Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – KPN

Het Nieuwe Werken: beter voor medewerkers en milieu  

Mensen staan centraal in Het Nieuwe Werken. Dankzij deze nieuwe manier van werken zitten medewerkers beter in hun vel, werken ze efficiënter en zijn ze productiever. Dat gaat niet vanzelf. Zo zijn bijvoorbeeld ICT-middelen en ondersteuning van het management nodig.

 

Moderne technologieën zorgen voor aanzienlijke veranderingen bij bedrijven en in het privéleven van mensen. In het geval van Het Nieuwe Werken, waarover ondernemingen en organisaties zich momenteel buigen, speelt een aantal zaken een rol. “Het gaat niet alleen om het inzetten van technologische middelen of een andere huisvesting, als je medewerkers de mogelijkheid geeft om waar en wanneer dan ook te kunnen werken”, zegt Esther van Zeggeren, directeur marketing, strategie en innovatie bij de Zakelijke Markt van KPN. “De mens staat centraal in Het Nieuwe Werken. Het belangrijkste is dat wordt nagedacht over de manier waarop mensen samenwerken als ze niet meer dagelijks van negen tot vijf in een gezamenlijk kantoor hun arbeid verrichten. Er zijn natuurlijk voordelen. Wanneer medewerkers bijvoorbeeld een deel van de week vanuit huis werken, zitten ze minder in de auto, zijn ze minder tijd kwijt in de file, of kunnen ze eventueel eerst hun kinderen naar school brengen. Bijzonder is dat dit resulteert in een hogere productiviteit. Mensen delen hun tijd beter in en werken veel effectiever. Ze zijn namelijk geconcentreerd op het resultaat.”

Vitaliteit

Een niet te onderschatten extra voordeel is dat mensen beter in hun vel zitten als ze de mogelijkheid krijgen om hun tijd en werkplek zelf in te delen. De vitaliteit van medewerkers neemt toe. Uit het medewerkerbetrokkenheidsonderzoek van KPN blijkt dat medewerkers die meedoen aan Het Nieuwe Werken bijvoorbeeld significant meer betrokken zijn. Ook zien ze meer mogelijkheden voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. De overgang naar een andere manier van werken gaat echter niet altijd zonder slag of stoot. “Er bestaat geen vast stramien waar organisaties zich aan kunnen conformeren”, zegt Van Zeggeren. “Verschillende medewerkers zullen verschillend reageren op de veranderende omstandigheden. Waar de een zich met gemak aanpast aan flexibele werktijden en werkplekken, zal de ander meer moeite hebben om te wennen. Er gaat een leer- en gewenningsproces aan vooraf.”

Managementattitude en eigen ervaring

Het management moet zorgen dat duidelijke afspraken over productiviteit, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid worden gemaakt en nagekomen. Er verandert op zich niets aan de werkrelatie van werknemers met de organisatie, en ook de verstandhouding tussen het bedrijf en zijn leveranciers blijft hetzelfde; wat anders wordt zijn de werkomstandigheden. “Als manager word je geacht jouw teamleden te faciliteren”, legt Van Zeggeren uit. “Je kunt niet langer meer sturen op aanwezigheid van medewerkers – wat als je erover nadenkt geen enkele garantie biedt voor output en productiviteit. Het vraagt om een andere managementattitude. Je moet sturen en toetsen op resultaat.” KPN ondersteunt zijn eigen medewerkers hierbij door bijvoorbeeld workshops te organiseren over het onderwerp, door ruimten te creëren waar collega’s elkaar informeel kunnen ontmoeten als ze op kantoor zijn en ook door middel van een intern socialmediaplatform, waarop medewerkers ook als ze op andere locaties werken informeel contact kunnen houden. Van Zeggeren: “Ruwweg zie ik dat sommige collega’s direct vanaf dag één overstappen op Het Nieuwe Werken en daar heel gelukkig mee zijn. Anderen doen er iets langer over om te wennen, terwijl een derde groep er om verschillende redenen helemaal niets mee heeft. Ze hebben bijvoorbeeld geen mogelijkheid om thuis te werken. En soms laten specifieke werkzaamheden van een bedrijf Het Nieuwe Werken niet toe.”

Milieu en maatschappij

“De meeste mensen passen zich toch snel aan de nieuwe omstandigheden aan, zien de voordelen en maken daar ook gebruik van”, zegt Van Zeggeren. “Tijd- en plaatsonafhankelijk werken biedt ook een bedrijf voordeel. De huisvestingskosten en reisvergoedingen zijn bijvoorbeeld veel lager. Bovendien draagt het bij aan het maatschappelijk en sociaal belang. Het is onderdeel van de oplossing voor bijvoorbeeld de mobiliteitsproblematiek. Als er minder woon-werkverkeer is, zijn er ook minder files, zodat het milieu en de economie er wel bij varen. Vergeet niet dat er ook sprake is van een nieuwe generatie werknemers voor wie laptops, smartphones en internet doodgewoon zijn. Duurzaamheid, milieubewustzijn, een betere balans van werk en privé, en eigen verantwoordelijkheid staan voor hen voorop. Zij hechten net zo veel waarde aan welzijn als aan welstand. Als organisatie moet je hen daarin ondersteunen. Nu noemen we dat nog Het Nieuwe Werken, maar over een aantal jaar is het volledig ingeburgerd.”
KPN is niet alleen zelf bezig met het implementeren van Het Nieuwe Werken in de eigen organisatie. “Wij beschikken ook over de infrastructuur, de technologie en de knowhow om onze klanten te ondersteunen bij Het Nieuwe Werken. Verschillende bedrijven hebben uiteraard verschillende behoeften, al naar gelang hun grootte, branche en vorm van dienstverlening. Als toonaangevende leverancier van ICT-diensten, vooral door de samenwerking met Getronics, kan KPN er met de juiste ICT-oplossingen aan bijdragen om Het Nieuwe Werken tot een succes te maken.”

