Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie

Over missie en visie. En hoe je deze vertaalt naar een lange termijn strategie, zodat je stap voor stap je doelen haalt.

Recente artikelen

Dat we midden in een enorme digitaliseringsgolf zitten, waarin binnen enkele decennia mensen, apparaten en bedrijfsprocessen massaal online worden aangesloten, weten we allemaal. Ook weten we dat de globalisering van de wereldeconomie in snel tempo om zich heen grijpt. Maar in de dagelijkse drukte van het werk dat vandaag af moet, laten we de gevolgen van die trends soms onvoldoende tot ons doordringen. We zijn ons bewust dat we ons moeten voorbereiden. Maar het komt er vandaag even niet van. Als we vijf grote trends nader bekijken, kunnen we beter inschatten om welke voorbereiding wordt gevraagd. #1 Big data en kunstmatige intelligentie Het is vrijwel ondoenlijk om het complete veld van big data, kunstmatige intelligentie, machine learning en het internet-of-things op één hoop te gooien. Toch is het goed om deze vormen van digitalisering in samenhang te zien, omdat ze elkaar versterken. In het kort komt het erop neer dat we met steeds slimmere apparaten die steeds beter met ons en met elkaar communiceren, steeds meer kennis en inzicht hebben en beter in staat zijn op onze omgeving te anticiperen. Er is vrijwel geen sector te bedenken die hier de komende jaren geen gevolgen van zal ondervinden. In een invloedrijk rapport zette McKinsey de 12 belangrijkste disruptieve technieken op een rij, waaronder robots, de autonome auto en de verdere mondiale toename van het mobiele internet. Nu robots in sneltreinvaart goedkoper worden, kunnen ze de menselijke arbeid in sectoren als de maakindustrie, onderhoud en schoonmaak vervangen. Maar volgens McKinsey kunnen slimme systemen ook het werk van 140 miljoen kenniswerkers overnemen, wat organisaties wereldwijd in 2025 zo’n 5 biljoen euro kan opleveren. Chips en sensoren in machines en gebouwen zorgen dat het management en onderhoud van productieprocessen, installaties, bruggen en transportketens grotendeels kan worden geautomatiseerd. #2 Blockchain Blockchain is een techniek om digitale informatie zo vast te leggen, dat ze niet meer kan worden veranderd. De bekendste toepassing ervan zijn de crypto-betaalmiddelen zoals de bitcoin. Een aantal praktische problemen zoals de grote hoeveelheid benodigde energie om informatie op deze manier te gebruiken, staat de grootschalige doorbraak voorlopig in de weg. Maar aan de oplossing hiervan wordt gewerkt. Welke impact blockchain op de economie kan hebben, wordt duidelijk als we ons realiseren hoeveel bedrijven hun businessmodel rond vertrouwen hebben opgebouwd. De vertrouwensbasis is een belangrijk deel van de toegevoegde waarde van de financiële industrie en veel juridische toepassingsgebieden. We gaan naar een wereld toe waarin ‘trusted third parties’ zoals banken, notariskantoren en handelsintermediairs een minder prominente rol spelen. Hun rol kan worden overgenomen door de getallen van blockchain, die niet kunnen worden gecompromitteerd. Ook op het gebied van persoonscontrole en digitaal eigendom kan blockchain veel invloed hebben. Denk aan de mondiale beveiligingssector en de mediaindustrie. #3 De opmars van Azië De afgelopen decennia groeide de economie van sommige Aziatische landen waaronder China en India met 6 tot 7 procent per jaar. Ook voor de komende jaren wordt een forse groei verwacht. In relatief korte tijd zijn deze landen in zelfbewuste economische grootmachten veranderd. De onderlinge handel tussen Aziatische landen groeide overigens vele malen sneller dan de handel met tradionele handelspartners zoals Europa en de VS. Ook op technologisch gebied maakt Azië een inhaalslag: het aantal toegekende