Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Digitale transformatie

Over digitalisering en de impact op bedrijfsprocessen.

Recente artikelen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert Bob dat ontslag per email binnenkort heel normaal is.

Bob hecht veel waarde aan persoonlijke communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert Bob dat ontslag per email...

clock 3 min

Beveiliging en vertrouwelijke data Als het gaat om vertrouwelijkheid zijn er 2 zaken die goed in het achterhoofd moeten worden gehouden, stelt Erik Remmelzwaal, oprichter van IT-security specialist DearBytes, tegenwoordig onderdeel van KPN. ‘Veel cloudleveranciers hebben hun beveiliging goed op orde, beter dan de gemiddelde organisatie zelf kan regelen. Tegelijkertijd is de wet- en regelgeving op dit gebied nog in ontwikkeling.’ Voordat een organisatie (persoons)gegevens in de cloud plaatst, is het verstandig om de data te classificeren. ‘Het kan verstandig zijn om vertrouwelijke en privacygevoelige informatie nog niet in een publieke cloud te plaatsen, totdat je zeker weet dat de cloudleverancier op de juiste manier omgaat met de vereisten uit wet- en regelgeving.’ Hij doelt op de nieuwe Europese wetgeving (General Data Protection Regulation, red.) die in mei volgend jaar van kracht wordt. Datalek is grootste risico Die wetgeving schrijft voor dat je als organisatie moet kunnen aantonen dat je alles in het werk hebt gesteld om privacygevoelige informatie op een voor jouw bedrijf acceptabele manier te beschermen. Patrick de Goede van Eijk, cyber security architect bij T-Systems: ‘Het grootste risico dat je als organisatie loopt – en dat geldt niet alleen voor de cloud – is dat er data gelekt wordt. Als data geld waard is, op welke manier dan ook, dan kun je ervan uitgaan dat een bedrijf dat veilig had moeten stellen.’ Als een organisatie toch gebruik wil maken van de cloud, breng dan eerst de wensen en eisen van het bedrijf in kaart. Al deze factoren wegen mee in de keuze voor een private of publieke cloud. Beide cloudsoorten kennen het risico op datalekken en daarom zul je moeten oppassen: bij private clouds komt het veel voor dat het beheer en de aanpassingen door minder deskundige personen wordt gedaan, met alle risico’s van dien. Bij een publieke cloud houdt een team van specialisten de risico’s in de gaten en kan sneller ingrijpen. De keuze tussen private cloud of publieke cloud hangt van veel factoren af, weeg die allemaal mee! Versleuteling op bestandsniveau Het gebruik van de cloud brengt altijd risico’s met zich mee, stelt Remmelzwaal. ‘Zeker als je met externe partijen in de cloud samenwerkt. De vraag is hoe zeker je ervan bent dat degene die het gedeelde bestand of document opent, ook degene is die je dacht dat het zou zijn. Dat heeft alles te maken met toegangsrechten. Stel dat je een anonieme link naar een document stuurt naar iemand en diegene stuurt de link weer door, dan heb je daar geen zicht meer op. Het slimste is dan ook om zaken die echt vertrouwelijk zijn, in ieder geval als persoonlijke link te sturen, en indien nodig op bestandsniveau te versleutelen.’ Het is bij leveranciers van publieke clouds zelfs mogelijk om links niet buiten je organisatie te delen of te voorzien van extra beveiliging met een wachtwoord. Zaken die privacygevoelig zijn, moeten sowieso versleuteld worden, vindt De Goede van Eijk. ‘Zorg in die gevallen ervoor dat de encryptiesoftware door jou zelf wordt gekozen en dat jij de enige bent met de sleutel.’ Europese wet- en regelgeving Ook in Nederland hebben we wet- en regelgeving op dit gebied. Die stelt bijvoorbeeld dat sommige privacygevoelige gegevens – zoals medische gegevens – niet buiten de Nederlandse handelsgrenzen mogen worden opgeslagen. Andere gegevens hoeven niet per se in een Nederlandse cloud te staan. Toch adviseert De Goede van Eijk om niet te ver over de grens te kijken. ‘Kies bij voorkeur een Europese cloudprovider als je bedrijf in Europa is gevestigd en daar ook zijn hoofdkantoor heeft. Dan voldoet de provider in ieder geval aan de minimale eisen van de Europese wet op de Bescherming van Persoonsgegevens.’ Data portabiliteit Maar wat nu als de samenwerking met externe partijen stopt en de clouddienst niet langer nodig is? Of als een organisatie van leverancier wil veranderen? Hoe eenvoudig is het om als bedrijf je eigen data uit de cloud te halen of te verhuizen? Remmelzwaal: ‘Technisch gezien is het niet zo moeilijk om data van de ene opslag naar de andere te zetten.’ Deze ‘data portabiliteit’ is iets dat straks in de Europese wetgeving geregeld moet worden, want op dit moment is dat nog niet zo eenvoudig. Veel data wordt in publieke clouddiensten gesynchroniseerd, dus er is vaak wel een lokale kopie aanwezig in het bedrijf, maar als er gebruik wordt gemaakt van een cloud applicatie, kan het zijn dat data veel lastiger te verhuizen zijn. Soms kan het helemaal niet en soms krijg je exportbestanden waar je vervolgens weinig mee kunt, of het is heel complex of duur om data terug te halen. ‘Daarom is het goed dat die data portabiliteit goed geregeld wordt en dat je hier op voorhand afspraken over maakt met je cloudleverancier. Het is ook nog zo dat als je data weghaalt, je er vanuit moet kunnen gaan dat het ook daadwerkelijk verwijderd wordt bij de oude leverancier. Dat is het recht om vergeten te worden.’ Wat mag wel en wat niet gedeeld worden? De security-specialisten geven Nederlandse organisaties die willen samenwerken in de cloud nog een advies mee. ‘Denk goed na over data classificatie. Welke data is gevoelig en welke data is minder gevoelig? Door data te classificeren kun je bepalen welke data mag worden gedeeld in de cloud en welke data echt vertrouwelijk is’, stelt Remmelzwaal. De Goede van Eijk sluit af met een eenvoudige stelregel: ‘Als informatie naar een persoon te herleiden is, denk dan goed na waar je het neerzet, en check altijd de beveiligingsopties van de cloudprovider die je kiest. Zo simpel is het.’