KPN

Zakelijke Markt
Postbus 30000, 2500 GA Den Haag
Telefoon: (070) 343 43 43
E-mail: [email protected]
www.kpn.com/zakelijk
 

Handelsmissie als springplank: zó wil OrthoFoodie Amerika veroveren

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Een RVO-handelsmissie naar Los Angeles veranderde álles voor Mischulaikah Grüne. De OrthoFoodie-oprichter ontdekte in Amerika nieuwe mogelijkheden voor haar gezondheidsapp én eigen ondernemersgeest. ‘In Nederland zeggen ze: ‘Je doet al zoveel.’ In Amerika vragen ze: ‘Kun je óók dit voor ons doen?’ Het is een totaal andere mentaliteit tegenover vrouwelijke ondernemers.’

mischulaikah grune orthofoodie

Grünes verhaal begint in 2008, op het hoogtepunt van haar muziekcarrière. Toen sloeg het noodlot toe: een diagnose van mixed connective tissue disease, een auto-immuunziekte. Jaren van medicijnen en ziekenhuisbezoeken volgden, totdat ze in 2012 haar artiestenleven vaarwel zei. ‘Als ik niet zou stoppen, weet ik niet of ik het had overleefd’, vertelt Grüne.

De echte doorbraak kwam tijdens een voedingscoaching-opleiding in 2022. Ze ontdekte dat een schimmelinfectie uit 1998 aan de basis lag van haar problemen. ‘Normaal kan je lichaam zo’n schimmel vrij gemakkelijk elimineren; het immuunsysteem gaat aan. Maar omdat ik in een soort overlevingsmodus zat, kon mijn lichaam dat niet.’

Die schimmel veroorzaakte precies dezelfde symptomen en ontstekingen als de auto-immuunziekte. ‘Ik stopte met mijn medicijnen en ging over op ontstekingsremmende voeding. Binnen anderhalve maand gingen mijn ontstekingsmarkers van 112 mét medicijnen naar 66 zónder medicijnen.’

OrthoFoodie: ‘Accountability partner’

Dat bleek het keerpunt. Grüne wilde nóg meer informatie: welke voeding werkt nu precies én waarom? ‘Ik kwam al vrij snel in de wereld van micronutriënten en macronutriënten terecht. Die creëren samen energie, om te helen én te functioneren. Ik wilde graag een app die gedetailleerd inzicht gaf in alle benodigde nutriënten, maar alle apps gaven maar inzicht in vier of zes micronutriënten. Ik wilde precies de milligrammen weten.’

Dus besloot ze zelf een app te bouwen: OrthoFoodie. De app werkt als een ‘accountability partner’ waarbij gebruikers hun eten scannen of via spraak loggen. Het onderscheidende zit in de personalisatie: bijna vierhonderd chronische ziekten, honderden acute toestanden en stressfactoren worden meegenomen. ‘Die lagen maken ons uniek. Het is geen verhaal tegen de westerse geneeskunde, maar er is veel onwetendheid over hoe je jezelf kunt ondersteunen met voeding.’

Handelsmissie naar LA

Het echte keerpunt kwam via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Grüne meldde zich aan voor een handelsmissie naar Los Angeles in september 2024: een beslissing die haar onderneming compleet zou veranderen.

‘Het mentaliteitsverschil was enorm’, zegt Grüne. ‘In Nederland word je getraind om iets nuchters neer te zetten, je bijna moet verontschuldigen voor het ambitieus zijn. Maar in Amerika was de reactie compleet anders.’

‘In Nederland zeggen ze: ‘Je doet al zoveel.’ In Amerika vragen ze: ‘Kun je óók dit voor ons doen?’ Mogen we emotioneel zijn? Ambitieus én emotioneel? En vrouw? Dat zit niet alleen in de films, maar het bestaat echt. Het is een totaal andere mentaliteit. Die ervaring was écht een keerpunt.’

RVO-ondersteuning voor vrouwelijke ondernemers

Via RVO kunnen (vrouwelijke) ondernemers onder andere gebruikmaken van SIB-vouchers voor internationale marktverkenning of handelsmissies én het wereldwijde postennetwerk. Mischulaikah Grüne (OrthoFoodie): ‘Samenwerkingen met enorme organisaties aan de andere kant van de wereld waren nooit gebeurd als ik niet op handelsmissie was gegaan.’

Schaalvergroting naar Amerika

De handelsmissie werd gevolgd door deelname aan de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar Grüne en OrthoFoodie flink verder bouwden aan het internationale netwerk. ‘Daar hebben we echt superleads gevonden. We testen intussen concepten en er lopen pilots met grote multinationals. Heel gek hoe snel dat kan gaan.’

Met acht medewerkers en plannen om uit te groeien tot vijftien man in 2025, richt OrthoFoodie zich nu volledig op de Amerikaanse b2b-markt met workplace wellness-programma’s. ‘We focussen op de VS, omdat daar alles draait om preventive health en longevity én organisaties bereid zijn ervoor te betalen.’

