Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Digitale transformatie

Over digitalisering en de impact op bedrijfsprocessen.

Recente artikelen

De impact van het informatietijdperk op beveiliging

Hoe kun je als bedrijf de informatiestromen zodanig inrichten en gebruiken dat je proactief kunt beveiligen én ethisch te werk...

clock 0 min

Dat ik deze column schrijf op een smartphone maakt mij tot een Smombie: een rasechte smartphone-zombie. Voor ik een Smombie werd, was ik een Yuppy: een young urban professional. Ik wilde carrière maken en CEO worden van een of andere liefst grote internationale onderneming. Stipster Het nieuwe modewoord is Stipster. De start-up hipster. Jonge mensen willen niet langer CEO worden van een grote onderneming. Neen. Ze willen hun eigen onderneming beginnen. Met de nadruk op beginnen. Ze willen hun eigen start-up. Ze willen pingpongtafels, houten pallets en pitch arena’s waarin ze geld ophalen. Het vage doel is de start-up te verkopen aan een of andere grote en desperate onderneming, die hoopt dat ze door een start-up op te vreten er zelf eentje wordt. Alsof een dino door een rat te eten zelf een rat kan worden. Tussen al die honderdduizenden start-ups zit met statistische zekerheid een aantal dat levensvatbaar is en binnen de kortste keren de grote logge ondernemingen zal wegvreten. Zo werkt de natuur. Veel experimenten, veel mislukkingen en dan: één winner takes all. Recruitment Stel dat je HR-manager bent bij pakweg een bank. Dan heb je een probleem. Als een bank wil overleven, dan zal die toch op een of andere manier een metamorfose moeten doormaken. Ze zal meer voeling moeten krijgen met de digitale wereld en heeft dus nood aan mensen die weten wat er speelt en die ondernemend zijn. Stipsters dus. De bank geeft je de schijnbaar eenvoudige opdracht: werf die rare vogels. Vervelende vaststelling: de Stipsters die je zo nodig hebt, willen niet voor je werken. Per definitie niet. Het is de kip en het ei: zolang de bank geen nieuw bloed krijgt, blijft de bank een bank en per definitie een no-go zone voor die Stipsters. En het is nog erger. De bank weet dat ze de operaties optimaal moet digitaliseren en dat er behoefte is aan passionele, emotioneel intelligente en naar buiten gerichte mensen, om de klant een mens-tot-mensgevoel te geven. Stel dat die kandidaat voor je staat, zou je die herkennen en aannemen? Zouden de vaste criteria dat vreemde individu niet meteen wegfilteren als ongeschikt? En als je die criteria zou negeren, hoe lang zou het duren voor die arme persoon door de machine van processen en procedures vermoord, vermorzeld en verpletterd wordt? Empowerment Je moet dus niet alleen in staat zijn de juiste mensen te kiezen, je moet ook de omstandigheden creëren waarin zij kunnen overleven en je moet ze de empowerment geven om dingen in beweging te zetten, te veranderen of zelfs gewoon te vernietigen. Het loont immers niet dat de bank de nieuwe mensen slechts gedoogt. De vreemde vogels moeten in staat gesteld worden te pionieren en de regels en conventies te doorbreken. En dit is pas het begin. Geen enkele job gaat blijven wat die was. Bedrijven worden netwerken en gaan uiteindelijk op in netwerken. Werknemers houden op werknemers te zijn. Jij bent als bedrijf niet langer het centrale ankerpunt. Tussen het nu en het dan wacht evolutie, revolutie en een sociaaleconomische omwenteling als nooit tevoren. Je gaat bloedbaden bij de vleet mogen veroorzaken en begeleiden. Arme HR-manager. Je ligt wakker ’s nachts. En als je dat nog niet deed, dan wordt dat dringend tijd. Ik wens je veel moed, doorzettingsvermogen, inspiratie, kracht en een dosis geluk. Het lukt je wel.

Het tijdperk van de Stipster

MT-columnist Rik Vera struikelt over het woord Stipster. En meer, wat het betekent. Niet alleen voor de nieuwe generatie, maar...

clock 2,5 min

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 218 gaat - eindelijk - het nieuwe IT-systeem live. Beste mensen, Morgen is het zover. Na wéken voorbereiding (en vooral met enórme inzet van onze IT-mensen!) gaan we over op iWare, een compleet nieuw softwaresysteem dat zowel jullie uren als al onze facturen, rapportages, contracten en data automatisch bijhoudt, ordent, archiveert en wat al niet. Jullie zijn allemaal op cursus geweest en ja, ik weet het, het is niet het meest simpele systeem, het is zelfs best wennen, maar geloof me: binnenkort weten we niet beter (bovendien kunnen we deze investering van 1,5 ton echt niet meer terugdraaien!). Er zijn morgen volop iWare-mensen aanwezig om bijstand te verlenen, dus het komt goed. Jullie directeur Beste mensen, Het is inmiddels 11 uur en zoals jullie zien: de e-mail werkt eindelijk weer. De installatie van iWare zorgde er helaas voor dat de server het begaf, maar die is nu weer operationeel. Hoe lang het verder duurt vandaag – laat ik zeggen: we houden jullie op de hoogte! Verder zijn we dringend op zoek naar de mensen van iWare. Jullie directeur Hoi Robert-Jan, Heel dringende vraag: heb jij een extra backup van onze financiële administratie? Ik hoor net dat bij de installatie van iWare grote delen verloren zijn gegaan, ja, schandalig, en iWare blijkt niet bereikbaar. Die zouden hier ook zijn, maar geen idee wat er aan de hand is, verdomme zeg, we hebben toch echt een fullservice contract. Maar goed, wat ik dus wil weten: heb jij zo’n backup? Bob Bob, Nee, heb ik niet. En zeg dat wel: verdomme! Waar is Anton, waar zijn z’n IT-mensen, wat is dat iWare in godsnaam voor klotebedrijf? De hele boel ligt nu al uren stil en nu zijn ook nog onze financiële data grotendeels verdwenen. Doe iets, Bob! Robert-Jan Beste mensen, Wil iedereen nú een backup maken van alles wat ook maar enige waarde heeft! Jullie directeur Bob, Dat kan niet, aparte backups maken, dat staat iWare niet toe, zie pagina 143, punt 17c van de handleiding. Sorry. Anton Verhoeven Chief IT-Management Anton, Wat is dit allemaal? Waar zijn die lui van iWare? Waarom doet niks het meer behalve Beste mensen, Zoals jullie gemerkt hebben lag de mail er weer even uit. Anton en zijn mannen zijn hard aan het Beste mensen, Nou zeg, lag de mail er wéér even uit. Anton en zijn mensen doen er alles aan om het systeem aan de praat te krijgen. Met iWare is er een misverstand: ze meenden dat morgen de launch plaatsvindt, maar ze zijn nu onderweg, zij het uit Groningen. O ja, jullie hebben wellicht zelf al gemerkt dat backups maken niet mogelijk is. Jullie directeur Anton, Waar ben je? Geef alsjeblieft antwoord! Bob Beste Bob, Ik ben Simon, de rechterhand van Anton. Ik zie net uw mailtje. Anton zit alweer een half uurtje op de wc en wil er niet vanaf komen. Ik houd u op de hoogte hoor! Simon de Koning Associate IT-manager Beste relatie, Today iWare was installed at your company. Welcome to our family! You’ve probably already experienced our three famous e’s: Easy, Efficient, Effective. Enjoy! Ronald Verkade Senior Account Manager iWare the Netherland Foto: Dashmote, Unsplash Vraag een gratis proefnummer aan Deze column komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Bob de manager lanceert een nieuw IT-systeem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering gaat - eindelijk - het nieuwe...