Cloud biedt netwerkorganisaties flexibiliteit en veiligheid

Veiligheid, flexibiliteit en toegankelijkheid. Dat zijn de voornaamste redenen voor netwerkorganisaties om te kiezen voor opslag van hun data in...

clock 2 min

data niet goed beveiligd hack

Stop met het focussen op security maatregelen

Data zijn het nieuwe goud. Dat beseffen organisaties maar al te goed. Daarom willen ze deze data goed beveiligen. Desondanks...

clock 4 min

Welke rol speelt samenwerking bij de ANWB? ‘Een hele grote rol. Er gebeurt zoveel in onze maatschappij op dit moment dat het onmogelijk is om alles zelf te bedenken. Het is lastig om te bepalen welke weg je moet kiezen in het woud van digitale ontwikkelingen. Inspiratie en informatie delen met anderen, is leerzaam en nuttig om je eigen koers te bepalen. Zo hebben we als ANWB veel contact met andere bedrijven en instellingen. Zij komen bij ons kijken, wij kijken bij hen, we delen onze inzichten en ideeën met hen en zij doen dat met ons. Een andere manier van samenwerking is concreter. Zo zijn we bijvoorbeeld samen met de automobielclubs uit Engeland, Oostenrijk en Australië bezig met de connected car. Een auto die informatie verzamelt over rijgedrag, locatie en de toestand van de motor en de bezitter van de auto tijdig info geeft over mogelijke pech. Dit soort initiatieven kunnen we beter samen doen, want dan gaat het sneller en beter, omdat je inbreng hebt uit allerlei verschillende hoeken. Als je dat combineert krijg je een beter product sneller voor elkaar.’ Wanneer ga je een samenwerking aan? ‘Laten we vooropstellen dat succesvolle samenwerkingen schaars zijn. Een bevriende psycholoog zei ooit eens gekscherend tegen me: ‘Samenwerken is zo vreselijk moeilijk, dat zou je eigenlijk te allen tijde moeten proberen te voorkomen.’ Ik wil maar zeggen dat het ontzettend lastig is om succesvol nieuwe concepten en ontwikkelingen in de markt te zetten. Vaak zijn de verwachtingen heel hoog gespannen, waardoor het automatisch een beetje tegenvalt. De markt is immers ook niet altijd voorspelbaar. Goed samenwerken is echt een kunst. We voeren dan ook veel meer gesprekken met partijen dan dat we daadwerkelijk samenwerkingen aangaan. Een goede samenwerking moet voor onze leden voordeel bieden, er moet een verdienmodel voor te bedenken zijn, het moet implementeerbaar zijn en werken in de samenleving. Een succesvolle samenwerking is bijvoorbeeld die met Yellowbrick voor onze parkeerapp.’ Hoe optimaliseer je de condities voor een succesvolle samenwerking? ‘Veel investeren in een goede relatie is onontbeerlijk. De partijen moeten elkaar goed leren kennen en er moet een vertrouwensband worden opgebouwd. Dat vertrouwen is cruciaal. Niet alles moet contractueel worden dicht getimmerd, dan wordt samenwerking te star en te defensief. Voor de connected car werken we samen met zusterorganisaties waarmee we van oudsher al een goede band hebben. Vijf jaar geleden zijn we op innovatietour geweest naar Australië om te bekijken met welke ontwikkelingen ze bezig waren en wat wij daarvan konden leren. De contacten die we daar toen hebben opgedaan, zijn in de huidige samenwerking van onschatbare waarde.’ Hoe houdt je overzicht op alle samenwerkingen binnen het bedrijf? ‘Dat doen we vanuit onze bedrijfsstrategie. We gebruiken daarvoor OGSM, waarmee we een top-downstrategie neerzetten. Van daaruit komen we tot roadmaps waarin staat wat we willen gaan doen. Daar zoeken we vervolgens partners bij waarmee we gaan samenwerken. Op die manier passen zowel de samenwerkingen als de partners in onze strategie. Dat wil niet zeggen dat we niet af en toe heel opportunistisch te werk gaan hoor. Soms komt er een partij langs en ontstaan er kansen die we pakken. En die kansen lopen ook wel eens minder goed af. Daar leren we van en we gaan weer verder.’ Zijn er nog meer voorbeelden van samenwerkingen binnen de ANWB? ‘Ja, legio. Zo organiseren we vanuit de CIO Office maandelijks een ‘eat & greet’, waarbij we sprekers uit het bedrijfsleven of van een universiteit uitnodigen om te komen praten over bepaalde ontwikkelingen en de kansen die dat biedt. Daarin komt weer die inspiratie- en kennisdeling naar voren. Een ander voorbeeld is de hackathon die we binnenkort organiseren samen met de NS en Schiphol. Wij stellen, samen met die twee partijen, onze data beschikbaar voor de teams die daarmee hopelijk tot vernieuwende concepten komen op het gebied van mobiliteit. Van die hackathon heb ik hoge verwachtingen, ik ben erg optimistisch over de creativiteit en inspiratie van mensen in hackathons. Ik verwacht dat er ideeën uitkomen waar we zelf nog helemaal niet aan hebben gedacht.’ Hoe zit dat met de veiligheid van data bij al die samenwerkingen? ‘Dat heeft onze hoogste prioriteit. Voor ons is het onnoemelijk belangrijk dat we extreem zorgvuldig omgaan met onze ledendata. We hebben een betrouwbare reputatie die we onder geen beding op het spel willen zetten. Dat speelt ook mee bij de keuze voor een partnerschap en samenwerking. We sluiten bovendien altijd een verwerkersovereenkomst waarin hele strenge eisen zijn opgenomen rondom gebruik, opslag en veiligheid van data. Op het moment dat we met een nieuwe product naar de markt willen, wordt dat eerst heel uitgebreid getest op security, want we willen daarin werkelijk geen risico lopen.’ Welk advies heb je voor andere organisaties als het gaat om samenwerken? ‘Doe het. Heb lef en ga de uitdaging aan. Samenwerking is in deze tijd heel belangrijk. Niet alleen om nieuwe business te ontwikkelen, maar ook voor je imago als bedrijf en aantrekkelijkheid als werkgever. Samenwerken maakt je bedrijf meer open qua cultuur en sfeer en dat maakt het gezonder. Impulsen van buiten zijn echt heel goed. Maar zorg dat je in eerste instantie één of twee samenwerkingen opzet en die tot een succes probeert te maken. Wed niet op twintig paarden tegelijk, want dan mislukken ze allemaal.’

