Om gelijk met de deur in huis te vallen: met alleen een losse webshop kom je er tegenwoordig niet meer. ‘We leven in een tijd dat de fashionretail helemaal omnichannel is gegaan. Het is gewoon de nieuwe standaard geworden’, stelt Paul Kieviet, CEO en partner bij XSARUS. ‘De klant verwacht dat hij overal dezelfde beleving heeft. De producten, prijzen en mogelijkheden voor betalen en bezorgen moeten overal hetzelfde zijn.’
Daarnaast willen fashionbedrijven ook steeds verder personaliseren, merkt Kieviet. Zijn e-commercebureau XSARUS heeft een toppositie in de Beneluxmarkt. ‘Zeker in de retail wil je elke klant persoonlijk advies geven. Daar is een complex systeemlandschap voor nodig.’
Systeemarchitectuur in de boardroom
‘Vaak zie je dat verschillende onderdelen zoals het kassasysteem, PIM-systeem (product information management red.) ERP-systeem (enterprise resource planning red.) en WMS-systeem (warehouse management red.) als een soort eilandjes fungeren. Ze praten niet lekker met elkaar, maar hebben elkaar wel allemaal nodig.’
Het is dus belangrijk om al op directieniveau bezig te zijn met systeemarchitectuur. ‘Retailers hebben meestal een IT-afdeling die nog volgens een oude denkwijze werkt. Ze streven naar een monolitisch systeem, dit wil zeggen dat ze graag alles met dezelfde programma’s doen’, aldus Kieviet.
Hij pleit echter voor domeinscheiding. Een oplossing waarbij je elk onderdeel van je systeemlandschap los inricht. ‘Elk onderdeel geef je zo een eigen tool, dit zijn vaak SaaS-producten. Deze producten worden vervolgens alleen ingezet waarvoor ze bedoeld zijn.’ Door te zorgen dat de afhankelijkheden tussen de domeinen zo klein mogelijk blijft, kun je snel nieuwe technologieën introduceren zonder dat dit invloed heeft op de andere onderdelen binnen je bedrijf.
Kosten evalueren
‘Controleer ook of je IT-systemen nog wel bij je bedrijf passen. Het is aan te raden om je regelmatig te laten adviseren om te controleren of je systemen nog wel ingericht zijn op een manier die bij je business past.’
‘Dit is ook de gelegenheid om te evalueren of je onderaan de streep nog wel iets verdient. Ik vind dat er te weinig aandacht is voor de economische kant van digital commerce. Je maakt veel kosten en als fashionretailer houd je na retouren, verpakkingen en allerlei marketingfees weinig over.’
Headless e-commerce
Vroeger werden bij vrijwel alle e-commerce-oplossingen de voorkant en achterkant ondergebracht in één systeem. Dit bracht veel beperkingen met zich mee. Een tegenbeweging hierop is de headless e-commerce. Kieviet: ‘Het handige aan headless e-commerce is dat de systemen in de backend geen ‘gezicht’ hebben. Dit betekent dat alle manieren waarop je contact hebt met je klant, er anders uit kunnen zien.’
Denk bijvoorbeeld aan een app, webshop of e-mail. ‘Die ‘gezichten’ opereren helemaal los van de backend. Die kun je dan ook makkelijk aanpassen, bijvoorbeeld als je een speciale campagne draait. In veel gevallen is dit goedkoper en efficiënter dan traditionele oplossingen omdat je de IT-oplossingen alleen maar gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.’
Magento 2
Als het gaat om e-commerceoplossingen zijn er veel verschillende pakketten. Kieviet raadt vaak Magento 2 aan. ‘In twee van de drie gevallen adviseren we bij XSARUS Magento 2. Dit is een goede oplossing voor middelgrote webshops, maar ook voor de grote jongens met wel tientallen miljoenen omzet. Het heeft ook heel goede features voor B2B-webshops.’
Een van de grote voordelen volgens hem is dat er een gratis variant is, zonder licentiekosten. ‘Binnen deze versie krijg je al een grote hoeveelheid mogelijkheden. Er is ook een betaalde variant, die is nog veel rijker. Een ander voordeel is dat Magento 2 steeds wordt doorontwikkeld, er zit een wereldwijde community achter die dit bijhoudt.’
Tips voor conversie optimalisatie
Hoe zorg je als webshop dat zo veel mogelijk mensen je producten daadwerkelijk kopen? Kieviet: ‘Uiteindelijk hangt het niet zo zeer meer samen met technische conversietrucs. Het is veel belangrijker om je te onderscheiden vanuit je identiteit: Go big or go niche. Richt je bijvoorbeeld op een niche als duurzaamheid.’
‘Om vandaag de dag innovatief te zijn, kun je focussen op bezorgopties en betaalopties. Als jouw klant het fijn vindt om tijdens kantooruren een pakketje te ontvangen bij het werk, dan moet dat gewoon mogelijk zijn. Hetzelfde geldt voor het thuisbezorgen op zaterdag tussen twee en drie uur ’s middags.’
Betaaloplossingen
Als het gaat om betaaloplossingen, zijn er ook veel verschillende mogelijkheden. ‘Ieder type klant heeft een eigen voorkeur voor betaalmogelijkheden. Jonge klanten zitten volgens Kieviet te wachten op gespreid betalen, bijna als een soort abonnement: payment as a service. ‘Payment providers hebben veel data op dit gebied, dus daar zitten nog veel mogelijkheden voor innovatie. Zij kunnen je precies vertellen welke betaaloplossingen bij jouw business passen.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- De nieuwe fashion-industrie: ‘We gaan naar gepersonaliseerde winkelervaringen’
- Wat je kunt leren van de wolf in jeanskleren
- Waarom een goede branding zo belangrijk is voor je merk
- Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien