De Series A-financieringsronde wordt geleid door het Canadese Klass Capital, met Peak en Graduate Entrepreneur Fund op de bagagedrager. Met het geld wil Workwize investeren in artificial intelligence en zijn platform voor IT-automatisering uitbreiden, met name in de Verenigde Staten. Die markt is veelbelovend.
‘Inmiddels komt bijna 40 procent van onze klanten uit de VS’, vertelt ceo en medeoprichter Michiel Meyer. ‘De bedrijven die we daar binnenhalen zijn groter, de deals zijn groter en de deals zijn sneller rond.’
Remote werken faciliteren
Het idee voor Workwize ontstond eind 2020 tijdens de coronacrisis. Remote werken bleek voor bedrijven een logistieke en administratieve uitdaging. Dat zag Meyer met eigen ogen bij betaalbedrijf Buckaroo, waar hij toen werkte. Nieuwe werknemers kenden een moeilijke start; de thuiswerkplek was niet op orde en een goede laptop ontbrak.
Dat probleem loste Workwize op, als inkoopplatform voor thuiswerkspullen. Meyer zette het bedrijf op samen met Victor Dik, Sebastiaan Scholten en Dirk Kranendijk. Die laatste is in niet meer actief betrokken bij Workwize. ‘Hij is in 2022 vertrokken’, zegt Meyer. ‘Dat is in goed overleg gegaan. We hebben nog steeds goed contact.’
Op het online platform van Workwize konden werknemers van aangesloten bedrijven op één plek producten bestellen voor hun thuiswerkplek, van bureaus en koffie tot pennen en printpapier. Met die propositie pakte het bedrijf begin 2022 de Startup van het Jaar-award van MT/Sprout.
Pivot naar IT-beheer
Niet lang daarna maakte Workwize een strategische draai. De focus verschoof naar het beheer van apparaten zoals laptops, smartphones en randapparatuur. ‘Met steeds meer klanten waren we met name in gesprek met de IT-teams’, zegt Meyer.
Voor bedrijven met kantoren in meerdere landen is het lastig om te zorgen dat elke werknemer een werkend apparaat heeft. IT-teams moeten vaak met tientallen verschillende leveranciers samenwerken. Het aanschaffen, prepareren, versturen, weer innemen en opschonen van een laptop kost veel tijd. En soms is het onbegonnen werk.
Meyer: ‘Als een werknemer uit dienst gaat in Brazilië of de VS, dan geven bedrijven het gewoon op. Dan zeggen ze: hou de laptop maar, we kunnen het gewoon niet meer terugkrijgen.’
SaaS-platform voor IT-apparatuur
Workwize belooft het beheer te versimpelen. Het SaaS-platform is gekoppeld aan meer dan 150 lokale IT-servicepartners in meer dan 100 landen. Daarmee is de on- en offboarding van werknemers volledig te automatiseren.
Het platform is ook gekoppeld aan mobile device management-systemen. Daardoor kunnen klanten zelf software installeren op de laptops, inclusief eigen bedrijfsapplicaties. ‘IT-managers hoeven die software niet naar ons te sturen om het handmatig te installeren. Tegenwoordig kan dat allemaal remote’, legt Meyer uit.
De pivot voelde natuurlijk, maar het was wel een hectische tijd, blikt Meyer terug. ‘Onze complete marketing ging op de schop, de website moest worden aangepast en de salesmanagers moesten in één keer een andere pitch houden naar prospects toe.’
Maar dat leverde wel meteen iets op. ‘Toen we deze verandering doorvoerden, haalden we in één keer acht klanten per maand binnen in plaats van vier. We voelden dat de tractie toenam en dat gaf een enorme kick.’
Wisselende werknemers
Workwize richt zich op middelgrote en grote bedrijven. Vanaf 300 tot 500 werknemers is een potentiële klant interessant. De belangrijkste indicator is het aantal ‘movements’, zoals Meyer dat noemt: het aantal wisselingen qua personeel.
Meyer: ‘Wij kijken met name naar wanneer de pijn van IT-teams het grootst is. Als jij 10.000 werknemers hebt en 15 procent verloop, zijn dat 1500 werknemers die geoffboard moeten worden. Vaak worden die vervangen door nieuwe werknemers, dus 1500 onboardings.’
Bepaalde sectoren zijn extra interessant voor Workwize, zoals financiële instellingen en snelgroeiende bedrijven. Maar ook gewoon grote corporates met een hoge turnover, zegt Meyer.
Workwize zelf heeft inmiddels zeventig medewerkers, twee keer zoveel als een jaar geleden. De komende tijd wil het bedrijf het personeelsbestand opnieuw verdubbelen. ‘We zijn vorig jaar verdrievoudigd qua omzet en verwachten dat dit jaar door te zetten.’
Groeien in de VS
Die groei moet onder meer komen uit de VS. Met het investeringsgeld wil Workwize daar meer klanten binnenhalen. Het bedrijf opent deze maand een kantoor in New York met vijf medewerkers. ‘We hebben nu al veel marketing inbounds die uit de VS komen’, zegt Meyer. ‘Om dat goed te kunnen doen, moeten we daar gewoon fysiek aanwezig zijn.’
Een van de drie oprichters zal permanent in New York zitten, om de start goed te managen. De komende maanden is dat co-founder Dik. Daarna gaat Meyer of Scholten die kant op voor een tijdje. ‘Daarover zijn we nog in gesprek.’
Concurrentie is er genoeg. Alleen al in de VS zijn meer dan een handvol bedrijven die iets vergelijkbaars doen, zoals Allwhere, Firstbase, GroWrk en Rayda. En de markt is volop in beweging. Zo werd Firstbase vorig jaar overgenomen AppDirect, een online handelaar in clouddiensten. En het Britse Hofy kwam in handen van payroll- en hr-platform Deel.
Toch liggen er volgens Meyer genoeg kansen. De markt is nog lang niet verzadigd. ’90 procent van onze deals is met bedrijven die een interne oplossing hebben. Ze onderhouden dan zelf contact met tientallen leveranciers in verschillende landen. Dat is tijdrovend en er gaan vaak dingen mis.’
Klik met Klass Capital
In 2022 haalde Workwize 2,1 miljoen euro op bij Peak, Graduate Entrepreneur Fund en een groep angel-investeerders. Daar zaten onder meer Marnix Broer (oprichter van StuDocu) en Max Klijnstra en Milan Daniels (oprichters van Otrium) bij.
Dit keer leidt het Canadese investeringsfonds Klass Capital de ronde. Dat was een bewuste keuze, zegt Meyer. ‘Zij zitten erin voor de lange termijn. Veel investeringsfondsen hebben een horizon van vijf tot zeven jaar. Dat betekent dat ze het liefst na drie of vier jaar weer uitstappen met een mooi rendement.’
Klass Capital is gefinancierd vanuit het MIT Endowment, een collectie fondsen van de beroemde universiteit uit Boston die bestaat uit giften van alumni. ‘Zij willen over tien, twintig of dertig jaar een return. Dat matcht met hoe wij het zien.’
De klik was er meteen bij de eerste ontmoeting, zegt Meyer. Andere partijen legden de focus op de risico’s voor de korte termijn, Klass wilde van de drie founders weten hoe ze een bedrijf gaan bouwen dat over tien jaar nog relevant is. ‘Het waren gesprekken waar we zelf ook geïnspireerd door werden.’