patenten in China groeit met dubbele cijfers, en gemeten naar het aantal wetenschappelijke publicaties staan China en India inmiddels op respectievelijk de 2e en 5e positie op de wereldranglijst. De toenemende concurrentie in vrijwel alle bedrijfstakken die we de afgelopen jaren hebben gezien, zal als gevolg van de opkomst van de Aziatische grootmachten alleen maar sterker worden. Met infrastructuurprojecten zoals de Nieuwe Zijderoute richting Europa wil China een bepalende rol gaan spelen op het Euraziatische continent. Westerse bedrijven die de groei van hun Aziatische tegenspelers willen bijbenen hebben weinig keuze: ze moeten de Aziatische markt op. #4 De komst van megasteden Megasteden zijn stedelijke agglomeraties met meer dan 10 miljoen inwoners. Op dit moment zijn er in de wereld enkele tientallen van dit soort enorme steden, waaronder Tokyo, Shanghai, Jakarta, Beijing, New York, Mexico City en Mumbai. De mondiale urbanisatiesnelheid is momenteel veel groter dan bijvoorbeeld tijdens de industriële revolutie. Sommige instanties voorspellen dat over enkele tientallen jaren de helft van de wereldbevolking in megasteden leeft. Megasteden bieden megaproblemen en megakansen. Sociale onrust, hygiëne en de klimaatvoetafdruk zijn enorme uitdagingen. Steden vertegenwoordigen op dit moment slechts 2 procent van het aardoppervlak, maar gebruiken 75 procent van de natuurlijke hulpbronnen. Tegelijk bieden megasteden grote kansen voor sectoren zoals bouw, infrastructuur en energie. De investeringen in infrastructuur om te zorgen dat de megasteden niet vastlopen worden voor de komende 20 jaar op 30 biljoen euro geschat. #5 De nieuwe organisatie Naast nieuwe technieken en demografische veranderingen, verandert ook de manier waarop we in organisaties samenwerken. De flexibilisering van de arbeid die we om ons heen zien, is daarvan slechts een van de uitingsvormen. De organisatie die we kennen als een rechtsvorm en gebouw waar werknemers een vast onderdeel van uitmaken en plaats in innemen, zal langzaam verdwijnen. Rond processen en projecten komen ecosystemen van teams en medewerkers tot stand, soms met een tijdelijk karakter, waarmee werknemers ad hoc verbindingen kunnen aangaan. In de toekomst concurreren niet bedrijven maar ecosystemen met elkaar. In staat zijn om ecosystemen neer te zetten en tot grote prestaties te stimuleren, wordt een belangrijke eigenschap voor managers. Veerkracht De bovenstaande trends hebben een ding gemeen: het zijn ‘wicked problems’, vraagstukken met zo veel variabelen dat het ondoenlijk is om te weten welke kant het precies opgaat, en wanneer. Maar achterover leunen en afwachten wat er gebeurt, is geen optie. Organisaties moeten leren met onzekerheid om te gaan. Flexibiliteit en veerkracht moeten in de organisatie worden ingebouwd. Probleemoplossend vermogen Waar leiders op kunnen sturen is probleemoplossend vermogen. Zowel individuen, teams als de hele organisatie moeten over probleemoplossende competenties, vaardigheden en routines beschikken. Door een lerende cultuur te bevorderen, kunnen dergelijke vaardigheden worden verbeterd. Een lerende cultuur is open, eerlijk over fouten en tekortkomingen, en toekomstgericht. Met het doornemen van scenario’s en door traingen te doen, kan de weerbaarheid van de medewerkers en teams worden vergroot. Als je jezelf vaker uit netelige situaties hebt weten te redden, vindt dat een plaats in het collectief geheugen van de organisatie en groeit het zelfvertrouwen. Niemand weet hoe de wereld er over 10 jaar uitziet, maar een organisatie met veel probleemoplossend vermogen heeft de beste overlevingskans. Prof.dr. Toni Sfirtsis is associate professor strategic innovation & future leadership aan TIAS School for Business and Society.