‘Goed samenwerken is echt een kunst’

Als maatschappij en bedrijfsleven bevinden we ons in een cultuuromslag door alle digitale mogelijkheden. Samenwerken is dan ook een must...

clock 3,5 min

Het Nieuwe Beveiligen

Onderzoek: beveiliging nog te vaak reactief ingericht

Een veranderende maatschappij vraagt om nieuwe beveiligingsstrategieën. Acteren op afwijkende signalen vanuit realtime data en menselijk gedrag wordt belangrijker. Toch...

clock 3,5 min

Kristian Valk (Hotelchamp) heeft klanten in 45 landen: ‘Wij richten ons bedrijf in op hypergrowth’

Hotelchamp is Challenger-af. Na een jaar moet het Amsterdamse softwarebedrijf de wisselbokaal weer doorgeven. Hoe kijkt medeoprichter Kristian Valk terug...

clock 4 min

datalekken

Houd hackers op afstand

Het is een van de grootste angsten van bedrijven: gevoelige data die op straat komen te liggen. Met onderstaande tips...

clock 3 min

digitaal betalen vertrouwen

‘We moeten manieren vinden om elkaar te vertrouwen’

Digitaal betalen is aan een onstuitbare opmars bezig en dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe weet je...

clock 3 min

DHL Het Nieuwe Beveiligen

Elke hoek in beeld bij distributiecentrum DHL

Slimme techniek in combinatie met een flinke dosis oplettendheid. Bij DHL in het Noord-Limburgse Beringe is het een gouden combinatie....

