Raar eigenlijk, dat betalen altijd zo’n gedoe is. Je staat in de winkel in de rij te wachten tot je aan de beurt bent. Ondertussen moet je op zoek naar je pinpas – die je hopelijk niet vergeten bent– die vervolgens door een machientje halen en dan nog de juiste code intoetsen. Koop je online dan moet je op zoek naar je e.dentifier of random reader – die altijd ergens liggen waar jij niet bent – en een serie codes intoetsen. Aargh!
Er bestaat kortom nog geen eenvoudige en gestandaardiseerde manier van betalen die iedereen kan gebruiken. Hoe lang gaat dat nog duren?
QR-code
Dat hangt er vanaf hoeveel geduld je hebt, stelt Michiel Bestebroer van NextChapter. Dit bedrijf bouwt webwinkels voor alle digitale kanalen en apparaten. ‘Voorlopig blijven we de pinpas nog veel gebruiken. Daarnaast is het scannen van een QR-code of NFC-chip met je smartphone al aan een flinke opmars bezig. In de iets verdere toekomst zullen we biometrisch gaan betalen. Daarbij identificeer je je via je vingerafdruk of je iris.’
‘In de echt verre toekomst zal het mogelijk zijn om via interactieve tv te shoppen en te betalen of om met een VR-bril op je neus virtueel te winkelen en echt te betalen bij een online kassa.’
Boodschappen doen op het perron
Bestebroer komt regelmatig betaaloplossingen tegen die hij nog niet kende, zoals in Seoul in Zuid-Korea. ‘Daar hing supermarktketen HomePlus afbeeldingen van supermarktschappen op de metroperrons. Wachtende passagiers konden via QR-codes rechtstreeks hun boodschappen bestellen en betalen.’
Het lijkt ideaal, maar het filmpje is inmiddels zes jaar oud. Dat zegt volgens Bestebroer veel over hoe weerbarstig de praktijk soms kan zijn.
Ingewikkelde techniek
Mogelijkheden te over, erkent ook Stephan Spijkers, freelance consultant en interim CTO, onder andere bekend van Westwing en Vidrea Retail. ‘Maar om aan de voorkant een eenvoudige en klantvriendelijke betaalervaring te kunnen aanbieden, is aan de achterkant een vrij ingewikkelde techniek nodig. Die is er wel, maar nog niet helemaal klaar voor gebruik. Vraagstukken over privacy en veiligheid moeten eerst tot ieders tevredenheid opgelost worden.’
Online en offline
Als het eenmaal zo ver is, zullen online en fysieke winkels perfect met elkaar geïntegreerd zijn. Niet alleen de betaalgegevens sluiten dan op elkaar aan, ook de gegevens die klanten achterlaten, zowel off- als online, kunnen dan aan elkaar gekoppeld worden.
‘Dan kan de winkel zien dat ik online naar een paar sneakers heb gekeken, maar die in de winkel heb gekocht. Als ik een volgende keer in de (online) winkel kom, krijg ik suggesties die echt bij mij passen’, aldus Spijkers. ‘Dus niet omdat ik in een bepaalde doelgroep pas, maar op basis van wat mij interesseert en wat ik koop.’
Customer journey
Denken in doelgroepen is sowieso achterhaald, vindt Bestebroer. ‘Wij kijken in plaats daarvan liever naar de customer journey. Met behulp van kunstmatige intelligentie personaliseren wij de klantervaring. Duizend klanten krijgen duizend keer andere content te zien.’
Al die verschillende customer journeys moeten in de toekomst echter op dezelfde manier eindigen, namelijk met een gemakkelijke, bijna achteloze betaalervaring met de telefoon, een pasje of gezichtsidentificatie.
De kassa verdwijnt
Ook de grens tussen off- en online betalen verdwijnt. De achterkant van het betaalproces komt in de cloud en aan de voorkant kun je daar ieder gewenst device aanhangen dat je als kassa gebruikt.
‘Nu zijn we nog veel bezig om voor klanten een technische koppeling te maken tussen de offline kassa en de online website, maar eigenlijk is dat al ouderwets. Over een tijdje draaien we dat om, dan voegen we de fysieke winkel toe aan de cloud. Die wordt gewoon een extra frontend’, aldus Bestebroer.
Zo’n virtuele kassa is volgens Spijkers overal te gebruiken waar internet is. ‘Zelfs als je een pop-up shop in een weiland gaat openen.’ Kortom, in de toekomst staat de klant nog meer centraal.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Wat moet jouw bedrijf met de iDEAL QR-code?
- Neuromarketing in de betaalmarkt: zo betalen klanten (onbewust) graag de rekening
- Zo maak je van klanten abonnees