Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

Budgetten voor diversiteit en inclusie verdwijnen en grote bedrijven haken af. Maar juist deze tegenwind scheidt de échte leiders van de trendvolgers, ziet diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen. Wie nu doorzet bij diversiteit, wint straks.

diversiteit beleid donald trump

Op het gebied van diversiteit waait een koude wind door het bedrijfsleven. In de VS en Nederland verdwijnen budgetten en projecten voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Media-aandacht verslapt en grote namen zoals Facebook, Accenture en de Amerikaanse tak van Deloitte draaien hun diversiteitsbeleid terug (de Britse en Nederlandse tak van Deloitte hebben hier afstand van gedaan, zo blijkt).

De economische tegenwind blaast vooral hard in de consultancysector, waar diversiteitsprojecten als eerste sneuvelen. Dit zijn de momenten waarop echte leiders zich onderscheiden.

Lessen uit het verleden

Deze terugslag hoort bij vooruitgang. Maatschappelijke verandering komt nu eenmaal in golven, zoals de geschiedenis van het vrouwenkiesrecht laat zien. Daar maakte weerstand de beweging alleen maar sterker. Begin vorige eeuw volgde de overwinning, na jaren van volharding.

De huidige weerstand tegen diversiteit verbaast niet. Mensen houden vast aan het vertrouwde – dat zit in onze natuur. Onderzoek van Samuelson & Zeckhauser (1988) toont aan dat we kiezen voor de status quo, zelfs als verandering voordeel brengt.

Zeker mensen in belangrijke functies vrezen verlies van hun positie. Dit verklaart waarom na jaren van vooruitgang de aandacht voor DEI nu terugloopt.

Juist nu doorpakken

Maar genegeerde weerstand groeit alleen maar. We moeten door deze fase heen voordat we weer vooruit kunnen.

Juist nu hebben ondergepresenteerde groepen een veilige omgeving nodig om hun stem te laten horen. De gevolgen van te weinig steun zien we dagelijks. Professionele netwerken en mentorschap zijn essentieel voor hun ontwikkeling.

Op de agenda houden

Deze periode scheidt de echte voorvechters van de trendvolgers. Bedrijven die DEI alleen als marketingtool gebruikten, haken nu af. Organisaties met DEI in hun DNA blijven investeren in trainingen en projecten. Zo zet Philips juist extra stappen op het gebied van DEI.

Door het onderwerp actief op de agenda te houden, plukken zij straks de vruchten als het tij keert. En dat zal het. De afhakers moeten straks weer bij nul beginnen.

Alleen door vast te houden aan diversiteit bouwen we aan een samenleving om trots op te zijn. En dat een gelijkwaardigere samenleving en bedrijfsleven een lange adem vergt, dat wisten we allang.

Lees ook deze columns van Roos van Dalen: