Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want retail is ook emotie en beleving. Maar retail is ook detail en daarbij maken data echt het verschil.
Draai jij ook keurig je periodieke rapporten uit jouw kassasysteem om ze vervolgens keurig op te bergen in een ordner zonder er echt naar te kijken? Dan is het de hoogste tijd om dat te veranderen!
Natuurlijk kun je heel veel dingen regelen op basis van gevoel. Natuurlijk kun je inkopen op basis van jouw eigen smaak, maar als je slim gebruik maakt van data kun je veel betere resultaten behalen.
Omloopsnelheid
Door slim gebruik te maken van kassainformatie heeft een boekhandelaar zijn omloopsnelheid van de voorraad kunnen verhogen van 1,8 naar maar liefst 9,1! Daardoor steeg zijn nettowinst enorm. Dit soort resultaten kun jij ook behalen.
Cijfers liegen niet, maar je gevoel houdt je vaak voor de gek.
Door slim te kijken naar je kassadata zie je veranderingen in de markt eerder aankomen en kun je erop inspelen. Je gaat trends zien en je ziet wat wel en niet werkt. Je onderbuik levert helaas geen meetbare resultaten op.
De volgende tips helpen je op weg:
• Welke productgroepen groeien qua omzet, en welke juist niet?
• Neemt de omloopsnelheid van een bepaald product af of zit er groei in? Pas je gemiddelde order grote hier tijdig op aan.
• Welke invloed hebben de seizoenen op de omzet van bepaalde producten? Hier kun je dan je voorraad en presentatie op aanpassen.
• Als je weet wat je omzet en marge is per productgroep, dan kun je ook je inkoopbudget berekenen. Teveel inkopen = inkopen voor de uitverkoop
• Wat is je omzet per medewerker? Wat is de reden waarom de een meer verkoopt dan de ander en wat kun je daarvan leren?
• Wat is je omzet op de verschillende momenten in de week? Werken je medewerkers dan wel op de momenten dat je ze het hardst nodig hebt? Slimmer plannen kan je verkoopkosten verlagen!
• Door je cijfers beter te analyseren krijg je meer grip op je bedrijf en kun je veranderingen in de vraag van je doelgroep eerder signaleren. Dat helpt je om je aanbod voortdurend aan te passen op wat je klanten willen. Daarmee blijf je telkens relevant voor jouw klanten.
• Hoe meer en hoe nauwkeurige je klanten en transactiedata kunt verzamelen hoe meer waardevolle informatie je kunt vinden in die data. Praat daarom eens met je kassaspecialist hoe je nog meer data met je kassa kunt verzamelen en hoe je die data er ook weer nuttig uit kunt krijgen.
• Ga niet nu kortstondig aan de slag met je data naar aanleiding van dit blog, maar blijf ermee aan de slag. Langdurig hier echt mee bezig gaan geeft steeds meer inzicht en dus ook steeds meer resultaat!
‘Big data’ is veel meer dan alleen een buzzbegrip. Het is geen hype, maar echt een nuttige tool om je bedrijfsvoering steeds verder te optimaliseren.
Met slimme data-monitoring kun je ook heel nuttig analyseren of veranderingen in je bedrijfsstrategie ook de gewenste effecten opleveren. Echt, aandacht besteden aan de data die jouw kassa je kan leveren zal het rendement op de investering in je kassasysteem enorm verbeteren.