Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

Ekster

Ekster Challenger50 van 2021

Olivier Momma, Rick Scharnigg en Richard Canneman leveren met Ekster portemonnees die je makkelijk terugvindt.

Wat: Smart accessories
Wie: Olivier Momma (27), Rick Scharnigg (29) en Richard Canneman (42)
Sinds: 2016
Omzet 2021:
30 miljoen euro
Website: ekster.com

Ekster is een challenger uit het boekje: jaren geleden stonden Momma en Scharnigg al in de 25 onder de 25, de lijst met veelbelovende jonge ondernemers, en samen met Canneman maken ze die belofte ook behoorlijk waar. Ekster is namelijk uitgegroeid tot een wereldsucces en maakt een zevencijferige omzet met zijn slimme portefeuilles en andere accessoires.

Tegen skimmen

Time-saving carry goods‘ is de verzamelterm die Momma ervoor gebruikt. Het succes van Ekster begon met een slanke portemonnee die met een druk op de knop onmiddellijke toegang biedt tot al je plastic pasjes. Door de ingebouwde tracker raak je die nooit meer kwijt, terwijl de Ekster je pasjes meteen ook tegen skimmen beveiligt. De crowdfunding op Kickstarter waarmee Ekster aftrapte, werd meteen een laaiend succes. En, belangrijker nog: de oprichters slaagden er ook in de producten uit te leveren in ruil voor de miljoen dollars die ze van de crowd kregen.

Apple volgt

Inmiddels hebben de wallets gezelschap gekregen van laptop sleeves, telefoonhoesjes en sleutelhangers, allemaal via track & trace vindbaar. De producten van Ekser, dat inmiddels 28 mensen op de payroll heeft, liggen in de VS in de winkelschappen van warenhuizen en zijn natuurlijk online ook verkrijgbaar.

‘We willen verandering brengen in de traditionele ‘Every day carry’, alle gadgets en benodigdheden die je bij je hebt om de dag door te komen.Wij zijn de eerste die tracking-technologie integreerden in everyday carry producten’, aldus Momma. Dat de markt reageert op het succes van de producten van Ekster, is volgens Momma ook te merken. ‘Bedrijven zoals Apple maken nu vergelijkbare producten.’

100 miljoen omzet

De ambities van het merk Ekster zijn enorm. Het team wil binnen twee jaar naar een omzet van 100 miljoen euro doorgroeien, als marktleider in hun niche. ‘We willen echt een wereldwijd erkend merk worden.’ Met dat laatste ligt Ekster best aardig op koers: vooral in de VS, waar het overgrote deel van de omzet vandaan komt. Op Amerikaanse tech- en gadgetsites is het merk regelmatig te zien, in reviews waar de Nederlandse slimme beurs vaak uitstekend scoort in vergelijking met concurrenten.