Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Place to be

Met sterrenkok de hei op

Royalton Lounge ***

Alle denkbare locaties

royaltonlounge.nl

"Er is veel vraag naar wat kleinere, maar toch exclusieve evenementenlocaties", weet Tom Jongen, directeur van cateringbedrijf Select Catering. "Het aanbod is echter klein." Jongen verzon er wat op: de Royalton Lounge. Deze mobiele evenementenruimte is exclusief omdat de klanten helemaal zelf kunnen bepalen waar ze hun vergadering of feest houden: aan het strand, midden op de Veluwe of – letterlijk – op de hei. Maar dan wel met ijsgekoelde champagne en een lunch bereid door een sterrenkok.

De rijdende lounge kwam min of meer toevallig tot stand. Bij Select zochten ze een nieuwe bestemming voor een grote oplegger, die voorheen gebruikt was om cateringspullen te vervoeren. Het idee om met een evenementenfaciliteit ‘naar de klant toe' te gaan, was toen snel geboren. De oplegger meet 13,5 bij 2,4 meter en is ingericht met een goed geoutilleerde keuken, verwarming, airco en alle audio- en videoapparatuur die nodig zijn voor een goede bedrijfspresentatie of brainstorm voor maximaal 50 personen. In uitgeklapte staat fungeert de laadklep op ingenieuze manier als een verwarmd terras waar de rokers uit het gezelschap prettig kunnen vertoeven.

De verrijdbare vergaderzaal is een fraai voorbeeld van wat in managementkringen bekend staat als de ‘Blue Ocean Strategy': het vinden van braakliggende afzetmarkten waardoor concurrentie ineens onbelangrijk wordt. De crisis gaat dan ook relatief stil voorbij aan de Royalton Lounge, getuige de gestage stroom boekingen die in enkele maanden tijd al binnenkwam. Komende maanden rijdt de Royalton Lounge een groot aantal beroepsscholen af in het kader van een voorlichtingprogramma, staat hij als sponsorruimte op het circuit van Zandvoort, wordt hij omgetoverd tot toonzaal voor kindermode en voor een juwelelierszaak en wordt hij ingeschakeld als feestruimte. "Mensen die een feest geven vinden dat prettig", zegt Jongen. "Als ze de Royalton Lounge voor de deur zetten kunnen ze het feest thuis houden zónder dat ze de troep in huis hebben."

Restaurant Niven ****

Delftweg 58a, Rijswijk

restaurantniven.nl

Aan de rand van de Rijswijkse golfclub zit het nieuwe restaurant van de jonge sterrenkok Niven Kunz, begin dit jaar nog actief bij de Librije. Je wordt keurig opgevangen door het ijverige personeel dat je naast de koelkast vol babybottles met bubbels plaatst, of in de uitgebreide rookruimte met uitzicht op de golfwei. Het voormalige 't Ganzenest, dat in dit pand zat, heeft een grondige restyling ondergaan. Het interieur speelt op safe, misschien omdat de sterrenpolitie in Nivens nek hijgt. Een stortregen aan smakelijke amuses en lieve gerechten zoals verschillende bereidingen van tonijn met oester of de canneloni van bloemkool met een salade van schaal- en schelpdieren laten de avond plezierig voorbijschieten. Het zijn verrassende en verfijnde smaakspelletjes, waarbij je goed moet opletten om te weten wat je precies in je mond hebt. Zelfs de huiswijn is heerlijk. Af te zien aan het genietende publiek van expats en zakenmensen, zal de nog geen 30-jarige Niven hier de komende tijd nog veel van zijn culinaire kunsten laten zien.