Geschikte financiering blijkt uitdaging

Financiering staat voorlopig — noodgedwongen — nog niet op de roadmap. Uit recent onderzoek van Code-V blijkt dat slechts 13,7 procent van 28,1 miljard euro aan geregistreerde financiering naar vrouwelijke ondernemers gaat.

‘Dat heb ik in de praktijk dan ook wel ervaren’, zegt Grüne. ‘We zijn tot nog toe helemaal self-funded. De enige aanbieding die we hebben gekregen: 200.000 euro voor 25 procent van mijn bedrijf, terwijl ik er al 8 ton in heb gestoken. Ik neem het niet eens meer serieus.’

Tips voor vrouwelijke ondernemers

Grünes advies voor andere vrouwelijke ondernemers is helder. ‘Zorg dat jouw why van een goede plek komt. Maar jezelf vervolgens — letterlijk én figuurlijk — naar buiten brengen is de sleutel tot succes, vooral internationaal. Als je dat niet doet, kun je nooit die mensen ontmoeten die je verder kunnen helpen.’

‘En het mooie is: je hoeft het niet alleen te doen’, zegt Grüne. ‘Via de handelsmissies en het internationale netwerk van RVO krijg je toegang tot deuren die anders gesloten blijven. Je moet de deur alleen wel zélf opendoen. Samenwerkingen met enorme organisaties aan de andere kant van de wereld waren nooit gebeurd als ik niet op handelsmissie was gegaan.’

‘Mooiste reis van mijn leven’

Voor Grüne is het succes van OrthoFoodie meer dan ondernemen alleen. ‘Het is mijn why geworden. Voorheen draaide mijn leven om dat ik gezond zou zijn voor mijn kinderen, maar die why is veranderd. Nu wil ik zorgen dat ik álles aankan dat deze ondernemersreis mij nu biedt. En dat verhaal vertellen, zodat mensen in hetzelfde schuitje niet dezelfde problemen meemaken.’

Met WebSummit Vancouver net achter de rug en concrete partnerships in Amerika is de internationale koers van OrthoFoodie nu definitief ingezet. ‘Het is de mooiste, spannendste reis van mijn leven. Er is niks ergers dan wel willen, maar niet kunnen. Gelukkig kan ik dit nu doen in goede gezondheid.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil jij op handelsmissie?

Van handelsmissies tot financiële ondersteuning — RVO helpt, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken, vrouwelijke ondernemers hun internationale ambities realiseren. Wil je ook internationaal groeien? Bekijk deze pagina voor meer informatie over, subsidiemogelijkheden, events & handelsmissies, handige (vrouwen)netwerken én interessante onderzoeken. 

Wil je ook sparren met andere vrouwelijke ondernemers over internationaal zakendoen? Van elkaar leren en elkaar inspireren? Meld je dan aan voor de groep Ondernemende vrouwen in de Community Internationaal Ondernemen.

Ticketswap-oprichter Hans Ober over zijn vertrek als ceo: ‘Ik word voorlopig als joker ingezet’

Ruim twaalf jaar nadat hij marktplaats voor tweedehands kaartjes Ticketswap heeft opgericht, laat Hans Ober de leiding over zijn bedrijf over aan een ander. En dat voelt goed, heel natuurlijk. 'Op een gegeven moment ben je voor de derde keer met hetzelfde probleem bezig. Dan heb je iemand nodig met een frisse blik.'

hans ober ticketswap vertrek

Het wás zijn kamer, maar sinds twee weken is het vertrek met uitzicht op het Amsterdamse Rokin van zijn opvolger, ceo Jan van Casteren. Zo te zien heeft die zich nog niet uitgebreid geïnstalleerd, en er liggen nog wat spullen van Hans Ober, medeoprichter en voormalig ceo van Ticketswap.

‘Die reiskoffer heb ik gekregen voor mijn afscheid’, wijst hij in een hoek. ‘En normaal zat ik dus waar jij nu zit, achter het bureau.’

Een beetje onwennig? Valt wel mee, zegt Ober. Formeel is hij nu aandeelhouder en commissaris bij de verkoper van tweedehands kaartjes voor festivals, concerten, andere events en ervaringen. Hij neemt de zomer de tijd om even afstand te nemen.

Hij gunt vooral zijn opvolger de ruimte om zich het bedrijf en de mensen helemaal eigen te maken. Maar daarna is hij weer beschikbaar voor de tent die hij ruim twaalf jaar runde en die het in 2014 schopte tot de MT/Sprout Challenger-lijst.

‘Mijn medeoprichters Ruud (Kamphuis, red.) en Frank (Roor) zijn de afgelopen tijd ook teruggetreden, maar die zijn ook weer gewoon bezig met nieuwe projecten voor Ticketswap. We willen het platform socialer maken, zorgen dat je straks weet waar je vrienden naartoe gaan, dat werk.’

Ober besloot zelf te vertrekken als ceo

Ober vindt het leuk als ze straks weer met zijn drieën nieuwe dingen kunnen bedenken en bouwen. ‘Ik stel me voor dat ik meer als joker inzetbaar ben, alles met goedkeuring van de ceo natuurlijk. De komende tijd wil ik onderzoeken van welke dingen ik energie krijg en waar ik de meeste waarde kan toevoegen voor het bedrijf.’

‘Als het helpt dat ik naar een beurs of een afspraak met een grote internationale partner ga, doe ik dat graag. Als oprichter breng je toch altijd extra gewicht mee. Maar de dagelijkse operatie laat ik aan Jan en het team.’

