Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Expertpanel

STELLING Een nieuwe directeur kan niet omschrijven wat zijn adviesbureau nu eigenlijk doet. Zijn bedrijf (40 fte) is een steeds losser geheel en, erger, ook de scheidslijn tussen de eigen organisatie en de netwerken van de consultants wordt steeds onduidelijker. Moet hij de organisatie stroomlijnen? Of moet hij een nieuwe vlag bedenken voor z’n lading, met daarbij de vraag: hoe doe je dat?

‘Moet ik onze consultants aan de lijn leggen?’

Rob Pols ceo ict-dienstverlener AtosOrigin

“Is een organisatie het spoor bijster, dan is er maar één plek om te beginnen: de klant. Wat willen zij en wat is hun beeld van de organisatie? Ik zou met 10 klanten om tafel gaan zitten en die vraag stellen. De vervolgvraag is dan: is mijn organisatiestructuur een reflectie van de wensen van die klanten?
De volgende stap is dan focus aanbrengen. Dit bedrijf kan met zijn 40 medewerkers maximaal 3 focusgebieden bieden, maar 2 is nog beter. Dan moet je dus ook kritisch kijken naar de mensen die er werken. Wie passen er bij die focus en wie niet? Een deel zal afvallen, die posities kun je vullen met passende mensen en zo de focus van de organisatie scherper krijgen.
Ik vermoed dat in het verleden de eigen ambitie te veel leidend geweest is en niet de wens van de klant. Het is beter om goeroes en nieuwe ontwikkelingen te volgen.
Daarnaast heeft het management een cruciale rol. Bij organisaties tot 10 man draagt sociale controle bij aan de focus. Met 40 mensen verwatert die en dat leidt ook tot een diffuser beeld. Het management moet op dagelijkse basis sturen op de eenheid van de bedrijfsactiviteiten.”

Hein Knaapen directeur human resources KPN

“Mijn eerste baas bij Philips leerde me een belangrijke les: als je niet in 1 A4’tje kunt uitleggen wat je doet, heb je het zelf niet begrepen. Dit is bij deze organisatie ook aan de hand. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor deze wanorde: toegeeflijkheid, gebrek aan kritische zin, te veel middelpuntvliedende krachten, gebrekkige leiding, kies maar. Maar ongeacht de oorzaak, de verandering moet beginnen bij de heroriëntatie op waar de organisatie voor is. Welk product of welke dienst leveren we nu eigenlijk? Dat is het makkelijkste deel.
Daarna volgt het lastige deel: de professionals zullen opnieuw moeten worden gedisciplineerd. Zij moeten terug naar het werk waar ze oorspronkelijk voor zijn aangenomen. De professionals zijn in de periode dat het bedrijf niet strak werd aangestuurd een eigen leven gaan leiden. Dat terugdraaien is een lastig proces, vaak ook een bron van veel arbeidsconflicten. Ik hoop voor de directeur dat hij daarvoor de ruggengraat heeft en dat niet al te veel medewerkers een in steen gebeitelde -arbeidsovereenkomst hebben. Het is een noodzakelijke fase waar hij met zijn bedrijf doorheen moet. Want als hij dat niet doet, kan hij wel vergeten dat zijn organisatie impact krijgt of – voor zover nog aanwezig – houdt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onno Maathuis zelfstandig adviseur en founding father van adviesbureau De BR-ND Positioneringsgroep

“Deze directeur moet het in de eerste plaats niet hebben over zijn bedrijf, maar over de markt waarop hij opereert. Hoe hij met zijn organisatie op die veranderende markt inspeelt, dát moet zijn verhaal zijn. Een lossere netwerkstructuur kan dan juist heel verstandig zijn. De organisatie stroomlijnen en terug in het harnas jagen is het terugdraaien van de klok. Zou ik niet doen.
Beter is het om te ‘hercategoriseren’, zoals dat in jargon heet: een nieuwe beschrijving voor je activiteiten vinden. Oliebedrijven zijn nu bijvoorbeeld energieleveranciers geworden, ze doen niet meer alleen in fossiele brandstof. Of neem Durex, eens condoomfabrikant gericht op bescherming, nu leverancier van een breed assortiment ‘speelgoed voor volwassenen’. Zo kun je ook stellen dat de termen ‘consultant’ en ‘adviseur’ eigenlijk verouderd zijn. Kennisintensieve organisaties werken in netwerkverband. De directeur kan dus beter daar een visie op formuleren. Waarom is zijn organisatie beter in het leggen van verbindingen dan zijn concurrent? Dat moet zijn verhaal zijn. Misschien moet hij ook naar een nieuwe term om zijn voormalige consultants te duiden.”

 

Startups slaan alarm over Nederlandse optieregeling: ‘We verliezen in rap tempo bedrijven aan VS, VK en Israël’

Nederlandse startups moeten hun werknemers makkelijker kunnen belonen met opties of aandelen, anders loopt ons land toekomstig startupsucces mis. Ondernemer Robert Gaal is de petitie 'Vliegwiel' gestart om het kabinet in beweging te krijgen. 'Zoals het nu is geregeld, is het voor niemand goed.'

robert gaal vliegwiel aandelen startups
Robert Gaal wil werknemersparticipatie makkelijker maken voor startups en startte daarom een petitie op Vliegwiel.nl.