Vanaf de snelweg (A4) 3 minuten

Parkeren eigen terrein

Ambiance formeel

Beoordeeld door Specialbite.com, special places to eat.\

mt.nl/placetobe

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Pensioenen leuk maken? Dat kan best, vinden ze bij Interfood

In samenwerking met BeFrank - Het is een onderwerp dat veel organisaties nog liever lijken uit te stellen, maar dat is niet verstandig, merken ze bij Interfood. Met het invoeren van een nieuwe pensioenregeling onder de Wet toekomst pensioenen (Wtp) toont het zuivelbedrijf zich een voorloper, en daar heeft het tot op heden bepaald geen spijt van. ‘Het enthousiasme voor dit onderwerp is duidelijk toegenomen.’

Interfood ging aan de slag met de WTP

Pensioenen leuk maken? Dat kan best, denken ze bij Interfood. Dus toen de vorige pensioenregeling afliep, besloten ze bij de zuiveltrader meteen voor te sorteren op de nieuwe pensioenwet die vanaf 1 januari 2028 tóch verplicht is.

Zo startten ze een minicampagne met een poster met geraniums om medewerkers bij de verandering te betrekken. Ook deelden ze bijvoorbeeld nepgeraniums uit om op de verschillende afdelingen het gesprek over het onderwerp te beginnen. En organiseerden ze tal van townhall-sessies om nog meer bewustwording erover te creëren.

Vast en flexibel deel

HR-manager Danielle van der Plas (Interfood)

‘Dat heeft uiteindelijk heel goed uitgepakt’, blikt Daniëlle van der Plas terug. Zo’n 2,5 jaar geleden begon ze als HR-manager bij het 360 medewerkers tellende bedrijf, en was ze bij de invoering van de nieuwe pensioenregeling betrokken. Inmiddels is het nieuwe pensioensysteem volledig futureproof, zoals ze dat hier zeggen.

Er is gekozen voor een vaste pensioenpremie op basis van 12 procent van de pensioengrondslag, 9 procent van de werkgever en 3 procent eigen bijdrage van de werknemer. Daarnaast is er een flexibel deel, waarin de werkgever ook nog eens 12 procent van de pensioengrondslag stort.

Het vaste deel, ontstaan vanuit de gedachte dat iedereen een goed basispensioen verdient, heeft de term ‘fit’ meegekregen, oftewel: finance in time. Voor het flexibele deel is heel mooi het acroniem ‘lef’ gekozen, kort voor: life events flex. Waarmee het bedrijf maar wil aangeven: bij verschillende life events kunnen werknemers zélf andere, meer passende keuzes maken.

‘We hebben een vrij jonge populatie’, legt Van der Plas uit. ‘De gemiddelde leeftijd is hier 36 jaar. En je ziet dat jongere werknemers heel andere life events hebben dan oudere werknemers. Deze regeling maakt het mogelijk daarop in te spelen. Bovendien hebben we als trader best wat meer commerciële mensen in de organisatie, waarbij dat meer flexibele deel van deze regeling goed aanslaat.’

Al moet haar wel iets van het hart. ‘Je ziet dat veel mensen ervoor kiezen om het variabele budget direct te laten uitbetalen. Vooral omdat ze ervan balen dat als je het geld in de pensioenpot stopt, en je komt te overlijden, dat dan het geld niet naar de nabestaanden gaat onder de nieuwe pensioenwet. Als dat anders was geweest, had denk ik echt wel een groter deel van de mensen individueel bijgespaard dan nu het geval is.’

Voorloper

Anton Bonte, pensioenadviseur bij Aon

In januari 2023 startte het veranderingstraject, vertelt Van der Plas. En even was er zelfs nog twijfel of er niet gewoon voor verlenging van de oude regeling met nog eens een jaar moest worden gekozen. Maar gelukkig is de keuze toen anders gemaakt, zegt ze.