Deze trends gaan jouw businessmodel omver kegelen

Een aantal grote trends komt de komende jaren op ons af die de manier waarop we werken en geld verdienen...

clock 4,5 min

Sinds kort kunnen klanten van Atradius gebruikmaken van Atrium: een online platform waar ze met één druk op de knop hun polissen kunnen beheren en kredietlimieten kunnen aanvragen. Ook intermediairs doen hun voordeel met het nieuwe portaal: via Atrium kunnen zij claim- en kredietaanvragen sneller en efficiënter afronden. De wens voor een nieuw geïntegreerd klantportaal (dat beschikbaar is in meer dan 45 landen) kwam in eerste instantie voort uit het woud aan legacy-applicaties en -systemen binnen Atradius, blikt Expert Project Manager Paul Goossens terug. Maar ook vanuit de business bestond een behoefte aan vernieuwing, vult Business Development Manager André van der Putten aan. ‘Vanuit ons klantenbestand klonk steeds vaker de roep om meer transparantie en efficiency bij het internationaal zakendoen. Ook in dat opzicht groeide de behoefte aan een nieuw, klantvriendelijk portaal.’ Klantsafari Om een nieuw systeem optimaal te laten aansluiten op de wensen van klanten, ging Atradius op ‘klantsafari’, schetst Van der Putten. ‘Bij de ontwikkeling van het nieuwe portaal hebben we zoveel mogelijk klanten en intermediairs actief opgezocht, in zoveel mogelijk landen waar we actief zijn: via klantpanels, videoconferencing en daadwerkelijke bezoeken. Hoe opereren klanten ‘in het wild’? Hoe is de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer? Vanuit een customer-centric-benadering wilden we komen tot een helder beeld van hoe klanten werken in de 21e eeuw.’ Het consulteren van klanten en stakeholders zorgde voor een breed draagvlak. Goossens: ‘Klanten hadden weliswaar geen beslissende stem in het proces, maar ze kregen zo wel het gevoel deel uit te maken van een bredere ontwikkeling. Die klantgerichte benadering werkte in dit geval perfect.’ Archeologisch onderzoek Uit de vele gesprekken kwam vooral de behoefte aan een geïntegreerd, realtime systeem naar voren, schetst Van der Putten. ‘Klanten wilden kredietverzekeringen beter kunnen integreren in hun bedrijfsvoering, tegen lagere kosten en met een kleinere administratieve workload.’ In technische zin een behoorlijke uitdaging, vertelt Goossens. ‘Van meet af aan hebben we daarom onze ontwikkelpartners bij de klantgesprekken betrokken, zodat we zo snel mogelijk zicht zouden hebben op de technische haalbaarheid.’ Tijdens de ontwikkelfase kozen Atradius en zijn ontwikkelpartners voor een combinatie van agile development en een meer traditionele, ‘rechttoe rechtaan’ watervalmethode, schetst Goossens. ‘Het nieuwe portaal mocht geen invloed hebben op de interne datasystemen die het portaal voeden. Die eis vanuit onze board noopte ons ertoe om sterk waterfall te werken; we wisten niet altijd precies hoe bestaande datasystemen in elkaar staken, simpelweg omdat documentatie ontbrak en de verantwoordelijke mensen onze organisatie inmiddels hadden verlaten. We moesten op archeologisch onderzoek uit in onze interne systemen.’ Gezond spanningsveld Interne discussies waren er volop, blikt Van der Putten terug. ‘Bij een ontwikkeling als deze is er altijd een conflict tussen de behoefte van de klant en de snelheid waarmee de interne organisatie dingen kan aanpassen.’ De ontwikkeling van een nieuw klantportaal vraagt niet alleen om een technische omslag, maar ook om een cultuuromslag, vult Goossens aan. ‘Je merkte dat intern langzaam het besef indaalde dat het helpt om jezelf kwetsbaar op te stellen. Klanten en stakeholders reageerden ook heel positief op ons verzoek om mee te denken. Ik schat dat een goede communicatie met klanten en goed stakeholdermanagement minstens 50 procent van je succes bepaalt.’ Minimale impact Als onderliggend fundament voor het nieuwe klantportaal koos Atradius voor het cloudplatform Oracle Fusion Middleware. ‘We wilden pertinent geen open source-oplossing’, schetst Goossens. ‘Dat werd toch te veel als een risico gezien, juist omdat het te veel vrijheden met zich mee zou brengen. Liever kozen we voor een stabiel platform. Ook is het een prettig idee dat we de komende jaren verzekerd zijn van de support van een sterke technische partij.’ De eerste versie van Atrium draait sinds vorig jaar, maar om de impact van de migratie minimaal te houden draaien het nieuwe en het oude systeem tot eind 2018 naast elkaar. Een extra uitdaging, erkent Van der Putten. ‘Toch hebben we bewust gekozen voor deze aanpak, om te voorkomen dat klanten te maken krijgen met een geforceerde overstap en hinderlijke onderbrekingen van hun processen.’ Innovatie Ondertussen staan de ontwikkelingen niet stil. Van der Putten: ‘We voegen momenteel de laatste extra functionaliteiten toe. Daarnaast onderzoeken we hoe we nieuwe technologieën als artificial intelligence en robotics kunnen inzetten om Atrium naar een nog hoger plan te tillen en ons serviceniveau verder op te hogen. Ook daarbij maken we uiteraard weer graag gebruik van de input van onze klanten.’

