Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Sofie van der Linden (Chief People Officer bij Knab)

Taking ownership is key. Altijd je dromen achternagaan en die niet laten beïnvloeden door externe factoren. Die les nam Sofie van der Linden (1986) met zich mee toen ze tien jaar geleden midden in de crisis haar baan opzegde en zonder plan naar Shanghai vertrok. ‘Daar zit voor mij de meeste groei. Bij een bedrijf waar ik werkte was tien jaar geleden nog een vast carrièrepad. Ik wilde naar Sjanghai, maar dat kon pas na x jaar als consultant en dan na x jaar als manager.’ Van der Linden koos er dan maar voor om zelf naar China te gaan.

Ze vond er een interim-baan bij NovoSana als Global Brand & Sales Director. Voor en na haar terugkeer uit China werkte Van der Linden onder andere bij EY, Randstad, LinkedIn in Londen, Ted Conferences en Human Experience.io. Ze is nu alweer bijna twee jaar chief people officer bij Knab. Wat haar zo ver heeft gebracht? ‘Denken in oplossingen, doorgaan waar anderen opgeven, een brede internationale kijk en visie, energie en snelheid, mens- en actiegericht. Het heeft mij ook enorm geholpen om het leven en daarmee ook werk niet te serieus te nemen. Mijn doel is om vooral veel te leren van mijn omgeving en de mensen om mij heen, mijn dromen en doelen achterna te gaan en veel lol te hebben.’

Diversiteit en inclusie

Van der Linden verwacht dat de next generation manager zich meer zal inzetten voor sociale, maatschappelijke en politieke kwesties. En dus ook dat managers zich meer gaan uitspreken. ‘Ik merk dat jong talent het belangrijk vindt dat een bedrijf een visie heeft op het klimaat en een sociaal maatschappelijk beleid hanteert. Ik krijg deze vraag vaak tijdens sollicitaties’, vertelt Van der Linden. Ook diversiteit en inclusie zouden hoog op de agenda moeten staan. Maar Van der Linden vindt niet dat het alleen op de nieuwe generatie afgeschoven moet worden. ‘Vooral in Nederland moet en kan dit beter. Dit is iets om aan te werken in het hier en nu.’

De eisen aan het ideale bedrijf verschillen natuurlijk per medewerker, vindt Van der Linden, maar ze heeft wel ideeën hoe zo’n bedrijf eruit zou zien. ‘Ik heb geleerd dat mensen veel vrijheid willen, maar ook structuur en een duidelijke visie. Die inspirerende stip op de horizon is erg belangrijk voor veel mensen’, vertelt de next generation manager. Ook is het volgens Van der Linden belangrijk dat er gewerkt wordt ‘vanuit vertrouwen en liefde’. Mensen voelen zich gezien en gehoord om wie ze zijn en communiceren open, transparant en constructief met elkaar. ‘Bedrijven zullen zich ook steeds meer gaan richten op output vs input. En daarmee meer vrijheid geven aan medewerkers. Mensen werken graag bij een bedrijf dat wat breder kijkt naar de wereld. Een bedrijf dat een positieve bijdrage wil leveren aan medewerkers, klanten en de wereld.’