Als je online op zoek bent naar iemand met een creatief beroep is de kans groot dat je ergens een portfolio en bijbehorend persoonlijk verhaal tegenkomt. Maar in veel andere vakgebieden wordt de online aanwezigheid nogal eens vergeten, als er überhaupt al aan gedacht wordt.
Heeft het zin om jezelf online te profileren als professional? Professor Boris Groysberg van Harvard Business School deed hier samen met universitair hoofddocent Eric Lin van Oberlin College onderzoek naar. Ze keken naar het verband tussen de hoeveelheid content die mensen op LinkedIn plaatsten en het ontvangen salaris.
Voor het onderzoek zijn de profielen van 1.741 leidinggevenden geanalyseerd die in een periode van zeven jaar tijd van baan veranderden, schrijven de onderzoekers op Harvard Business Review. Wat blijkt? In sommige gevallen kan je een hoger loon krijgen als je je goed weet te profileren op LinkedIn.
Lees ook: 7 valkuilen bij een professioneel LinkedIn-profiel
Vooral gunstig voor junior medewerkers
Wie actief is op LinkedIn en veel werkgerelateerde content plaatst, ontvangt in sommige gevallen een hoger salaris. Maar het hangt wel sterk af van een aantal factoren, benadrukken de onderzoekers. Zo blijkt het vooral gunstig te zijn voor junior medewerkers, maar niet voor senior personeel.
En ook vrouwen verdienen vaak een wat hoger salaris als zij als professional actief zijn op LinkedIn of andere digitale kanalen. De onderzoekers denken dat het zelfs een manier kan zijn om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten.
Lees ook: Wat we kunnen leren van de IJslandse methode om de loonkloof te dichten
Terug naar de juniors. Beginnende werknemers die zich op LinkedIn goed weten te presenteren, kregen gemiddeld 4 procent meer salaris dan juniors die nooit wat posten. En hoe minder werkervaring ze hadden, hoe meer invloed dat actief posten op LinkedIn had.
Zo heeft een junior met vijf jaar werkervaring gemiddeld gezien een 5,2 procent hoger loon. Bij iemand vijftien jaar werkervaring gaat het om nog geen 2 procent. Niet gek als je je bedenkt dat iemand met minder werkervaring minder aantoonbaar ‘bewijs’ heeft voor zijn competenties. De online zichtbaar kan dat compenseren, vermoeden de onderzoekers.
Een andere mogelijke verklaring is dat iemand die actief is op LinkedIn veel goede eigenschappen heeft die op deze manier aan het licht komen. Dus het gaat dan niet zozeer om de online aanwezigheid zelf, maar om de persoonlijke kenmerken die meer opvallen.
Van baan wisselen
De onderzoekers ontdekten ook dat een actief LinkedIn-profiel nóg meer invloed heeft als je net van baan bent veranderd. Want als je van job wisselt, kan een werkgever een minder goede inschatting maken van jouw competenties en op welk niveau die liggen. Ze hebben natuurlijk nog niet zoveel werk van jou met eigen ogen gezien.
Lees ook: Is geregeld van baan veranderen goed voor je cv? Dit denkt de recruiter over jou
Werkgevers kunnen in dat geval alleen vertrouwen op je cv, referenties van anderen én dus ook op je online aanwezigheid. Bij junior medewerkers die net van baan gewisseld zijn, zorgt een goed gevuld LinkedIn-profiel voor een 6,4 procent procent hoger salaris. Ben je een junior met vijf jaar werkervaring, dan is je salaris gemiddeld 2 procent hoger.
En dat diploma dan?
Je vraagt je waarschijnlijk af: hoe zit het dan met je diploma’s? Gaan werkgevers daar ook nog op af bij het vaststellen van je salaris? Ja, zeker. Wie aan een prestigieuze universiteit heeft gestudeerd, maakt nog steeds kans op een hoger salaris dan iemand die dat niet heeft gedaan.
Koppel je die diploma’s aan een online cv en portfolio, dan blijkt die zichtbaarheid weer niks extra’s op te leveren voor starters. Een goed diploma lijkt dus nog steeds doorslaggevender te zijn dan een goede online presentatie van jezelf als professional. Maar in veel gevallen helpt het wel.
Lees ook: Na 20 jaar LinkedIn zijn alle professionele taboes wel verdwenen