Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carv gaat met 10 miljoen dollar op zak recruitment op zijn kop zetten met AI

Barend Raaff maakte al furore in de recruitmentsoftware met Harver. Nu zet hij met Carv stevig in op de AI-revolutie, die het zoeken en aannemen van personeel volledig kan veranderen. Bellen met een sollicitatierobot? 'We hebben voor het eerst in de geschiedenis tools die met je meewerken.'

carv barend raaff matthijs metzemaekers
Barend Raaff (links) en Matthijs Metzemaekers. Foto: Carv
 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Dinsdag maakten Barend Raaff (48) en Matthijs Metzemaekers (35) bekend dat ze 10 miljoen dollar hebben opgehaald met Carv, de startup waarmee ze ‘zero admin’ beloven aan recruiters. Dankzij AI hoeft het schrijven van vacatureteksten, het doorakkeren van cv’s of het samenvatten van vergaderingen nauwelijks meer tijd te kosten.

Samwer-broers investeren in Carv

Dat de investering in dollars wordt gedaan, geeft een beetje gevoel voor de ambities van Carv. Net als de partijen die instappen: Global Founders Capital, het investeringsfonds van de Rocket Internet-broers Samwer, en angels die eerder investeerden in Slack, Miro en Revolut.

Carv is eind 2022 van start gegaan en pas afgelopen maart gelanceerd. Maar het is vastberaden de recruitmentwereld in de VS en Europa te laten kennismaken met AI.

Het is ook niet de eerste startup van Raaff, weet iedereen die de hr-tech een beetje volgt. Raaff maakte het afgelopen decennium school met Harver, software die met online assessments voorspelt welke kandidaten het meest geschikt zijn voor een bepaalde vacature. Netflix, Uber en andere giganten vraten het systeem, dat vooral bij grote volumes echt betere resultaten boekte dan het gehannes met cv’s. Toen heette het nog big data en machine learning, de technieken waarop Harver zich baseerde.

Harver verkocht

Na een paar fikse investeringsronden en groei aan beide kanten van de oceaan verkochten Raaff en Metzemaekers hun bedrijf aan het Amerikaanse Outmatch. Harver draait nog steeds onder eigen naam, en het gaat goed. Dat hoort Raaff althans van de kennissen die er nog werken, want kort na de overname vertrok hij in 2021 bij het fusiebedrijf. Iets met meerdere kapiteins op een schip en ondernemersbloed dat kriebelt.

Lees ook: Barend Raaff: ‘Als ceo ben je soms het afvalputje’

Raaff besloot het een tijd rustig aan te gaan doen, tot zijn compagnon hem vanaf zijn vakantieadres belde. ‘Hij zei: “Ik verveel me, zullen we iets nieuws gaan bedenken?” Toen zijn we bij wijze van spreken met een blanco vel papier begonnen. Waar zien we de grootste bewegingen in de markt, rond welk nieuw concept kunnen we een bedrijf bouwen? Het was al snel duidelijk dat het iets met AI zou gaan worden, maar ChatGPT was toen nog niet doorgebroken.’

Taken overdragen aan AI

De twee besloten een tool te gaan bouwen om vergaderingen samen te vatten. ‘De realiteit was dat vervolgens OpenAI met de nieuwste GPT-versie kwam en de unieke tool die wij aan het ontwikkelen waren in feite een commodity zou worden.’

Tegelijkertijd opende generatieve AI, zoals zelfs je oma inmiddels zal weten, ongelofelijk veel mogelijkheden. ‘Waar we in de tijd van Harver enorme datasets nodig hadden, plus een jaar training van onze software, dat is nu onmiddellijk mogelijk. En veel zaken die we niet konden oplossen bij Harver regel je nu overnight.’

carv workspace
De online omgeving van Carv.

Pas AI goed toe, en het kan de wereld totaal veranderen, is Raaffs boodschap. ‘We zijn echt in een nieuw paradigma beland. Ik vergelijk het met de komst van de iPhone die internet mobiel maakte, of daarvoor de opkomst van breedbandinternet. Voor het eerst zul je nu systemen krijgen die zelf bedrijfsprocessen kunnen volgen. In plaats van ín zo’n IT-systeem te moeten werken en het allerlei gegevens te moeten voeren, werk je nu samen mét een tool. Je kunt als mens taken gaan overdragen aan het systeem. Wij noemen dat human-AI synergy.’