Ober nam, daar hamert hij op, zelf het besluit om te vertrekken als ceo. ‘Het is een beslissing die ik zelf heb genomen. Geen makkelijke, trouwens. Maar op een gegeven moment merk je dat je voor de derde keer met hetzelfde probleem bezig bent, terwijl je met alle geleerde lessen niet in staat bent het met nieuwe inzichten verder te brengen. Dat het opnieuw tijd is om de company values aan te pakken, terwijl je dat al twee keer eerder gedaan hebt. Dan vraag je je af: wat heeft het bedrijf nu echt nodig? Frisse energie, nieuwe motivatie, iemand die met een andere blik kijkt.’

Ceo haalde de lunch bij Albert Heijn

Aan die rol als ceo op zich ligt het niet, die veranderde telkens met de fase waarin Ticketswap verkeerde en lag hem prima. Ober gebruikt in elk geval niet het ‘ik werd van ondernemer ineens manager’ als argument, iets wat je vaker hoort bij ondernemers die een steeds groter bedrijf moeten leiden. Zijn rol als ceo veranderde ook telkens met de tijd, legt hij uit.

‘In het begin waren we gewoon met zijn drieën, met mij als enige niet-techie en ceo achter zijn naam. Daardoor kreeg ik vanzelf de algemene dingen te doen: ‘Wil je dat deze belangrijke feature op tijd af komt? Ga dan maar even naar de Albert Heijn lunch halen.”

Het vervolg was dat Ober finance, hr, sales en klantenservice kreeg toegeschoven. ‘Ik heb mezelf in veel nieuwe dingen moeten trainen, maar dat is juist leuk. Later gingen we verder professionaliseren, vormden we afdelingen en kon ik experts aanstellen om die te leiden. Dit is dus niet de eerste keer dat ik mijn verantwoordelijkheid overdraag.’

Lees ook: Zo blijf je als ondernemer iedere groeifase de baas

Verantwoordelijkheden werden statisch

‘Uiteindelijk werd mijn rol meer een van iemand die de mensen uit de organisatie in hun kracht zet, zorgt dat de samenwerking harmonieus verloopt. Afstemmen, het informeren van iedereen over alles, en dat dan net zo vaak doen dat het blijft hangen. En ja, soms is het frustrerend als je ziet dat een probleem maar niet wordt opgelost, terwijl je er ook weer niet met je grote ceo-schoenen doorheen kunt gaan lopen.’

Niet dat Ticketswap ooit een amateuristische club was, maar door de continu veranderende buitenwereld is opnieuw een professionaliseringsslag nodig. ‘Er komt een moment dat je verder moet bouwen: intern alles beter organiseren, processen stroomlijnen, professioneler worden in partnerschappen. Daar hoort dan ook bij dat je als oprichter nadenkt over je eigen rol. Mijn verantwoordelijkheden werden een beetje statisch. ’

Nieuwe ceo komt van Flexport

‘Ik ben vooral een probleemoplosser. Ik hou ervan wanneer iets vastloopt en je moet gaan sleutelen. Mijn energie komt uit het versimpelen van het product dat we leveren, frictie weghalen bij het aanbieden, vinden en kopen van een ticket. Maar in een groeiend bedrijf ben je als ceo op een gegeven moment vooral bezig met de interne harmonie: afstemmen, informeren. Ik merkte dat ik daar minder blij van werd.’

ticketswap jan van casteren hans ober
Jan van Casteren (L) is Hans Ober opgevolgd als ceo van Ticketswap. Foto: Ticketswap

Nu is er dus iemand gevonden die daar wel blij van wordt. Jan van Casteren bouwde voor digitale expediteur Flexport de Europese activiteiten op tot een bedrijf met 400 werknemers. ‘En vanaf het begin is hij een enthousiast gebruiker van Ticketswap, hij is nogal dol op festivals.’ Maar hij zat niet in het netwerk van Ober en zijn compagnons.

‘We zijn met een headhunter een formeel proces gestart, omdat we wilden dat alle kandidaten op dezelfde manier zouden worden beoordeeld. Jan bleek een enorme fit qua energie en ervaring. En wat voor mij belangrijk was, is dat ik iemand vond die past bij onze normen en waarden. En dat is Jan.’

Lees ook: Afspraak met een headhunter? Zo bereid je je goed voor: ‘Lieg nooit over je salaris’

Veel praten, vooral niet over Ticketswap

Hoe krijg je het gevoel dat je de leiding over je bedrijf aan iemand kunt toevertrouwen? ‘Door veel met elkaar te praten en vooral niet over Ticketswap te lullen. Over wat je belangrijk vindt in het leven. Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Hoe kijk je ergens tegenaan? Natuurlijk hebben we in de fase daarvoor wel gewoon geluncht, scenario’s opgesteld, board presentaties gehouden. Maar het ging heel organisch.’

Ober geeft toe: vorig jaar was er geen sprake van dat hij een stap terug zou doen, en in de jaren daarvoor ook niet. Ticketswap heeft vooral sinds corona waanzinnige jaren meegemaakt. Tot dat moment had de hele wereld zitten wachten op de mogelijkheid om kaartjes op een eerlijke manier door te verkopen en kon Ticketswap groeien tot miljoenen gebruikers.

Megahard getroffen door corona

‘We zagen corona vanuit Azië naderen, maar toen het Italië bereikte wisten we: oh shit, we zijn de pineut.’ Nederland ging op slot, en toen weer open, en daarna weer op slot. ‘Ticketswap werd megahard getroffen. Events werden gecanceld, verplaatst, het was een chaos en klanten gingen ons nog eerder bellen dan de organisator zelf. En wij konden hier wel mooie dingen ontwikkelen, maar niets testen.’

