Jennifer Hoeve (50) werkt de eerste jaren van haar carrière als technisch manager bij een haarwerkbedrijf. Ze vindt de haarstukken of pruiken voor mensen die haar verliezen door chemotherapie, stress of de ziekte alopecia maar gebrekkig. ‘Elke keer dacht ik: dit kan worden opgelost. Maar ik bleef tegen beperkingen aanlopen.’
Ze kan er ‘niet van slapen’ en ‘blijft maar doorpuzzelen’. Er is maar één oplossing, besluit ze: voor zichzelf beginnen, ondernemer worden. Als starter krijgt ze ‘niks van de grond’, geen leningen, geen subsidies, geen investeerders.
Ondernemen is haar ook niet met de paplepel ingegoten. ‘Mijn ouders vonden alles wat ik deed doodeng. Ze snapten niet zo goed waar ik mee bezig was, maar ze stonden wel achter mij. Ze hebben een persoonlijke lening voor me afgesloten, 10.000 gulden, toen megaveel geld. Maar als ik die niet kon afbetalen, dan zouden zij in de problemen raken.’
Met handen en voeten
Om voldoende centjes te verdienen, werkt ze eerst in haar eigen zaak als kapster. Ondertussen gaat ze op zoek naar fabrikanten in Azië die goede haarstukken kunnen maken van menselijk haar. Zodra de grenzen met China opengaan, vliegt ze naar dat land toe. ‘Bizar was dat. De mensen spraken nog geen woord over de grens. Ik heb met handen en voeten uitgelegd wat ik nodig had.’
Ze besluit de productie uiteindelijk definitief op te zetten op het Indonesische Bali. ‘De eerste jaren vloog ik met elke cent die ik had gespaard elke drie maanden heen en weer om ervoor te zorgen dat ze de haarstukken maakten zoals ik het wilde. Dat gaat natuurlijk tig keer fout. Er gaan echt jaren overheen voor je iets hebt dat precies is zoals jij het hebben wil.’
Alles loopt de eerste jaren door elkaar, een kapsalon runnen, de productie van haarstukken en pruiken opzetten, en moederen over haar pasgeboren zoon. ‘Ik sliep bijna nooit, ik was alleen maar bezig met werken en ontwikkelen.’
Lees ook: Sieradenzussen Anne en Esther Vedder stonden jarenlang rood
Kapper van bekend Nederland
De eerste acht jaar heeft ze het ‘heel zwaar gehad’ met haar bedrijf Jennifer Hoeve Hair. Elke maand alle centjes drie keer omdraaien. Maar ze slaagt erin de gewenste producten te krijgen, ze investeert veel tijd in haar klanten en haar naamsbekendheid groeit.
Ze is namelijk regelmatig te zien op RTL in Life is Beautiful en in praatprogramma’s op tv. ‘Ik raakte bekend als kapper voor bekende Nederlanders. Maar mijn grootste passie is vrouwen met haarproblemen helpen. Mijn bekendheid werd een drempel voor ze, ze durfden niet meer te komen. Daarom ben ik bewust met tv gestopt.’
Hoeve breidt uit met het leveren van haarstukjes aan andere kappers. Ook dat levert een les op: klanten die in andere kapsalons niet goed geholpen worden, die geen goede uitleg krijgen, komen uiteindelijk toch bij haar aankloppen. Op al dat extra werk zit nog maar weinig marge, en levert vooral veel rompslomp. Business-to-business werkt dus ook niet.
Brandjes blussen
Haar bedrijf blijft ondertussen wel groeien, voor ze het weet heeft ze vijftien medewerkers rondlopen. Dat bevalt haar niet. Te veel gedoe, te veel management. ‘Ik was alleen maar brandjes aan het blussen.’ Ze heeft er geen plezier meer in. Dat verschillende werknemers ervandoor gaan met de klanten of met de voorraad helpt ook niet.
‘Toch kan ik daar nog altijd niet boos over worden. Ik ben te goed van vertrouwen geweest, en dat wil ik niet veranderen. Ik zie liever het goede in mensen, ik wil niet haatdragend worden.’ Uiteindelijk hebben zij het niet gered, voegt ze daar nog fijntjes aan toe.
Hoeve daarentegen boert goed. Haar bedrijf vliegt over meer dan een miljoen omzet, maakt winst en ze wordt miljonair. Het wordt dan allemaal wat te groot, vindt ze. Ze wil terug naar de basis, weer doen waar ze gelukkig van wordt. Negentig procent van haar klanten heeft een medische reden voor hun haarverlies.
Mega-investering
Die ‘ontzettend kwetsbare vrouwen’ helpen, dat is haar ding. ‘Ik heb duizenden hoofden onder handen genomen. Wanneer iemand binnenkomt, weet ik al wat ze nodig hebben. Maar ik krijg er nog altijd een kick van als vrouwen weer blij bij ons de deur uitgaan.’
Haar klanten sneller kunnen bedienen, dat wordt haar nieuwe uitdaging. Tijdens de coronaperiode besluit ze een ‘mega-investering’ te doen. Hoeve ontwikkelt ‘voor elk probleem’ een haarstukje, in verschillende maten, kleuren en haarlengtes. Die heeft ze allemaal op voorraad.
Alle processen – denk aan instructies voor het atelier – worden gedigitaliseerd. Daarmee brengt ze het gemiddelde van zeven uur maatwerk per klant terug naar een uur. Tijd voor nog een drastische beslissing: ze werkt alleen nog met haar eigen gezin. Haar zoon, haar dochter, haar schoondochter en haar man.
Nu de rest van de wereld nog
Dat is best wel durven, maar het resultaat is meteen te zien. ‘We hebben drie keer zoveel klanten in één jaar kunnen helpen.’ Ze heeft bovendien de smaak van digitalisering helemaal te pakken. Haar kinderen runnen inmiddels Hoeve Store, een webshop voor haarstukken.
De ambitie is nu om wereldwijd vrouwen te laten kennismaken met haar pruiken en haarwerken. Dat digitale verhaal wordt ondersteund met ‘heel veel tutorials op YouTube’. Ook haar vele tienduizenden volgers op sociale media worden zo bediend. ‘Dat een-op-een-maatwerk gaat er langzaam uit’, merkt Hoeve.
‘De jongere generaties bestellen gewoon online wat ze nodig hebben. Dus we zijn het bedrijf aan het omturnen: online bestellen kan, maar dan staan ook alle instructies online. Mijn kinderen willen daardoor het business-to-business verhaal weer opstarten. Dat zal er ook wel een keer van komen, maar voorlopig hou ik ze nog even tegen.’
Lees ook: Food for Skin maakt verzorgingsproducten uit groenten