Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inzichten over strategie, management en organisatie. En hoe jij jouw persoonlijke leiderschapsstijl kunt ontwikkelen.

Recente artikelen

i.s.m. Eneco
Eneco

Ook groene energie moet simpel zijn

De energietransitie is een grote, complexe operatie. Eneco ziet het als een uitdaging om ervoor te zorgen dat het voor...

clock 1,5 min

EY

Innovatieve cultuur voor experts

In de enorme dynamiek op de arbeidsmarkt weet EY wél jonge experts aan zich te binden. Veel professionals zetten de...

clock 1,5 min

Maastricht UMC+

Investeren in ontwikkeling

Het Maastricht UMC+ is trots op zijn betrokken en bevlogen medewerkers. Het personeelsbeleid is gericht op het ‘fit’ hebben en...

clock 1,5 min

ORMIT

Verandering vraagt ander leiderschap

“We maken traineeships op maat, waarbij de kern van ontwikkeling altijd persoonlijk leiderschap is. Door focus op kernkwaliteiten van trainees...

clock 1,5 min

Shell

Energietransitie biedt kansen

Het Akkoord van Parijs maakt dat de mondiale energiehuishouding radicaal zal moeten veranderen. Want CO2-arme uitstoot is veelomvattend en raakt...

clock 1,5 min

Sweco Nederland

Mensen maken de steden van de toekomst

De uitdagingen van de eenentwintigste eeuw liegen er niet om. Volgens ingenieursadviesbureau Sweco zijn ze alleen op te lossen door...

clock 1,5 min

T-Systems

Regierol in digitaal ecosysteem

T-Systems maakte het afgelopen jaar een flinke groei door in Nederland. De ICT-serviceprovider dankt dit succes onder andere aan de...

clock 1,5 min

3W real estate

3W real estate: volledig ontzorgen

3W real estate is een creatieve ontwikkelaar die aangename ontmoetingsplekken creëert in stedelijke gebieden. Van oudsher richtte het bedrijf zich...

clock 1 min

i.s.m. Alfa Accountants en Adviseurs
Alfa Accountants en Adviseurs

Alfa Accountants en Adviseurs: unieke cultuur

Alfa is een brede zakelijke dienstverlener die duurzaam waarde creëert voor klanten, medewerkers en de samenleving. Zo onderscheidt Alfa zich...

clock 1 min

DHL Parcel

DHL Parcel: geel is het nieuwe groen

“E commerce heeft een enorme vlucht genomen”, zegt Martijn Kleij, Vice President Marketing & Retail, DHL Parcel. DHL en Deutsche...

clock 1 min

Focus in opleidingsaanbod op passie van werknemer

Door digitalisering en maatschappelijke ontwikkelingen verandert onze samenleving razendsnel en wordt ze steeds onvoorspelbaarder.

clock 1 min

Vanderlande Industries

Vanderlande Industries: verantwoorde groei

Vanderlande is wereldmarktleider in efficiënte logistieke procesautomatisering op luchthavens en voor pakketvervoerders en distributiecentra. “We zitten in een groeimarkt”, zegt...

clock 1 min

Weinig is zo irritant als een collega die afspraken af blijft zeggen en vage beloftes doet, die hij vervolgens niet nakomt. Hoe ergerlijk we het ook vinden - zelf maken we ons er meer dan eens schuldig aan. Dit is waarom dat schadelijk is voor de sfeer op kantoor.

Stop met het uitstellen en afzeggen van afspraken

Weinig is zo irritant als een collega die afspraken af blijft zeggen en vage beloftes doet, die hij vervolgens niet...

clock 2 min

goede doelen column MT

Bob de manager en het goede doelen-beleid

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Vandaag leert Bob dat boekhouden ingewikkeld kan zijn.

clock 3 min

Ecologisch leiderschap: waarden kunnen een organisatie redden

Zoveel verschillende leiders, zoveel verschillende stijlen van leidinggeven. In tijden van snelle veranderingen, is het goed om je als leidinggevende...

clock 2 min

ali niknam bunq

Ali Niknam (Bunq) over Obama: ‘Hij is altijd spot on’

In een serie artikelen vertellen leiderschapsexperts wat ze van de 44ste president van de Verenigde Staten leren. Deel 2: Ali...

clock 1,5 min

Online marketing tijdens de feestdagen: 10 tips om 2018 knallend af te sluiten

Veel ondernemers halen een groot deel van de jaaromzet uit de laatste maanden van het jaar. Sprout-expert Tim van Ruitenbeek...