Lees ook: ‘ChatGPT schrijft een betere vacaturetekst dan de gemiddelde recruiter’

Spelen met ChatGPT is 80 procent goed

Vergaderingen met een AI-tooltje samenvatten is nu, nauwelijks twee jaar na de start van Carv, niks bijzonders meer. En dat Carv een recruitmentdatabase bijhoudt, vacatureteksten schrijft, corrigeert en vertaalt, is op zich ook niet zo opzienbarend. Het verschil, zegt Raaff, is dat zijn software helemaal is gebouwd rond recruitment en de processen en software die mensen daarvoor nu al gebruiken.

‘Iedereen is aan het spelen met AI, met Co-Pilot en ChatGPT. Maar het resultaat komt er net niet lekker uit. 80 procent goed is in feite ontzettend slecht, en met drie zinnen een hele taak uitleggen lukt gewoon niet. Je moet daarom serieuze infrastructuur bouwen die aansluit op bestaande hr-software, en toegang heeft tot alle data die je in huis hebt. De software moet zichzelf controleren om te voorkomen dat de AI ernaast zit. Bij ons komt de informatie die wordt gebruikt van de klant, en de output is ook specifiek voor de klant gegenereerd.’

AI voor matching van vacatures

Die gestructureerde inzet van AI – Carv vindt niet zelf het wiel uit, maar draait op opensource AI – leverde de eerste klanten al een flinke tijdsbesparing op, claimt Raaff. ‘Je zet het aan, en de volgende dag heb je geen administratief werk meer en krijg je 30 procent van je dag terug.’

Door de kleinere datahonger van AI zijn het ook kleinere klanten die Carv kan bedienen, naast een grote detacheerder als TMC. ‘Over het algemeen agencies met tien, vijftien medewerkers. Die zijn flexibel en innoveren sneller.’

Maar AI maakt nog meer mogelijk dan het administratieve rompslomp, en daar is die investering van 10 miljoen deels voor bedoeld. ‘Denk aan matching, waarover we met Harver veel hebben geleerd. De juiste kandidaat voor een job vinden lukte toen alleen met gestructureerde data, nu kun je alles vragen wat je wilt. Vergelijk het met Funda. Als je daar nu zoekt op ‘hoge plafonds, groene plinten en zwarte stopcontacten’ komt er niks boven, terwijl de informatie er wel degelijk is. Alleen: wie gaat al die foto’s navlooien op die groene plinten?’

Lees ook: 13 dingen die AI niet kan

Robot belt met sollicitant

Een stap verder gaat AI die met sollicitanten gaat communiceren. Een chatbot die via WhatsApp een goede dialoog heeft met de kandidaten, of ze zelfs belt. ‘Of mensen met bots willen praten? Tot nu toe werd niemand gelukkig van praten tegen de computer, maar dat kwam door een gebrek aan kwaliteit.’

‘Als je zorgt dat de dialoog levensecht is, en de beller zonder pauzes de juiste antwoorden krijgt op specifieke vragen over een vacature, ontstaat een nieuw paradigma. Dan is het best fijn om om 1 uur ‘s nachts alles te kunnen vragen wat je wilt weten.’

Focus op de VS

Behalve voor ontwikkeling heeft Raaff de miljoenen ook nodig voor de marketing, met de focus op de VS. ‘Daar is het formaat van de budgetten en van de problemen het groots. Dit is nu nog een onontgonnen markt. Met aan de ene kant techbedrijven die AI willen toepassen op recruitment en aan de andere leveranciers van hr-systemen die ook AI willen inzetten.’

‘Wij zijn én een techbedrijf, én kennen de markt al meer dan tien jaar. Die voorsprong moeten we uitbuiten. Want dit is de komende drie jaar een blue ocean-markt, waarin op dit moment de grote instituten van de toekomst worden gestart.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Even wat dichter bij huis, letterlijk op de hoek: hoe zit het nou met Harvey, de koffiezaak die Raaff ongeveer gelijk met Carv startte? ‘Ik was bij Harver gewend om in de VS vaak vanuit koffietentjes te werken. Die miste ik bij ons in de buurt. Toen er op de hoek iets leeg kwam, ben ik daar zonder enige kennis van zaken een koffiezaak annex lunchroom begonnen. Ik heb inmiddels geleerd dat een horecazaak runnen niet per se makkelijker is dan een techstartup, haha. Er zit nu een prima team op. En jazeker, ik zit er vaak.’

Lees ook: De 9 belangrijkste selectiemissers bij de werving van talent