In een tijd van snelle technologische en globale veranderingen en de bijbehorende zoektocht naar passende nieuwe business modellen lijken waarden misschien van ondergeschikt belang. Maar toch is het centraal stellen van en werken vanuit kernwaarden volgens ecologisch leiderschap één van de belangrijkste pijlers die je kunt doen om er zeker van te zijn dat de organisatie het natuurlijke groeiproces succesvol doorstaat.
Alles dat groeit, groeit volgens eenzelfde proces. Dat is waar Peter Robertson mee begint in zijn boek ‘De ecologische leider’: “Nature is always on the move and always has this classical growth curve. And nature starts renewing before it’s too late. So we can learn from nature that we can anticipate.”
Bij ecologisch leiderschap staan waarden centraal
Ecologisch leiderschap betekent volgens Peter Robertson dus niet persé dat het milieuvriendelijk moet zijn. Nee, ecologisch leiderschap betekent vooral dat je je bewust bent van het natuurlijke groeiproces – in mensen en in organisaties – en hiervoor de kernwaarden als uitgangspunt blijft gebruiken.
Volgens Peter Robertson zijn waarden voor organisaties het geheel aan eigenschappen, gedrag, de omgang met elkaar (en de klant) en de bedrijfscultuur binnen ondernemingen. Het gaat dan vaak om bijvoorbeeld integriteit, respect voor de natuur, geloofwaardigheid, inspiratie, eerlijkheid en transparantie.
Peter Robertson: “Waarden hebben invloed op ons gevoel van zingeving. Ze zorgen voor een gevoel van verbondenheid, veiligheid, zekerheid, loyaliteit, motivatie, flexibiliteit, volharding en trots en het gevoel iets bereikt te hebben.”
Waarden zijn essentieel voor groei en verandering
In het begin van de groeicurve zijn de waarden zich organisch aan het vormen. Als er inspirerend leiderschap is, is er veel enthousiasme van de medewerkers in de organisatie om aan deze waarden bij te dragen. En dus ook om deze in stand te houden. Toch hoort het ook bij het natuurlijke groeiproces dat dit enthousiasme na bepaalde tijd weer afneemt.
Dit is het punt waarop het vaak misgaat en een bedrijf in serieuze problemen komt. Wanneer je als leidinggevende dan rigide probeert vast te houden aan de structuur en bijbehorende waarden uit het verleden, kun je niet anticiperen op de veranderingen die komen gaan. Ecologisch leiderschap gaat er van tevoren al vanuit dat dit moment gaat komen en kan daarmee eerder inspelen op eventuele nieuwe businessmodellen en reorganisaties.
Waarden vergen onderhoud
Een reorganisatie wordt in de visie van ecologisch leiderschap dus gezien als een proces van herstel en vernieuwing. De grote vraag is: wat worden dan de nieuwe waarden?
Peter Robertson concludeert dan ook dat waarden geen langetermijninvesteringen zijn, maar dat ze constant onderhoud vergen, aandacht en vernieuwing door het management en door medewerkers.
Wil je meer weten over ecologisch leiderschap en wat het betekent om dit toe te passen in jouw organisatie? Kom dan naar de Collegereeks Excellent Leiderschap en laat je door Prof. Dr. Gijs van Bussel – Professor HRM, Executive Reward & Strategy at Nyenrode Business Universiteit – meenemen in deze inspirerende kijk op de managementwereld.
Collegereeks Excellent Leiderschap