clock 6 min

Bol.com: ‘Wij kunnen niet meer zonder resultaatgerichte aanpak’

Een veilige, prettige en schone werkomgeving voor de ruim 3.500 medewerkers die werkzaam zijn in de twee fulfilment centers van...

clock 4 min

‘Dienend leiderschap is het leiderschap van de toekomst’, zegt Anouk Minnes van Great Place to Work. De paradoxale term verwijst naar een leidinggevende die menselijkheid toont, luistert naar zijn werknemers en hen meeneemt in besluitvormingsprocessen. Zulke leiders vergroten de tevredenheid van werknemers en dus het succes van het bedrijf. TUSSENKOP Invloed van leiders op de organisatie Great Place to Work doet al dertig jaar onderzoek naar goed werkgeverschap. De organisatie helpt bedrijven in het verbeteren van hun employee experience en publiceert elk jaar een ranglijst met beste werkgevers, ‘Best Workplaces’. Minnes: ‘De bedrijven die dit jaar de lijst haalden, onderscheidden zich van andere bedrijven door hoe goed ze naar hun werknemers luisteren,’ vertelt Minnes. ‘Goed leiderschap is niet alleen goed voor werknemers, maar ook voor het succes van het bedrijf. Werknemers met een goede employee experience, zijn productiever.’ Hoe zorg je voor een goede werknemerservaring? Managers en leidinggevenden hebben daarvoor de sleutel in handen. Dat begint al op de eerste werkdag. Minnes: ‘Je kunt de nieuwe werknemer een laptop geven en een map met alle benodigde informatie, maar je kunt er ook een momentje van maken waarop je hem of haar verwelkomt in het bedrijf. Die eerste dag hoeven nieuwkomers niet productief te zijn. Laat ze eerst maar eens goed kennismaken met de bedrijfscultuur en hun nieuwe collega's.’ Creatief bureau FX, een van de Great Places to Work van 2018, laat nieuwe mensen de eerste dag een speurtocht door het pand maken. Zij moeten het wachtwoord van hun laptop bij elkaar puzzelen, door quizvragen over de geschiedenis van het bedrijf en het bedrijfspand te beantwoorden. Omdat ze al die dingen niet weten, moeten ze dat spelenderwijs, in contact met hun nieuwe collega’s uitvinden. Zo ontmoeten zij hen en gaan direct in gesprek. ‘Werken aan de employee experience hoeft dus niet een uitgebreid onboardingsprogramma te betekenen,’ benadrukt Minnes van Great Places to Work. ‘Uit onze onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat er al een verschil wordt gemaakt met de manier waarop je je medewerkers bedankt. Het maakt uit of je bij het behalen van een target een mailtje stuurt of dat je in plaats daarvan iemand in de ogen kijkt terwijl je hem of haar persoonlijk bedankt.’ Zelfs het begroeten van medewerkers op de afdeling kan het verschil maken. Dienend leiderschap Maar met persoonlijke aandacht voor je mensen ben je nog geen dienend leider. Minnes legt uit: ‘Een dienend leider zet zijn team voorop – nog voor zichzelf en zijn eigen positie.’ Ze illustreert dat met het gedrag van wolven: als een roedel zich verplaatst, loopt de leider helemaal achteraan. ‘Hij vertrouwt erop dat de anderen de weg weten. En door achteraan te lopen, zorgt hij dat geen wolf achterblijft. Als leider in een bedrijf kun je ook zo werken. Vertrouw erop dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. En gaat iemands functioneren achteruit? Spring dan bij en onderzoek waardoor dat komt. Ga het gesprek aan. Een dienend leider zorgt voor zijn mensen en ondersteunt zijn team zodat de teamleden het beste uit zichzelf kunnen halen.’ Samen beslissen Dienend leiderschap betekent niet dat je geen beslissingen neemt. Besluitvaardigheid is namelijk een kernfunctie van leidinggevenden. De vraag is volgens Minnes vooral hóe je als leider beslissingen neemt, zeker als het gaat om veranderingen die weerstand kunnen oproepen – Bijvoorbeeld besluiten die werknemers in hun dagelijkse leven merken. Presenteer je zo’n besluit als voldongen feit, dan voelen werknemers zich gepasseerd en roept dat weerstand op. Minnes: ‘Om werknemers mee te krijgen met een besluit, moet je ze in het beslissingsproces betrekken,’ leert Minnes. ‘Vraag input van je medewerkers.’ Dat kan best spannend zijn – vooral als je als leider toch tot een andere conclusie dan je medewerkers komt. Ook daar heeft Minnes een tip voor: ‘Wees transparant in de communicatie. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de mening van je medewerkers en leg je besluit vervolgens helder uit.’ Teken je ideale werkomgeving De manier waarop dienende leiders hun werknemers meenemen in het besluitvormingsproces verschilt per besluit. ‘Medewerkers zijn op een andere manier betrokken bij een nieuwe strategie van het bedrijf dan bij een besluit over nieuw meubilair. Hun bureaus, daar zitten ze elke dag aan. Zij weten het beste wat prettig meubilair is. Bij strategische besluiten spelen er ook andere factoren mee dan wat medewerkers van dag tot dag prettig vinden. Maar die strategische beslissingen kun je ook uitleggen aan je medewerkers.’ Het kost al met al minder tijd om ze tijdens het proces mee te krijgen, dan om ze achteraf te overtuigen van een genomen besluit. Een goed voorbeeld is volgens Minnes de chocoladefabriek van Mars. Toen Mars de fabrieksruimte opnieuw wilde indelen, vroeg de directie aan de productiemedewerkers hun ideale loopband te tekenen. Minnes: ‘Wie aan de productie werkt, heeft daar veel meer ideeën bij dan een manager die niet dagelijks op de werkvloer komt. Zo je gebruik je wel de kracht van je medewerker.’