clock 2 min

Hoewel Michel Paris is opgeleid als ingenieur, werkt hij al ruim 30 jaar bij investeringsfonds PAI Partners. Na het behalen van zijn technische master aan de Ecole centrale de Lyon en een MBA aan de NEOMA Business School maakte hij zijn eerste stap bij automotive leverancier Valeo. Na twee jaar maakte hij een zijstap naar PAI, in 1984, om nooit meer weg te gaan. PAI Paris maakte een flinke klim binnen PAI Partners, dat bij zijn start nog onderdeel was van de Franse investeringsbank BNP Paribas. Hij spendeerde 25 jaar aan het maken van deals, waarbij hij zich eerst richtte op de IT- en elektronicasector. Vanaf eind jaren ’90 verschoof zijn focus naar distributie- en servicebedrijven. In 2005 kwam hij aan het hoofd te staan van de consumenten en service divisie en vier jaar later trad hij toe tot de investeringsraad van PAI. Crisis Rond de tijd van zijn aantreden in de investeringsraad kwam PAI in moeilijkheden vanwege de financiële crisis. Analisten voorspelden niet veel goed, maar PAI wist uiteindelijk met een investeringsrondes 3,3 miljard euro op te halen, wat het bedrijf redde. Zelf zegt hij tegen Private equity international over die periode, die hij simpelweg ‘2009’ noemt: ‘Dat jaar heeft ons veel goede dingen gebracht. Door dat jaar zijn we creatief en effectief geweest in het smeden van nieuwe partnerschappen.’ Dubbele functie Nadat Paris aan het hoofd van de investeringen kwam te staan als CIO, kreeg hij in 2015 zelfs een dubbele functie toebedeeld. Hij volgde Lionel Zinszou op als CEO en hield zijn vorige functie erbij aan. Over zijn functie als CEO zegt Paris: ‘Ik zie mijn rol als hoofd van een bedrijf dat onafhankelijk is en nog lang zal blijven bestaan.’ Daarnaast geeft hij aan dat het bedrijf ‘erg stabiel’ is en ‘er niks is veranderd binnen het bedrijf of het team na de gebeurtenissen van 2009’. Overname PAI toont zeker stabiliteit met de overname van de Rotterdamse bottelaar Refresco. Laatstgenoemde had namelijk eerder dit jaar de Amerikaanse branchegenoot Cott overgenomen en werkte zich daarmee in de schulden. Die schulden worden nu afgelost door PAI, wat Refresco de ruimte biedt om verder te groeien. Het bedrijf werd in totaal op 3.3 miljard euro gewaardeerd, waarvan de aandeelhouders van Refresco 1,623 miljard euro zullen vangen. Refresco zal met de overname weer van de beurs vertrekken, iets dat topman Hans Roelofs erg gelukkig maakt. In een reactie aan het FD zegt hij: ‘Private equity zal opnieuw onze groei versnellen en dat klinkt als muziek in mijn oren. Wij kunnen onze strategie uitvoeren en dat is leidend. En het is de juiste prijs voor de aandeelhouder, dat komt er bovenop.'

In het nieuws: Michel Paris (CEO PAI Partners)

Na een tweede overnamebod gaat bottelaar Refresco akkoord. Het Franse investeringsfonds PAI Partners neemt het bedrijf over voor ruim 1,6...

clock 2 min

Het water viel met bakken uit de hemel. We stonden met een clubje mensen dichtopeengepakt onder de glazen luifel van het De la Mar-theater in Amsterdam. Heel graag wilden we een drankje drinken in de buurt  van het Federiksplein. Een kippeneindje en bij mooi weer een aardig wandelingtje, maar nu was een taxi niet zo'n slecht idee. 'Laten we een Uber bestellen!', stelde iemand enthousiast voor. Ubers zeer overzichtelijke app gaf aan dat het ritje ons 15 euro zou kosten.  De Uber liet nogal lang op zich wachten en dus sprong ik in een taxi. De kosten voor die taxi: 6 euro en twintig cent. Stukken goedkoper dus. Maar hoe kan dat? Het strookt in elk geval niet met het beeld dat we van Uber hebben als spotgoedkope gelegaliseerde snorders.  Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. De prijs wordt bij Uber bepaald op basis van vraag en aanbod, realtime. Op het moment dat de hemel naar beneden komt, grijpen overal in Amsterdam mensen naar hun smartphone om een 'Ubertje' te bestellen. Het gevolg is een enorme prijspiek. De keerzijde is dat als je op een rustig moment een Uber neemt, je een stuk goedkoper uit bent dan in een taxi met een meter. Een taximeter is soms beter Het was overigens niet de eerste keer dat ik dit meemaakte. In de VS viel het mij andere ride hailing-apps ook al op. Als je 's nachts een ritje naar je hotel of Airbnb wilde, was je op stapavonden veel beter af met de ouderwetse taxi. Want weliswaar gelden er wel nachttarieven, maar daar zit wel een maximum aan. Een prijsplafond dat de Ubers en de Lyfts van deze wereld niet kennen.  Het zou voor Uber en andere apps een kleine moeite moeten zijn om hiermee rekening te houden in hun algoritmen. Kleine moeite om aan een maximumprijs in te geven. Maar waarom zouden ze? Kennelijk is de perceptie dat Uber goedkoper is dan een taxi zo sterk, dat we niet de moeite nemen om te checken of dat op dat moment ook werkelijk zo is.  Mijn les hieruit is overigens niet dat ik geen gebruik meer zal maken van Uber, alleen dat ik een beetje beter oplet op de prijs. Wat wel de belangrijke les is, is dat ogenschijnlijk veel efficiëntere systemen van het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod - een algoritme versus een meter - dat soms helemaal niet zijn. Of misschien wel efficiënt voor de aanbieder van de diensten, maar niet per se voor mij als klant. Blind vertrouwen op de algoritmen van een ander is vaak Uber-dom. 