Dat bevestigt Anton Bonte, die in de rol van adviseur namens Aon bij het beheer en de communicatie rondom de pensioenen bij Interfood betrokken is. ‘Interfood is hiermee een mooie weg ingeslagen’, zegt hij. ‘Je ziet dat ze hierin ook een voorloper zijn, en slim het moment hebben gebruikt van het aflopen van de huidige pensioenregeling. Waarbij ook het voordeel speelde dat ze vanuit een middelloonregeling kwamen. Dan is de stap logisch om over te gaan naar een vaste beschikbare-premieregeling, omdat de middelloonregeling onder de nieuwe pensioenwet niet meer verzekerd kan worden. Dit is een complexe wijziging en hierdoor is communicatie met uitleg over de veranderingen aan de medewerkers belangrijk.’

Niet meer uitstellen

En daarmee ook een voorbeeld voor andere organisaties, aldus Bonte, die eigenlijk elke werkgever wil aanraden snel met het onderwerp aan de slag te gaan, en niet meer uit te stellen.

‘Je zult toch over moeten. Dus gebruik elk moment dat daarvoor geschikt is’, bepleit hij. ‘Ga niet uitstellen. Dat zorgt straks, als het écht moet, alleen maar voor stuwmeren bij zowel adviseurs als pensioenuitvoerders. En dan kun je nog weleens in de problemen komen.’

Bovendien: als je het aanpakt zoals Interfood heeft gedaan, kun je ook het enthousiasme voor het onderwerp in de organisatie verhogen, zo ziet hij. Iets wat Van der Plas meteen beaamt. ‘Omdat we geen ondernemingsraad hebben, zijn we met een Pensioencommissie met acht leden van start gegaan om te kijken wat de diverse mogelijkheden waren. Na een aantal meetings zag je op een gegeven moment wel dat iedereen enthousiast werd, of er nou wel of geen nieuwe wet aankwam. Dat enthousiasme zat denk ik vooral in het combineren van het vaste en flexibele deel. Dat is echt een grote trigger geweest.’

Lees ook: ‘Werkgever, begin op tijd met het aanpassen van je pensioenregeling’

Continue communicatie

Van de ongeveer 360 Interfood-medewerkers werken er zo’n 220 in Nederland. De voertaal is vooral Engels, omdat de medewerkers uit alle hoeken van de wereld komen. ‘Het is misschien geen heel grote, maar wel een diverse en complexe organisatie’, aldus Van der Plas.

Als zuiveltrader heeft het geen fabrieken, magazijn of productielocaties, maar communicatie over pensioen bleek vaak toch wel een uitdaging, zegt ze. Vandaar onder meer de vele townhall-sessies. ‘Er zijn veel voorlichtingsbijeenkomsten geweest in het Nederlands, maar ook in het Engels. Ook om uit te leggen hoe het pensioenstelsel in Nederland er überhaupt uitziet.’

En die communicatie houdt ook niet op, zegt ze. Dat wordt nu bijvoorbeeld nog ingevuld door persoonlijke adviesgesprekken die medewerkers elk jaar kunnen voeren met een Aon-medewerker. Iets waar gemiddeld zo’n vijftig mensen gebruik van maken. ‘Dat zijn niet alleen pensioengesprekken, maar vaak algemene financieel adviesgesprekken’, legt Bonte uit.

Innovatief en enthousiast

De uitvoering van de pensioenregeling is in handen gelegd van BeFrank. ‘Die kwamen uit de tender die we hebben uitgeschreven naar voren als het meest innovatief, laagdrempelig, enthousiast en met een intuïtief portaal. Ze maken het niet moeilijker dan het al is, en kijken wat ons betreft echt anders naar het onderwerp. Niet oubollig, meer vanuit: wat kun je ermee? Welke keuzes heb je zelf? En ze maken dat dan ook mooi zichtbaar voor iedereen.’

Kortom: Van der Plas is behoorlijk tevreden over de tijdige stap die Interfood gezet heeft om over te stappen naar het nieuwe pensioenstelsel. ‘Dat heeft in elk geval gezorgd voor een rustige en grondige voorbereiding. Nu konden we goed de tijd nemen voor alle stappen en de medewerkers goed meenemen bij elke stap.’

