Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Paul de Jong (country manager IKEA Nederland)

Paul de Jong (1977) is zo’n 2,5 jaar country retail manager van IKEA Nederland. Dat betekent dat hij leiding geeft aan de totale Nederlandse IKEA-business en de bijna 6000 medewerkers, en verantwoordelijk is voor de verdere groei en natuurlijk het winkelplezier van zijn klanten.

Buitenlandse omzwervingen

De Jong werkt al sinds 2009 voor het Zweedse woonwarenhuis, maar vooral in het buitenland. Via leidinggevende posities binnen IKEA Duitsland (deputy store manager van IKEA Köln-Godorf, store manager van IKEA Bremen en IKEA Berlin-Lichtenberg), kwam hij in april 2016 bij IKEA Frankrijk terecht, waar hij aan de slag ging als deputy retail manager. Na deze buitenlandse omzwervingen is De Jong dus terug in geboorteland Nederland, klaar voor de hoogste job.

Bij zijn aanstelling in april 2019 stond IKEA voor veel veranderingen: digitale innovatie, nieuwe services, verder verduurzamen van de bedrijfsstrategie. Aan De Jong de opdracht hier in Nederland handen en voeten aan te geven.

Menselijke aspect bij veranderingen

‘Ik wil alle veranderingen voor elkaar krijgen zonder daarbij het menselijke aspect van onze organisatie uit het oog te verliezen’, zei hij hierover bij zijn aanstelling. ‘Veranderingen zijn lang niet altijd makkelijk. Maar als we het samen doen, ben ik ervan overtuigd dat het lukt en we nog succesvoller zullen worden.’

Onder invloed van corona kregen de digitale veranderambities van IKEA nog meer vaart. Zo heeft het woonwarenhuis forse stappen gezet op online gebied. ‘We hebben learnings verzameld waar we anders jaren over zouden doen’, zei country retail manager Paul de Jong eerder tegenover RetailTrends.

Zo werden tijdens de eerste lockdown in maart 2020 binnen 48 uur de woonwarenhuizen veranderd in kleine distributiecentra. Medewerkers bleken daarin flexibeler dan verwacht en IKEA overtrof zijn digitale verwachtingen. ‘Je bepaalt je limiet normaal gesproken op basis van je ervaring’, legde De Jong destijds uit. ‘Onze ervaring ligt vooral in het zogenaamde cash & carry. Nu hebben we geleerd dat we onze oppervlakte ook heel anders kunnen inzetten.’