1. Het e-mailaccount waarmee je ook op MSN zat
Als je na tien minuten nog uit je hoofd weet wat iemands e-mailadres is, dan gebeurt er iets geks. En meestal is dat niet positief. E-mailadressen met getallen, je geboortejaar of rare verwijzingen, daar wordt niemand blij van. Als je er nog gebruik van maakt is het dus tijd om over te gaan op een nieuw account.
2. Spelvouten
De makkelijkste fout om te maken is een aantal kleine spelfoutjes, helaas ben je, je professionele geloofwaardigheid er ook gelijk mee kwijt. Dus blijven controleren of de ’dt’ wel op de goede plek staat of dat het toch een ’t’ moet zijn. Tip: vraag een collega of kennis met een scherp oog naar jouw profiel te kijken.
3. Je telefoonnummer
Als die eerste indruk eenmaal goed staat en je nieuwe klant je wil bellen om de afspraak te maken om die prachtige deal te sluiten, dan moet je natuurlijk wel goed bereikbaar zijn. Thuisnummers en vaste nummers waarop je zelden bereikbaar bent, dat is niet handig. Dus je mobiel of anders een vast werknummer dat – bijna – altijd wordt opgenomen.
4. Oude bijbaantjes
Oppassen bij de buren of achter de bar staan in Salou was een mooie bijbaan om de studentenjaren door te komen, maar relevant voor je zakenrelaties? Nee. Bij twijfel de vraag: “Als ik zelf op zoek ben naar een klant verbetert dit mijn indruk van hem/haar?”
5. Grote tijdsgaten
Wat de reden ook is, een paar jaar zonder opdrachten staat niet goed. Kijk dus goed naar wat je wél hebt gedaan in die tijd zoals vrijwilligerswerk of consultancy.
6. Hobby’s
Tenzij het écht wat toevoegt, lekker weglaten. Natuurlijk heb je veel leuke dingen te doen in je vrije tijd, maar het leidt vooral af van jouw professionele kwaliteiten.
7. De naam ‘CV’
Als je een downloadbare PDF op je profielpagina zet, zorg dan dat de bestandsnaam direct terug te vinden is. Dus niet slechts “CV”, maar een relevante titel die duidt wat je hiermee kunt doen: downloaden.
Via Inc.