Op Vliegwiel.nl staat de petitie, die volgens Gaal inmiddels door honderden oprichters van startups en ook investeerders is ondertekend. ‘We hebben het talent. We missen het vliegwiel’, staat boven het manifest, dat ervoor pleit om nu echt een eind te maken aan alle fiscale en administratieve rompslomp die het zo lastig maakt voor startups om werknemers te belonen met aandelen of opties.

‘Complexe regelgeving houdt dus de economie en het innovatievermogen van Nederland tegen’, aldus de petitie. ‘Wij zijn nu in rap tempo veelbelovende bedrijven aan het verliezen aan landen zoals de VS, het VK, Israël, en andere landen waar dit wel goed geregeld is. Om het toekomstige verdienvermogen veilig te stellen moet Nederland een andere koers inslaan.’

Drie eisen aan de overheid

De petitie roept de overheid op om drie maatregelen te nemen:

  • Een specifieke belastingfaciliteit voor startups: zorg dat bedrijven tot 15 jaar oud gebruik kunnen maken van voordelige regels rondom werknemersparticipatie.
  • Belasting heffen bij verkoop: pas belastingheffing toe op het moment dat aandelen verhandelbaar zijn, niet eerder.
  • Minder administratie: vereenvoudig de regels, bijvoorbeeld door een vermogenswinstbelasting (capital gains tax) zoals andere landen die hebben.

Onder de ondertekenaars zijn bekende namen als Daniel Gebler (cto van Picnic), Adriaan Mol (Mollie), Eric Klaassen (Crisp) en Jorn van Dijk, die zijn startup Sofa ooit verkocht aan Facebook.

Nederland loopt achter op buitenland

De grote lijn: in de strijd om talent en innovatie speelt werknemersparticipatie een cruciale rol. Vergeleken met landen als de VS, Engeland en pakweg Estland blijft Nederland hiermee enorm achter. Het huidige beleid frustreert niet alleen ondernemers, maar beperkt ook de groei van het Nederlandse startup-ecosysteem, aldus de petitie. Het vliegwieleffect, waarbij werknemers van succesvolle startups zelf gaan investeren of nieuwe startups beginnen, blijft hierdoor uit.

Terwijl Nederland de afgelopen jaren toch best een paar bedrijven heeft voortgebracht die miljarden waard zijn. Adyen is het bekendste voorbeeld. Medeoprichter en cto Arnout Schuijff investeert in startups en heeft zelf ontslag genomen om zich te storten op zijn eigen kassa-startup Tebi. Verschillende ex-Adyenners begonnen ook met een eigen startup, maar er is geen legertje Adyen-miljonairs ontstaan dat het vliegwiel een zwieperd gaf. ‘Er zijn helaas te weinig investeerders uit voortgekomen’, stelt Gaal vast.

Lees ook: De ‘Adyen-maffia’ blijft uitdijen: deze startups zijn opgezet door ex-medewerkers

Administratief gedoe

Gaal is al meer dan 15 jaar actief in de startupwereld, richtte onder meer Wakoopa en Karma op, werkte in de VS voor Google en zet met zijn nieuwste startup Vesper met AI geschreven verhalen om in games. Hij is zelf min of meer onderdeel van dat vliegwiel: zijn investeerders waren in het verleden medewerkers die financieel meeliftten op het succes van de startups waar ze werkten. Zelf investeert hij in andere startups, geeft ze advies en kent zijn medewerkers ook aandelen en opties toe.

‘Maar als een beginnende founder me vraagt hoe dat werkt, moet ik een uurtje met hem gaan zitten om uit te leggen hoe het systeem met certificaten van aandelen en het administratiekantoor dat je ervoor moet oprichten werkt. Het kan dus wel, maar het is zoveel administratief gedoe dat iemand alleen maar kan concluderen: dat regel ik later wel.’

Halve maatregel

De fiscale behandeling van werknemersaandelen en -opties is eigenlijk al zo lang als Gaal zelf onderneemt een steen des aanstoots. In 2023 is die dankzij een wetswijziging iets vriendelijker geworden: medewerkers hoeven niet meteen af te rekenen met de fiscus als ze opties of aandelen krijgen toegekend, maar kunnen dat moment uitstellen tot de aandelen verhandelbaar worden.

Maar dat is wat de actie Vliegwiel betreft een halve maatregel. ‘Dan moet je nog steeds belasting betalen terwijl je het geld nog helemaal niet hebt. Je zou pas moeten afrekenen zodra je ze daadwerkelijk verkoopt’, vindt Gaal. In Engeland is dat zo geregeld, maar ook Frankrijk en Duitsland hebben de afgelopen jaren gekozen voor een vergelijkbaar regime.

En die administratie rond werknemersparticipatie kan ook veel simpeler, dat weet Gaal van de twee startups die hij in de VS oprichtte. ‘Je reserveert een pool aandelen voor je mensen, die pool leg je vast bij de notaris en vervolgens hou je zelf bij wie wat krijgt.’