clock 3 min

Ik schrijf dit stukje onderweg naar San Francisco. Samen met een kleine groep geprivilegieerde enthousiastelingen zal ik daar de toekomst van de automobielsector en mobiliteit te verkennen en in het verlengde daarvan de impact op de samenleving en businessmodellen. The Future of Automotive hebben we deze trip gedoopt. Spontaan bracht iemand de iconische DeLorean in herinnering uit de film Back to the Future. In die film uit 1985 vliegt Marty McFly dertig jaar de toekomst in. Een toekomst zonder… internet. Dat kwam immers pas in 1993 en werd in de film nog niet voorspeld. In de jaren negentig konden we ons amper voorstellen hoe een wereld mét internet eruit zou kunnen zien. Nu kunnen we ons geen wereld meer zonder voorstellen. Neem het internet weg en onze samenleving klapt in elkaar. Dat is in amper twintig jaar tijd gebeurd. In die twee decennia zijn onze auto’s nauwelijks veranderd, net zomin als de wegen en de infrastructuur… Uiterlijk zien we minder nieuwigheden dan we hadden voorspeld. Zelfs een Tesla is geen futuristisch uitziend vervoermiddel, maar gewoon een auto. Onder dat uiterlijk is die Tesla wel ongelooflijk nieuw, vooral omdat het een internetauto is geworden. Zo is ook de wereld onderhuids compleet gedigitaliseerd. Businessmodellen gaan op de schop en nieuwe modellen veroveren met schijnbaar vanzelfsprekend gemak de oude wereld, die onmachtig toekijkt. De automotive sector wordt helemaal herschreven. En snel ook. Neem het internet weg en onze samenleving klapt in elkaar De gouden driehoek artificiële intelligentie, big data en robotisering is na internet het volgende ‘nieuwe ding’ en de impact ervan zal nog ingrijpender zijn dan we nu vermoeden. Binnen twintig jaar kunnen we ons geen wereld zonder die drie meer voorstellen. Echt niet. Neem autonome auto's. Het kloppend hart daarvan is artificiële intelligentie, dat gigantisch veel data kan verwerken en waardoor de auto’s constant leren en slimmer worden. Die data worden gegenereerd door de talloze sensoren in de auto zelf, maar ook door andere connected voertuigen en allerlei databronnen die met auto's, infrastructuur en rijomstandigheden te maken hebben. Een zelfrijdende auto is… een robot. Een elektrische. De verbrandingsmotor is dood. Binnenkort hebben we het trouwens niet meer over zelfrijdende auto’s of autonome voertuigen, maar over auto’s. En over voertuigen. Die andere, verdwijnende soort, zullen we mensbestuurde voertuigen noemen. Gevaarlijke objecten. En wanneer auto’s eenmaal autonoom rijden en wij gewoon vervoerd worden van A naar B, kopen we geen auto’s meer, maar gebruiken we mobility as a service. Binnen twintig jaar is dat even gewoon als WhatsApp, Netflix, Spotify... Technologie vreet de oude wereld weg en de nieuwe... is heerlijk. AI, big data en robotisering zijn binnenkort niet meer weg te denken en maken onze steden weer leefbaar. Weg files. Weg vervuiling. Weg infrastructuur gebouwd rond auto’s, met grote parkeerplaatsen. Weg duizenden verkeersdoden. Nieuwe businessmodellen gaan de oude vervangen. Niet alleen in de wereld van de mobiliteit. Dit is pas dag twee van de nieuwe wereld en dat betekent dat iedereen nog de mogelijkheid heeft om mee te surfen op deze nieuwe technologische ontwikkelingen. Dat vraagt lef. Dat vraagt ondernemerschap. Dat vraagt om een open, onderzoekende geest, die niet naar morgen kijkt vanuit het heden, maar vanuit de toekomst en die met die wetenschap de eerste stappen zet om klaar te zijn voor de Day After Tomorrow.

Technologie vreet de oude wereld op, en dat is prima

De gouden driehoek artificiële intelligentie, big data en robotisering is na internet het volgende ‘nieuwe ding’ en de impact ervan...

clock 2,5 min

Ha die Bob, Hé, wat hoor ik nou in de spreekwoordelijke wandelgangen? Je naam wordt genoemd om onze divisie in Italië te gaan leiden. Poeh! Nou, je bent er echt aan toe, Bob, aan zo’n nieuw avontuur, want waar je nu zit, daar zit je al een eeuwigheid, toch? Milano, here I come! Teun van der Meyden Deputy Controller Goedemorgen Teun, Joh, ik weet nog van niks! Maar je hebt wel een beetje gelijk, ja: ik zit hier al veel te lang en ben echt toe aan iets anders. En dan komt er zo’n buitenlands avontuur op me af... wow, Teun, ik moet dit wel even op me in laten werken. Ik ga eerst eens uitzoeken wat die Italiaanse divisie zoal doet (en wat de huizenprijzen in Milano doen!). Bob Bob, Wat hoor ik nou van Teun? Proficiat jongen! Dit is een geweldige kans na al die vele, vele, vele jaren almaar op dezelfde post. Erg verdiend! Ik ben daar pas nog geweest, in Milaan. Zeg, zal ik je een lijstje geven van mijn favoriete restaurants? Mijn grote favoriet is de trattoria L’altro Luca & Andrea, waar je bijvoorbeeld tagliatelle met courgette en pancetta kunt eten, delizioso! De beste koffie schenken ze in Caffè Mercanti in Via dei Mercanti, maar sowieso kun je in Milaan echt geen slechte koffie krijgen. Het is wat mij betreft de koffiehoofdstad van de wereld. En je weet het hè: nooit maar dan ook nooit gaan zitten in zo’n Italiaanse koffietent. Staand je espressootje drinken is een heilige traditie daar. Wanneer vertrek je? En er komt toch wel een groots afscheidsfeest? Mag ook wel na al die vele, vele, vele jaren achter hetzelfde bureau. Peter Hofman Vice President Digital Marketing PS: Ben jij eigenlijk voor Inter of voor AC? Goedemorgen Bob, Hoorde net van Peter Hofman het grote nieuws. Complimenti! Wat een verrassing! Ik dacht eerlijk gezegd dat je de rest van je leven op je huidige post zou moeten doorbrengen, ja, zo af en toe had ik toch flink medelijden met je. Zit je al op Italiaanse les bij de nonnetjes te Vught? Zeg, ze zijn nogal druk en extravert hè, die Italianen, dus dat zal voor jou wel even wennen zijn, en autorijden, manmanman, echt níemand houdt zich aan de regels. Heb je trouwens al een Fiatje Cinquecento aangeschaft? Hahaha! Nou, in elk geval veel succes jongen! Robert Raaijmakers Director of Sales Hoi Bob, Allereerst: gefeliciteerd! Je was er natuurlijk ook wel echt aan toe na al die vele, vele, vele jaren bij die divisie. En het is misschien wat vroeg, maar ik wil wel even kwijt dat ik toch het een en ander van je heb opgestoken. Bijvoorbeeld hoe je moeilijke besluiten eindeloos voor je uit kunt schuiven. Daar profiteer ik nog bijna dagelijks van. Het ga je goed, Bob, arrivederci! Anneke de Bie Chief HRM Bob, Sorry, best stom van me: het blijkt om een andere Bob te gaan, die trouwens, begrijp ik nu pas, geen Bob heet, maar Gianluca. Ach joh, Bob, wat maakt het ook uit, dat hele Milaan is zó overrated. Teun van der Meyden Deputy Controller