Dienend leiderschap: ‘Gebruik de kracht van je medewerkers’

Hoe productief werknemers zijn, wordt sterk beïnvloed door hun leidinggevenden. Beslissers doen er daarom goed aan zichzelf als een dienend...

clock 3,5 min

‘De planning voor 2017 leek wel erg op die van het jaar ervoor’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de komende weken de carrièrekeuzes...

clock 2 min

rockefeller habit 2 stel doelen

Wil je met de beste mensen werken? Bouw een transparante organisatie

Afgelopen juli kwam er een opmerkelijk nieuwsbericht uit Spanje: er was een ambtenaar in Valencia die 10 jaar lang niet...

clock 2,5 min

Columnisten

Ralf Knegtmans

Managing partner van executive searchbedrijf De Vroedt & Thierry. Schrijft over talent en leiders van de toekomst.

Lees de columns van Ralf Knegtmans

Joost Minnaar

Medeoprichter van Corporate Rebels. Reist de wereld af op zoek naar de meest progressieve bedrijven.

Lees de columns van Joost Minnaar

Partnerartikelen

Made in NL ontbijt bij ABB: Samenwerkende robots in Ede uniek in de wereld

ABB is zelf een van de grootste producenten van industriële robots. Maar de onbijtsessie vindt niet plaats in een hightech...

clock 3 min

Econoom Barbara Baarsma wordt in januari 2019 de nieuwe directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Een profiel.

In het nieuws: Barbara Baarsma (nieuwe directievoorzitter Rabobank Amsterdam)

Econoom Barbara Baarsma wordt in januari 2019 de nieuwe directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Een profiel.

clock 2 min

persoonlijk mobiliteitsbudget

De 4 voordelen van een persoonlijk mobiliteitsbudget

Medewerkers die zelf bepalen op welke manier ze reizen, binnen de afgesproken kaders van de mobiliteitsregeling van je bedrijf. Hoe...

clock 2 min

john de mol ahoy

5 tips van John de Mol om gebalanceerd aan de top te blijven

Wat doet John de Mol om succesvol én gezond te blijven? Sprout-auteur Sebastian Mennes vroeg het de ondernemer tijdens een...

clock 5,5 min

Peters De Prins (Vlerick): Begin met kleine veranderingen en kom dan pas met de grote boodschap

Er zijn genoeg modellen en theorieën rond changemanagement. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. Peter de Prins ontwikkelde samen met twee...

clock 6,5 min

Joris Beckers (oprichter Picnic) over Obama: ‘Zijn leiderschap is elegant’

In een serie artikelen vertellen leiderschapsexperts wat ze van de 44ste president van de Verenigde Staten leren. Deel 1: Joris...

clock 1,5 min

online brainstormen MT

De voordelen van online brainstormen

Voor mensen die thuiswerken, worden steeds meer manieren gevonden om mee te draaien in het dagelijkse kantoorleven. Neem brainstormen: de...

clock 2,5 min

Deze ondernemer gebruikt zijn NPS-score om wanbetalers te voorkomen

Een hoge klanttevredenheid is het beste medicijn tegen wanbetalers, zegt Christiaan Pol van Brandfirm. ‘Een te laat betaalde factuur is...