Ook ik heb mensen verdrietig gemaakt door te snelle conclusies te trekken

Het is een herkenbare managementfout: te snel oordelen, te weinig luisteren. Ervaren ceo Ineke Kooistra deelt in haar column hoe ze daar zelf de mist mee in ging - en wat ze ervan leerde.

leiders luisteren oordelen

Het is een bekende uitspraak: ‘Als je wilt dat een situatie verbetert, zul je eerst zelf moeten verbeteren.’ Maar oh, wat blijft dit ingewikkeld. Vooral in situaties waarin je op het punt staat een knoop door te hakken: afscheid nemen van iemand, of een beslissing doordrukken omdat jij ervan overtuigd bent dat jouw oplossing de beste is.

Toch is het cruciaal om juist op die momenten eerst naar jezelf te kijken.

De weg ernaartoe

In een eerdere column schreef ik: ‘echte leiders luisteren’. Die woorden klinken simpel, maar ze blijven keer op keer relevant. Zelfs als je als leider weet welke richting of strategie nodig is, draait leiderschap niet alleen om het einddoel, maar ook om de weg ernaartoe. Want hoe je daar komt, maakt het verschil tussen bouwen aan een sterkere organisatie of schade aanrichten – soms zonder dat je het zelf doorhebt.

Neem bijvoorbeeld een situatie waarin je ervan overtuigd bent dat het beter is dat iemand jouw team verlaat. Je kunt kiezen voor de directe aanpak: een kort gesprek, de boodschap overbrengen, pleister er snel af en klaar. Jij hebt je rugzak geleegd, slaapt weer lekker en kunt door.

Verbeter je daarmee echt de situatie? Vaak niet. Onuitgesproken emoties blijven hangen en in een organisatie heeft dat altijd impact. Op de cultuur, op de samenwerking en zelfs op de loyaliteit van andere teamleden – juist die mensen die je misschien dolgraag wilt behouden.

De kracht van luisteren en afstemmen

Hier ben ik zelf in het verleden ook de mist in gegaan; ook ik heb mensen verdrietig gemaakt door te snelle conclusies te trekken. Het mooie is dat ik ervan heb mogen leren en gelukkig achteraf relaties kon herstellen.

Wat wetenschappelijk wordt onderschreven is dat luisteren een van de krachtigste tools van leiderschap is. Uit onderzoek van Zenger & Folkman (2016), gepubliceerd in Harvard Business Review, blijkt dat effectieve luisteraars niet alleen aandachtig luisteren, maar ook reflecteren, samenvatten en vragen stellen. Dit creëert wederzijds begrip én vertrouwen.

Lees ook: Een slimme leider geeft geen oplossingen, maar stelt vragen

Talking stick

Een techniek die ik omarm, komt uit de Indiaanse traditie: de talking stick. Het principe is simpel, maar effectief. Neem de tijd om uit te leggen waarom je niet tevreden bent, hoe je de situatie ziet, en wat jouw gedachten en verwachtingen zijn. Vraag daarna de ander om jouw woorden samen te vatten. Zo weet je of de ander écht heeft geluisterd.

Vervolgens geef je ruimte voor reflectie: hoe ziet de ander de situatie? Wat is hun analyse? Dit vereist dat jij luistert – actief en zonder oordeel.

Wat gebeurt er door dit proces? Twee dingen. Ten eerste ontstaat er een gedeeld begrip. Zelfs als jullie het niet eens zijn, weet je allebei dat je serieus genomen bent. Ten tweede is er ruimte voor onverwachte doorbraken. Misschien ontdekt de ander een oplossing die je zelf nog niet had gezien. Of misschien bevestigt het proces juist dat afscheid nemen de enige juiste keuze is – maar dan wel met wederzijds respect en begrip.

Kleine aanpassingen, grote impact

Het mooie is dat deze aanpak vaak niet meer tijd kost dan de directe route. Sterker nog, de tijd die je investeert in een goed gesprek, verdien je dubbel en dwars terug. Je bouwt aan vertrouwen, een sterkere cultuur en duurzame oplossingen.

