Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In dit restaurant maakt een robot een hamburger voor je klaar

Combineer de efficiëntie van robots met de techniek van Michellin-sterrenkoks en je krijgt betere hamburgers. Dat is het idee achter een nieuw restaurant in San Francisco. 

In 2012 verzamelde ondernemer Alex Vardakostas een team met ingenieurs, ontwerpers en robotkenners om zich heen, afkomstig van Apple, Tesla, NASA, en Walt Disney Imagineering. Het doel: ontwikkel een robot – herstel, ‘culinair instrument’ – voor het bereiden van hamburgers. Net zoals Steve Jobs sleutelde Vardakostas zijn eerste prototype in de garage van zijn ouders in elkaar, schrijft Bloomberg.

Acht jaar later staat er een ruim 4 meter lange machine, die wordt aangestuurd door 20 computers, die weer worden ondersteund door 350 sensoren. Na het opgeven van een bestelling (binnenkort ook via een app) snijdt die hightech installatie een vers broodje in tweeën, roostert het en voorziet het van saus en garnituur. Ondertussen wordt het vlees naar wens gemixt met kruiden, en op het broodje gemikt. Van bestellen tot burger op je bord neemt zo’n vijf minuten in beslag.

Behalve efficiënt – sauzen en kruiden worden tot op de mililiter en gram gedoseerd – zijn de transparante buizen waar broodjes doorheen glijden en de kleurrijke saus-dispensers een social media-goudmijn. Het enige dat je als bezoeker niet te zien krijgt, is het malen van het vlees. 

Mensenhanden

Creator opende eerder deze week zijn eerste restaurant in – hoe kan het ook anders – early adopters-walhalla San Francisco, in dezelfde buurt (SoMa) als Microsoft, Salesforce.com, LinkedIn, en Yelp. Robo-burgers of niet, het restaurant heeft nog gewoon medewerkers rondlopen die ingrediënten vervangen, orders aannemen, burgers serveren en betalingen verwerken.

Bang voor banenverlies is Vardakostas, die in het verleden zelf duizenden hamburgers bereidde, dan ook niet, zegt hij tegen Techcrunch. “Ik dacht, ik deed de hele dag repetitief werk. Hoe kan ik een werkplek maken waar ik van dat naar iets meer creatiefs en sociaal kan gaan? Ons restaurant heeft een behoorlijke personeelsbezetting, mensen die allemaal 16 dollar per uur verdienen. 5 procent van hun tijd mogen ze besteden aan iets wat ze zelf willen, zoals een boek lezen. Ik denk dat we hierdoor uiteindelijk onze collectieve vaardigheden zullen uitbreiden.”

Kaartjes

De (verplichte) toegangskaartjes voor juli zijn al op, meldt het restaurant op Twitter. Wie wel weet binnen te komen kan zich verheugen op een 6 dollar-kostende hamburger. Een prijs die gezien de biologische ingrediënten nog best meevalt, stelt restaurantsite Eater.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vardakostas haalde met Creator tot nu toe zo’n 18 miljoen dollar op bij het investeringsfonds van Google en nog twee andere investeerders. De interesse van geldschieters is niet verbazingwekkend. Een bedrijf als McDonald’s is met een omzet van 140 miljard dollar groter dan GM en Tesla samen. Impossible Burger, dat plantaardige burgers maakt, haalde tot nu toe 396 miljoen dollar groeigeld op. 

Het voordeel van Creator, zegt Vardakostas, is dat zijn restaurants veel kleiner zijn dan de keukens van veel traditionele restaurants. “Dit is onze keuken”, gebaart de ondernemer naar zijn machine. “Je rolt ‘m naar binnen, en sluit ‘m aan.”