Inkrimpen, loonsteun, uitstel van belasting, Ober deed wat alle getroffen ondernemers moesten doen. ‘We waren eind 2019 uitgerekend bezig met een fundingronde. Niet tegen unicorn-achtige voorwaarden hoor, maar achteraf goed dat we die niet hebben afgemaakt. We waren flink afgeslankt en wisten: als alles straks weer open gaat, staat iedereen te trappelen om weer het weiland in te gaan en zitten we in pole position.’

Verliezen en ontslagen na corona

Rond die tijd, in 2021, meldde Maarten Beucker Andreae zich, ooit oprichter van Tweedehands.be en de investeerder met wie Ober al voor corona had gesproken. ‘Die zei: “Ik heb tijdens covid mijn zonden overdacht en een van de dingen waar ik van baal, is dat ik niet in jullie heb geïnvesteerd.” Die kans hebben we toen gegrepen. Ik noem het altijd een pre-corona-deal die we in de nadagen van corona hebben kunnen sluiten. Het gaf ons de ruimte om door te bouwen, een marketing- en salesafdeling op te zetten en verder te professionaliseren.’

Toch verkeek Ticketswap zich op de hausse die volgde na corona. Het bedrijf groeide tot meer dan 200 medewerkers, maar de omzet groeide onvoldoende mee. Ook de marketinguitgaven drukten flink op het resultaat, met als gevolg miljoenenverliezen in 2022 en 2023. In dat jaar kwam het verlies uit boven de 6 miljoen, op een omzet van 13,4 miljoen euro. ‘Het post-corona-effect bleek weg te ebben, en daaronder zat toch niet de basis waarop we hadden gerekend. We moesten de personeelskosten terugbrengen en zijn naar zo’n 125 mensen gegaan. Dat vergde veel van de organisatie. Veel mensen hebben een taai jaar achter de rug.’

Extra funding van oprichter Tweedehands.be

Beucker Andreae moest eind 2023 wel opnieuw 4,4 miljoen euro investeren. ‘Anders hadden we echt een groot probleem gehad.’ Of zijn externe aandeelhouder strikte eisen verbond aan die reddende injectie? ‘We hebben ons plan opgesteld en dat voorgelegd aan de board’, zegt Ober.

‘Maarten en zijn collega’s hebben altijd constructief meegedacht, we hebben alle cijfers altijd met ze gedeeld en ze zijn overal bij geweest. Niet om de verantwoordelijkheid af te schuiven hoor, wij zijn altijd in de lead gebleven. We hebben als oprichters met zijn drieën ook nog steeds de meerderheid.’

Verlies in 2024 omgebogen in winst

Maar de aanpak werkte, blijkt ook uit het jaarverslag over vorig jaar. Het verlies werd in 2024 omgebogen naar een nettowinst van ruim 1 miljoen euro, de omzet groeide met een kwart tot 16,8 miljoen. Daar hoort, gezien de percentages die Ticketswap inhoudt bij koper en verkoper, naar schatting meer dan 150 miljoen aan kaartjes bij – Ticketswap geeft zelf dit cijfer niet vrij.

‘De groei komt vooral uit Spanje en Duitsland. In Nederland is de markt moeilijker: hogere ticketprijzen, het besteedbaar inkomen staat onder druk en mensen zijn afwachtend. Als een event niet uitverkocht is, gebeurt er bij ons niets. Maar internationaal zit er nog veel rek in.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naar een miljard aan ticketomzet

Al met al is zijn bedrijf klaar voor de volgende fase onder de nieuwe ceo, stelt Ober. ‘We hebben miljoenen gebruikers en een platform dat niet alleen goed werkt voor kopers en verkopers, maar ook voor organisatoren. We concurreren minder direct met hun ticketverkoop als ze de resale via ons laten lopen. We bieden nu ook primaire ticketverkoop aan via TicketSwap, dat is voor organisatoren een extra kans om hun bereik te vergroten. We mikken nog steeds op een miljard aan bruto ticketomzet, dat is niet heel onbereikbaar.’

Het zal even zoeken blijven naar zijn nieuwe rol, maar zijn vertrek voelt goed zo, heel natuurlijk, zegt Ober. Niks te klagen, dus. ‘Weet je, ik ben op superjonge leeftijd begonnen als ondernemer en heb ervaringen mogen meemaken waar veel mensen hun hele leven niet aan toekomen. Het is ook fijn om wat flexibeler te zijn. Als je je verveelt, komen de beste ideeën. Hoewel ik me thuis niet bepaald verveel, met een tweede kind van net drie maanden.’

Bittere ruzie tussen JDE Peet’s en supermarkten legt problemen in de koffieketen haarscherp bloot

Premium - Voor de tweede keer in een jaar verhoogt koffieconcern JDE Peet's zijn prijzen, tot woede van de supermarkten. Mislukte oogsten en transportproblemen zetten de keten onder druk, terwijl het bedrijf de koers ondertussen juist omhoog wil krijgen. Een kostenbesparing van 500 miljoen moet daarbij helpen.

jde peet's douwe egberts koffie
JDE Peet's, het moederbedrijf van merken als Douwe Egberts en Senseo, heeft voor de tweede keer in een jaar tijd de prijzen verhoogd. Foto: Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Deze eigenschap bepaalt of je startup slaagt, volgens de ex-ceo van Funda die in 50+ bedrijven investeerde

Ondernemen brengt offers met zich mee: te laat thuis, kinderen die je minder ziet, overal brandjes om te blussen. Toch willen veel mensen een eigen bedrijf runnen. In de podcast CEO vs CEO legt ervaren investeerder Quintin Schevernels uit wat je als founder echt nodig hebt.

ceo vs ceo quintin schevernels
Quintin Schevernels (L) was te gast in de podcast CEO vs CEO van ondernemer Chris Zadeh.