Wat een ‘klantsafari’ Atradius heeft opgeleverd

Om te komen tot een nieuw online klantportaal ging kredietverzekeraar Atradius op ‘klantsafari’. ‘Goede communicatie bepaalt minstens 50 procent van...

clock 3 min

intrinsieke motivatie duurzaam team motiveren

Zo bereik je dat je team zich duurzaam gedraagt

Je hebt duurzaamheid hoog in het vaandel en wilt het ook op je team overdragen. Maar hoe zorg je dat...

clock 3,5 min

recurring payments servitization

8 prangende vragen over recurring payments

Met de groei van de subscription economy winnen herhaalbetalingen snel aan populariteit, zowel in de B2C- als de B2B-markt. Wat...

clock 3,5 min

gemotiveerde medewerkers

Een breinvriendelijk kantoor creëren: focus first

Kantoortuinen zijn bij veel bedrijven eerder regel dan uitzondering. Maar werken met al die mensen en verschillende activiteiten in één...

clock 3,5 min

strategie

Vier strategieën voor onzekerheid

Grote veranderingen die op organisaties afkomen geven veel onzekerheid: ze kunnen het businessmodel van je bedrijf bedreigen je weet alleen...

clock 2,5 min

Week van de werkstress goed idee? 'Ja, al moet je een beetje oppassen met dit soort dingen. Eind jaren negentig hadden veel mensen last van RSI-klachten. Er kwam een grote campagne en die moest na een paar jaar stoppen omdat het aantal klachten niet af- maar juist toenam. Werkstress is er altijd en het is niet alleen negatief, maar ook nodig. Nu is er alleen maar aandacht voor de negatieve kant van stress en de connectie met werk. Maar stress ligt nooit alleen aan werk. Het is een combinatie van werk en privé, en heeft ook te maken met persoonlijkheid en de levensfase waar iemand in zit.' Wat is de reden dat stressgerelateerde klachten zo zijn toegenomen de laatste tijd? 'In onze maatschappij vinden we dat alles maakbaar is. Als mensen stress hebben, willen ze dat ook even snel oplossen. Ook werkgevers kijken er zo naar. Die geven werknemers een cursus, kunnen dan voor zichzelf een box aftikken en tevreden zijn zichzelf.'  Een beetje stress is wel gezond. Waar ligt het omslagpunt en hoe kun je dat herkennen? 'Mensen die chronisch gestresst zijn gedragen zich ook anders. Ze blijven bijvoorbeeld heel erg in het verleden hangen, kunnen niet op namen komen, worden cynisch, kunnen geen hoofd- en bijzaken onderscheiden. En naast dit soort mentale dingen zijn er ook fysieke kenmerken, hoofdpijn, buikpijn. Dat zijn allemaal signalen. Maar de geest is sterker dan het lichaam, dus we kunnen onszelf heel goed voor de gek houden dat er niets aan de hand is.' Wat is dan wel een goede manier om werkstress te verminderen? 'We zijn ongemerkt een slaaf van ons bestaan geworden. Met een smartphone verkoop je als het ware je ziel aan de duivel. We zijn vreselijk verslaafd en we hebben het niet eens door. We kijken gemiddeld tweehonderd keer per dag op onze telefoon, en dat heeft geen enkele functie. We zijn weerloos tegen de telefoon, en we zouden die weerloosheid moeten bespreken. Ik pleit dus voor een back to basicsdag. Een dag niet mailen, bellen of appen.' Dat houd je misschien een dag vol. Maar hoe moet dat op de lange termijn? 'De smartphone is een relatief nieuwe uitvinding. Ik zou het helemaal niet raar vinden als er over tien of twintig jaar regels zijn over internet en smartphones. Twintig jaar geleden vond iedereen het heel normaal dat er in vliegtuigen gerookt werd. Ik vergelijk het met AA, de eerste stap van het oplossen van het probleem is toegeven dat je een probleem hebt. Erken dus dat je weerloos bent tegen de verleidingen van de smartphone.'

