Vis is lekker én gezond. Tegelijkertijd hebben moderne vistechnieken en schaalvergroting ertoe geleid dat een groot deel van de oceanen overbevist is. Als we op deze voet doorgaan, is er binnen 30 jaar naar verwachting geen wilde consumptievis meer beschikbaar.
Duurzame vis
De oplossing: duurzame vis. En laat dát nu net de core business zijn van Fish Tales, dat in 2014 werd opgericht door Bart van Olphen en Harm Jan van Dijk. Vanuit zijn horeca-achtergrond werkte Van Olphen al vaker met vis, vertelt hij. ‘Ik stond nooit zo stil bij de oorsprong van de visproducten waar ik mee werkte, tot ik via-via op het spoor kwam van duurzame vis. Oftewel, vis die wordt gevangen met hengels in plaats van netten, zonder schadelijke bijvangst en zonder beschadiging van de zee-natuur.’
‘Een ander pluspunt ten opzichte van industrieel gevangen vis is dat de opbrengsten rechtstreeks ten goede komen aan kleine, lokale vissers en hun gemeenschappen. Die kunnen op die manier in hun levensonderhoud blijven voorzien.’
MSC-keurmerk
Van Olphen zag het als zijn missie om ervoor te zorgen dat iedereen onbekommerd kan genieten van duurzaam gevangen vis. Samen met Van Dijk besloot hij daarom Fish Tales op te zetten. ‘Wat ons – naast het feit dat al onze vis duurzaam gevangen wordt – uniek maakt, is dat we het enige cross-categoriale vismerk op de markt zijn. We leveren zowel verse, gerookte en diepvriesvis als visconserven. Bij ons draait alles om de oorsprong. Of het nu in een blikje zit of op een stukje sushi: het blijft dezelfde, onder het MSC-keurmerk gevangen, kwaliteitsvis.’
Eigen vermogen
Toen Fish Tales begon, was de financiële crisis op haar hoogtepunt. Banken waren gebonden aan strenge regels voor het verstrekken van leningen. Dat had gevolgen voor de financiering van het startende bedrijf. De beide oprichters besloten de bank over te slaan en een deel van het benodigde startkapitaal te financieren met eigen vermogen.
Extra schakels
Daarnaast besloot Fish Tales extra schakels in de supply chain in te bouwen. De aankoop van containers met bijvoorbeeld voorraden blikverpakkingen of bevroren vis kost veel geld; cash dat het net opgestarte bedrijf niet had. Bovendien is een container vaak lang onderweg en duurt het lang voordat een voorraad daadwerkelijk omzet oplevert.
Handel op gang
Fish Tales besloot daarom vanuit het eigen netwerk private partijen te zoeken die bereid zouden zijn om de voorraad te kopen, waarna het bedrijf de container op een later tijdstip zou afbetalen. Van Olphen: ‘Voordeel van deze constructie was dat wij de voorraden niet hoefden voor te financieren, terwijl we wél de zekerheid hadden van voldoende voorraad. Op die manier konden we onze supply chain gefinancierd krijgen.’
‘De marges lagen weliswaar een stuk lager dan als we alles van meet af aan zélf hadden kunnen financieren, maar voor ons was dit een prima manier om de handel op gang te brengen. Nadat onze omzet groeide en we zelf meer vet op de botten hadden, konden we deze partijen weer uit de supply chain halen.’
Crowdfunding
Om de groei te financieren haalde Fish Tales in totaal 6 ton op via een crowdfundingsplatform. Een aanzienlijk deel daarvan (zo’n 4 ton) is inmiddels terugbetaald vanuit de cashflow. Ook is er inmiddels meer bestedingsruimte ontstaan vanuit een rekening courant krediet bij de bank. Daarnaast toonden meerdere private financieringspartijen interesse in een samenwerking met Fish Tales.
Netwerk
Naarmate je bedrijf groeit, veranderen ook de risico’s, constateert Van Olphen. ‘Daarmee groeit ook de interesse in je bedrijf. Sowieso hadden we het in het begin überhaupt niet gered met bankfinanciering alléén. Voor ons was het een bewuste keuze om de initiële financiering vooral vanuit ons netwerk te laten komen. Dit was een perfecte manier om onze business op gang te brengen. Dat zou ook mijn advies zijn aan beginnende bedrijven: wees creatief en durf af te wijken van de gebaande paden. Je kunt vaak veel zelf regelen.’ Voor advies over financiëringsmogelijkheden buiten de bank, wordt de bank zelf ook vaak aangehaakt, blijkt uit recent onderzoek naar vernieuwingskracht onder ondernemers in Nederland.
Groeiende markt
Inmiddels telt Fish Tales een kleine 20 medewerkers en levert het bedrijf onder meer aan partijen als Albert Heijn, Hello Fresh, KLM, Bagels & Beans en Le Pain Quotidien. De komende tijd verwacht Fish Tales verder te groeien in eigen land, maar ook in Engeland, Zwitserland en – vooral – Duitsland.
Consumenten kiezen steeds bewuster, constateert Van Olphen. ‘De markt voor duurzame vis groeit, mede dankzij onze partners. Waar zij een voortrekkersrol vervullen, volgt de consument. In de toekomst willen we ook de horeca en de mobiele vishandel verder aan boord krijgen. Zo werken we gestaag aan ons ultieme doel: alleen nog 100 procent duurzame vis in het schap en op het bord.’
Bart van Olphen vertelde meer over de ambities van Fish Tales in deze podcast. Meer weten over de mogelijkheden voor zakelijke financiering voor ambitieuze ondernemers? Kijk dan op www.ING.nl/hetnieuwefinancieren.