‘Waarom wil je ondernemer worden? Want je moet iets heel graag willen. Heel geïrriteerd zijn over iets in de markt dat niet klopt.’ Deze vraag stelt Quintin Schevernels altijd aan founders die bij hem aankloppen voor een investering. Voor de ervaren ondernemer en investeerder is het antwoord bepalend voor zijn beslissing.

Schevernels weet waarover hij praat. Als voormalig ceo van huizensite Funda, Layar en verschillende andere techbedrijven heeft hij meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van teams tot driehonderd mensen. Op dit moment is hij ceo van de mobiele uitgever Impala Studios.

Sinds 2012 investeerde Schevernels via zijn bedrijf QSentie Ventures in meer dan vijftig startups. En telkens weer komt hij tot dezelfde conclusie: succes draait om ‘grit’. Oftewel: doorzettingsvermogen, vastberadenheid of pit.

‘Ik denk dat je echt wel grit moet hebben. Je moet gewoon door de muur willen gaan’, zegt Schevernels in de podcast CEO vs CEO.

Lees ook: Heb je meer kans op startup-succes met een karakter als dat van Gates of Musk?

Van intercedent tot topman

Die eigen drive leidde Schevernels van een baan als intercedent bij Randstad naar de topposities in het Nederlandse medialandschap. In 1994 begon hij bij het uitzendbureau, waar hij kandidaten handmatig matchte met vacatures. ‘Het internet was er nog niet echt’, herinnert hij zich. Toch wist hij al snel op te vallen door zijn natuurlijke aanleg voor het maken van de juiste matches tussen mensen en bedrijven.

Die vaardigheid bleek waardevol toen het internet opkwam. Na een mislukte sprong naar een startup tijdens de dotcom-crash belandde Schevernels bij Telegraaf Media Groep, waar hij verantwoordelijk werd voor alle online vraag-en-aanbodmarkten. ‘Speurders.nl was één van de units in mijn bedrijfsonderdeel’, vertelt hij over die periode.

Lessen uit een kredietcrisis

Een keerpunt kwam tijdens zijn tijd bij VNU Media, waar hij deelnam aan een management buy-out. Net toen alles goed leek te gaan, sloeg de kredietcrisis van 2008 toe. Voor een bedrijf dat voor 75 procent afhankelijk was van arbeidsmarktcommunicatie betekende dit een ramp. ‘De markt deed twee jaar op rij min 50 procent’, zegt Schevernels.

De oplossing was drastisch: binnen drie maanden moest meer dan de helft van het personeel worden ontslagen. ‘Dat is een bloedbad en er is geen motivatie meer voor degenen die over blijven’, beschrijft hij die moeilijke periode. Toch bleek het bedrijf veerkrachtiger dan gedacht, mede dankzij een verhuizing naar een nieuw kantoor die voor een frisse start zorgde.

Van schalen naar opbouwen

Die ervaring vormde Schevernels’ kijk op ondernemen. In zijn eerste vijftien jaar werkte hij vooral aan het uitbouwen van bestaande merken en concepten. ‘Dus niet hoe ga je van 0 naar 1, maar hoe ga je van 1 naar 10’, legt hij uit. Pas later, als investeerder, leerde hij de kunst van het vinden van product-market fit.

Bij Funda, waar hij van 2018 tot en met 2021 ceo was, paste hij beide vaardigheden toe. Het Nederlandse huizenplatform groeide verder door tot een van de meest bekende online merken van Nederland, met een merkbekendheid van meer dan 90 procent.

Herkennen van grit

Nu hij investeert in startups zoekt Schevernels vooral naar die ene eigenschap die hij zelf zo belangrijk vindt. Bij gebrek aan grit haakt hij af, ongeacht andere kwaliteiten. ‘Dan investeer ik gewoon niet.’

Het herkennen van die drive gebeurt niet in één gesprek. ‘Eigenlijk probeer je dat een beetje te doen in je due diligence. Dat je meerdere gesprekken hebt met de founders, om gevoel te krijgen van: hoeveel grit zit hier eigenlijk in?’

Waarom ondernemen zo zwaar is

Die obsessie met doorzettingsvermogen komt niet uit de lucht vallen. Ondernemerschap brengt volgens Schevernels onvermijdelijk offers met zich mee. ‘Je krijgt gewoon heel veel tegenslag als ondernemer. Er komen ballen op je af en daar moet je dan iets mee. En er is overal brand de hele tijd.’

Het private leven lijdt er vaak onder. ‘Je bent te laat thuis. Je partner is niet tevreden. Of je ziet je kinderen minder. Als je echt een succesvol ondernemer wil zijn, dan is dat mega-intensief. Zeker de eerste drie, vier, vijf jaar, maar soms ook nog wel langer dan dat.’

Voor wie toch die stap wil zetten, heeft Schevernels een duidelijke boodschap: ‘Weet je zeker dat je dit wil. Ben je bereid dat te doen?’

Beluister de nieuwste aflevering van CEO vs CEO met Quintin Schevernels. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen iedere maand.

