Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Van burn-out naar bioboer: oud-ceo Edwin Tromp voelt zich rijker dan ooit

Meer dan twintig jaar werkte Edwin Tromp in de wereld van media en reclame, onder meer bij Lost Boys, Endemol en Talpa. Tot een burn-out alles veranderde. 'Ik dacht ineens: wil ik aan het eind van de rit nou mijn geld of mijn avonturen tellen? Ik besloot te kiezen voor dat laatste.'

edwin tromp burn-out

Voormalig ceo en investeerder Edwin Tromp wandelde met Bill Gates over de campus van Nyenrode, met John de Mol over de set van Big Brother, met Max Verstappen door de Formule 1-paddock en met David Beckham over het terrein van een voetbal-expo in China.

In de ogen van velen had hij het dik voor elkaar, totdat zijn lichaam in opstand kwam. ‘Ik kwam letterlijk van de ene op de andere dag in een burn-out terecht’, zegt hij in gesprek met MT/Sprout. ‘Zonder dat ik ook maar iets voelde aankomen.’

In paniek naar de dokterspost

Tromp werd op een dag wakker met een ongewoon gevoel, alsof hij net een marathon had gelopen. ‘Mijn hart bonkte bijna mijn borstkas uit, ik was buiten adem en had het afwisselend warm en koud.’ Beneden in de keuken kwam hij zijn vrouw tegen. Hij zei tegen haar dat hij zich raar voelde. ‘Ik kwam slecht uit mijn woorden, had moeite om hele zinnen te formuleren, eigenlijk brabbelde ik maar een beetje.’

Bij de gedachte om zo in de auto te stappen en zoals gewoonlijk naar kantoor te gaan, kreeg hij het gevoel alsof iemand met twee handen zijn keel dichtkneep. De paniek sloeg toe.

‘We reden met spoed naar de dokterspost. Niet veel later zat ik tegenover een streng kijkende arts die me zonder blikken of blozen mededeelde dat ik een zware burn-out te pakken had. Dat mijn lichaam het zo niet langer volhield. Code donkerrood noemde ze het. Nú stoppen met werken, nú de laptop dicht, nú de telefoon uit.’

Zelf uit het dal kruipen

Tromp heeft altijd hard gewerkt. Zo was hij onder meer algemeen directeur bij internetbureau Lost Boys, ceo van socialmediabureau 90/24 Sports en zat hij in de directie bij Endemol en Talpa. ‘Ik dacht er wel gewend aan te zijn, tot mijn lichaam de beslissing voor me nam: tot hier en niet verder. Genoeg gewerkt.’

Hij schreef een boek over zijn ervaring: Burn-out is een bitch.

Tromp zat zo’n negen maanden in een diep dal. ‘Alle goedbedoelde adviezen waren mij te soft. Je kunt je wel uit een burn-out proberen te yogaën, maar daarna kom je weer in precies dezelfde situatie met dezelfde werkdruk en collega’s terecht. Dan ben je volgens mij aan het voorsorteren op burn-out nummer twee. Dat werkt niet.’

Hij besloot het anders aan te pakken. ‘Ik realiseerde me dat mijn burn-out niet de schuld was van mijn collega’s, manager of partner, maar die van mij. Ik heb deze burn-out veroorzaakt, dus ik moest er ook zelf weer uitkomen.’

Lees ook: Wanneer is het tijd voor een carrièreswitch? Dit zijn de signalen

100 procent offline

Hoe? Door zijn leven anders in te delen. De eerste stap was het verwijderen van al zijn accounts op sociale media. Best bijzonder voor een voormalig ceo van een internationaal socialmediabureau. Waarom hij dat deed?

‘Omdat het me aan het eind van de rit meer kostte dan dat het opleverde. Ik vulde mijn dagen met het kijken en werken in een schijnwereld. Ik zag anderen nog succesvoller en gelukkiger worden, dus moest ik wel iets verkeerds doen. Ik spiegelde me onbewust aan anderen, niet wetende dat ook zij minder mooie dingen meemaakten, maar die simpelweg niet lieten zien.’

En ja, natuurlijk mist ‘offline Tromp’ nu bepaalde zaken. ‘Gaan kennissen verhuizen, krijgen vrienden van vrienden kinderen of een oud-collega een nieuwe baan? Ik heb er geen idee van. Mijn wereld is veel kleiner geworden.’

Van de duizenden vrienden die hij op social media had, heeft hij na zijn online vertrek ook nooit meer iets gehoord. ‘Dat is ook best boeiend toch? Ik heb nu een kleine groep vrienden, waar ik een hechte band mee heb. Dat levert mij veel meer op.’

Biologisch boeren in Flevoland

Tromp nam niet alleen afscheid van sociale media, maar ook van zijn carrière. Hij besloot iets te gaan doen waar hij echt blij van wordt.

‘In onze maatschappij, en zeker bij de grotere corporates, werken we aan aandachtspunten en met ontwikkelplannen: hier ben je goed in en daar moet je nog aan werken. In één of andere cursus ga je dan vervolgens je best doen om iets te kunnen waar je niet goed in bent of wat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Zo word je sterk in je zwakheden.’

Wat voor talent creëren we dan, vraagt Tromp zich af? Hij besloot daar afscheid van te nemen en iets te gaan doen waar hij nog geen ervaring in had, maar wat hem ontzettend leuk leek: biologisch boeren.

Zo verruilde Tromp de vliegveldlobby’s en Londense taxi’s voor een biologische boerderij op het platteland. Daar, in hartje Flevoland, beleefde Tromp zijn eyeopener. ‘Ik werd vijftig en dacht ineens: moet ik nou aan het eind van de rit mijn geld gaan tellen of wil ik mijn avonturen tellen? Ik besloot te kiezen voor dat laatste.’

Minder geld, maar rijker dan ooit

De biologische boerderij zag Tromp als zijn eerste avontuur. Nu zit hij midden in zijn tweede. ‘Drie jaar geleden verkochten mijn vrouw en ik alles wat we hadden in Nederland en verhuisden we met ons gezin naar Curaçao. Hier geef ik les in biologische landbouw aan lokale boeren en onderneem ik kleinschalig in het vastgoed.’

Wat deze nieuwe manier van leven Tromp geeft? In de eerste plaats: minder inkomsten. ‘Je moet genoegen nemen met wat er is.’

In de tweede plaats: veel meer tijd met vrouw en kinderen in een aangenamer klimaat. ‘Waar ik voor mijn burn-out, door de ratrace waarin ik zat, vooral gefocust was op geld, voel ik me nu rijker dan ooit. Geld verdienen maakte plaats voor avonturen maken. Dat maakt mij tot de rijkste man op aarde.’

Wij zijn op zoek naar nieuwe kandidaten voor de rubriek ‘De Eyeopener’. Daarin vertellen leiders (ceo’s, managers, ondernemers) over een moment waarbij het kwartje viel. Een gebeurtenis, incident of inzicht dat hen de ogen opende, waardoor ze dingen (zakelijk of privé) anders hebben aangepakt. Ben of ken jij iemand die een eyeopener wil delen? Stuur een mail naar de redactie: [email protected].