Lees ook: 99 manieren om je medewerkers te belonen, ook zonder geld

Lobby van Constantijn en DSA

Nu is Gaal niet de eerste die aandacht vraagt voor een vriendelijkere behandeling van werknemersaandelen. Techleap-boegbeeld prins Constantijn en de Dutch Startup Association (DSA) lobbyen daar ook al jaren voor – met die wetsaanpassing uit 2023 als voorlopig resultaat. ‘Exact, net als VNO-NCW en NLGroeit zich er sterk voor maken’, reageert Gaal. ‘Maar het is nu voor het eerst dat individuele founders hun stem laten horen.’

Ook in de Tweede Kamer leeft het onderwerp. In november riep VVD-kamerlid Wendy van Eijk minister Eelco Heinen van Financiën op om de belastingregels meer in lijn te brengen met die in andere landen. Dat leidde een maand later tot het rapport Opties voor groei, opgesteld door fiscaal adviesbureau Archipel.

Alles wordt gezien als loon

Nederland staat op plek 22 van 25 landen als het gaat om aantrekkelijke optieregelingen, staat daarin te lezen. Slechts 4 procent van de aandelen van Nederlandse bedrijven is in handen van medewerkers, vergeleken met 19 procent in de VS. ‘Het probleem is dat we in Nederland alles wat er gebeurt tussen werkgever en werknemer als loon beschouwen’, zegt Bas Jorissen van Archipel. Hij vergelijkt het met de lunch, die ook als loon in natura moet worden opgeteld bij het loon van medewerkers.

‘Maar als je het startupklimaat wilt faciliteren omdat startups een belangrijke banenmotor zijn die bijdraagt aan de innovatiekracht die Nederland een grotere autonomie geeft, moet je werknemersparticipatie faciliteren voor startups. Het maakt ze competitiever ten opzichte van grote ondernemingen die meer salaris kunnen betalen. Het is ook bewezen dat mede-eigenaarschap leidt tot grotere betrokkenheid van werknemers en beter presterende ondernemingen, nog los van het vliegwieleffect waar Robert aandacht voor vraagt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Symbolische wetswijziging

Wat de fiscalist betreft worden aandelen en opties ook in de aangepaste wet nog te zwaar belast doordat ze als loon worden beschouwd. ‘De wetswijziging in 2023 was van symbolische waarde: eindelijk werd naar de sector geluisterd. Maar net als andere landen zou Nederland dat loonpoortje kunnen overslaan en werknemersaandelen als vermogen kunnen belasten. Dan wordt pas afgerekend over de vermogenswinst bij verkoop.’

En ja, er zijn alternatieven als ‘virtuele’ aandelen en stock appreciation rights ofwel SAR’s, maar die komen neer op een bonusregeling. ‘Daarmee bind je je werknemers niet als er een jaar geen winst te verdelen valt’, zegt Jorissen. ‘Bovendien zijn investeerders er niet dol op. Amerikanen kennen alleen maar opties en aandelen, de rest willen ze niets mee te maken hebben.’

Investeerder Pauline Wink over lagere klimaatambities: ‘Impact blijft financieel sterk model’

Politiek en bedrijfsleven schroeven de klimaatambities terug, maar er zijn nog steeds startups die impact combineren met een sterk financieel businessplan. Zegt Pauline Wink, oprichter van 4impact Capital en voormalig Goldman Sachsbankier. 'Iedereen ziet dat bedrijven duurzamer moeten worden, en dat partijen met een goede oplossing voor hun eindklant rendement opleveren.'

4impact capital pauline wink

De eerste decreten die de Amerikaanse president Trump met veel misbaar ondertekende, lieten er geen misverstand over bestaan: weg met het klimaatakkoord van Parijs, een einde aan DEI-beleid en drill, baby, drill.

Minder spectaculair, maar toch onmiskenbaar, zijn klimaatambities in Nederland en Europa teruggeschroefd. Door de politiek, maar ook door grote bedrijven als Unilever.

Lees ook: Unilever-baas Hein Schumacher neemt definitief afscheid van gedachtegoed Paul Polman: ‘Hij zit gevangen in kuddekapitalisme’

Inzet op sterk financieel businessmodel

Is dit nog wel een vruchtbare omgeving om te investeren in climate tech, digitale platformen die het aannemen van mensen inclusiever maakt en andere tech for good?

Natuurlijk wel, zegt Pauline Wink, medeoprichter van venture capital-firma 4impact Capital. ‘We zijn niet blind voor de realiteit, en dat cleantech scaleups failliet gaan helpt ook niet. We nemen het mee in onze bedrijfsanalyses. Maar we zetten van begin af aan in op startups met een sterk financieel businessmodel.’

‘Duurzaam’ is vaak synoniem voor energiekosten verlagen, minder grondstoffen gebruiken en bedrijfsmiddelen of je werknemers efficiënter inzetten. ‘Je klanten verbeteren hun marges of vergroten hun omzet. En in de elektriciteitsmarkt is nu veel technologie nodig die überhaupt mogelijk maakt dat bedrijven kunnen groeien binnen de bestaande schaarste aan netcapaciteit.’