Soms is het luisteren naar algoritmes Uber-dom

Computers worden steeds beter in het berekenen van de optimale prijs. Maar dat betekent niet dat die prijs voor jou...

clock 2 min

1. AkzoNobel opnieuw last van bemoeienis aandeelhouder Na een vurig conflict met aandeelhouder Elliot Capital, heeft AkzoNobel een nieuwe aandeelhouder aan zijn broek trekken. Dit keer gaat het om het Britse USS, welke een belang heeft van 1,2 procent in het bedrijf. Dat schrijft het FD. USS schuift een kandidaat voor de rvc naar voren, namelijk oud ASML-topman Eric Meure. AkzoNobel is minder enthousiast, er zou namelijk negatieve feedback over Meure gemeld zijn. Het verf- en chemieconcern heeft eigen kandidaten achter de hand. Tijdens een buitengewone aandeelhoudersveradering op 30 november zal er gestemd worden over de nieuwe posities binnen de top van AkzoNobel. 2. Blockchain kost evenveel energie als heel Azerbeidzjan Het betalen met bitcoins vervangt steeds vaker transacties met geld of een creditcard. De bitcoin-transactie kost echter veel meer energie, zo’n 20.000 keer meer. Het in stand houden van de bitcoin kost momenteel evenveel energie als heel Azerbeidzjan, rekende ING-econoom Teunis Brosens uit. Je kunt van een enkele transactie in Nederland al 200 wasjes draaien of een huishouden een hele maand van stroom voorzien. Dat komt doordat de betaling met Bitcoins gecontroleerd wordt door vele computers die moeilijke rekensommen maken, zodat een autoriteit niet nodig is. 3. CEO van failliet Air Berlin vangt alsnog 3 miljoen De voormalig topman van het failliete Air Berlin krijgt tot 2021 nog dik betaald, meldt RTL Z. Thomas Winkelmann stapte begin dit jaar over van vliegtuigmaatschappij Lufthansa naar branchegenoot Air Berlin, waar hij zaken op orde moest stellen. Dat lukte echter niet, het bedrijf ging failliet. Toch krijgt Winkelmann zijn vaste salaris nog, 950.000 euro per jaar. Daarnaast ontvangt hij begin 2018 zijn gegarandeerde bonus van 400.000 euro. Het nieuws werd met veel kritiek in de Duitse politiek ontvangen. Vooral ook omdat nog niet duidelijk is wat er met de 6.800 medewerkers van Air Berlin gaat gebeuren. 4. Aldi-personeel last van hoge werkdruk en onderbezetting Het personeel van supermarkt Aldi klaagt over een veel te hoge werkdruk en onderbezetting in de winkel. Daarnaast kunnen ze nergens terecht met klachten, zo blijkt uit een enquête van vakbonden FNV en CNV. Daardoor komt ook de klant tekort, want medewerkers hebben geen tijd om hen te helpen. Of om pauze te nemen. Aldi zegt in een reactie juist 850 medewerkers te hebben aangenomen in de afgelopen maanden. Daarnaast gaat het bedrijf strenger controleren op werkdruk en blijft het in gesprek met de vakbonden. 5. Manager van de dag: George Soros Hedgefundmanager en miljardair George Soros pompte de afgelopen jaren 18 miljard dollar van zijn investeringsfonds in zijn stichting: Open Society Foundations. Dat lijkt op het eerste gezicht een mooi gebaar, maar lijkt deels gemotiveerd te zijn omdat Soros geen belasting wilde betalen. Tot 2018 hoeven de Amerikanen namelijk geen belasting te betalen over investeringen in het buitenland. Hiermee creëerde Soros de tweede grootste stichting in de VS, na de Bill & Melinda Gates Foundation (44 miljard dollar). 6. Tweet van de dag: Trump vervolgen blijkt ingewikkeld Dat is in ieder geval wat CREW (Citizens for Responsibility and Ethics in Washington) probeert te doen, meldt Bloomberg. Hij zou illegaal giften aannemen van andere regeringen. Maar nu ze Trump proberen aan te klagen, blijkt dit lastiger dan je zou denken. Zelfs de rechter raakt ervan in de war: 7. Koffieautomaat: dief, kom uit die kast! De Nederlandse ondernemer Sam van Dalen werd in zijn eigen autoshowroom meerdere malen verrast door een dief. Laatstgenoemde stal succesvol 11.500 euro van Van Dalen, maar deed meerdere pogingen. Daar was de ondernemer zo klaar mee, dat hij een video maakte om de dief voortaan af te schrikken. Hij maakte er een liedje van dat vervolgens viral ging, bekijk de video hier. Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren  Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. aanmelden nieuwsbrief

AkzoNobel opnieuw geplaagd door aandeelhouder – Blockchain kost evenveel energie als Azerbeidzjan

En verder in het nieuws vandaag: CEO van het failliete Air Berlin krijgt alsnog salaris en bonussen doorbetaald - Personeel...

clock 2,5 min

overvolle inbox, minimalistisch emailbeleid, minimalistisch werken

Zo werk je productiever met een minimalistisch e-mailbeleid

Onopgeloste taken en keuzes zijn funest voor het werkgeluk. Wil je aan het einde van een werkdag niet uitgeput thuiskomen,...

clock 1,5 min

Zo haal je uit je kassa wat erin zit

Retailers investeren enorme bedragen in hun kassasysteem, maar doen vaak te weinig met de informatie die daar uit kan komen,...

clock 2 min

Zoeken met je stem: 3 praktijkvoorbeelden om in te spelen op de groei van voice search

Zoekopdrachten worden steeds vaker gedaan door tegen een apparaat te praten. Sprout-expert Marijn ten Bulte laat aan de hand van 3...

clock 4 min

In slimme organisaties is iedereen verantwoordelijk voor innovatie

Denk jij een businessmodel te hebben dat nog decennialang mee kan, dan is dat buitengewoon gevaarlijk. Hoe kun je in...