clock 2,5 min

Sian Leah Beilock stress faalangst MT

Tedje van de week: Waarom we dichtslaan onder stress, en wat je eraan kunt doen

Waarom slagen we er onder druk soms niet in om ons potentieel waar te maken? Cognitiewetenschapper en Sian Leah Beilock...

clock 0,5 min

Alles kwantitatief en meetbaar. We proberen de werkelijkheid in een computeralgoritme te gieten. Niet verwonderlijk dus dat volgens vacaturewebsite Glassdoor datascientist het belangrijkste beroep in de VS was in 2016, uitgaande van het aantal beschikbare banen, het salaris en de carrièrevoortuizichten. Alles in de bedrijfswereld draait om data, liefst very big. Maar zo werkt het niet. De obsessie met data brengt enorme schade toe aan het bedrijfsleven, poneert Christian Madsbjerg in Filosofie in tijden van big data. ‘Zakendoen gaat vrijwel altijd over menselijk gedrag’ De wereld lijkt zo complex omdat we haar zo graag willen ordenen als een geheel van feiten. Big data geven ons het gevoel dat we alles wat er op aarde gebeurt, kunnen en moeten weten. Maar dat is onmogelijk en ook niet nodig, claimt Madsbjerg. Voor leidinggevenden is het veel belangrijk een perspectief te ontwikkelen waarin alle gegevens samen een veelzeggend totaalbeeld creeëren. De mens en de wereld begrijpen ‘De obsessie voor exacte wetenschappen en big data holt onze gevoeligheid voor niet-lineaire of onlogische, niet te voorspellen veranderingen uit. En die doen zich nochtans altijd voor in menselijk gedrag. Tegelijk vervlakt ons natuurlijke vermogen om betekenis te geven aan dingen vanuit kwalitatieve informatie’, aldus Madsbjerg die als medeoprichter van ReD Associates heel veel Fortune 500-bedrijven, waaronder Ford, Adidas, Chanel, adviseert om problemen op een nieuwe manier aan te pakken. ‘We mogen nog zoveel data hebben over de markt, als we geen idee hebben van het menselijke gedrag, blijft elk inzicht krachteloos.’ Wie wil innoveren, wie een succesvol ondernemingsplan opstelt, moet de mens en de wereld begrijpen. Met enkel big data blijft ons vermogen om de wereld te begrijpen heel beperkt. Gebrek aan cultureel ontwikkeld leiderschap Madsbjerg stelt vast dat er in grote bedrijven een nijpend gebrek is aan cultureel ontwikkeld leiderschap en pleit voor een herwaardering van de geesteswetenschappen. ‘Veel mensen aan de top van de zakenwereld zijn vastgeroest in hun visie op de wereld. Ze hebben geen antenne meer voor de menselijke kant van hun cliënten en de wereld. Ze beschouwen getalsmatige representaties en modellen als het echte leven.’ ‘Ze duiken meteen in probleemoplossende processen en trekken conclusies zonder te begrijpen waar het werkelijk om gaat. Door die houding zijn topmanagers geneigd om technisch opgeleide kaderleden te zoeken die als infanteristen kunnen dienen in de loopgraven van hun datawereld.’ ‘Veel mensen aan de top van de zakenwereld zijn vastgeroest in hun visie op de wereld’ Madjsbjerg meent dat die infanteristen niet de ‘intellectuele finesse’ hebben om op te klimmen naar de hoogste leidersposities. Hij heeft in zijn eigen loopbaan vastgesteld dat mensen die bij grote bedrijven de dienst uitmaken, meestal een diploma van een geesteswetenschappelijke studie op zak hebben. Ja, zelfs in Silicon Valley. A.G. Lafley, voormalig CEO van Procter & Gamble, had een tijd terug in de Huffington Post een belangrijk advies voor mensen die met succes willen ondernemen in de huidige complexe managementcultuur: haal een universitaire graad in een van de geesteswetenschappen. ‘Door kunst, cultuur, de maatschappij of een taal te studeren ontwikkelt onze geest een mentale behendigheid die ons op nieuwe ideeën brengt, wat een stimulans kan zijn voor succes in een constant veranderende omgeving.’ Geen big data, maar dikke data We zouden innovaties, bedrijfsprocessen, beslissingen niet moeten baseren op big data, maar op ‘dikke data’. Zo noemt Madsbjerg data die niet alleen op feiten gebaseerd zijn, maar ook op context, op kennis van cultuur, op inzicht in het menselijke gedrag. ‘Als we die kennis uit onze beslissingen weglaten, werken we met een gebrekkig model van mens-zijn. In de context van een onderneming kan dat rampzalige geovlegen hebben. Tenslotte gaat zakendoen vrijwel altijd over menselijk gedrag: welk product zal het pest verkopen, welke prijs wil de klant betalen? Bedrijven die dat goed aanvoelen zullen floreren.’ De wereld van je klanten ‘De verbeeldingskracht en intuïtie van mensen aan de top verdort. Ze leven op een dieet van uitgeknepen feiten en cijfers.’ Bovendien komt hun informatie vaak van medewerkers die zelf al een selectie maakten van beschikbare gegevens en die ook gekleurd presenteren om zelf goed te scoren, tegenvallende resultaten te verdoezelen… Madsbjerg geeft een fictief voorbeeld van de baas van een schoenenfabriek die zijn schoenen gratis krijgt en zijn eigen winkels nauwelijks nog binnenkomt, zodat hij niet meer weet hoe het is om te gaan winkelen voor schoenen, laat staan hoe het is om die te passen, hoe de schoenen best gepresenteerd worden. Welke autoproducent zou zelf nog een auto gaan kopen, offertes gaan vragen, die vergelijken, dure opties wikken en wegen… ‘Wat weten ze nu nog over de wereld van hun klanten?’ vraagt Madsbjerg zich af. ‘Als je mensen echt wilt begrijpen zul je op ooghoogte naar hen moeten kijken en volledig in hun wereld moeten stappen. Je zult moeten doen wat zij doen en zien wat zij zien.’ Christian Madsbjerg, filosoof en politiek wetenschapper, laat in Filosofie in een tijd van big data zien dat algoritmes en big data niet de ultieme bron voor succes zijn. Het boek verscheen recent bij uitgever Ten Have.