Dit alles begint bij bewustwording. Stop, kijk in de spiegel en stel jezelf de vraag: heb ik echt geluisterd? Soms is dat alles wat nodig is om een situatie te laten kantelen.

Dus mijn uitnodiging voor vandaag: neem deze gedachte mee. Geen groot nieuws, maar een kleine herinnering. Misschien is dit net wat je nodig hebt om vandaag iets heel goeds te doen – voor jezelf, voor een ander en voor de organisatie.

Lees ook deze columns van Ineke Kooistra:

Stokoude managementtool weer populair: ‘Weten wat echt waardevol is, geeft rust’

Met de overvloed aan data wordt het voor managers steeds moeilijker om het overzicht te behouden. Daarom keren ze terug naar een stokoude managementtool: Obeya. 'Je hebt echt het gevoel dat je zelf het stuurtje vasthebt en niet constant verrast wordt.'

tim wiegel obeya managementtool
Tim Wiegel (links) en Joris Verheij zijn al jaren fan van Obeya.

De populariteit van de visuele managementtool Obeya is de afgelopen paar jaar enorm gegroeid in Nederland. Maar Obeya is stokoud, stamt uit de jaren negentig en is uitgevonden bij het Japanse Toyota. Hoe zit dat?

Tim Wiegel is dé expert op dit onderwerp. Hij is er al meer dan tien jaar mee bezig, heeft een boek geschreven voor leiderschapsteams – Leiderschap met Obeya – en geeft trainingen via zijn eigen bedrijf Obeya Coaching & Training.

De betekenis van Obeya geeft al een hint naar die toegenomen interesse: grote kamer. ‘Een ruimte waar een team samenkomt om te visualiseren wat belangrijk is en wat het nodig heeft om succesvol te zijn’, legt hij uit aan MT/Sprout.

Waan van de dag regeert

De waan van de dag houdt leiders daar vaak vanaf. Ze zijn bezig met brandjes blussen. ‘Voor managers gebeurt er te veel, er zijn te veel spelers, te veel prikkels, het is gewoon te complex. Als je druk bent, dan maak je onbewust heel snel veel keuzes. Maar zijn dat wel de goede keuzes?’

Veel managers zijn ook niet gewend om in een strategische context te werken, geeft hij aan. ‘Ze hebben een target en dat wordt gehaald, ook al gaat dat regelmatig ten koste van de andere targets in het bedrijf.’

‘Ze werken op eilandjes, vaak taakgericht, op basis van heel veel losse acties. Vergaderen voelt dan ook een beetje als het afwerken van een lange lijst die nooit eindigt. Maar of het nou echt waardevol is, dat is de vraag.’

Lees ook: Leiders moeten vooral niet vertrouwen op economische modellen

Managementtool voor samen

Als die m/v/x-en in één kamer worden gezet, is het probleem dan opgelost? Waar het om gaat, is dat ze van strategie tot uitvoering komen. ‘Maar strategie is vaak een wollig iets. Heel veel teams hebben moeite om dat te vertalen naar iets waar ze morgen mee aan de slag kunnen.’

Managers hebben toch al veel visuele tools, rapporten en andere indicatoren? ‘Maar het echte gesprek over hoe het gaat, wordt daardoor vaak niet gevoerd’, weet Wiegel. Wat hem telkens opnieuw opvalt in de praktijk is dat managementteams vaak geen antwoord hebben op de vraag hoe het met dingen gaat die ze zelf als strategisch belangrijk benoemen.

Dat zijn de indicatoren waar in de Obeya een beeld van wordt gegeven. ‘De helft van die indicatoren blijft soms gewoon leeg. Managers hebben een overvloed aan rapportages, maar daar zit niet tussen wat ze eigenlijk nodig hebben om te zien of het goed gaat of niet.’

