In de eerste baan die ik ooit had, vond mijn baas het nodig dat ik stipt om negen uur binnen was. Was ik vijf minuten later, dan werd ik op het matje geroepen. Of erger nog, als ik op de fiets zat naar werk en hij passeerde me in zijn Jaguar dan schreeuwde hij uit het raampje dat ik door moest fietsen om om negen uur binnen te zijn.
Het was mijn eerste serieuze baan en ik had vrij weinig ervaring met bazen, dus ik kon niet weten dat dit niet echt normaal gedrag was. Maar hij wist het plezier dat ik in mijn baan had wel flink te verpesten. Ik werkte er dus ook niet heel erg lang.
Top10 kenmerken slecht werkgeverschap
Overdreven aandacht voor punctualiteit is volgens mij niet heel gangbaar, ik ben het later in mijn carrière dan ook niet tegen gekomen, dus het is niet gek dat dit de top-10 niet gehaald heeft. Het Amerikaanse bedrijf Bamboo HR ondervroeg 1000 medewerkers naar de slechtste eigenschappen van hun baas. En dit is de top-10.
1. Je baas neemt de credit voor jouw werk (63%)
Het allerergste wat je als medewerker kan gebeuren. Je levert een goede prestatie en je baas gaat ermee vandoor. Vooral medewerkers van 45 jaar en ouder vinden dit erg. Wat dit zo frustrerend maakt, is dat mensen wanneer ze iets gepresteerd hebben, door willen naar een volgend, beter project. Als iemand anders vervolgens met de eer gaat lopen strijken worden ze in hun ambities geremd. Immers, als niemand ooit ziet hoe goed je bent, kom je ook nooit vooruit.
Event The Future of Work
Wat moet jij kunnen om succesvol te zijn in de 21ste eeuw? Alain de Botton, Ricardo Semler en Tony Crabbe vertellen welke skills een organisatie maken of breken.
lees verder2. Je baas vertrouwt je niet (62%)
Vertrouwen is belangrijk in een werkrelatie. Als je het gevoel hebt dat je baas er niet op vertrouwt dat je weet waar je mee bezig bent, is dat funest voor een werkrelatie. Managers die hun personeel niet vertrouwen hebben de neiging om alles voor te kauwen. Hierdoor worden medewerkers defensief en verliezen het vertrouwen in hun eigen vermogen om beslissingen te nemen. Dat leidt tot een vicieuze cirkel, als medewerkers zichzelf niet vertrouwen, zal hun werkgever dat al helemaal niet doen en wordt het alleen maar erger.
3. Het kan je baas niet schelen dat je te hard werkt (58%)
Ok, je hebt je werk af en je doet het goed. Maar zit tot laat in de avond achter je bureau en neemt stelselmatig werk mee naar huis. Als je aangeeft dat je moe bent, krijg je te horen dat je heel goed werk levert en je werkgever erg tevreden is met je. Hard werken is prima, te hard werken is recept voor een burn-out. Als medewerkers het gevoel hebben dat hun baas ze niet serieus neemt, kan dat de klachten alleen maar verergeren.
4. Je baas steunt je niet als het om salarisverhoging gaat (57%)
Dit valt een beetje in dezelfde categorie als de baas die ervandoor gaat met andermans werk. Werknemers willen het gevoel hebben dat ze vooruit gaan in hun carrière, de beloning voor hun werk is daar een belangrijk onderdeel van. Als een leidinggevende zich daar niet voor inzet, voelen mensen zich niet erkend.
5. Je baas neemt de verkeerde mensen aan of geeft de verkeerde mensen promotie (56%)
Je collega die eigenlijk altijd de kantjes ervan afloopt krijgt een prestigieus project in zijn schoot geworpen, je nieuwe collega is een gladjakker met vooral mooie praatjes maar weinig inhoud. Als je baas dit soort mensen hoog heeft zitten, dan komt dat jouw respect niet ten goede.
6. Je baas staat niet achter je als jij een verschil van mening hebt met een klant (55%)
Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat hun leidinggevende ze steunt en achter ze staat. Een goede baas is duidelijk en geeft vertrouwen. Een slechte baas is onvoorspelbaar. Die onvoorspelbaarheid zorgt voor onzekerheid en leidt tot een sfeer van inactiviteit.
7. De baas geeft geen duidelijke instructies (54%)
Weten wat er van je wordt verwacht op het werk is fijn. Ook weten wat de rest van je team moet doen en wie waarvoor verantwoordelijk is, komt de prestaties van een team ten goede. Als hier onzekerheid over ontstaat dan duiken medewerkers weg en kijkt iedereen naar elkaar.
8. Je baas micromanaget je (53%)
Elke mail die naar een klant gaat, moet nog even langs je baas. Elke memo die je schrijft wordt nagekeken en na een meeting krijg je te horen wat je anders had moeten doen. Je werkgever focust zich niet op de grote lijnen, maar kan de controle niet loslaten. Slecht voor de prestaties, slecht voor de motivatie van de medewerker.
9. Je baas concentreert zich vooral op je slechte kanten (53%)
Een slechte baas is iemand die je continu wijst op wat er misging. Als iemand dit doet, doet hij dit vooral om zelf beter uit de verf te komen. Als iemand continu problemen laat zien, wil hij of zij dat zijn superieuren zien dat hij de boel onder controle heeft.
10. Je baas schept geen duidelijke verwachtingen (52%)
Pas tijdens je functioneringsgesprek zegt je baas dat je niet aan de verwachtingen voldeed, maar wat waren die verwachtingen dan? Als een leidinggevende niet zegt waar hij wil dat zijn personeel aan voldoet, kan hij ook niet verwachten dat ze naar behoren presteren.