clock 0,5 min

Peter Hinssen (1963) is van huis uit ingenieur en maakte naam als technologieondernemer. Zijn eerste bedrijf E-Com (1995), gespecialiseerd in het bouwen van intranetten, verkocht hij in 1998 aan Alcatel. Daarna volgden succesvolle exits met een bedrijf in videostreaming en een cloudprovider. De laatste jaren is Hinssen actief als consultant, spreker, start-upcoach en docent aan diverse business schools. MT spreekt Hinssen vlak voor het verschijnen van zijn boek, The Day After Tomorrow. Op Schiphol. Hij is onderweg naar Microsoft, om daarna meteen door te vliegen naar het MIT in Boston. Plekken waar termen als Artificial Intelligence, blockchain en kwantumcomputer geen schrikreactie opwekken. Bij de meeste bedrijven gebeurt dat wel, en dat is waarom Hinssen zijn boek schreef. Toekomst In feit is het een vervolg op zijn eerder boek The Normal, waarin hij al heel duidelijk had gemaakt dat de wereld behoorlijk ging veranderen. In dit boek wil hij bedrijven laten zien hoe je op die veranderingen kunt reageren. De truc is vooral tijd inruimen om naar voren te kijken. Hinssen: ‘De meeste mensen kijken naar morgen met wat ze van vandaag weten. Ze extrapoleren en denken dan te weten hoe het zal zijn. Maar dan zie je de grote dingen absoluut niet. ' Hinssen ziet dat de een na de andere branche te maken krijgt met disruptie. 'Het is bijna als een soort weerkaart waarop je het ene neerslagfront na het andere ziet naderen. Tien jaar geleden waren de media aan de beurt, de afgelopen jaren de auto-industrie.' De meeste mensen kijken naar morgen met wat ze vandaag weten Op dit moment breekt verzekeraars het klamme zweet uit vanwege de opkomst van Blockchaintechnologie (lees: Wat je moet weten over blockchain). 'Drie jaar geleden huurden de verzekeraars mij nog in als corporate entertainment. Vonden ze mooi als ik vertelde wat er met de banken ging gebeuren. Veel gegniffel, want het ging niet over hen. Maar nu merk je dat die verzekeraars wakker worden: f*ck, we’re next', zegt Hinssen. General Electric In zijn boek beschrijft Hinssen een aantal bedrijven die het wel lukt om hun bedrijf her uit te vinden. General Electric vindt hij een goed voorbeeld. 'Het was een voorbeeldbedrijf uit de vorige eeuw. Het draaide er om Lean en Six Sigma. CEO Jack Welch was een superhero. En juist dat bedrijf is nu aan een totale omslag bezig. Ze hebben zich gerealiseerd dat ze machines maken, maar dat het helemaal niet meer om hardware draait. Het gaat om service en informatie, Internet of Things.' General Electric wil van binnenuit veranderen, maar soms kun je ook zorgen dat je je bedrijf met overnames klaarstoomt voor de toekomst. Maar dat is, zo waarschuwt Hinssen, niet per se gemakkelijker. 'Disney kocht Pixar en Marval. Maar ze kochten niet alleen mensen en merken, ze hebben de mensen van hun acquisities gebruikt om een cultuurverandering te bewerkstelligen. Ze hebben niet alleen de technologie, maar ook de cultuur omarmd.' Dat laatste is volgens Hinssen elementair, want anders is de kans groot dat het moederschip niet verandert, en het gekochte reddingsvlot zinkt. Een ander bedrijf dat succesvol was met aquisities is Google. 'Maar Google heeft ook een paar ongelooflijke toevalstreffers gehad. Android nog wel het meest. Eerst wisten ze niet zo goed wat ze ermee moesten', zegt Hinssen. Een uitgebreide versie van het interview met Peter Hinssen staat in het nieuwe nummer van MT. Wil je meer columns en artikelen lezen? Neem dan een abonnement op MT of koop een los nummer. 

Peter Hinssen: ‘Google heeft geluk gehad’

Waarom hebben traditionele bedrijven toch zo zelden een antwoord op technologische ontwikkelingen? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf ook...

clock 2,5 min

De zakenwereld is een ‘doe-wereld’. Een kracht die onder dreiging van een brandend platform – hoe ironisch – genaamd digitalisering al snel verandert in een beperking: topdown, urgentie-gedreven ingrijpen met beproefde methoden. Provocerend gezegd: als een kip zonder kop. Ik roep op tot ‘stop en denk!’ Gemakkelijk in een column. Maar er is moed voor nodig om in de ‘disruptieve kerk’ van de zelfverklaarde predikers van de vierde industriële revolutie te zeggen dat digitaal eigenlijk maar een slap aftreksel van analoog is, dat op zijn beurt weer een kopie van de werkelijkheid is. En dat het niet bepaald van wijsheid getuigt om technologie die vooralsnog niet tot productiviteitsstijging heeft geleid, tot heilige graal te verklaren. Plotseling is alles Digitaal. Onze strategie, onze transformaties, ons leiderschap, ja zelfs onze cultuur. En wat niet digitaal is, is dús achterhaald, traag, gedoemd te mislukken. Serieus? Ja, de VUCA-aanhangers zijn bloedserieus. Niemand trekt nog in twijfel dat de wereld Volatile, Uncertain, Complex, and Ambiguous is, met digitalisering als drijvende kracht. Iedereen begint zijn jaarverslag, artikel of presentatie met ‘in een wereld waarin veranderingen sneller en ingrijpender zijn dan ooit’. Maar is dat waar? Of leiden we aan chronocentricity? Zijn we geobsedeerd met onze eigen tijd, er werkelijk van overtuigd dat de periode waarin wij leven de belangrijkste, meest dynamische periode ooit is? Vooral in de zakenwereld is die neiging groot. Een variant op deze vorm van chronocentrisme is om de eigen leeftijdsgroep superieur te achten aan andere: ‘de jeugd van tegenwoordig ontbeert arbeidsethos’ is een bekend voorbeeld van een uitspraak die voor het eerst gedocumenteerd is in de tijd van Socrates... Chronocentrisme laat geen ruimte voor historisch besef. Hoe ‘VUCA’ was het leven tijdens de industriële revolutie? En welke impact hadden technologische vernieuwingen als de boekdrukkunst, elektriciteit, riolering of de auto? De financiële crisis heeft ons geleerd dat de geschiedenis zich herhaalt en lessen bevat die ons vermogen risico’s te managen drastisch zouden kunnen vergroten. Maar gebrek aan zelfrelativering is een kenmerk van chronocentrisme. Wie beweert dat de wereld net zo goed CUSE is als VUCA, net zo goed Calm als Volatile, Unchanging als Uncertain, Simple als Complex en even Explicit als Ambiguous, kan rekenen op hoongelach. Is het tempo er niet behoorlijk uit? Robert J. Gordon (Rise and Fall of American Growth), bijvoorbeeld, beweert dat het laaghangende fruit al is geplukt en dat technologische vernieuwing vanaf nu traag zal zijn. Bovendien, door de eeuwen heen verandert er toch ook heel veel niet? Menselijke behoeften zijn behoorlijk stabiel, van brood op de plank, een dak boven ons hoofd en een gemeenschap om bij te horen tot bevredigende dagelijkse bezigheden en de ruimte om ons te ontplooien. En gelet op de stijgende levensverwachting slagen we – in ons deel van de wereld – steeds beter in de vervulling daarvan zonder gevaar voor eigen leven. Ook onze dagelijkse gewoonten zijn tamelijk veranderingsresistent. Wat we eten, hoe we ons kleden en verplaatsen. Overigens denk ik dat er voldoende – te veel! – plaatsen op de wereld zijn waar mensen ongezien zouden tekenen voor ons toch ietwat verwende VUCA-gevoel. Chronocentrisme gecombineerd met urgentie: een recept voor slecht doordachte verandering. Juist dat wat fundamenteel en stabiel is, wordt onvoldoende meegenomen. Het begint met tijd nemen. Voor helder denken. Wat is digitaal eigenlijk? En wat analoog? Is een platform niet eigenlijk een gemonopoliseerde virtuele marktplaats? En is digitale transformatie niet gewoon een ander woord voor automatiseren?

