Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De betaalmethodes van de toekomst: ‘Denken in doelgroepen is achterhaald’

In samenwerking met Buckaroo - Betalen wordt binnen afzienbare tijd een commodity. Geen gedoe meer met pasjes, codes en verschillende betaalmethodes. Zodra de grenzen tussen offline en online wegvallen en we betaal- en klantgegevens kunnen combineren, zal betalen makkelijk worden dan ooit.

denken in doelgroepen betaalmethodes van de toekomst
Foto: Getty

Raar eigenlijk, dat betalen altijd zo’n gedoe is. Je staat in de winkel in de rij te wachten tot je aan de beurt bent. Ondertussen moet je op zoek naar je pinpas – die je hopelijk niet vergeten bent– die vervolgens door een machientje halen en dan nog de juiste code intoetsen. Koop je online dan moet je op zoek naar je e.dentifier of random reader – die altijd ergens liggen waar jij niet bent – en een serie codes intoetsen. Aargh!

Er bestaat kortom nog geen eenvoudige en gestandaardiseerde manier van betalen die iedereen kan gebruiken. Hoe lang gaat dat nog duren?

QR-code

Dat hangt er vanaf hoeveel geduld je hebt, stelt Michiel Bestebroer van NextChapter. Dit bedrijf bouwt webwinkels voor alle digitale kanalen en apparaten. ‘Voorlopig blijven we de pinpas nog veel gebruiken. Daarnaast is het scannen van een QR-code of NFC-chip met je smartphone al aan een flinke opmars bezig. In de iets verdere toekomst zullen we biometrisch gaan betalen. Daarbij identificeer je je via je vingerafdruk of je iris.’

‘In de echt verre toekomst zal het mogelijk zijn om via interactieve tv te shoppen en te betalen of om met een VR-bril op je neus virtueel te winkelen en echt te betalen bij een online kassa.’

Boodschappen doen op het perron

Bestebroer komt regelmatig betaaloplossingen tegen die hij nog niet kende, zoals in Seoul in Zuid-Korea. ‘Daar hing supermarktketen HomePlus afbeeldingen van supermarktschappen op de metroperrons. Wachtende passagiers konden via QR-codes rechtstreeks hun boodschappen bestellen en betalen.’

Het lijkt ideaal, maar het filmpje is inmiddels zes jaar oud. Dat zegt volgens Bestebroer veel over hoe weerbarstig de praktijk soms kan zijn.

Ingewikkelde techniek

Mogelijkheden te over, erkent ook Stephan Spijkers, freelance consultant en interim CTO, onder andere bekend van Westwing en Vidrea Retail. ‘Maar om aan de voorkant een eenvoudige en klantvriendelijke betaalervaring te kunnen aanbieden, is aan de achterkant een vrij ingewikkelde techniek nodig. Die is er wel, maar nog niet helemaal klaar voor gebruik. Vraagstukken over privacy en veiligheid moeten eerst tot ieders tevredenheid opgelost worden.’

Online en offline

Als het eenmaal zo ver is, zullen online en fysieke winkels perfect met elkaar geïntegreerd zijn. Niet alleen de betaalgegevens sluiten dan op elkaar aan, ook de gegevens die klanten achterlaten, zowel off- als online, kunnen dan aan elkaar gekoppeld worden.

‘Dan kan de winkel zien dat ik online naar een paar sneakers heb gekeken, maar die in de winkel heb gekocht. Als ik een volgende keer in de (online) winkel kom, krijg ik suggesties die echt bij mij passen’, aldus Spijkers. ‘Dus niet omdat ik in een bepaalde doelgroep pas, maar op basis van wat mij interesseert en wat ik koop.’

Customer journey

Denken in doelgroepen is sowieso achterhaald, vindt Bestebroer. ‘Wij kijken in plaats daarvan liever naar de customer journey. Met behulp van kunstmatige intelligentie personaliseren wij de klantervaring. Duizend klanten krijgen duizend keer andere content te zien.’

Al die verschillende customer journeys moeten in de toekomst echter op dezelfde manier eindigen, namelijk met een gemakkelijke, bijna achteloze betaalervaring met de telefoon, een pasje of gezichtsidentificatie.

De kassa verdwijnt

Ook de grens tussen off- en online betalen verdwijnt. De achterkant van het betaalproces komt in de cloud en aan de voorkant kun je daar ieder gewenst device aanhangen dat je als kassa gebruikt.

‘Nu zijn we nog veel bezig om voor klanten een technische koppeling te maken tussen de offline kassa en de online website, maar eigenlijk is dat al ouderwets. Over een tijdje draaien we dat om, dan voegen we de fysieke winkel toe aan de cloud. Die wordt gewoon een extra frontend’, aldus Bestebroer.

Zo’n virtuele kassa is volgens Spijkers overal te gebruiken waar internet is. ‘Zelfs als je een pop-up shop in een weiland gaat openen.’ Kortom, in de toekomst staat de klant nog meer centraal.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/