Klein maken werkt ook

Medewerkerstevredenheid komt bijvoorbeeld altijd aan bod in zijn sessies met managementteams. ‘Op de vraag naar hoe het daar nu mee gaat, wordt regelmatig verwezen naar een groot onderzoek naar medewerkerstevredenheid van anderhalf jaar oud. Dat zegt dus niks over vandaag.’

Vervolgens vraagt Wiegel hoe er in de tussentijd gewerkt is aan het verbeteren van de resultaten. ‘Dan hebben ze allemaal projecten en programma’s gedaan, geld en middelen besteed. Maar hebben die effect gehad? Hebben ze de juiste dingen gedaan? Dat weten ze niet.’

Managementteams denken vervolgens als oplossing aan een nieuw groot onderzoek, maar dat is helemaal niet nodig. ‘Als je iets belangrijk vindt, dan moet je snel kunnen leren. Dat betekent dat je het kleiner moet maken.’

‘Zo klein dat je morgen al wat resultaten kunt ophalen die een indicatie kunnen geven. Vraag eens aan je eigen team of ze vinden dat de medewerkerstevredenheid de afgelopen maanden is gestegen. Laat ze daar een cijfer voor geven. Bij een te laag cijfer kun je actie ondernemen.’

Vertaling strategie

Duurzaamheid, ook dat vinden organisaties lastig, merkt hij. ‘Managementteams weten niet waar ze moeten beginnen. Dan kan een eerste stap zijn om het IT-team te vragen wat de digitale CO2-voetprint is. Dat is op te vragen bij een datacenter en dat is dan de start voor een benchmark.’

Wiegel wijst erop dat een goede Obeya vooral rust geeft. Wie de ruimte binnenkomt, kan aan de indicatoren in één oogopslag zien hoe het bedrijf er op dat moment echt voorstaat. ‘Je weet wat je moet managen, je weet waar het wel en niet goed gaat.’

De losse acties zijn vervangen door een basis waarop iedereen werkt: van de droom tot de vertaling van de visie en de strategie tot op het niveau van de werkvloer. ‘Dat lukt alleen maar als mensen samen in de Obeya komen, tegen elkaar zeggen: wij hebben één doel. Daar sturen wij hier met elkaar op. We gaan elkaar dus helpen, anders gaan we het niet winnen.’

De kracht is de menselijkheid

Natuurlijk kan dat allemaal ook virtueel worden georganiseerd. Maar dat menselijk contact en het samen uitzoeken, dat ‘doet iets met je’ in zo’n ruimte. ‘Als mensen hun input opschrijven en zelf ophangen, dan is het van hen. Daar hebben ze veel meer verbinding mee, dan even virtueel een cijfertje typen.’

‘De kracht van Obeya is juist de menselijkheid ervan. Het is goed voor de samenwerking van het team. Mensen laten eigenaarschap zien. Er ontstaan in elkaars nabijheid betekenisvolle gesprekken.’

‘Het is die verbinding die heel belangrijk is: met de hogere doelen, met het team en met de werkvloer. Het proces zit niet in het behangen van een muur of borden met papiertjes, maar in het team zelf.’

Lees ook: Iedereen loopt weg met AI, maar niemand praat over de hoge prijs die we ervoor betalen

Bij de Volksbank

Op naar de praktijk. Bij de Volksbank is Obeya op alle niveaus ingevoerd, van het directiecomité tot de teams op de werkvloer, vertelt Joris Verheij, directeur Klantintegriteit & Klantadministratie.

Verheij past Obeya al bijna tien jaar toe. Bij elke start ziet hij dezelfde patronen terugkomen. Het is niet duidelijk wat de gemeenschappelijke doelen zijn, wie waar verantwoordelijk voor is, welke bijdrage ze aan het overkoepelende doel leveren. Dat ziet hij na een paar maanden Obeya al verbeteren.