Waarom digitalisering vraagt om moedige ‘stop en denk!’ leiders

Het is moeilijk om in deze tijd even stil te staan aan na te denken als leider. Toch zouden we...

clock 2,5 min

industrie 4.0 renzo taal relevanties

‘De toekomst is aan wie van data nieuwe relevanties weet te maken’

Een bedrijf dat morgen succesvol wil zijn, moet één ding zeker doen: data verzamelen, en met die data relevante oplossingen...

clock 3,5 min

Zestig procent van de dagelijkse werktijd gaat op aan het organiseren van het werk. Hoe maak je dat minder? Door tijd goed in te delen, werk je zorgvuldiger en efficiënter, bovendien levert het een stuk minder stress op. Een goede planning zorgt er ook voor dat anderen prettiger kunnen werken, omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Deze 6 tips helpen je om efficiënter te werken. 1.Maak een planning en gebruik lijstjes Plan alles wat je wilt doen. Op het moment dat zaken op papier staan, kunnen ze uit je hoofd en dat scheelt veel stress. In de planning noteer je bovendien hoeveel tijd bepaalde taken kosten. Zorg dat deze tijd een realistische inschatting is, de ervaring leert dat de tijd die nodig is voor een handeling structureel onderschat wordt. Plan niet meer dan zes belangrijke dingen op een dag en plan ook tijd in voor onverwachte zaken. Beter een matig gevulde agenda die echt wordt afgewerkt dan een overvolle agenda met taken waar je niet aan bent toegekomen. Zorg dat je checklists maakt, zodat je taken die je hebt afgewerkt kunt afstrepen. Dit geeft niet alleen voldoening, het biedt ook overzicht. 2.Start de dag met tijd voor jezelf Door aan het begin van de dag even je e-mail en sociale media door te nemen, valt er al een grote ‘to do’ van je checklist. Mails die je snel kunt beantwoorden of doorsturen, verwerk je meteen. De grotere taken komen terecht op je planning. Zaken die niet interessant zijn of slechts informatief, verwijder je of zet je in een map om later te bekijken. Probeer jezelf aan te leren om slechts een aantal keren per dag je e-mail te bekijken. De meeste productiviteit wordt verloren door onverwachte (en vaak onbelangrijke) taken zoals het lezen van e-mail. De universiteit van Californië ontdekte dat het gemiddeld 26 minuten duurt voordat je na de onderbreking weer helemaal geconcentreerd in je taak zit. Zonde van de tijd. 3.Breng vergadertijd met 25 procent terug Veel vergaderingen duren onnodig lang. Door ze met een kwart in te korten, krijg je nog steeds hetzelfde gedaan, maar het levert je ontzettend veel tijdwinst op. Stel dat je dagelijks met vijf mensen een uur vergadert en dat terugbrengt naar driekwartier, levert je dat zo’n driehonderd uur per jaar op, bijna twee maanden werk! Over efficiënt vergaderen is veel informatie te vinden, zo zijn een heldere agenda en een duidelijk doel onontbeerlijk. Vraag je ook af of je per se bij de vergadering aanwezig moet zijn en zorg voor een duidelijke begin- en eindtijd. Het kan ook geen kwaad om af en toe het nut van de vergaderingen te evalueren. 4.Consolideer de informatie die je krijgt Op je werkplek heb je met heel veel verschillende applicaties te maken, van je e-mail en tools als Lync, Yammer, Twitter en Linkedin tot operationele systemen zoals SAP, Oracle of Salesforce. Zorg ervoor dat alle berichten van die systemen op één plek samenkomen, zodat je niet steeds hoeft te schakelen tussen al die verschillende applicaties. Dat kost onnodig veel tijd. 5.Zorg voor een goed archief Veel productieve tijd gaat verloren met het zoeken naar bestanden en documenten. Zorg voor een heldere indeling van je mappenstructuur en naamgeving van je documenten, zodat het weinig tijd kost om dingen terug te vinden. Ook het efficiënt archiveren van je e-mail kan veel tijdswinst opleveren. Ook hier geldt weer dat een logische mappenstructuur wonderen kan doen. Zet de mails die actie vereisen in een aparte map, evenals de mails waar je nog een reactie op verwacht. De rest van de mails uit je inbox archiveer je zodra je ze hebt afgehandeld. Een lege mailbox aan het einde van de dag geeft rust en voldoening. 6.Gebruik zo min mogelijk e-mail Waar mogelijk gebruik je de telefoon, chat of loop je even bij een collega naar binnen om zaken te bespreken. Op die manier kun je veel preciezer duidelijk maken wat je wilt en bedoelt en kun je mogelijke misverstanden direct uit de weg ruimen. De hoeveelheid tijd die een gemiddelde werknemer voortdurend aan eindeloze emailwisselingen besteed is ongekend hoog. Door even te bellen of langs te lopen kan veel tijd worden bespaard en kunnen veel fouten en onduidelijkheden worden voorkomen. Door kritisch te kijken naar hoe je werkt en waar verbeteringen mogelijk zijn, kun je je efficiëntie en productiviteit op een werkdag fors verbeteren.