Obsessie met big data leidt tot bekrompen leiders

Niet big data, maar inzicht in menselijk gedrag en kennis van de wereld maken goede leiders en succesvolle ondernemingen. Bedrijven...

clock 3,5 min

Verover de wereld: hier vind je financiering voor internationale groei

Je hebt je zaken in Nederland goed voor elkaar, je onderneming groeit, maar je wil meer. Je krijgt al wat klanten...

clock 4,5 min

Thomas Borgen Danske Bank MT

In het nieuws: Thomas Borgen (Danske Bank)

De topman van de grootste Deense bank vertrekt na miljardenfraude in een witwasschandaal onder zijn bewind. Dat maakte de bank...

clock 2 min

kind of carrière zwangerschap MT

Onderzoek: zwangerschapsverlof hoeft je carrière niet te schaden

Veel werkende moeders zijn ertegenaan gelopen, een kind krijgen doet je carrière weinig goed. Maar uit onderzoek blijkt dat als...

clock 2,5 min

‘Door die gesprekken begon ik zelf ook bewuster na te denken over mijn loopbaan’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de komende weken de carrièrekeuzes...

clock 2,5 min

Bedrijfscultuur versus diversiteit

De cultuur van een organisatie wordt vaak gezien als ‘de ziel van de onderneming’ – dat klopt, maar het geldt...

clock 2 min

Yusaku Maezawa is de eerste toerist die door Elon Musk naar de maan wordt gestuurd in 2020. Wie is deze Japanse zakenman?

In het nieuws: Yusaku Maezawa (eerste ruimtetoerist SpaceX)

Yusaku Maezawa is de eerste toerist die door Elon Musk naar de maan wordt gestuurd in 2020. Wie is deze...

clock 1,5 min

6 tips waarmee je je voorbereidt op een belangrijke vergadering

Een belangrijke vergadering valt of staat met een goede voorbereiding. Vergaderexpert Bart Nijhuis geeft zes ingrediënten waarmee je de kans op...

clock 2,5 min

Het geheim van een goede speech

Een goede speech gaat niet over jou, maar over je luisteraar

Bob de Ruiter, de baas van speechconsultant-collectief Het betere verhaal, over hoe een speech je reputatie kan maken of breken.

clock 2,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Leiderschapslessen van Obama 6: ‘Wees authentiek en persoonlijk’

In 2016 was Barack Obama de eerste zittende Amerikaanse president die een bezoek bracht aan het Hiroshima monument, en hield...

clock 1,5 min

Je bent niet zo creatief/intelligent/gul als je denkt

Het beeld dat we van onszelf hebben klopt niet. We overschatten onze goede eigenschappen en downplayen de negatieve.

clock 2,5 min

In het nieuws: Mark van Nieuwkerk (directeur Schaap en Citroen)

Het Openbaar Ministerie wil juweliersketen Schaap en Citroen vervolgen voor fraude. De juwelier zou de btw-betaling van dure horloges hebben...

clock 1,5 min