Hij stuurt in zijn huidige rol meer dan 500 mensen aan. Bij het begin merkte hij dat er veel tijd nodig was om te overleggen. ‘Zelfs in een afdeling die graag samenwerkt voor de resultaten, weten de medewerkers van elkaar niet precies wat ze aan het doen zijn. Ik ben vrij snel tegen de teams gaan zeggen: hang dat maar eens op een muur.’

Vertrouwen geven

‘Wat voor doelen hebben jullie? Wat gaat er goed en wat niet? En ervaar vervolgens wat er gebeurt als je daar het gesprek over voert. Dan zijn er altijd een paar die het spannend vinden om te zeggen dat iets niet goed gaat. Maar je moet ze het vertrouwen geven, dat ze dat gewoon kunnen vertellen.’

Juist die open en transparante cultuur is heel belangrijk voor een Obeya, benadrukt Verheij. Dat voorkomt ook ‘groene watermeloenen’: resultaten die groen zijn aan de buitenkant, maar rood vanbinnen. Wat er verteld wordt, heeft al sneller ‘een hoger waarheidsgehalte’ dan ondoorzichtige rapportages.

Lees ook: Zet cultuur op de eerste plaats, anders kun je groeien vergeten

‘Dat fysieke samenzijn is veel effectiever om vertrouwen en samenwerking te creëren. Je ziet elkaar en je ziet de mimiek. Je hebt geen afleiding, je hebt meer focus en richting.’ Obeya stimuleert echt meer samenwerking en samen leren, is zijn ervaring.

Succes is een teamprestatie

‘Mensen vinden dat soms nog ingewikkeld, maar de mate van succes wordt bepaald door wat je als team doet, niet door wat je als individu doet. Dus als jij het hartstikke goed doet, dan verwacht ik van jou dat je een collega een stapje verder helpt om het ook goed te doen. Je bent maar zo sterk als de zwakste schakel. We halen samen de finish, of we halen hem niet.’

Elke afdeling binnen Volksbank heeft een eigen ruimte voor Obeya, waar iedereen kan binnenlopen. Op de ene muur hangt de strategie met alle kpi’s (key performance indicators), op de andere de initiatieven die zijn uitgezet in de toekomst: de roadmap.

Die twee muren corresponderen met elkaar. Als er bijvoorbeeld verbeteringen worden bedacht, dan moeten die wel bijdragen aan de strategie.

Schakelen kost tijd

Verheij heeft inmiddels een heel andere Obeya dan toen hij ermee startte, merkt hij op. De cijfers over het ziekteverzuim zijn bijvoorbeeld vervangen. ‘Want ziekteverzuim is een uitkomst, geen waardevolle variabele waar je iets aan kunt doen.’ Een betere variabele is het begeleiden van zieke collega’s of begrijpen waarom mensen ziek worden, zodat daarop kan worden gestuurd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het proces kost wel wat tijd. Reken gerust op zes tot negen maanden. ‘Mensen moeten echt schakelen in hun hoofd.  Ze vinden het onwijs lastig om met elkaar in één Obeya te staan en transparant te kijken naar de resultaten.’

‘Dat moet dus goed begeleid worden. Als je die modus van vertrouwen en inzicht eenmaal bereikt hebt, dan is zo’n meeting juist heel leuk. Iedereen weet hoe het gaat met de afdeling. Iedereen weet ook bij wie hij of zij moet zijn bij problemen.’

Geen verrassingen meer

‘Er zijn geen misverstanden over wie waar verantwoordelijk voor is. Je hebt echt het gevoel dat je zelf het stuurtje vasthebt en niet constant verrast wordt.’ Verheij houdt één keer per twee weken een Obeya en trekt daar één hele ochtend voor uit.

Vier meetings van drie kwartier. En dan weet hij precies hoe het met zijn teams gaat. ‘Dat geeft rust om in complexere zaken te stappen of me bezig te houden met de dingen die niet goed gaan.’

Lees ook: Feiten en cijfers vervreemden, vertel als leider liever verhalen