Met deze 6 tips werk je efficiënter en productiever

Productiviteit gaat om efficiënter werken; sneller meer doen met minder. Met de toenemende druk van het overal en altijd kunnen...

clock 3 min

Zestig verschillende SAP-systemen gebruikte elektronicabedrijf Philips toen topman Frans van Houten aan het roer kwam. Het terugbrengen van die systemen naar een nieuw IT-fundament was voor de nieuwe topman een randvoorwaarde om Philips weer te laten groeien. De topman noemde het op FD.nl een ‘kakofonie van data die onderling slecht vergelijkbaar zijn’, en menig managementvergadering zinloos maakte. Ook woningbouworganisaties hebben te maken met een versnipperd applicatielandschap, is de ervaring van Business Unit Manager Pascal Greuter van Info Support. Door die versnippering van informatie hebben ze bijvoorbeeld onvoldoende inzicht in hoeveel vastgoed ze bezitten of hoe het met het planmatig onderhoud is gesteld, schrijft hij. Daardoor kunnen corporaties niet de juiste informatie leveren voor de accountantscontrole. Helaas zijn bovengenoemde voorbeelden geen uitzondering, veel bedrijven hebben er mee te maken. Lead BPM-architect Maarten Veger van BPM Company legt uit: ‘Vooral grote organisaties willen de klantbediening vernieuwing vanuit hun bestaande gedistribueerde systemen. Voorheen was dat prima, de systemen doen stand-alone precies waar ze voor bedoeld zijn. Organisaties willen die systemen nu gaan koppelen, omdat ze de data uit die systemen willen combineren. De klant verlangt dat ze op een moderne en dus online manier worden bediend. Het maakt de klant niet uit dat die informatie uit verschillende databases moet worden gehaald, hij wil een zo goed mogelijk aanbod – waarbij data uit klantsystemen en productsystemen wordt samengevoegd – dat wil hij snel en via een mobiel kanaal.’ Belemmering van innovatie Gedistribueerde systemen belemmeren organisaties om te innoveren, zegt Jeroen Eijskoot van softwaretestbedrijf Valorie. ‘Het ontbreken van maximale innovatiekracht beperkt dan ook de flexibiliteit van de organisatie om als geheel in te spelen op continu veranderende (markt-)omstandigheden.’ Die stelling wordt onderschreven door onderzoek van Grant Thornton onder CFO’s van Amerikaanse bedrijven. Bijna de helft (46 procent) vindt dat de IT-systemen de organisatie belemmeren bij het efficiënt inrichten en uitvoeren van hun processen. Daarom wordt een groot deel van het geld de komende jaren in IT geïnvesteerd. Een Business Process Management-oplossing is de verbindende factor om in een versnipperd applicatielandschap een end-to-end geautomatiseerd bedrijfsproces te maken, zegt Veger. ‘Zie het BPM-systeem als de dirigent. Die coördineert van begin tot einde het proces en zorgt dat op het juiste moment de juiste informatie wordt gelezen of weggeschreven.’ Het BPM-systeem dirigeert dan welke dienst (service) wordt aangeroepen. ‘In de praktijk zie ik dat organisaties alleen nog services bouwen om applicaties te ontsluiten op het moment dat de applicatie nog lange tijd in de lucht blijft. Soms is dat niet het geval; vooral grote organisaties hebben vitale data in oude systemen staan die ze binnen drie tot vier jaar willen uitfaseren. Dan wil het bedrijf niet meer investeren in de bouw van een service. Een nieuwe technologie die dan gebruikt wordt is Robotic Process Automation (RPA). Met RPA worden repetitieve gebruikersacties automatisch nagebootst door het BPM systeem, zodat je het lezen en schrijven naar deze applicaties toch kan ontsluiten. De scripts kunnen worden gecreëerd door de acties van een gebruiker op te nemen, en dit is een krachtig middel voor het sneller en geautomatiseerd uitvoeren van processen.’ Koppelen van systemen is complex Hoewel de noodzaak er is, wordt het integreren van systemen ook steeds complexer, zegt Greuter. Er wordt namelijk niet alleen geïntegreerd met interne systemen. ‘Ook bij ketenpartners speelt zo’n integratieoplossing een belangrijke rol. Denk hierbij aan de gegevensuitwisseling met verschillende ministeries, de WOZ, het Kadaster of de energiemarkt.’ Bovendien, zegt Veger, is een BPM-project niet alleen een technische exercitie. ‘Het combineren van systemen middels BPM is niet nieuw. De complexiteit zit in het feit dat je bij de automatisering van een end-to-end proces niet alleen de systemen verbindt, je verbindt ook mensen op een andere manier. Dat betekent dat een organisatie anders gaat werken, het werk gaat er voor werknemers anders uit zien. Het is daarom essentieel om ook het organisatorische aspect in ogenschouw te nemen.’

Hoe de IT-lappendeken in uw organisatie innovatie belemmert

Door snelle groei of door overnames kunnen organisaties met verschillende IT-systemen in grote problemen komen. Systemen die niet met elkaar...