Alleen startups die geld verdienen aan innovatie die door regelgeving min of meer wordt opgelegd, zullen meer geduld moeten hebben als die wetgeving wordt opgeschort of afgezwakt.

Van Goldman Sachs naar 4impact Capital

Bovendien zijn de onderliggende trends niet veranderd, maar is de acceptatie veel groter. ‘In 2018 moesten we in meer dan de helft van onze pitches uitleggen hoe we met impactinvesteringen marktconform rendement konden behalen. Nu komt dat nog maar sporadisch aan de orde. Iedereen ziet dat bedrijven duurzamer moeten worden, en dat partijen met een goede oplossing voor hun eindklant rendement opleveren.’

Met of zonder greenlash: er is geld te verdienen met duurzame en sociale business. Die zakelijke blik op impact-investeren gaat verder terug dan 4impact Capital zelf, de vc die Wink samen met Ali Najafbagy opzette. Beiden deden een technische studie, maar kennen elkaar van zakenbank Goldman Sachs. ‘Toen ik afstudeerde was het de trend om naar multinationals te gaan, naar strategische consultants of investment banking.’

Profiel 4impact Capital

Naam: 4impact Capital
Fondsen: 4impact Fund I (16 miljoen euro) en Fund II (68 miljoen euro)
Scope: Digital tech for good
Geografische focus: Benelux, DACH-landen en Scandinavië
Ticket size: pre-seed tot Series-A (van tonnen tot miljoenen)
Portfolio: o.a. Satteligence, Equalture, Etpa, Coolgradient, Carbon Equity, Solar Monkey, Quan

Wink zelf werkte in Londen en New York aan grote financieringen in onder meer de energiebranche. Terug in Europa richtte ze zich binnen Goldman Sachs op venture capital-activiteiten. ‘We investeerden veel in technologie, we deden ook al duurzame investeringen. De groep investeerde bijvoorbeeld vroeg in windturbinefabrikant Nordex.’

Internationale ervaring in Nederland

Later werkte ze voor een Londens private credit-fonds in Nederland en kwam ze oud-Goldman-collega Najafbagy weer tegen, die sinds 2015 als angel investeerde in impactvolle techstartups en een Brits fonds meehielp bij het vinden ervan.

‘Als we elkaar zagen, ging het altijd over wat hij in de markt zag qua innovatie en oplossingen’, vertelt Wink. ‘We zagen dat er zoveel gebeurde in Nederland, een prachtig land voor innovatie. Terwijl er op dat moment best beperkte mogelijkheden waren voor financiering.’

In 2018 besloten ze samen 4impact Capital op te richten. ‘Het was voor ons een mooie kans om al die internationale ervaring terug te brengen naar Nederland.’

De strategie van 4impact Capital rust op drie pilaren: impact, digitale technologie en sterk financieel rendement. ‘We willen bijdragen aan het oplossen van wereldproblemen, maar wel op een manier waarbij we onze kennis en netwerk blijvend kunnen inzetten’, legt Wink uit. ‘Aan de klimaatkant zie je dat 2024 het heetste jaar ooit was, met temperaturen die het klimaatdoel van Parijs al overschreden. Aan de zorgkant hebben we ermee te maken dat nu al 20 procent van de bevolking boven de 65 jaar is, en dat aandeel loopt hard op. Daar liggen grote uitdagingen.’

Impact met AI, big data en remote sensing

Het fonds investeert in bedrijven die technologie inzetten om deze problemen aan te pakken. Zoals Satelligence, dat satellietdata en AI combineert om ontbossing tegen te gaan voor klanten als Unilever en Mondelez. Of Deftpower uit Arnhem, dat slim laden van elektrische auto’s mogelijk maakt. Aan de sociale impactkant zijn Equalture (jobkandidaten werven zonder bias) en Quan (welzijn en performance van teams) bekende startups.

Wat technologie betreft, kijkt 4impact Capital vanaf het begin al naar startups rond AI, big data en remote sensing. Ongeveer 70 procent van de portfolio dat de afgelopen jaren is opgebouwd, richt zich op klimaat en milieu, de rest op sociale impact.

Smart Money

Wie zijn de meest actieve Nederlandse investeerders in startups en scaleups, hoe kijken ze aan tegen founders en op welke businessmodellen en technologie zetten ze in? MT/Sprout geeft ze in de serie Smart Money de vloer. Lees eerdere interviews uit de reeks »

Tweede fonds van 68 miljoen

Met een omvang van 16 miljoen euro was het eerste fonds van Wink een startpunt, inclusief seedkapitaal van RVO en bedoeld om te bewijzen dat de gekozen strategie klopte. In oktober 2024 sloot 4impact Capital zijn tweede fonds op 68 miljoen euro. Het European Investment Fund (17,5 miljoen) en Invest-NL (7,5 miljoen) stapten in, naast Oost NL, RVO, family offices en ‘een leuke internationale mix’ van vermogende particulieren.

Een enorme sloot geld, maar toch niet de 100 miljoen waarop de fondsmanagers eerder hadden ingezet. Een gevolg van klimaatmoeheid?

Wink: ‘Het is de afgelopen tijd niet de meest makkelijke markt geweest voor venture capital om geld op te halen. Klanten hebben meer keuze uit impactfondsen, soms hebben ze hun geld nog vastzitten of zijn ze voorzichtig met nieuwe commitments. Desondanks hebben we niet onze ambitie teruggeschroefd en zijn we enorm blij met een vier keer zo groot fonds.’

Driehoek met Redkiwi-founder Straatman

Het nieuwe fonds richt zich op seed- en series A-investeringen en is vanuit Nederland ook in het buitenland actief, in België, de Duitstalige landen en de Nordics. ‘We reserveren bewust veel kapitaal voor vervolgfinanciering. Een learning uit de financiële crisis die ik bij Goldman Sachs bewust heb meegemaakt: je wilt in je winnaars kunnen blijven investeren.’

Inmiddels is Victor Straatman, medeoprichter van digital agency Redkiwi, een derde partner. ‘Ali en ik komen uit de financiële wereld, maar als persoonlijkheid zijn we heel aanvullend. Met Victor als ondernemer erbij vormen we een mooie driehoek.’

4impact Capital is een sparringpartner voor founders en ondersteunt waar nodig. Wat voor soort founders passen in het portfolio? Wink ziet graag internationale ambitie en doorzettingsvermogen terug bij haar startupteams. ‘Zo kunnen we onze internationale kennis en ons netwerk goed inzetten. De passie om te willen bouwen is echt belangrijk, en je moet met tegenslagen weten te dealen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen last van fomo

De eerste investeringen van het grote fonds gingen naar onder meer Coolgradient (energiebesparing voor datacenters) en Carbonfuture (carbon removal credits).

‘We nemen veel tijd voor investeringen, spreken persoonlijk af om de founders en hun bedrijf goed te leren kennen’, zegt Wink over de aanpak. ‘We hebben niet zo’n last van fomo. Als we nog twijfels hebben, weten we dat we nog niet genoeg weten. Het team is enorm belangrijk voor ons.’

Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt? ‘De grote mond is nu wel weg’

Premium - Jumbo presenteerde zich jarenlang als grote uitdager van Albert Heijn, maar levert nu voor het derde jaar op rij marktaandeel in. Is de aanval op de Zaanse concurrent definitief mislukt? Nee, zeggen deskundigen, maar de klappen van afgelopen jaren hebben het Brabantse familiebedrijf wel meer nederigheid bijgebracht.

jumbo albert heijn supermarkt strijd
Het distributiecentrum van Jumbo in het Brabantse Veghel. Foto: Karol Serewis/Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Chapter haalt 3 miljoen op voor AI-hulpje voor monteurs: ‘Installatiewerk lijkt steeds meer op IT’

De Amsterdamse startup Chapter heeft 3 miljoen euro opgehaald om met AI installateurs te helpen bij het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen. 'We willen de energietransitie versnellen', zegt mede-oprichter André Haardt, die eerder naam maakte met Squla.

chapter rutger laman trip andré haardt
Rutger Laman Trip (L) en André Haardt willen met Chapter de energietransitie versnellen.

Een wereld die verduurzaamt heeft meer installateurs nodig. Maar nog belangrijker: de huidige installateurs moeten efficiënter kunnen werken. Met die gedachte haalt het Amsterdamse techbedrijf Chapter 3 miljoen euro op bij investeerders Rubio Impact Ventures en CapitalT.

Het bedrijf van voormalig Squla-oprichter André Haardt en Rutger Laman Trip wil met kunstmatige intelligentie de energietransitie versnellen. ‘We zien dat installateurs steeds meer moeite hebben met de toenemende complexiteit van hun werk’, zegt Haardt.

Complexe energiesystemen

Waar consumenten vroeger alleen zonnepanelen wilden, vragen ze nu om complete installaties met warmtepompen, thuisaccu’s, laadpalen en energiebeheersystemen. Deze apparaten komen van verschillende fabrikanten en werken niet altijd goed samen. Dat leidt tot meer vragen en problemen tijdens de installatie.

‘Het installatiewerk lijkt steeds meer op IT’, aldus Haardt. ‘We hebben monteurs gesproken die twintig apps van fabrikanten op hun telefoon hebben met montagehandleidingen en andere informatie. Ze weten gewoon niet waar ze moeten beginnen.’

Aan de andere kant krijgen de fabrikanten steeds meer service- en storingsvragen binnen van technici. Ze bieden wel trainingen en handleidingen aan via een app, maar die zijn vooral gericht op hun eigen product – niet op het oplossen van problemen bij complexe installaties waarin hard- en software van verschillende leveranciers moet samenwerken. ‘De huidige communicatiemiddelen voldoen niet meer’, concludeert Haardt.

Kennisbank in je broekzak

Dat probleem lost Chapter op, met een kennisbank die draait op AI van OpenAI en Google Gemini. Het model is getraind met duizenden documenten, van productinformatie en instructievideo’s tot trainingsmateriaal van de fabrikanten.

Loopt een monteur tegen een probleem aan, dan stelt hij of zij een vraag aan de app. De chatbot kan tot 80 procent van de vragen direct afhandelen, claimt Chapter. Dat scheelt belletjes met de klantenservice van de fabrikant. Die kan zich daardoor richten op complexere vragen.

De app is geïntegreerd met diverse kanalen, zoals het CRM-systeem van de fabrikant. En de kennis is beschikbaar in meerdere talen. Een monteur uit Polen kan in het Pools een vraag stellen aan een Nederlandstalige handleiding en het antwoord weer in het Pools terugkrijgen, legt Haardt uit. Via een aparte monteurs-app (‘Een soort zakelijke WhatsApp’) kunnen monteurs ook met elkaar praten in verschillende talen.

‘We willen het werk in deze sector democratiseren’, zegt Haardt. ‘Zodat mensen met andere achtergronden ook kunnen bijdragen aan de energietransitie.’

Van onderwijs-app naar energietransitie

Haardt is geen onbekende in de Nederlandse techwereld. In 2009 richtte hij het online leerplatform Squla op, dat uitgroeide tot een van Europa’s meest toonaangevende onderwijsplatformen. Miljoenen schoolkinderen verbeterden hiermee hun leerprestaties. In 2020 verkocht hij het bedrijf aan investeringsmaatschappij NPM Capital.

Met Chapter sloeg hij in 2021 een nieuwe weg in, al bleef Haardt actief in de edtech. Het bedrijf begon als een platform om mensen om te scholen naar werk in de energiesector, via hapklare digitale opleidingen. Dat bleek lastig schaalbaar.

Dus verschoof de focus naar het ondersteunen van bestaande installateurs, die worstelen met de toenemende complexiteit van hun werk. ‘Toen we nauwer gingen samenwerken met installatiebedrijven werd het steeds duidelijk dat daar een bottleneck zit die ervoor zorgt dat de energietransitie stokt’, aldus Haardt.

Van pilots naar licentiemodel

Chapter werkt inmiddels samen met twintig installatiebedrijven in Nederland, goed voor honderden monteurs. Die hebben toegang tot documentatie van meer dan honderd fabrikanten die is verwerkt in de kennisbank.

Met een deel van de fabrikanten heeft Chapter een samenwerking. Zij kunnen zelf materiaal aanleveren en hun klantenservice integreren in de app. Dat gaat nu nog om pilots van drie maanden, om ze te laten ervaren hoe het systeem werkt. De fabrikanten krijgen onbeperkt toegang tot het platform en kunnen dat ook aanbieden aan installatiebedrijven met wie ze samenwerken.

chapter team
Het team van Chapter. Foto: Chapter

Dit jaar wil Haardt nog meer fabrikanten strikken voor zo’n proefperiode en ze uiteindelijk overtuigen om een licentie af te sluiten. ‘Dat zal een model naar gebruik zijn’, legt hij uit. ‘Een combinatie van het aantal medewerkers dat het gebruikt en een aantal credits. Dat zie je vaker bij AI-bedrijven.’

En Chapter kijkt voorzichtig al naar Frankrijk en Duitsland. Verschillende fabrikanten willen de AI-oplossing uitrollen in meerdere landen om lokale installateurs te helpen.

Nederlandse investeerders

In de zoektocht naar financiering sprak Haardt met investeerders uit verschillende sectoren – van climate tech en edtech tot HR – in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam hij uit bij CapitalT en Rubio Impact Ventures: twee Nederlandse partijen.

‘Het is fijn dat ze hier zitten’, zegt Haardt. ‘Maar ze opereren internationaal. Hun portfoliobedrijven zitten door heel Europa, en soms ook daarbuiten. En het zijn investeerders die kunnen meegroeien met het bedrijf.’

Maar de doorslag gaf de feeling met het ondernemerschap van beide investeerders. Haardt had veel contact met Ilonka Jankovich, partner bij Rubio en zelf voormalig ondernemer. En Janneke Niessen startte en verkocht twee techbedrijven, voordat ze samen met Eva de Mol CapitalT begon.

‘Ik heb weleens investeerders gehad waarbij het al snel alleen maar over de cijfertjes en financiën ging’, zegt Haardt. ‘In deze fase is het vinden van de juiste product-market fit en distributiekanalen veel belangrijker. Daar hebben zij veel ervaring mee.’

Chief product officer van Squla

En die 3 miljoen euro? Die gaat Chapter voornamelijk gebruiken om het product verder te ontwikkelen. Bij de vijftien medewerkers ‘komt nog wel het een en ander aan mensen bij’, aldus Haardt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Oktober vorig jaar startte Peter Hofstede als chief product officer, die bij Squla dezelfde functie vervulde. ‘Hij heeft bij ons in recordtijd een team opgebouwd van AI-specialisten, developers en content-experts.’

Hofstede hoefde niet lang na te denken over het aanbod. ‘Hij had net een dramatisch project thuis achter de rug, met zonnepanelen en een warmtepomp, dat was misgegaan’, vertelt Haardt. ‘Toen ik hem uitlegde wat ik aan het doen was, begreep hij het helemaal.’