Bob droomt heel even van het expatbestaan

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 230 mag Bob even dromen over een...

clock 2 min

Wat is de relatie tussen co-creatie en cloud volgens u? ‘Cloud, mobile en de mogelijkheid om overal online te zijn, zijn een voorwaarde voor succesvolle co-creatie. In het traditionele businessmodel wordt er eerst gebrainstormd en marktonderzoek gedaan, vervolgens wordt er een prototype gemaakt die in een lab-omgeving wordt getest alvorens het naar de markt wordt gebracht. Niet alleen duurt dat soms maanden of zelfs jaren, het moment dat de klant feedback kon geven op het product ligt helemaal achteraan in het proces. Om klanten onderdeel te maken van je productiecyclus is het noodzakelijk om zo vroeg mogelijk in het ontwikkelstadium hun mening te vragen. Co-creatie is daarvoor de manier en doordat onze wereld steeds digitaler wordt, is dat ook steeds eenvoudiger en laagdrempeliger mogelijk. De time-to-market wordt hiermee drastisch ingekort.’ Hoe zoekt Picnic die co-creatie met zijn klanten? ‘Een mooi voorbeeld is ons assortiment. We zijn gestart met een basisassortiment, waarvan we op dat moment al wisten dat het daar niet bij zou blijven. Dan zijn er twee mogelijkheden: we hadden een marktonderzoeksbureau kunnen inschakelen die we voor een flink bedrag zouden kunnen laten onderzoeken welke productwensen er bij onze klanten leven, of we konden direct contact zoeken met onze klanten en het hen zelf vragen. We hebben voor dat laatste gekozen. In onze boodschappenapp staat er bij iedere productcategorie een knop ‘Mis je iets?’. Klanten kunnen daarmee aangeven welke producten ze graag aan het assortiment toegevoegd willen zien. Zijn er meer dan vijf aanvragen voor hetzelfde product, dan voegen we dat toe. In het begin kregen we – mede doordat we toen ook nog niet zoveel klanten hadden – een paar tientallen assortimentsaanvragen per week. Inmiddels zijn dat er duizenden per week, het is dan ook een heel populaire feature in de Picnic App. Klanten laten ons graag weten wat ze missen, maar ook wat ze goed vinden. Die betrokkenheid van klanten bij ons bedrijf is heel belangrijk.’ Zijn er nog andere co-creatieprojecten binnen Picnic? ‘Jazeker. Zo werken we voor onze elektrische voertuigen samen met diverse leveranciers. We hebben eerst het voertuig zelf ontwikkeld en kopen vervolgens onderdelen in. Daarnaast hebben we een aantal partners waarmee we het voertuig optimaliseren. Met die partners bekijken we steeds opnieuw of het ontwerp voor de auto kan worden geoptimaliseerd. Die wens voor continue verbetering zit diep in het bedrijf. Inmiddels rijden er zo’n driehonderd van deze wagens door Nederland.’ En hoe zit dat intern met die samenwerking? ‘Het opvallende van co-creatie is dat zodra je op deze manier werkt en je organisatie groeit, dezelfde dynamiek terug te vinden is in je eigen bedrijf. Zo waren we in het begin op ons TQ [Picnic spreekt niet over een headquarter, maar over een techquarter – red.] bezig om de processen in ons warehouse te analyseren om ze met die informatie te kunnen verbeteren. We hebben inmiddels geleerd dat dit model prima werkt als je een bepaalde grootte hebt als bedrijf, maar dat het niet schaalbaar is. We hebben de autonomie en verantwoordelijkheid voor de processen verlegd naar de betreffende teams in de organisatie en we zagen dat daar direct heel concrete verbeteringen uit voortkwamen die we op de basis van de cijfers niet hadden kunnen bedenken. Zo is er in ons warehouse een heel eenvoudige oplossing geïmplementeerd om snel te kunnen zien waar je als order picker zijn moet. Er zijn namelijk met tape routes op de grond gezet waar met pijlen wordt aangegeven waar de mensen heen moeten. Dat klinkt enorm triviaal, maar in het warehouse lopen dagelijks veel nieuwe mensen die nu heel snel weten waar ze moeten zijn. Voor de efficiëntie van het team is dat cruciaal.’ Waarom is samenwerking zo belangrijk voor een bedrijf als Picnic? ‘We willen voorop lopen in de markt en steeds blijven innoveren. Innovatie kent vier fases: de ideeënfase, de experimenteerfase, de implementatiefase en de verbeteringsfase. Op het moment dat je ergens mee start, is het belangrijk om relatief snel feedback te krijgen van je doelgroep. Anders loop je het risico dat je in je eigen kleine bubbel blijft zitten, zonder externe input. Die input kan komen van professionele partijen zoals marktonderzoekers, maar ook van klanten. Wij hebben geleerd dat, zeker in de B2C-markt, het vaker beter is om direct met klanten te werken. Het levert wat informatie betreft ongeveer hetzelfde op als wat marktonderzoekbureaus je kunnen vertellen, maar het voordeel van direct met de klant werken is dat zij meer betrokken raken bij je merk als ze zien en merken dat ze concreet bijdragen. Het geeft enorm veel voldoening als een klant een product aanvraagt en vervolgens ziet dat het daadwerkelijk aan het assortiment wordt toegevoegd. Daarmee vervaagt de grens tussen klant en organisatie. De klant wordt met co-creatie steeds meer onderdeel van het bedrijf. Voor innovatie is deze fundamentele mind-shift essentieel.’ Welke aspecten zijn belangrijk om overzicht te houden op al deze samenwerkingen? ‘Daarvoor heb je drie aspecten nodig. Ten eerste een goed tracking systeem dat bijhoudt wat er gaande is, wat je aan het doen bent en de impact die dat op het bedrijf heeft. Het tweede en wellicht belangrijkste aspect is communicatie. Zeker als je met externe partijen werkt, is communicatie essentieel. Als je dat goed doet, kun je bijzonder veel betrokkenheid creëren. Tot slot is de uitvoering belangrijk. Bij co-creatie is het belangrijk dat je zaken ook daadwerkelijk doorvoert, zoals het toevoegen van producten aan het assortiment. Zodra klanten zien dat hun suggesties daadwerkelijk worden opgepakt, wordt de betrokkenheid en inzet steeds groter.’ Heeft u nog advies voor organisaties op het gebied van co-creatie? ‘Bepaal als organisatie heel goed op welk vlak je co-creatie wilt inzetten, het is namelijk niet voor ieder proces of onderdeel van het bedrijf geschikt. Zorg er daarnaast voor dat je altijd open, eerlijk en direct met klanten en partners communiceert, ook als een idee niet wordt gebruikt. Mensen zijn vaak veel begripvoller dan wordt gedacht. Denk tot slot ook na over kleine beloningen – geen geld, maar in natura - voor mensen die bijdragen aan het proces. Ga na wat hen drijft en motiveert en sluit daarbij aan.’