clock 2,5 min

Samenwerken in documenten en bestanden kunnen delen past goed in de agile scrum manier van werken, stelt Bert Hendriks. Hij is Chief Customer Officer en Partner bij Decos, een organisatie die onder meer documentmanagement software maakt. ‘Het is handig om de gedachten van verschillende personen over een onderwerp bij elkaar te brengen. Daarvoor is het nodig om input van meerdere mensen op te nemen in een document.’ Deze manier van werken stelt het team centraal, in plaats van het individu. Het grote voordeel van het delen van bestanden is dat het team verder kan werken aan de gestelde doelen als er een teamlid ziek wordt of op vakantie gaat. ‘De continuïteit en creativiteit verbetert enorm.’ Volledig digitaal Bij Decos bijvoorbeeld wordt door meerdere mensen gelijktijdig aan tenders gewerkt. Grote documenten waar veel verschillende input voor nodig is. Een ander moment waar meerdere mensen tegelijk in een document samenwerken is tijdens vergaderingen bij het bedrijf. ‘Wij zijn een volledig papierloos bedrijf, dus alle informatie voor een vergadering wordt digitaal bij elkaar gebracht. Iedereen kan van tevoren input of notities aan de vergadering hangen.’ Bovendien kan er tijdens de vergadering zelf gelijktijdig input worden gegeven op de notulen. Daarvoor gebruikt het bedrijf zijn eigen tool GetMinute. ‘Op het moment dat ik in die notulen aan het typen ben, is dat stuk tekst geblokkeerd. Pas als ik dat vrijgeef, kan een collega aan dat stuk toevoegen.’ Technisch onmogelijk Er zijn nog meer tools die het bedrijf gebruikt, bijvoorbeeld Join (eveneens een eigen product, dat digitaal samenwerken mogelijk maakt). Waar in de notulentool de tekst daadwerkelijk geblokkeerd wordt op het moment van bewerken, is dat bij veel andere samenwerkingstools niet het geval. Veel mensen herkennen het moment waarop je iets wilt toevoegen in een document terwijl daar op dat moment een collega in aan het werk is. Een waarschuwing van de tool volgt dan. Het document moet eerst worden vrijgegeven voordat een ander zijn wijzigingen kan opslaan. ‘Het is vaak technisch wel mogelijk om in dezelfde tekst te werken maar onmogelijk om tegelijkertijd aan bijvoorbeeld hetzelfde woord te sleutelen’, stelt Hendriks. ‘En dat is ook niet wenselijk. In die gevallen geldt veelal dat wie de tekst het eerst opende, voorrang heeft met zijn wijzigingen.’ Leermomenten De bredere input die samenwerken aan documenten met zich meebrengt zorgt voor een snellere leercyclus. ‘Doordat verschillende mensen input leveren, leert iedereen daar weer van. Vroeger was een persoon een tender of plan aan het schrijven, maar nu komen alle nieuwe dingen er tegelijk in. Ieder specialisme levert input en als er een nieuwe medewerker is, zie je gelijk zijn visie. Dat betekent dat je als organisatie veel sneller leert en flexibeler wordt.’ Goede afspraken Hendriks heeft nog wel een aantal tips voor het gelijktijdig samenwerken aan documenten. Zo adviseert hij goede afspraken te maken voor het in- en uitchecken van documenten om ze te kunnen bewerken. ‘Als ik een document uitcheck, kan alleen ik er wijzigingen in aanbrengen. Als ik het vervolgens weer incheck op de server, kunnen collega’s er weer mee verder.’ Voor co-creatie is het raadzaam om een verdeling te maken wie welke onderdelen (van bijvoorbeeld een tender) oppakt. Bij veel tools is het zichtbaar welke collega er op dat moment in het document werkt, zoals bij Dropbox en Google Docs. Tot slot vindt Hendriks het sterk om als team de revisie van belangrijke documenten gezamenlijk te doen. ‘Mensen sputteren dan vaak tegen dat het zoveel tijd kost, maar het levert zoveel op, want je hebt iedereen bij elkaar. Dat hoeft niet fysiek, dat kan ook virtueel. Maar door als team documenten door te nemen blijf je leren en bereik je transparantie. Een voorwaarde om goed digitaal samen te werken.’

Bestanden delen: zo werk je tegelijk in hetzelfde document

Co-creatie ofwel samen creëren brengt de creativiteit en kennis van verschillende mensen bij elkaar en vormt een belangrijk onderdeel van...

clock 2,5 min

Ooit had de IT-afdeling de macht over welke software en hardware een organisatie gebruikte. Die tijd is voorbij. Stugge bedrijfssoftware kreeg concurrentie van gebruiksvriendelijke, gratis applicaties. Werknemers gebruiken liever die tools dan de bedrijfsapps; uit onderzoek van softwareleverancier Mobiquity blijkt dat bijna 60 procent van de Nederlandse werknemers de voorkeur geeft aan eigen gedownloade mobiele applicaties. Schaduw ICT-processen – Shadow IT – worden die ook wel genoemd: werknemers die hun eigen IT-systemen en processen inrichten en gebruiken zonder de expliciete toestemming van de organisatie en IT-afdeling. Onderzoek van de analisten van 451 Group laat zien dat 44 procent van de bedrijven wereldwijd te kampen heeft met werknemers die hun eigen IT-workflow hebben ingericht. Groot beveiligingsrisico Hoewel werknemers hiermee op de korte termijn zijn geholpen, kan dit op de langere termijn veel problemen opleveren; lastig te koppelen databases, moeilijk uit te breiden processen en beveiligingsissues. In het 2014 Security Report noemt Inside Check Point Software Technologies schaduw-ICT een van de grootste beveiligingsrisico’s van een organisatie. IT-afdelingen willen daarom liever niet dat werknemers zelfgekozen apps downloaden en gebruiken. Daarvoor hebben ze verschillende mogelijkheden zoals het voorinstalleren van apps op mobiele apparaten (20%) of het blokkeren van apps op de zakelijke smartphone (25%), zo blijkt uit het onderzoek van Mobiquity. Geen verbod, maar een gesprek Maar het blokkeren van deze oneigenlijke processen is niet de juiste manier. CTO Jamie Marshall van Calyx: ‘Schaduw-ICT is meestal een teken dat IT het specifieke werk van een afdeling niet begrijpt, in plaats van dat er verschil van inzicht is over strategie of richting.’ Eigenlijk, zegt Marshall, vertelt het gebruik van deze eigen IT-toepassingen dat werknemers hun werk juist snel en effectief willen doen en dat dit met de bestaande middelen niet kan. ‘Als een klant hoog en laag springt omdat hij meteen een groot document of bestand nodig heeft en het bedrijf daarvoor geen oplossing biedt, waarom zou je dan je medewerker straffen voor het gebruik van een service zoals Dropbox of WeTransfer?’ In plaats van het verbieden van het gebruik van eigen software, kan een IT-afdeling ook in gesprek gaan. Marshall: ‘Zoek uit welke tools worden gebruikt met welk doel. Zo krijgt u waardevolle informatie over wat de organisatie nodig heeft.’ En bied hulp als een afdeling een bepaalde online tool wil gebruiken. ‘Op die manier laat u zien open te staan voor samenwerking en heeft de IT-afdeling ook inspraak in hoe de cloud wordt gebruikt. Willen uw ontwikkelaars bijvoorbeeld een eigen ontwikkel- en testomgeving in de cloud, help ze dan bij het opzetten. En zorg tegelijkertijd voor goede authenticatie, autorisatie en beveiligingsmechanismen’, is de tip van consultant Andrew Froehlich. Wees redelijk Natuurlijk blijft beveiliging een issue. ‘Maar zoek de balans tussen beveiliging en toegankelijkheid. Beveiliging is prioriteit, maar wees ook redelijk over wat u wilt beveiligen en wat de gevolgen van een lek zijn’, vindt Marshall. Ook Froehlich is voor redelijkheid en beseft dat er ook grenzen zijn aan wat mogelijk is. ‘Geef niet alle controle weg. Er zijn bijvoorbeeld situaties waar het gebruik van eigen software tools voor problemen zorgt bij het voldoen aan wet- en regelgeving. Daar komt communicatie om de hoek kijken. Zie het ook als een wake-up call voor de interne communicatie. Hadden de risico's beter uitgelegd kunnen worden? IT-afdelingen moeten betere luisteraars worden, maar ook het vertellen van hun kant van het verhaal kan in veel gevallen beter’, zegt Marschall. Een IT-afdeling heeft nu eenmaal niet meer de volledige zeggenschap over het gebruik van servers, endpoint-apparaten of applicaties. Froehlich: ‘Dat biedt de mogelijkheid om als IT-afdeling op andere manieren de organisatie te ondersteunen.’

