Een verantwoordelijke job in een organisatie die ertoe doet, groeiende zichtbaarheid als professional en bestuurder met visie en een inspirerend cv. Het zijn de belangrijkste criteria voor de MT/Sprout Next Leadership 50. Dit is de jaarlijkse lijst met aanstormend toptalent die MT/Sprout jaarlijks samenstelt, in samenwerking met Vlerick Business School en de belangrijkste executive searchbureaus van Nederland. Onthoud deze namen, want dit zijn de toekomstige c-level-leiders die gaan bepalen hoe ons land zich verder zal ontwikkelen.
Na uitgebreid scouten – met input van searchbureaus en andere bronnen uit ons netwerk en een redactie die dagelijks de movers en shakers volgt – geeft MT/Sprout elk jaar 50 nieuwe opmerkelijke talenten onder de 45 jaar een podium. Dit keer haalden mensen als Nadine Beister, Chief People Officer bij Hema, Anna Chernilovskaya, cio van verzekeraar ONVZ en Yorick Naeff, ceo van de snelgroeiende beleggings-app Bux de lat. Stuk voor stuk managers die het in relatief korte tijd ver schopten in hun carrière. Ze hebben bovendien indruk gemaakt met hun persoonlijke kwaliteiten als leider.
Naar de Next Leadership 50 2021 »
Benjamin en veteranen
De bouwjaren van de managers variëren van die ene Benjamin uit 1990, Noëll Visée-Wever, head of strategy, data & intelligence bij Transavia, tot relatieve veteranen als IKEA-directeur Paul de Jong (1977) en Hanneke ter Velde, director global sales bij Leaseplan (1978). Met excuses voor dit prominente ageism, maar om de volgende generatie topmanagers te onderscheiden van de huidige boardroombewoners, maken we de knip bij 45 lentes.
Partner Next Leadership 50 – Vlerick Business School
Vlerick Business School is de plek waar dromen van ondernemers het licht zien en baanbrekende ideeën werkelijkheid worden. Je vindt er energie en inspiratie om te blijven leren, zodat je vertrouwen krijgt om de sprong te wagen naar een positieve verandering binnen je carrière.
lees verderGender-evenwicht
Na onze zoektocht kwamen dit jaar nét iets minder vrouwen op de lijst terecht dan mannen. De afgelopen twee jaren vormden zij daarin een krappe meerderheid. Maar pas op, deze lijst werkt niet met een quotum. Het gender-evenwicht belooft in elk geval veel goeds voor de komende jaren, als deze next leaders doorstomen naar de absolute top. Hopelijk schuiven ze daar alle quota en discussies erover terzijde. De diversiteit op de lijst van 2021 lijkt een logisch gevolg van het enorme aanbod aan vrouwelijk talent. Al vele jaren leveren de beste opleidingsinstituten van Nederland bijvoorbeeld minstens evenveel vrouwen af als mannen.
Culturele diversiteit
Anderzijds begint de grotere aandacht die bedrijven hebben voor diversiteit en de ontwikkeling van leiderschapstalent zijn vruchten af te werpen. Maar wat culturele diversiteit betreft blijft er nog wel veel te wensen over – al zijn we misschien te ongeduldig. Gezien het huidige aantal next leaders van kleur op de lijst zal het rendement van die door veel organisaties openlijk beleden focus op diversiteit en inclusiviteit toch omhoog moeten kunnen. Als ze daarvoor expertise of inspiratie nodig hebben, verwijzen we graag naar onze eigen Inclusive 30, de lijst met mensen die de diversiteit en inclusiviteit van het Nederlandse bedrijfsleven vooruithelpen.
Verscheidenheid
Maar even voorbij die buitenkant van leeftijd, gender en kleur gekeken: de achtergronden, de cv’s en ook de organisaties waarin de leiders van de NL50 met hun talent woekeren lopen sterk uiteen. Van Nederlandse grootheden als Albert Heijn, waar Joost Leijnse vp store support is, tot payment provider en unicorn Mollie, die Rogier Schoute als chief product officer aanstelde. Van een number cruncher als Gert-Jan Strik, cfo van ANP, via Sofie van der Linden, die als chief people officer de mensen van bank Knab laat bloeien, tot Ilse Trabano, die als operationeel directeur Bergman Clinics runt.
Next Generation leaders
We vroegen de toppers uit de MT Next Leadership 50 welke kwaliteiten een ware next generation leader volgens hen moet bezitten. We hoorden vaak dat ze meer aandacht hebben voor de persoon achter de werknemer. En dat ze zorgen dat die volledig tot zijn recht kan komen. Yorick Naeff: ‘Ik denk dat empathie tegenwoordig een belangrijkere rol speelt dan vroeger. Ook de managementstijl is meer gericht op het team dan op de individu. Bij de oudere generatie speelt toch iets meer de overtuiging dat individuele dominantie heel belangrijk is voor een goede manager. Terwijl het voor de next generation crucialer is om een sterk team te vormen en van daar uit samen het bedrijf te leiden.’
