Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De verborgen prijs van goedkope flexkrachten: ‘2025 kan een kantelpunt worden’

Steeds meer bedrijven willen flexwerkers voor een zo laag mogelijke prijs. Uitzendbureaus werken zich uit de naad om hieraan te voldoen, maar dat gaat niet lang meer goed. In 2025 kan dit zorgen voor grote problemen, schrijft ervaren ceo Ineke Kooistra.

flexwerk goedkoop arbeidsmarkt

Cultuur is niet zomaar een randvoorwaarde; het is de hoeksteen van je succes als organisatie. Daar heb ik de afgelopen jaren veel over geschreven. Cultuur bepaalt of je mensen blijven, groeien en uiteindelijk schitteren, of dat ze teleurgesteld vertrekken.

Een sterke cultuur trekt talent aan, maar een toxische cultuur is een garantie voor falende resultaten. Hier ligt de verantwoordelijkheid van leiderschap. Geef je niet het juiste voorbeeld? Dan bouw je een huis op drijfzand, en we weten allemaal hoe dat afloopt.

De klantrelatie onder de loep

Er is ook een ander soort cultuur: de cultuur die je bouwt in de relatie met je klanten. Want wie goed voor zijn mensen zorgt, kan goed voor zijn klanten zorgen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar wat als die klanten niét goed voor jou zijn?

In de flexbranche is dit een zeer actueel thema. Niet alleen zijn de marges in de branche sterk onder druk komen te staan, ook is de kostprijs voor flexibele arbeid in de afgelopen jaren flink gestegen door overheidsmaatregelen.

Er wordt geprobeerd om flex minder aantrekkelijk te maken, maar ondertussen weten we ook dat flexibel werken enorm populair is onder werkenden zelf. Zeker in Nederland, waar flexibele arbeid juist vaak een opstap is naar een vaste baan. Het is een cruciaal kanaal om mensen – die graag willen – kansen te bieden op de arbeidsmarkt.

Lees ook: De winnaars en verliezers in het paniekvoetbal over zzp

Flex als motor voor groei

Wat veel bedrijven niet beseffen, is dat flexibele arbeid ook een krachtige motor is voor ontwikkeling en groei. Staffing- en recruitmentorganisaties richten zich steeds meer op ontwikkelingstrajecten in combinatie met leren op de werkplek.

Deze combinatie biedt een unieke kans om niet alleen de mismatch op de arbeidsmarkt te verkleinen, maar ook om werkenden beter voor te bereiden op de toekomst. In een artikel in het FD schreef ik hierover: flexibele arbeid biedt niet alleen vrijheid voor werkenden, maar draagt ook bij aan het succes van organisaties die begrijpen hoe waardevol deze werkvorm is.

Structurele schaarste vraagt om een nieuwe aanpak

De realiteit is dat we midden in een tijdperk van structurele schaarste zitten. Recente cijfers laten zien dat er nog altijd 44 vacatures per duizend banen openstaan in Nederland, met uitschieters in sectoren zoals de bouw, waar de spanning extreem hoog blijft.

Het vinden en behouden van talent is al uitdagend genoeg. Mensen zijn dus geen kantoorartikelen die je voordelig kunt inkopen. De gedachte dat je ‘volume-mensen’ tegen de laagste prijs kunt aanschaffen, is niet alleen achterhaald, maar destructief.

Zet dit door, dan voorspel ik een enorm kantelpunt in 2025. Bureaus kiezen hun klanten en bedrijven gaan nog verder stagneren in hun groei, omdat ze geen leveranciers meer kunnen vinden.

Het echte probleem: verlies draaien op klanten

Wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat flexleveranciers vaak verliezen draaien op klanten. Niet omdat ze hun werk niet goed doen, maar juist omdat ze koste wat kost hun afspraken willen nakomen. Zonder extra te vragen, leveren ze meer dan afgesproken – vaak ten koste van hun eigen marges.

Dit is geen pleidooi om staffing- of recruitmentbureaus zielig te noemen, integendeel. Het gaat hier om iets fundamenteel anders: het besef dat deze bureaus met hun kennis, ervaring en mogelijkheden veel meer zouden kunnen betekenen voor kandidaten als ze wat meer ruimte kregen. Er is zoveel mogelijk om de mismatch op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Wederzijds respect als sleutel tot succes

Een gezonde samenwerking vraagt om wederzijds respect. Naast de afdeling inkoop zou het zeer wenselijk zijn om andere afdelingen zoals hr, operatie en de directie een plaats aan de pricing-tafel te geven. Uiteindelijk is een sterke partnerrelatie niet alleen beter voor de bureaus, maar vooral voor de kandidaten én de lange termijn van je organisatie.

Mijn oproep is dan ook: kijk verder dan spreadsheets en de kortetermijnkortingen. Een partnership draait om bouwen, niet afbreken. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we in een krappe arbeidsmarkt de juiste mensen op de juiste plekken blijven krijgen.

Lees ook deze columns van Ineke Kooistra: