te kijken dan alleen een stadsauto. Bij onder andere Peugeot kun je naast een stadsauto ook kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. Langere afstanden zijn dus zeker niet onmogelijk met een elektrische auto.
Financiële zorgen
Een tweede beer op de weg voor mensen zijn de kosten: veel mensen associëren elektrisch rijden bijvoorbeeld met Tesla, waar sommige auto’s meer dan 100.000 euro kosten. ‘Dat is enorm veel geld, maar er is door Tesla enorm veel geïnvesteerd in de technologie en dat moet terugverdiend worden.’
Er zijn al verschillende modellen die nu lager in de prijs zitten. ‘Over vijf tot tien jaar zul je zien dat die prijs nog meer gedaald is.’ Merken als Peugeot zijn hard op weg om elektrisch rijden mogelijk te maken binnen diverse prijsklassen. ‘Daarnaast gaat de accijns op diesel omhoog en wordt rekening rijden overwogen. Allemaal maatregelen waardoor de markt zich nog sneller uitbreidt.’
Er liggen nu plannen van het kabinet om vanaf 2020 6.000 euro subsidie te verschaffen aan elke koper van een elektrische auto, mits de auto niet duurder is dan 40.000 euro. Deze plannen zijn nog niet goedgekeurd, maar zouden ook de financiële zorg van mensen gedeeltelijk weg kunnen nemen.
Rol van werkgever
Ook werkgevers kunnen een rol spelen in deze transitie naar een duurzamer wagenpark. In plaats van iedereen een leaseauto te geven, is het bij sommige bedrijven al gebruikelijk om deelauto’s te introduceren. ‘Veel mensen nemen uit gewoonte de auto, terwijl dat vaak niet nodig of handiger is’, aldus Toet.
Bij die gedragsverandering ziet hij een belangrijke rol voor de werkgever weggelegd. ‘Als het aantal parkeerplekken bij het bedrijf ineens krimpt van 200 tot 20, dan zullen mensen na gaan denken over hun autogebruik. Op die manier duw je ze als werkgever een eindje in de duurzame richting.’
Ook kan een bedrijf zijn leasebeleid aanpassen en alleen nog elektrische auto’s toestaan. De overheid, met één van de grootste wagenparken van Nederland, wil dat in 2020 al 20% van haar wagenpark elektrisch is. En vanaf 2028 worden er helemaal geen auto’s meer aangeschaft die op benzine of diesel. rijden.