Inclusiviteit
Bijna zonder uitzondering noemde de NL50 ook (aandacht voor) inclusiviteit als belangrijke voorwaarde voor toekomstbestendige leiders. ‘De next generation manager heeft die meer van nature. De aandacht voor inclusiviteit en diversiteit wordt nu toch vaak vanuit externe factoren gedreven’, aldus Nadine Koerselman, head of business & cost control bij Aegon. Sofie van der Linden is er best stellig over: ‘De next generation manager houdt zich hopelijk nog meer bezig met diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer dan we nu al doen. Vooral in Nederland moet en kan dit beter. Maar goed, we kunnen niet alles bij de nieuwe generatie leggen. Dit is iets om aan te werken in het hier en nu.’
Purpose
Wanneer is iets een cliché voor de bullshit bingo? Of is het gewoon een waarheid waar je niet omheen kunt? Het zal niet voor het eerst zijn dat purpose wordt genoemd als voorwaarde voor een organisatie waarin mensen graag werken. De leiders uit de Leadership 50 noemen het vrijwel allemaal. Maikel Ruijs, commercieel directeur bij Ahrend bijvoorbeeld: ‘Ik verwacht dat de ‘purpose-economie’ in de komende jaren nog belangrijker wordt. Ik ervaar dat medewerkers, maar zeker ook het ambitieuze middenmanagement, niet alleen de basisvoorwaarden belangrijk vinden. Ze hechten er ook steeds meer waarde aan om bij een organisatie te werken die bijdraagt aan het gezonder maken van de wereld.’ ‘Het toptalent in bedrijven kiest niet alleen meer voor een bedrijf met de nieuwste innovaties en de grootste technologische voorsprong, maar juist voor een bedrijf met een purpose en relevante maatschappelijke impact’, zegt ook Rob van Brunschot, country leader Zweden van voormalig Philipsdochter Signify.
Het ideale bedrijf
Gevraagd naar het ideale bedrijf komen de begrippen purpose en inclusiviteit terug, maar ook heel vaak ‘vertrouwen’. Karin van der Gragt, director operations bij YoungCapital Duitsland: ‘Voor mij is het ideale bedrijf er een waar mensen werken die vertrouwen krijgen om verantwoordelijkheid te pakken en daarbij in vrijheid successen kunnen boeken. Die samen gevierd worden. Echt vanuit vertrouwen en niet vanuit een controlemechanisme.’ Nico van der Leur, head of commercial banking bij ABN Amro, benadrukt dat dat vertrouwen ook moet gelden tussen collega’s onderling. Tussen managers en hun teams en tussen de verschillende afdelingen. ‘Dat is de basis voor een goede onderlinge samenwerking waardoor ruimte ontstaat om te excelleren. Mijn ideale bedrijf heeft ook geen silo’s. Collega’s weten elkaar makkelijk te vinden. Prestaties, zowel op individueel als op teamniveau, worden er erkend. Er heerst een inclusieve omgeving waar iedereen zich welkom en veilig voelt om zichzelf te zijn.’
Corona en verbinding
Dan de coronaperiode. Hoe hebben de jonge leiders zich daar doorheen geworsteld? Of liever: welke lessen hebben ze geleerd tijdens die afstandelijke tijd? ‘Het heeft me nog meer inzicht gegeven in de waarde van soft skills en coachend leiderschap met meer tijd voor het individu’, zegt Philips-man Van Brunschot. Voor Sofie van der Linden is de vraag heel persoonlijk: ‘In mijn familie is iemand overleden aan corona dus dat kwam direct binnen. Als leider heeft het ervoor gezorgd dat ik nog meer besef hoe mooi en belangrijk het is dat je een goede connectie maakt met de mensen om je heen en om wie je geeft: collega’s, familie, vrienden. Het heeft mijns inziens mensen meer samen gebracht.’
Misschien heeft corona de leiders niet zozeer tot radicaal nieuwe opvattingen gebracht, maar de ontwikkeling van hun leiderschap versneld. Luister maar naar de inzichten van Maaike van Beijsterveldt, CIO non-life bij NN Group: ‘Ik heb geleerd dat de bila’s waarbij je content bespreekt en bijpraat prima zijn, maar dat het veel belangrijker is het echte gesprek te voeren. Hoe ga je, trek je het? Ben je nog happy? Hoe kan ik je helpen? Ik durf wel te zeggen dat ik eerst vooral verbinding maakte via de inhoud en dat ik nu veel meer in contact sta met de mensen om me heen.
Naar Next Leadership 50 2021 »