Die telefoon van de zaak was helemaal zo gek nog niet

Het leek een goed idee, bring your own device, schrijft MT-hoofdredacteur Thijs Peters, maar nu plukken we de zure vruchten...

clock 2 min

autonomous computing

Sneller en veiliger innoveren dankzij autonomous computing

Zelfrijdende auto’s kenden we al, maar zichzelf besturende computers? Toch zitten ze eraan te komen. Met mogelijk grote – positieve...

clock 2 min

Waarom je zou moeten nadenken over marktdifferentiatie

Een fabrikant van touringcars bouwde in de loop der jaren een grote expertise op in het maken van glasvezelversterkt polyester...

clock 2,5 min

Big Hairy Audacious Goal

Verne Harnish: een bedrijf kan niet zonder ‘Big Hairy Audacious Goal’

Het lijkt in deze tijd misschien gek om een doel voor twintig jaar te stellen. Toch kan een bedrijf niet...

clock 0,5 min

Je product al in een vroeg stadium lanceren en dan met behulp van feedback van je klanten aanpassen, is dankzij The Lean Startup uit 2011 de nieuwe standaard onder beginnende bedrijven. Maar werkt de methode ook voor corporates? Eric Ries schreef een vervolg op zijn oorspronkelijke bestseller waarin hij die vraag beantwoordt. Waarom heb je dit boek geschreven? ‘Steeds meer grote bedrijven en organisaties vroegen mij om te helpen het startup-gen in hun organisatie te brengen. Ik wist niet of het zou werken, maar ik dacht van wel. Het was vooral een theorie, totdat ik het ging proberen. Ik had nooit kunnen denken dat het zo snel door zoveel grote bedrijven en organisaties zou worden geadopteerd.’ Ondernemers nemen risico’s. Werknemers bij grote bedrijven krijgen elke maand een salaris. Kun je de omstandigheden, de stress en de spanning waaronder een startup opereert wel kopiëren naar de corporate wereld? ‘Niemand gelooft mij als ik het zeg, maar het is helemaal niet moeilijk. We zeggen heel snel dat werknemers bij grote bedrijven risicomijdend zijn, maar dat is helemaal niet zo. Het gaat ze niet om het salaris – dat ze toch wel krijgen – maar om hun toekomstige carrière, hun toekomstige verdiensten. Bij een project moet je daarom aan het team laten weten dat als ze hun werk niet goed doen, het team wordt opgeheven. Dan verliezen ze hun carrièreperspectief.’ Huur geen fancy consultant in Vaak gaat het mis bij corporate ventures, omdat CEO’s zich er te veel mee bemoeien. Hoe voorkom je dat? ‘CEO’s bemoeien zich er inderdaad veel mee. Vaak willen ze dat het sneller gaat. Het probleem is dat ze niet beseffen wat voor schade ze juist daardoor aanrichten in de vorm van tijdsverlies, omdat mensen de CEO niet kunnen negeren. Daarom moet je scherpe regels stellen over wat de CEO wel en niet kan doen.’ Als een groot bedrijf jouw methode moet toepassen, wat zijn dan de belangrijkste stappen? ‘Ten eerste: zorg dat je iemand van het bedrijf zelf verantwoordelijk maakt. Geen fancy consultant. En dat zegt iemand die zich soms zelf als fancy consultant laat inhuren! Maar huur niemand in. Ook mij niet. Dit moet van binnenuit. Dan kijk je welk probleem je wilt oplossen en vervolgens ga je experimenteren. Ten tweede: noem het nooit een startup als het geen echte is. Een interne startup is een zelfstandig cross-functioneel team met een beperkte set middelen.’