Online supermarkt Picnic: ‘De grens tussen klant en bedrijf vervaagt’

Online supermarkt Picnic is een organisatie die bestaat bij de gratie van samenwerking. ‘Co-creatie is onmisbaar geworden in onze huidige...

clock 4 min

mobiele trends

In 2018 kan de desktop (bijna) de deur uit

Welke mobiele trends gaan in 2018 echt het verschil maken? Eén ding lijkt zeker: trends als de cloud, internet of...

clock 3 min

De film Inside Out gaat over een tienermeisje Joy en zien we de wereld door haar ogen. Daarbij leren we alles over emoties en hoe ons brein werkt. Ons brein wordt naast plezier geregeerd door de emoties boosheid, angst, walging en droefheid. Als je dat toepast op klantrelaties, ziet Van Belleghem veel overeenkomsten in de manier waarop bedrijven en klanten op elkaar reageren. Klanten die klagen, ook al is het hun eigen schuld dat het misgaat willen niet horen dat het hun schuld is. Als bedrijven zich bij elke klacht af zouden vragen: What would Joy do? Zouden er volgens Van Belleghem een stuk meer tevreden klanten zijn.   

Steven van Belleghem: Wat een Disneyfilm ons kan leren over klantrelaties

Als het gaat om klantrelaties kunnen we veel leren van de Disneyfilm Inside Out. We moeten ons afvragen: What would...

clock 0,5 min

e-facturatie, digitale factuur, UBL

De digitale alternatieven voor een factuur

Minder kosten, minder werk en sneller betaald worden. De verhalen over e-facturatie zijn lovend. Het digitale alternatief voor de papieren...