Dexter Energy haalt 23 miljoen op met zijn AI-autopilot voor zon- en windparken

Dexter Energy helpt met AI zijn klanten bij het aansturen van hun wind- en zonneparken in een markt die wordt beheerst door onbalans en netcongestie. De scaleup van Luuk Veeken haalt deze week 23 miljoen euro op voor zijn 'autopilot voor hernieuwbare energie'. 'Het zou mooi zijn als dit de laatste investeringsronde blijkt.'

dexter energy luuk veeken ceo
Ceo Luuk Veeken van Dexter Energy.

‘Best een groot bedrag in onze sector.’ Zo omschrijft ceo Luuk Veeken (36) de nieuwste investering in Dexter Energy. Het bedrijf dat vorig jaar de Challenger-lijst van MT/Sprout haalde, scoorde in de Series C-ronde 23 miljoen euro op.

De Franse vermogensbeheerder Mirova en Alantra Investment uit Spanje stapten in, bestaande investeerders als ETF Partners, Newion en PDENH doen ook weer mee. Twee jaar geleden staken ze nog 10,5 miljoen in het softwarebedrijf.

Opnieuw een flinke sloot geld dus, maar Veeken heeft dan ook veel op zijn to-do-lijst staan. De afgelopen jaren bouwde hij een bedrijf op met bijna honderd medewerkers dat in dertien Europese landen energiebedrijven helpt de grootste opbrengst te halen uit hun wind- en zonneparken.

De software van Dexter Energy is daarvoor getraind met data die opwek, vraag en aanbod van stroom kunnen voorspellen. Een windturbine of zonnepark kun je namelijk niet meer altijd op volle kracht laten draaien.

Onbalans in het elektriciteitsnetwerk staat centraal in de business van Veeken. Steeds meer elektriciteit is afkomstig uit wind en zon, twee bronnen die zich niet storen aan de pieken en dalen in de vraag naar stroom en soms op onhandige momenten te weinig of juist te veel produceren. Dat zorgt zelfs voor negatieve stroomprijzen, of een strop als je verplicht bent te leveren maar je windmolens staan uit vanwege de vorst of te harde wind.

Dexter stuurt windturbines en zonnepanelen aan

Dat soort momenten wil je voor zijn door op tijd meer of minder stroom op te wekken, en Dexter geeft daarbij richting. Sinds kort levert het AI-platform van Veeken niet meer alleen adviezen, maar stuurt het de ‘assets’ ook rechtstreeks aan: de eigenaar of beheerder van een turbine of zonnepanelen kan het in- en uitschakelen en het handelen met de stroom deels overlaten aan Dexter, via een technische koppeling met de software ofwel een api.

‘We zijn bezig een nieuwe categorie te bouwen en stevig in te zetten op AI’, zegt Veeken: ‘Het handelen en balanceren van stroom as a service. We automatiseren als het ware ons advies.’

Die nieuwe dienst draait al bij verschillende klanten in Nederland, België en Duitsland, maar Veeken wil er nu verder Europa mee intrekken. ‘Om het in andere landen werkend, maar vooral goed schaalbaar te krijgen, kost veel tijd aan ontwikkeling en onderzoek. Onze software moet samenwerken met andere hard- en software die energiebedrijven gebruiken, maar ook integreren met de stroommarkt.’

Lees ook: Bouw windparken op zee stagneert: kan de sector nog rekenen op hulp van de staat?

Autopilot straks ook voor batterijen

Die automatisering vereist wel veel vertrouwen van klanten, die de controle over hun assets uit handen geven aan algoritmes van Dexter. Is dat niet een beetje eng?

‘Klanten kunnen de software altijd overrulen’, zegt Veeken. ‘Zie het als een autopilot. Onder normale omstandigheden sturen wij de assets aan. Maar als TenneT de klant belt en verzoekt alle windmolens uit te zetten, zijn ze zelf in controle.’

Een tweede langgekoesterde wens van Veeken wordt nu ook mogelijk dankzij de verse miljoenen: het Dexter-algoritme geschikt maken voor het aansturen van batterijen. De software adviseert dan ook bij opslag hoe je het beste kunt handelen: energie tijdelijk opslaan in batterijen, verkopen aan het buitenland of juist vasthouden voor een betere prijs.

Eigen startup in de energiehoek

Onbalans, netcongestie, batterij-opslag: toen Veeken samen met Hubert Penn en Fons de Leeuw in 2016 zijn startup begon, waren dat nog vrijwel onbekende fenomenen. Hij studeerde af als energiewetenschapper met een onderzoeksstage naar de beste manier om de vraag naar elektriciteit af te stemmen op het duurzame aanbod. Daarna werkte hij voor een investeerder die er vroeg bij was met investeringen in clean energy-startups.

‘Dat helpt me nu wel bij zo’n fundingronde: ik ken het spel dat vc’s spelen, weet waar ze naar op zoek zijn.’ Dat hij zijn eigen startup in de energiehoek zou oprichten, stond toen al vast. ‘Ik wist alleen nog niet wat, en wist nog niets van de businesskant. Dat heb ik in die tijd wel geleerd. Ik heb ook heel veel pitchdecks gezien van andere startups en scaleups.’

Valse start bij tuinders en koelhuizen

Het werd het voorspellen van de opwek van zon- en windenergie aan de hand van weerdata. Veeken leerde zichzelf met machine learning en andere tools werken die nodig zijn om een AI-model te bouwen en werd van investeerder startup-founder. Aanvankelijk bouwde hij software waarmee onder meer grote koelhuizen en tuinders hun gebruik konden afstemmen op de voorspelde opwek.