Waarom je gebruik van eigen softwaretools moet stimuleren binnen een netwerkorganisatie

Voor veel ingewikkelde bedrijfssoftware is vaak ook een simpeler online alternatief beschikbaar. Tools die werknemers op kantoor maar wat graag...

clock 2,5 min

Dit zijn de 4 mooiste reacties van bedrijven op social media

Hoe goed klantcontact eruit ziet, laten we je zien met deze vier geweldige voorbeelden van bedrijven die op sociale media...

clock 4 min

Columnisten

Menno Lanting

Expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap.

Lees de columns van Menno Lanting

Partnerartikelen

heineken experience iot data bezoekers

Wat doen die miljoen bezoekers in de Heineken Experience? IoT-tech moet antwoord geven

De Heineken Experience trekt jaarlijks een miljoen bezoekers, maar weet weinig over wat er gebeurt als gasten binnen zijn. IoT-technologie...

clock 4 min

congres noodzaak storage batterijen nederland

Zo bouwt Nederland aan eigen batterij-industrie: ‘Thuisaccu’s zijn maar klein bier’

Nederland investeert 296 miljoen euro in de ontwikkeling van eigen duurzame batterijen. In Delfzijl verrijst Europa's grootste batterij. Maar is...

clock 7,5 min

whispp time magazine

Time roemt spraaktechnologie van Leidse Whispp – Miljoenenboete voor Experian

Ook nieuws: Volvo wil Northvolt uit megabatterijenfabriek uitkopen, Schiphol-directeur die voor duurzaamheid stond vertrekt, Casa vraagt bescherming tegen schuldeisers en...

clock 4,5 min

harry talen engie
premium

Harry Talen (Engie): ‘Boer worden kan altijd nog, zei mijn vader’

Op de boerderij van zijn ouders vond Harry Talen (43) de machines interessanter dan de dieren. De liefde voor techniek...

clock 12 min

edwin tromp burn-out

Van burn-out naar bioboer: oud-ceo Edwin Tromp voelt zich rijker dan ooit

Meer dan twintig jaar werkte Edwin Tromp in de wereld van media en reclame, onder meer bij Lost Boys, Endemol...

clock 4,5 min

i.s.m. Netcompany
netcompany delft overheid ict

Samen bouwen aan vertrouwen: ‘De digitale transformatie van de Rijksoverheid kan anders’

De rijksoverheid worstelt al járen met het succesvol implementeren van ICT-projecten. Het resultaat? Een gespannen relatie tussen overheid en marktpartijen,...

clock 2,5 min

i.s.m. Doenpensioen van a.s.r.
kosten pensioen startup werknemers

Dit kost een pensioen voor je medewerkers – inclusief rekenvoorbeelden

Pensioen regelen voor je personeel is aantrekkelijk en minder ingewikkeld dan het lijkt. Zelfs de kosten zijn overzichtelijk, vertelt expert...

clock 4,5 min

fokke de jong suitsupply
premium

Fokke de Jong pakt de macht bij zijn Suitsupply, dat weer helemaal terug is na corona

Met een lening van 250 miljoen euro koopt oprichter en ceo Fokke de Jong een belangrijke investeerder uit bij Suitsupply....

clock 8,5 min

fokke de jong suitsupply

SuitSupply-oprichter koopt investeerder uit met miljoenenlening – Lego klaagt Wibra aan

Ook nieuws: Boeing voorlopig veilig na mega-uitgifte van aandelen, Europa steekt 1,4 miljard in deeptech-startups, vanaf donderdag importheffingen op Chinese...

clock 3 min

philips roy jakobs hoofdpijndossiers

De 3 problemen waar Philips-ceo Roy Jakobs ‘s nachts wakker van ligt

Philips is flink in de touwen gebeukt na de tegenvallende omzetverwachtingen voor dit jaar. Het vertrouwen van beleggers is duidelijk...

clock 5,5 min

i.s.m. Cyber Crime Game
cyber crime the game cybersecurity

Nederlandse startup ontwikkelt ‘serious game’: ‘Binnen 2 uur bewust van de gevaren van cybercrime’

Cyberdreigingen zijn alomtegenwoordig, maar ondernemers vinden een onverwachte bondgenoot in de gamewereld. De Brabantse startup Cyber Crime Game heeft een...

clock 4 min

manager directeur ceo vervangen ineke kooistra

Visionaire ceo’s zoals Steve Jobs zijn extreem zeldzaam – en dat is prima zo

De meeste leiders van bedrijven zijn geen visionairs zoals Apple-icoon Steve Jobs. En dat hoeft ook niet, schrijft ervaren ceo...

clock 3,5 min

cso duurzaam beleid

Duurzaam worden vraagt om meer dan een CSO: waarom de hele board moet meedoen

Als het woord duurzaam valt, kijkt de hele board al snel naar de Chief Sustainability Officer (CSO). Maar nu de...

clock 5,5 min

philips roy jakobs ceo

Dreun voor Philips: slechtste beursdag in 26 jaar – Blokker-eigenaar weet Intertoys toch te slijten

Ook nieuws: techmiljardairs verliezen fors in Quote 500, Volkswagen zet knip in Duitse fabrieken, kleine Nederlandse fintech wint competitie van...

clock 3 min

jennifer hoeve pruiken haarwerken

Met 10.000 gulden van haar ouders werd Jennifer Hoeve miljonair met pruiken: ‘Een kick als vrouwen blij de deur uitgaan’

Van kapster tot miljonair, dat lijkt op het plot van een goedkoop romannetje. Niet voor Jennifer Hoeve. Ze heeft als...

clock 4 min

deborah perry piscione employment is dead

Managementgoeroe verklaart werk dood: ‘Gen Z is de drijvende kracht’

Vergeet alles wat je weet over werk, zegt managementgoeroe Deborah Perry Piscione. Een 38-urige werkweek, het kantoor, vaste contracten, dat...

clock 5 min

peakz padel

Peakz Padel naar Duitsland – IMF-bestuurder: ‘loonstijging gevaarlijk’

Ook nieuws: Bert Huisjes écht weg bij WNL, Waymo haalt miljarden op, bedrijven stoten meer gif uit en Jamie Oliver...

clock 3,5 min

ai werkvloer managers

AI is geen wondermiddel: 6 nuchtere lessen voor managers

Veel managers willen de mogelijkheden van AI verkennen of zijn daar al mee begonnen. Daarbij is het volgens AI-expert Aaron...

clock 3,5 min