Ik las laatst in de krant dat de SER de coronacrisis bestempelde als het grootste thuiswerkexperiment ooit. Zeker als je kijkt naar al het leed dat veroorzaakt is, is dat misschien wat ongelukkig geformuleerd. Toch kun je er niet omheen dat thuiswerken bij veel bedrijven nu veel normaler is dan ooit. Of je in geval van thuiswerken kunt spreken van het ‘nieuwe normaal’ weet ik niet. Dat moet nog blijken. Wat ik wel weet, is dat dit voor Accenture in ieder geval niet nieuw is. Wij stimuleren onze mensen al jaren om op een andere locatie dan op kantoor te werken. Misschien is ‘Het Nieuwe Werken’ nu normaal geworden?
Wij zien onze kantoren vooral als ontmoetingsplaatsen voor onze mensen. Daar kom je voor overleg met je collega’s en je team. En natuurlijk voor de vrijdagmiddagborrel. Ik weet ook wel dat dit voor consultants makkelijker is dan voor een productiebedrijf. Als het goed is, zitten onze mensen namelijk bij klanten. Toen wij in ons huidige kantoor op de Zuidas trokken, hebben we bewust gekozen voor minder vierkante meters. Niemand heeft een vaste werkplek, ook ik als directeur niet. Tegelijkertijd willen we wel een plek bieden waar mensen zich prettig voelen. Daarom bieden we alle faciliteiten om op een gezonde en ontspannen manier te werken, te overleggen en te ontmoeten.
Minimale footprint
Goede bereikbaarheid met het OV was ook een harde eis bij de keuze voor de Zuidas. We hebben oog voor de leefbaarheid van onze wereld. En hoe je het ook wendt of keert, vervoer van huis naar kantoor en vice versa veroorzaakt CO2-uitstoot en overlast. We doen er dan ook alles aan om onze footprint zo klein mogelijk te houden. Alleen roepen dat je dat doet, is voor ons niet genoeg. We verbinden daar concrete doelen en maatregelen aan, die we ook meten en toetsen.
In vrijheid van A naar B
Oké, we willen graag dat onze mensen thuis en op klantlocatie werken, maar als je dan toch moet reizen, is het devies om dat zoveel mogelijk met het openbaar vervoer, elektrische auto’s of gewoon met de fiets te doen. Onze mensen maken daarbij, afhankelijk van hun persoonlijke situatie, hun eigen keuzes. Een mobiliteitsbudget geeft de vrijheid om zelf te bepalen hoe je van A naar B gaat. Ik merk dat deze aanpak ook helemaal bij hun belevingswereld past. Ik heb veel jonge collega’s die niet eens een auto willen. Vaak omdat ze bewust leven, maar soms ook gewoon om praktische redenen. Als je in de stad woont, is een eigen auto alleen maar lastig. Zij kiezen dus liever voor een OV-kaart en soms een deelauto.
Anders Reizen
Accenture is natuurlijk niet het enige bedrijf dat over duurzame mobiliteit nadenkt. Met zo’n 50 andere Nederlandse bedrijven zijn we lid van de Anders Reizen-coalitie. Samen hebben we onze mobiliteitsplannen gedeeld en daaruit blijkt dat bedrijven hun medewerkers straks 2 tot 3 dagen willen laten thuiswerken. Binnen de lidorganisaties willen we ook fietsen naar het werk nog meer stimuleren en via gedragsverandering een cultuuromslag maken. Deze inzichten delen we met de rest van het Nederlandse bedrijfsleven om werkgevers te inspireren hun mobiliteitsbeleid duurzaam vorm te geven.
Kortom, de coalitie is zeker geen corporate praatclub. De ambities zijn duidelijk: een gezonder en duurzamer Nederland door het halveren van de CO2-uitstoot van de zakelijke mobiliteit voor 2030. Omdat we met de coalitie alleen al zo’n half miljoen medewerkers bereiken, kunnen we echt stappen zetten. En andere organisaties helpen. In mijn ogen is het een goed moment daarvoor. Zeker nu bedrijven min of meer gedwongen zijn na te denken over hun mobiliteitsbeleid en duurzaamheid de hoeksteen voor herstel wordt.
Het ‘nieuwe’ normaal?
De coronamaatregelen worden langzaam versoepeld. En of thuiswerken nou wel of niet beviel, iedereen moet op zoek naar een gezond evenwicht tussen werken op afstand en ontmoeten op kantoor. Dat is precies waar wij al flink wat ervaring mee hebben. Daarom probeer ik andere werkgevers te inspireren, in de coalitie en daarbuiten. Door onze ervaringen te delen én van anderen te leren, komt veilige, gezonde en duurzame mobiliteit voor alle medewerkers een stap dichterbij. Extra voordeel is dat de CO2-uitstoot afneemt en Nederland bereikbaarder blijft. Laten we nu samen doorpakken en zorgen dat iedereen straks weer gezond, veilig en duurzaam naar zijn werk kan komen. Of juist niet en gewoon thuiswerkt. Voor mij en mijn collega’s is dat de gewoonste zaak van de wereld. Of jij dat wel of niet het ‘nieuwe normaal’ wilt noemen, up to you!