Deze 12 startups zijn in de race voor de Startup van het Jaar 2025

De kop is eraf wat 2025 betreft, tijd dus voor de nieuwste editie van de Startup van het Jaar-verkiezing. Dit zijn de 12 meest veelbelovende startups waarvan we in 2025 nog veel meer zullen horen. Wie is jouw favoriet voor de award? Stem en stuur de beste startups naar de finale.

startup van het jaar 2025 genomineerden

Goede startupondernemers geven we graag een podium. Liefst elke dag, maar de meest veelbelovende toppers mogen jaarlijks nog eens extra schitteren tijdens de verkiezing van de MT/Sprout Startup van het Jaar.

De redactie heeft daarvoor net als andere jaren een sterke shortlist samengesteld met 12 startups die het afgelopen jaar van zich hebben laten horen. De vier beste daarvan zullen op 11 februari pitchen voor de titel Startup van het Jaar 2025 en de schitterende (nou ja) beker. Ook jij als bezoeker van MT/Sprout krijgt een stem in deze verkiezing, lees vooral even hoe en wat.

Startups to watch

Maar eerst die ondernemers. Ook in 2024 passeerden op MT/Sprout weer talloze startups de revue. Vaak als Startup to Watch, de rubriek waarin we al jaren de beste ondernemers met de opmerkelijkste businessplannen laten shinen.

Verder waren het ophalen van funding of andere mijlpalen vaak aanleiding om de startupondernemers te spreken. Met veelbelovende businessplannen, een disruptief aanbod of baanbrekende technologie spelen succesvolle founders zich natuurlijk sowieso sneller in de kijker.

Bekijk hier de 12 startups en stem!

 

Shortlist van 2025

Hoe de shortlist in 2025 eruitziet? Het is een bescheiden staalkaart van waar startup-founders en investeerders zich de afgelopen periode op focusten. Dat levert een bont gezelschap op, actief in uiteenlopende branches met verschillende technologie – bij potentieel snel opschalende business is de techcomponent een belangrijke gemene deler. En natuurlijk ambitie, vervat in een BHAG (big hairy audacious goal) om je vingers bij af te likken.

Startup van het Jaar

tmf group

Startup van het Jaar is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Joshua Slater, Ingrid Romijn en Remon Berrevoets van Q*Bird.

Van de medtech die Willem Mees van der Bijl en zijn medeoprichters met Spatium Medical ontwikkelen – een insufflatiemachine die bij operaties wat hen betreft de nieuwe standaard moet worden – tot de fintech van GoDutch – Thomas Vles lanceerde in 2024 een bank die duurzame betaalrekeningen met winstdeling biedt. En wat te denken van quantum-startup Q*Bird, waarmee Ingrid Romijn c.s. communicatienetwerk beveiligt tegen de cyberaanvallen die de baanbrekende technologie in de toekomst mogelijk maakt?

AI keert terug in 2025

Zonder AI komt de zon niet meer op, dus alle startups zetten die flink aan het werk. Maar er zijn ook ondernemers die van AI hun corebusiness maken of kunstmatige intelligentie inzetten om hun product of dienst onverslaanbaar te krijgen. Zo ontwikkelen Jan De Wulf en Klaas Foppen met Sparkbase een AI agent die klanten vooral aan de saleskant kunnen inzetten om processen te automatiseren.

Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers van Carv.

Carv doet dat in de recruitment, en valt extra op door de founders erachter: onder anderen Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers, die met hun eerdere hr-startup Harver al een duizelingwekkende rit achter de kiezen hebben.

Climate tech blijft hot

Heel eerlijk: het jaar dat achter ons ligt was voor startups op zoek naar funding geen vrolijke boel, met investeerders die om allerlei redenen een stuk minder geld aan het werk zetten dan in topjaren 21/22. Climate tech bleef wel een belangrijk thema, en de shortlist van de Startup van het Jaar bevat dan ook een paar mooie bedrijven die op weg zijn gigantische problemen te tackelen.

Aytaç Yilmaz en Yaiza Gonzalez Garcia van Ore Energy.

Elysian Aircraft is ontegenzeggelijk de meest ambitieuze daarvan: een batterij-elektrisch passagiersvliegtuig voor 90 inzittenden? Yep, en oprichters Daniel Rosen Jacobson, Rob Wolleswinkel en Reynard De Vries willen hun kist al in 2033 commercieel laten vliegen. Over batterijen gesproken: Aytaç Yilmaz en Yaiza Gonzalez Garcia ontwikkelen met Ore Energy een heel bijzondere versie. Hun ijzer-luchtbatterij kan tegen lagere kosten en zonder lithium, kobalt en andere grondstoffen met haken en ogen het elektriciteitsnetwerk in balans krijgen.

Platformen van duurzaam tot hr

Een duurzame missie hoef je als startup-founder natuurlijk niet per se met hardware op te lossen. Agnes Weber en Daan Maasson bieden modemerken met Mended een platform voor reparaties, zodat kleding langer in roulatie blijft en de merken hun band met klanten kunnen verstevigen. De platformen waarmee No Waste Army voedselverspilling tegengaat, zou je hybride kunnen noemen: met een mix van boodschappenboxen, media- en crowdfundingcampagnes redden de oprichters tonnen en tonnen groenten en fruit bij telers.

Angelique Schouten en Anton Zhelyazkov van 10x.Team.