Eric Ries: The Lean Startup werkt ook in grote bedrijven

Eric Ries schreef met the Lean Startup de 'bijbel' voor startende techondernemers. Is zijn methode ook toe te passen binnen...

clock 1,5 min

De 5 smart industry-trends waar je wat mee moet

Aan het begin van het jaarevent benadrukt FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming de flinke stappen die de Nederlandse (maak)industrie al zet...

clock 4 min

Agile organisatie, agile werken, Mike Hoogveld, agile managen

Organisatie agile maken? Maak kleine stappen en experimenteer

Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich razendsnel kunnen aanpassen. Volgens Mike Hoogveld doen organisaties er daarom verstandig...

clock 0,5 min

denken in doelgroepen betaalmethodes van de toekomst

De betaalmethodes van de toekomst: ‘Denken in doelgroepen is achterhaald’

Betalen wordt binnen afzienbare tijd een commodity. Geen gedoe meer met pasjes, codes en verschillende betaalmethodes. Zodra de grenzen tussen...

clock 3 min

Een set van kernwaarden hebben de meeste bedrijven wel. 'Simple Rules' kunnen helpen deze kernwaarden heel concreet te maken. Daarnaast geven ze medewerkers houvast om zelf beslissingen te maken, schrijft Marcel de Rooij in deze column.

Een set van ‘simple rules’ maakt je kernwaarden compleet

Een set van kernwaarden hebben de meeste bedrijven wel. 'Simple Rules' kunnen helpen deze kernwaarden heel concreet te maken. Daarnaast...

clock 3 min

iDEAL QR-code toekomst

Wat kan jouw bedrijf met de iDEAL QR-code?

iDEAL groeide sinds de start in 2005 mee met de e-commercebranche. Nu is er de iDEAL QR-code. Die moet de...

clock 4 min

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt hij geconfronteerd met outsourcing en minder fte's.

Bob is per ongeluk fte’s aan het outsourcen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt hij geconfronteerd met outsourcing en minder...

clock 3 min

Ben Tiggelaar, Blue Ocean Strategy, concurrentie, innovatie

‘Ga niet de strijd aan met concurrenten, maak ze irrelevant’

Concurrentie moet je niet frontaal te lijf willen gaan, maak ze liever irrelevant. Ben Tiggelaar vertelt in deze video over...

clock 0,5 min

Columnisten

Tom Mom

Hoogleraar Strategie & Ondernemerschap aan de Erasmus Universiteit. Tevens co-auteur van het boek 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'.

Lees de columns van Tom Mom

Partnerartikelen

mira murati openai

Voormalig cto OpenAI lanceert AI-startup – Financiers Blokker-holding eisen Miniso op

Ook nieuws: Deeploy vangt 7,5 miljoen van EIC-innovatiefonds, windturbinebouwer EWT in surseance en quantumsector koerst af op recordjaar qua investeringen.

clock 4 min

fellos sibren tolsma rob smeitink

Fellos haalt 650.000 euro op voor mannen die niet naar de huisarts durven

Mannen met erectie- of haarproblemen mijden vaak de huisarts. Startup Fellos biedt mannen een discreet online platform voor medische zorg...

clock 5 min

bedrijven worden groener

Als bedrijf duurzaam bezig? Mooi, maar hoe toon je dat overtuigend aan?

Afgelopen twee jaar hebben bedrijven wereldwijd een duurzame groei laten zien. Een stijging van 22 procent. Tegelijkertijd maakt een nieuw...

clock 3 min

no waste army stijn markusse thibaud van der steen

No Waste Army repareert als een Robin Hood de voedselketen: ‘Dit moet groots en meeslepend’

Startup van het jaar No Waste Army redt 'imperfecte' groenten en fruit van de vuilverbrander. Een nobele missie, maar medeoprichter...

clock 6,5 min

bas van der veldt afas software

Bas van der Veldt zwerft elke week uren door zijn bedrijf Afas: ‘De vrije rol is de reden van mijn bestaan’

Een kapotte lamp hier, een praatje met de schoonmaker daar. Ceo Bas van der Veldt van softwarebedrijf Afas zwerft elke...