‘Maar het aanbod aan hernieuwbare energie was toen nog erg klein, bedrijven konden te weinig besparen met onze adviezen. We besloten ons na dat eerste jaar directer op energieleveranciers te richten met onze voorspellingen van opwek, vraag en prijzen. Daar is het corebusiness.’

Verdubbeld tot 100 werknemers

Nieuwestroom en Greenchoice werden in 2018 klant, en naarmate het aanbod aan duurzame stroom snel groeide, werd het ook steeds urgenter om de energie-infrastructuur slimmer te beheren. Daardoor ging het ook met Dexter goed vooruit.

Het bedrijf haalt inmiddels een miljoenenomzet, die deels afhangt van hoeveel klanten als Scholt Energy, Greenchoice en Pure Energie extra overhouden aan hun installaties dankzij de software. Een deel daarvan gaat namelijk als performance fee naar de Amsterdamse scaleup.

Sinds 2023 is die ruim verdubbeld in werknemers, onder wie software-ontwikkelaars, maar ook techneuten die weten hoe een windmolen of zonnepark werkt en wordt aangestuurd.

‘Die verdubbeling gaat niet nog een keer gebeuren’, zegt Veeken. ‘Bij de vorige ronde was de focus op maximale groei, nu gaan we voor winstgevendheid. We kijken eerst of iets echt werkt en echt schaalbaar is, voordat we er mensen op zetten. Het zou mooi zijn als dit de laatste investeringsronde zou zijn.’

Omzet afhankelijk van onbalans

Dat laatste laat zich ironisch genoeg moeilijk voorspellen. Veeken heeft een best uitdagend verdienmodel, zegt hij, doordat hij in veel contracten afrekent aan de hand van de bespaarde onbalanskosten. ‘De omzet is daardoor erg afhankelijk van de marktomstandigheden.’

Begin dit jaar was dat even spannend. Door nieuwe Europese afspraken die zorgen dat onbalans internationaal kan worden gecoördineerd, moest Dexter alle algoritmes opnieuw inregelen.

‘Natuurlijk wisten we dat dit systeem, Picasso, werd ingevoerd, maar je bent met een AI-model nu eenmaal afhankelijk van historische data. De impact was vooraf lastig in te schatten, maar de markt ging zich vanaf 1 januari anders gedragen, dat mag je op zich wel als succes beschouwen. We zijn nu weer up-to-date en gaan dit jaar richting een omzet van 7 miljoen.’

Fan van internationale handel

Voortaan kan een land dat veel waterkracht opwekt bijspringen zodra in Nederland een tekort aan stroom dreigt te ontstaan door slecht weer, met weinig zon en te veel wind. Nu vallen we daarvoor nog terug op kolen- en gascentrales.

‘Ik ben zelf heel erg fan van de internationalisering van de stroommarkt’, zegt Veeken. ‘Als we alleen binnen Nederland vraag en aanbod beter op elkaar kunnen afstemmen, wordt de energietransitie onbetaalbaar.’

Die andere recente ontwikkeling die de business voor Veeken behoorlijk heeft veranderd, is sinds 2022 de brede bekendheid van AI dankzij ChatGPT en andere taalmodellen. De software van Dexter is gebouwd toen big data nog hét buzzword was, maar al veel modellen werden getraind via machine learning. Nu heeft Dexter Energy zelfs AI achter zijn webadres staan.

Lees ook: Waarom we AI steevast onderschatten en dat een probleem is voor jouw bedrijfsstrategie

AI is een onderdeel, in data zit het echte werk

‘De inzet van AI was al langer gaande, en ik zie om me heen dat klanten en nieuwe bedrijven ermee aan de slag gaan. Maar dat AI-model is maar één onderdeel van de waardeketen. Het gaat er ook om dat je alle data hebt om dit te doen: marktdata, weerdata in tijdreeksen die een paar jaar teruggaan. Wij hebben niet zo’n kolossaal model nodig. Heb je toegang tot gestructureerde data die historisch correct is? Daarin zit hem het echte werk. En hoe meer data wij verzamelen, hoe beter ons model voorspelt en handelt.’

Daarbij onderscheidt die autopilot Dexter straks ook van veel buitenlandse concurrenten. ‘In Nederland waren wij een first mover, maar we ontdekten dat in Spanje, Denemarken en Duitsland de energietransitie een stuk verder was gevorderd dan in Nederland. In Spanje zit een partij die bijvoorbeeld alleen forecasts doet, maar dan ook wel ontzettend goed. Voor die signalen die we leveren, de automatische aansturing, hebben we niet echt een concurrent, afgezien van partijen die dat in huis doen, met hun eigen data engineers.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onbalans op weg naar 100 procent groene stroom

Over vijf jaar wil Veeken 20 tot 25 procent van de Europese energiebedrijven helpen hun windturbines, zonneparken en batterijen beter te beheren. Maar is het spel niet uit zodra onbalans is verdwenen? ‘Naarmate er meer wind- en zonne-energie wordt opgewekt, neemt de noodzaak om te balanceren alleen maar toe en wordt de impact van een foute voorspelling groter. En wij worden juist steeds beter in voorspellen.’

Vergeleken met Australië of Californië, die op sommige dagen of zelfs weken volledig op duurzame energie draaien, heeft Nederland nog wel een weg te gaan. ‘En niet alleen wat de opwek betreft, maar vooral in het ontwikkelen van flexibele vraag. Daarin is meer winst te behalen dan die laatste procenten opwek bij te bouwen.’