Angelique Schouten en Anton Zhelyazkov zetten in op fractional hiring met hun platform 10x.Team. Als je ze in deeltijd of op abonnement voor je kunt laten werken, beschik je als scaleup ineens over zwaargewichten op finance, marketing en alle disciplines die je maar nodig hebt om succesvol te zijn.

Deskundige jury en publiek

Wat alle startups gemeen hebben: ze staan wat ons betreft aan het begin van een toekomst met succesvolle groei. Denken wij dan. Maar we hebben als eenvoudige letterknechten de wijsheid natuurlijk niet in pacht. Daarom wijzen we met hulp van een deskundige jury én jullie de Startup van het Jaar 2025 aan.

Die jury bestaat dit jaar uit Claire Tange (Joanna Invests), Tommy Hurley (Shamrock Ventures), Floor van Rooy (Parfumado) en Quinten Selhorst (Ewor, Felyx). De jury wordt voorgezeten door Philip Bueters, ‘chef lijsten’ van MT/Sprout.

Stemmen op de Startup van het Jaar 2025

De verkiezing werkt zó: het publiek kan de komende weken stemmen op de startups en een favoriet aanwijzen. Die publieksfavoriet gaat met een wildcard door naar de pitchfinale op dinsdag 11 februari. Daar neemt de ondernemer het op tegen de drie finalisten die zijn geselecteerd door een kritische jury van investeerders en ondernemers. En let op: de stembus sluit op dinsdagavond 4 februari om 23.59 uur!

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hier de startups en stem!

  1. 10x Team | Platform voor fractional hiring
    Wie: Angelique Schouten en Anton Zhelyazkov
    Big Hairy Audacious Goal: ‘De wereldwijde standaard worden voor flexibel leiderschap en expertise.
  2. Carv | AI-software voor recruiters
    Wie: Barend Raaff , Matthijs Metzemaekers en Jeffrey Hoegen
    BHAG: ‘Het nummer 1 Recruitment AI platform worden dat alle niet-menselijke taken overneemt van recruiters.’
  3. Elysian | Batterij-elektrisch vliegtuig voor 90 passagiers
    Wie: Daniel Rosen Jacobsen, Rob Wolleswinkel en Reynard De Vries
    BHAG: ‘In 2050 kunnen met Elysians E9X alle vluchten tot 1000 km elektrisch en emissievrij zijn, dat is ongeveer 50% van alle vluchten wereldwijd.
  4. Firsty | App voor wereldwijde mobiele data zonder simkaart of bundel
    Wie: Vince Vissers en Gauthier Thierens
    BHAG: ‘Iedereen ter wereld gratis toegang geven tot internet, waar ze ook zijn.’
  5. Godutch | Duurzame betaalrekeningen met winstdeling
    Wie: Thomas Vles
    BHAG: ‘Een nieuwe standaard zetten voor beter, eerlijk en duurzaam bankieren, als inspiratie voor alle banken in Europa.
  6. Mended | Platform voor kledingherstel
    Wie: Agnes Weber en Daan Maasson
    BHAG: ‘Keeping clothes in play is as addictive and common as buying new.
  7. No Waste Army | Voedselverspilling tegengaan
    Wie: Stijn Markusse, Jacco Grinwis, Frank Haagen en Thibaud van der Steen
    BHAG: ‘De Nederlandse voedselketen veranderen, samen met de grote jongens van ons land.’
  8. Ore Energy | IJzer-luchtbatterij voor langdurige energieopslag
    Wie: Aytaç Yilmaz en Yaiza Gonzalez Garcia
    BHAG: ‘Wereldleider worden in duurzame langdurige energieopslag tegen 2035.
  9. Q*Bird | Quantum-internet voor veilige datacommunicatie
    Wie: Joshua Slater, Remon Berrevoets en Ingrid Romijn
    BHAG: ‘Het quantuminternet van de toekomst draait op quantum-routers, quantum-switches en quatum-nodes van Q*Bird.
  10. Sparkbase | AI-agent voor geautomatiseerde sales
    Wie: Jan De Wulf en Klaas Foppen
    BHAG: ‘Marktleider worden in Europa, vervolgens succesvol de VS veroveren.’
  11. Spatium Medical | Insufflator voor kijkoperaties
    Wie: Willem Mees van der Bijl, Willem van Weteringen en Frank Sterke
    BHAG: ‘De voorkeurskeuze worden voor laparoscopische chirurgen wereldwijd.
  12. Spherical  | Chips voor satellieten
    Wie: Thomas Parry en Bastiaan Bom
    BHAG: ‘De Apple worden van ‘s werelds meest kritieke sectoren – ruimtevaart, luchtvaart, energie, robotica, beveiliging en meer.

Mijn stem gaat naar deze startup:

(vink aan, e-mail vereist)

De Startup van het Jaar wordt ieder jaar samengesteld door MT/Sprout. Met je stem geef je ook toestemming dat we je in de toekomst de dagelijkse nieuwsbrief Startups & Scaleups van MT/Sprout mogen sturen. Hiervoor kun je je eenvoudig weer uitschrijven via de afmeldlink.