Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wil je wel echt verduurzamen?

In samenwerking met House of Performance - Duurzaamheid: veel bedrijven en organisaties doen of willen er ‘iets’ mee. Dankzij de coronacrisis werken veel bedrijven überhaupt al tijdelijk duurzamer. Maar hoe voorkom je dat verduurzaming verwordt tot een greenwashingcampagne?

circulaire economie duurzaam
Je leest nu: Wil je wel echt verduurzamen?

Steeds meer bedrijven en organisaties kiezen er in deze tijden van klimaatverandering voor om hun ecologische footprint te verkleinen. Ze investeren bijvoorbeeld in recycling, maken werk van energiebesparing of proberen hun reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.

Ook de coronacrisis doet veel bedrijven beseffen hoe belangrijk duurzaamheid is. Zo zorgen de huidige beperkingsmaatregelen (zoals zoveel mogelijk thuiswerken) nu al voor een enorme verbetering van de luchtkwaliteit en een significante afname van het aantal reiskilometers.

Veruit de meeste bedrijven kiezen voor verduurzaming omdat ze bij willen dragen aan een betere wereld. Toch zijn er ook organisaties die vooral verduurzamen ‘voor de bühne’. Op de langere termijn kan dat je geloofwaardigheid ondermijnen en zelfs tegen je gaan werken.

Hoe weet je of je verduurzaamt vanuit de juiste motieven? Aan de hand van onderstaande vier stellingen kun je nagaan of je écht klaar bent voor verduurzaming.

Stelling 1: duurzaamheid gaat voor je core business

De telefoon gaat. Aan de andere kant van de lijn meldt zich een partij die graag met je in zee wil gaan. Je bent blij: de potentiële klant past precies in je gedroomde klantenbestand. De opdracht is inhoudelijk interessant. En qua omzet zou deze nieuwe klant een flinke boost betekenen. Maar al snel ebt je enthousiasme weg; je ideale klant doet niet aan afvalscheiding en laat zich weinig gelegen liggen aan duurzame productie. Wat nu?

Het is een dilemma waar veel bedrijven met duurzame ambities tegenaan lopen: hoe ga je om met klanten of leveranciers die het net wat minder nauw nemen op het vlak van duurzaamheid? Kies je voor de snelle winst op korte termijn? Of ga je het gesprek aan over duurzame winst op langere termijn, met het risico dat een potentiële klant zich terugtrekt?

Het kan sowieso verstandig zijn om open het gesprek aan te gaan. Licht toe waarom je veel waarde hecht aan duurzaamheid. En bied eventueel aan om mee te denken over hoe je klant duurzaamheid kan integreren in zijn eigen organisatie.

Stelling 2: onnodige reiskilometers tellen dubbel

Een advocatenkantoor reist elk jaar naar het buitenland voor een kennisweekend. Tijdens een lang weekend laten de advocaten en andere medewerkers zich bijpraten over de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Ook leren ze elkaar in een andere setting beter kennen.

Kan zo’n jaarlijkse trip eigenlijk nog wel, als je als bedrijf besluit dat je duurzaamheid belangrijk vindt? En hoe zit het met alle andere reisbewegingen? Is het wel echt nodig om bij elke afspraak lijfelijk aanwezig te zijn?

Natuurlijk kan het nuttig zijn om af en toe fysiek af te spreken met relaties. Van de andere kant kan het – als je als bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt – geen kwaad om je reisbewegingen waar mogelijk te beperken. Zo zou je kunnen overwegen om jaarlijkse trips naar het buitenland te vervangen door een bedrijfsweekend op vaderlandse bodem. Ook groeien de mogelijkheden voor teleconferencing voortdurend.

Belangrijk is vooral dat je met elkaar het gesprek aangaat. Welke reisbewegingen zijn essentieel, en welke minder? Ook kan het helpen om een limiet te stellen aan het aantal reisbewegingen en -kilometers. Transparantie is key.

Stelling 3: duurzaamheid structureel bespreken is nodig

Geen enkele organisatie is van het ene op het andere moment duurzaam. Verduurzaming is een zaak van lange adem en van kleine stappen. Om verduurzaming uit te bouwen en te laten slagen, is draagvlak enorm belangrijk. Als duurzaamheid top-down wordt opgelegd, is de kans op mislukking levensgroot. Blijf daarom vooral in gesprek met elkaar. Wat betekent duurzaamheid nou écht voor onze missie? En hoe kunnen we dit concreet vertalen naar onze bedrijfsprocessen?

Wat kan helpen is om één of meerdere medewerkers te benoemen tot ‘luis in de pels’; mensen die het gesprek met hun collega’s aan durven en kunnen gaan. Ook is het raadzaam om duurzaamheid structureel op de agenda te zetten. Bijvoorbeeld door het als vast punt te laten terugkeren tijdens werkbesprekingen. Zo voorkom je dat duurzaamheid iets blijft voor de bühne.

Een goed instrument om duurzaamheid tot in de haarvaten van de organisatie te laten landen, is gamification. Daarbij zet je spelelementen in om het ‘gewenste’ gedrag te stimuleren en veranderingen in gang te zetten. Bijvoorbeeld doordat medewerkers punten kunnen verdienen door een zakelijke vliegreis te verruilen voor overleg op afstand.

Stelling 4: duurzaamheid gaat verder dan je eigen bedrijf

Voor veel bedrijven in de kledingindustrie waren kosten lange tijd de belangrijkste drijfveer. Productie vond bij voorkeur plaats in lagelonenlanden. En materialen moesten vooral zo goedkoop mogelijk zijn. Daarin is de laatste jaren verandering gekomen. Modebedrijven letten steeds beter op de keten als gehéél; op zaken als arbeidsomstandigheden en duurzame productie.

Het verduurzamen van je product of dienst is een mooie eerste stap op weg naar een duurzaam bedrijfsmodel. Maar wie écht werk wil maken van verduurzaming, doet er goed aan om naar de hele keten te kijken. Hoe duurzaam zijn je productieprocessen? En hoe zit het met je leveranciers? Door het gesprek aan te gaan voorkom je dat verduurzaming beperkt blijft tot je eigen organisatie. En maak je de héle keten duurzaam.

Lees ook:

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis whitepaper

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis whitepaper
/