clock 5 min

'This conference is not about technology, it is about YOU!', buldert Salesforce-CEO Marc Benioff de zaal in. 'You are all Trailblazers and you are doing an AMAZING job.' Het publiek in het Moscone conferentiecentrum juicht. Tijdens de ruim twee uur die de keynote duurt zal er een volledige Hawaiiaanse dansgroep op het podium komen, wordt de spirit of Aloha geëerd, en staan de CEO's van Adidas, Kone, IBM Bluewolf, Girlscouts of America,en de VP van Google Cloud op het podium. Amazing In de speeches die komen zal het woord amazing ongeveer een keer per minuut vallen, soms wel drie keer per zin. You are amazing, we are on an amazing journey, the clients are amazing, the product is amazing en ga zo maar door. Dreamforce is een fenomeen. Elk jaar komen 170.000 mensen naar San Francisco om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de cloudbased CRM-software. Het thema Trailblazers, zoals Salesforce zijn klanten noemt is overal doorgevoerd. Er is een straat afgezet, die volledig is bekleed met kunstgras. Wegwijzers zijn aangekleed als rangers, overal er staan nepbomen, en er hangen posters in met klanten in Salesforce in bergtaferelen. Nuchterheid Het is met Hollandse nuchterheid moeilijk om niet in lachen uit te barsten bij al dit spektakel. Toch heeft het wel iets, deze onbeschaamde positiviteit. Ik probeer het te verplaatsen naar Nederlandt, dat Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN Amro vlak voor een congres een Hawaiiaanse krans omgehangen krijgt, en ik zie Ahold Delhaize-CEO Dick Boer niet juichend de CEO van Campina ontvangen om hem te bedanken voor de 'amazing job' die hij doet met het leveren van zuivel. Toch heeft het wel iets. Want ondanks alle zelfverheerlijking, superlatieven en Amerikaanse taferelen zit de conferentie superstrak in elkaar. Vijf leerpunten voor cynische Nederlanders. De Goodies zijn een ecosysteem op zich Iedereen op de conferentie krijgt een tas met spullen,Een prima tas, daar niet van, maar daar onderscheid je je niet mee. Gedurende de conferentie worden er spullen uitgedeeld waarmee je je status kan tonen. Zo krijgen de supertrailblazers de Trailblazer hoodie en worden bij deals tassen, truien, jassen, petten en andere producten uitgedeeld. Zo kan je je onderscheiden van het normale publiek. De ultieme goodie: de gouden hoodie. 2. Het taalgebruik is superstrak en consequent. De Salesforce medewerkers zijn geen onderdeel van het bedrijf, ze zijn onderdeel van de Ohana, Hawaiiaans voor familie. Hawaii speelt een belangrijke rol bij Salesforce omdat oprichter Marc Benioff het idee  voor Salesforce kreeg tijdens een sabattical in Hawaii. Gebruikers van Salesforce zijn Trailblazers en alles is Amazing. Niet alleen Benioff, iedereen vindt alles amazing, andere Salesforce executives, medewerkers en klanten. 3. Er wordt niets aan het toeval overgelaten. Marc Benioff kent zijn hele speech uit zijn hoofd. Hij oefent zijn hele speech zeven keer in zijn geheel. Voor anderen, in de auto, in de badkamer, op straat. Hij gebruikt geen powerpoint, hij loopt door de zaal, de hele tijd geprojecteerd op enorme schermen boven het podium. Ook de speeches van anderen zijn tot in detail geoefend. Het voelt meer als een toneelstuk dan een speech. 4. Succes moet gevierd worden Op zijn Amerikaans, het gaat over Salesforce maar ook de klanten van Salesforce en de medewerkers worden in het zonnetje gezet. Overal hangen posters met de mededeling dat Adidas, Kone, T-Mobile en 21st Century Fox Trailblazers zijn. De boodschap van die bedrijven: ze hebben veel succes met Salesforce. Maar het zijn niet alleen de CEO's die in het zonnetje gezet worden, ook de medewerkers van Salesforce die goede dingen doen, mogen het podium op. 5. Thema is tot in het extreme doorgevoerd. We zijn in het centrum van San Francisco, maar alles moet ons eraan doen denken dat we in de natuur zijn. Het thema Trailblazers, zoals Salesforce zijn klanten noemt is overal doorgevoerd. Er is een straat afgezet, die volledig is bekleed met kunstgras. Wegwijzers zijn aangekleed als rangers, overal er staan nepbomen, en er hangen posters in met klanten in Salesforce in bergtaferelen.

Het hoeft allemaal niet zo Hollands

Het is makkelijk om cynisch te worden tijdens Dreamforce, de conferentie van de Amerikaanse CRM-gigant Salesforce. Maar toch kunnen we...

clock 2,5 min

menselijk gedrag

‘Menselijk gedrag is grootste sta-in-de-weg voor digitalisering’

Als digitalisering maar niet van de grond komt, ligt dat zelden aan de technologie. Het gaat – ook hier –...

clock 3 min

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Zo ben je optimaal voorbereid op de AVG

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is veelvuldig in het nieuws. Maar wist je dat ook jouw bedrijf ermee te maken...

clock 4 min

Columnisten

Menno Lanting

Expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap.