clock 4 min

abp harmen van wijnen meta alphabet tesla

Pensioenfonds ABP dumpt Alphabet en Meta – Zonnepaneel met stekker Supersola gered

Ook nieuws: telefoonreparateurs vallen massaal om door gebrek aan klanten, werkgevers passen werk aan door personeelstekort en Heijmans bouwt nieuw...

clock 2,5 min

zonnepaneel stekker supersola

Greenchoice-oprichters redden zonnepaneel met stekker Supersola

Supersola, het zonnepaneel met stekker dat vorig jaar failliet ging, is gered. De oprichters van Greenchoice hebben een deal met...

clock 3,5 min

lia de beer werkprofessor

Moderne leiders kijken eerst naar binnen: ‘Je moet antwoord geven naar jezelf’

Emoties op de werkvloer, weerstand tegen verandering en onderlinge spanningen - als leider moet je er dagelijks mee dealen. De...

clock 2,5 min

digitale lichaamstaal body language

Van glazige blikken tot opgetrokken wenkbrauwen: 4 signalen die je als leider mist tijdens online vergaderen

Je ziet je team via een scherm, maar wat vertellen die blikken en gezichtsuitdrukkingen je écht? Online vergaderen maakt het...

clock 5,5 min

i.s.m. Oracle
CTO Joost Maliepaard en opkomend leider Christina Verhulst van Oracle.

Wat CTO Joost Maliepaard en jonge professional Christina Verhulst van elkaar leren

Snel opkomende technologieën, een verdeelde maatschappij: leiders in multinationals hebben heel wat om zich zorgen over te maken. Hoe gaat...

clock 4 min

europese unie csrd csddd wetgeving

40 Nederlandse bedrijven willen geen versoepeling EU-klimaatwetten: ‘Waardevolle tijd gaat verloren’

Drie belangrijke Europese duurzaamheidsrichtlijnen – de CSRD, de CSDDD en de EU-taxonomie – worden samengevoegd en 'gestroomlijnd'. Het doel is...

clock 4 min

ralph hamers palo alto networks

Ralph Hamers aan de slag in Silicon Valley – Joop van den Ende adverteert tegen big tech

Ook nieuws: OpenAI wijst bod Musk officieel af, EU heeft minder unicorns door durfkapitaal en afzetmarkt, en kennis eist geleend...

clock 4,5 min

decathlon oeigieren

Decathlon-zaak legt pijnlijke waarheid over wereldwijde ketens bloot: ‘Praktisch onmogelijk om uitbuiting te vermijden’

De sportspullen van Decathlon worden deels gemaakt met dwangarbeid, blijkt uit onderzoek van Franse journalisten. Deze case is niet uniek....

clock 5,5 min

diversiteit beleid donald trump

Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

Budgetten voor diversiteit en inclusie verdwijnen en grote bedrijven haken af. Maar juist deze tegenwind scheidt de échte leiders van...

clock 1,5 min

Rotterdams chipbedrijf Nearfield wil binnen drie jaar naar de beurs – CM.com haalt 20 miljoen op

Ook nieuws: Rabobank versobert duurzaamheidsbeleid, Australische investeerder lijft afvalverwerker Renewi in en werkgevers willen meer nieuwkomers in dienst.

clock 4 min

quinten selhorst felyx ewor

Quinten Selhorst (co-founder Felyx): ‘Als je zo snel groeit, moet je comfortabel zijn met chaos’

Soms is het goed om niet te weten waaraan je begint. Met de kennis van nu weet ondernemer en investeerder...

clock 5 min

state of dutch tech 2025 den haag prins constantijn dick schoof

Alarm om dalend aantal techstartups: ‘We kunnen zo niet overleven’

De Nederlandse techsector groeit, maar staat voor grote uitdagingen. Het aantal startups dat minimaal een ton ophaalt, daalde in een...

clock 4,5 min

windmolens nederland elektriciteit biedzones

Betalen Brabantse bedrijven straks meer voor stroom dan Groningse? 7 vragen over biedzones

Nederland denkt na over regio's met verschillende stroomtarieven. Dat kan netcongestie verlichten en veel geld besparen. Maar het roept ook...

clock 3,5 min