Lees de columns van Menno Lanting

Partnerartikelen

challenger50 2024

Dit zijn de Challenger50: de meest uitdagende ondernemers van Nederland in 2024

MT/Sprout presenteert de Challenger50: de vijftig meest uitdagende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers maken impact door het anders, beter, sneller...

clock 4 min

donald trump president techsector europa

President Trump is dé kans voor de Europese techsector om de achterstand op Amerika in te halen

Thomas Vles, founder van banking-app GoDutch, ziet de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen als een kans voor de Europese techsector...

clock 3 min

donald trump president autoritaire leider

Wat trekt mensen aan in zo’n autoritaire leider als Trump? 3 psychologische krachten

De 78-jarige Republikein Donald Trump is opnieuw verkozen tot president van de Verenigde Staten. Hij haalde miljoenen meer stemmen op...

clock 4,5 min

donald trump verkiezingen 2024

Trump president? ‘Dat kost iedere Nederlander 500 euro per jaar’ – Stella Fietsen bijna failliet

Ook nieuws: Mews uitgeroepen tot snelst groeiende bedrijf van Nederland, BP verkoopt alle Nederlandse tankstations en laadpunten en inval bij...

clock 3 min

brenger marktplaats service bezorgen tweedehands

Het begon met een vergeten iPhone, nu wil Brenger in heel Europa lege bestelbussen vullen

De belangrijkste reden om die nieuwe bank toch maar niet tweedehands aan te schaffen? Het vervoer is zo’n gedoe. Met...

clock 6,5 min

onward medical

Fundingcrisis? Deze startups haalden in oktober bakken met geld op

Het afgelopen kwartaal was niet top wat investeringen in startups en scaleups betreft. Misschien dat de geldschieters hun kruit drooghouden...

clock 4,5 min

easee alfred kuijer stefan dekker

Van sportwagens naar stopcontacten: ex-Tesla-duo wil laadpalenmarkt veroveren

De Noorse producent van slimme laadpalen Easee wordt in de Benelux geleid door Alfred Kuijer en Stefan Dekker. In de...

clock 3,5 min

blokker failliet winkel

‘Blokker moet naar private equity’ – Failliet Decodata gekocht door Icecat

Ook nieuws: PostNL wil tarieven weer verhogen vanwege 24-uursplicht, donutketen Dunkin' maakt doorstart, Brunel stapt in DEI-platform Equals en Chinezen...

clock 4 min

blokker surseance failliet

Acuut cashtekort dwingt Blokker in surseance: ‘Deal met Gordon Brothers was laatste strohalm’

Valt het doek voor Blokker? De huishoudketen vroeg maandag surseance van betaling aan, vaak een opmaat tot een faillissement, na...

clock 5,5 min

pim berendsen postnl ceo
premium

Met Pim Berendsen krijgt PostNL een leider met ‘oranje hart’ en Cruijff-mentaliteit

Pim Berendsen is nog relatief onbekend als cfo van PostNL, maar hij staat al jarenlang op polepositie voor het ceo-schap....

clock 5 min

i.s.m. McCoy
martijn van de ven weheat

Nederlandse Weheat wil Europese marktleider worden met slimme warmtepompen

Met AI-gedreven warmtepompen én een ambitieus groeiplan wil de snelgroeiende scaleup Weheat binnen zes jaar de grootste speler in Europa...

clock 3,5 min

lili bleeker ondernemer

Ze weigerde Nazi’s als klant – het verhaal van Nederlands eerste vrouwelijke tech-ondernemer

Ze redde onderduikers, weigerde voor de Nazi's te werken en was haar tijd ver vooruit met personeelsbeleid. Toch eindigde Lili...

clock 3,5 min

i.s.m. Microsoft
darren hardman microsoft ai leiderschap

Darren Hardman (Microsoft): ‘Het vergt leiderschap om AI niet als een technisch experiment te zien’

De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (AI) zich ontwikkeld van een futuristische belofte tot een krachtig instrument dat bedrijven wereldwijd...

clock 4,5 min

herna verhagen postnl

Herna Verhagen vertrekt als ceo van PostNL – Spannende dag voor Blokker-medewerkers

Ook nieuws: jonge managers kampen met stress door morele druk op werk, bijna 200.000 op wachtlijst voor nieuwe app Daze,...

clock 3,5 min

zonnepanelen monteur

Kaalslag dreigt in duurzame techniek door zwalkend overheidsbeleid: ‘Als ondernemer bijna niet te doen’

De Nederlandse duurzame-energiesector staat onder druk. Waar bedrijven in 2023 nog personeel zochten om aan de vraag te voldoen, zien...

clock 3 min

reid hoffman ai twin kloon

Reid Hoffman kloont zichzelf en laat 20 jaar jongere AI-versie het idee voor LinkedIn pitchen

Wil de echte Reid Hoffman nu opstaan? Dat is een logische vraag nu de co-founder van LinkedIn twee digitale twins...

clock 3,5 min

schiphol luchthaven tarieven

Luchtvaartsector woest om hogere tarieven Schiphol – Brussel licht koopjesplatform Temu door

Ook nieuws: ChatGPT komt met eigen zoekmachine, groot deel winkels van failliete modeketen Paprika gered en Kremlin legt Google hogere...

clock 3,5 min

maaike van der wal het venijn zit in de start

Een nieuwe ceo is geen superheld die alles gaat fixen: ‘Veel ploeteren eenzaam in stilte’

Ceo's beginnen in een nieuwe organisatie vaak op een roze wolk, alleen donderen ze daar ook zo weer van af....

clock 5,5 min